AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem

Skönt med tester som visar att jag gjorde rätt val med att köpa 7700k. Thääänx!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag fattar inte hur flera av er kan ha så enormt dåligt tålamod?
Ni är förvånade över en 8 kärnig CPU inte klockar lika högt som en 4 kärnig?.. Well no shit...

Om ni vore lite smarta, så kan ni vänta och se tills AMD släppt sina 6 or 4 kärniga och se hur väl de klocka först innan ni rusar ut och köper Intel..

Gissar på lite till ingen skillnad alls, 6-kärniga ligger på samma boost klock och den 4-kärniga ligger något under.
Drygt 4Ghz verkar vara begränsningen på siliconen och alla (jag) vill inte skruva upp volten till 1.5v.
Skillnaden är för stor, räknar du bort Civ pratar vi om 36% upp till 7700k mot 1800x.
Priset på Ryzen 5 1600X kommer att hamna ca600spänn under 7700k, men presterar som en 7600k i spel som bäst.

Jag har väntat ett år och väntar nu bara på en rea på Komplett eller Inet.
Fan, jag som hade börjat titta på moderkort och grejer, 16 trådar hade varit nice.

Skrivet av Delerium:

Inte så dålig prestanda vad gäller bildrendering, videokomprimering, 3D-skapande och photoshop. Klår i många fall den mer än dubbelt så dyra Core i7-6900K. Spelprestandan var inte riktigt lika imponerande men o andra sidan är processorn i regel ingen begränsning om man kör i högre upplösning. I 4K upplösning lär man inte märka någon skillnad alls.

Lägre upplösningar är en indikation på hur CPUn faktiskt presterar om du ex skulle köpa ett 3080Ti om ett par år (i samma spel).
Varför då inte köpa en I5a för 2.5k istället för 4.5-5.7k???

AMD är tillbaka och är extremt imponerad i vissa tester, tråkigt nog inte i något test jag faktisk bryr mig om.
Skillnanden är för stor för att jag ens ska tänka tanken, tråkigt nog. 10-15% hade jag köpt och lite spelrum för överklockning.
Skillnanden är ca 36% (utan civ) och då är 7700k ocklockad, pratar vi en klockad 7700k är vi över 40%.
8 trådar, kommer det verkligen att vara en begränsing inom en rimlig framtid??? Jag gissar nej.

Något stämmer inte, hur fan kan skillnaden vara 36% i spel när skillnaden är 20% enkeltråd i cinebench?

Permalänk
Medlem

Som väntat, typ bara intressant om man kör väldigt specifika applikationer som nyttjar parallellisering exceptionellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Läs det här om du inte visste

Och? Ändrar fortfarande inte faktumet att vid högra grafikupplösningar så ges lite till ingen större förbättring i spel prestanda.

Det är definitivt intressant att se hur det presterar i 720p för man kan se skillnaderna mer då. Men... det är knappast vad flesta realistiskt kommer spela i... Och då är 1080p, 1440p och 4K mycket mer intressanta resultat att kolla på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MarkSix:

Skulle tro att 1600X istället kommer att vara det bästa valet för många (bang for buck)

Synd att den inte finns att köpa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske nu, men vad händer om säg 3-4 år? spel drar nytta av fler kärnor i framtiden...

Det vet vi inte. Vi har haft processorer med flera kärnor ganska länge och dom flesta spelen lyckas inte använda speciellt många cores. Det är svårt att skriva bra multitrådad kod och vissa saker går helt enkelt inte att multitråda.

Så om man ska köpa en CPU idag så kan man antingen köpa den som är bättre idag eller en som kanske blir bättre i framtiden. (Om vi pratar spel)

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite kluven. Vet inte vad jag ska tycka.
Har beställt en 1800x för att ge flickvännen min 7700k, vet inte om det var ett smart drag just nu?
Men vi använder också datorerna för att streama så Ryzen gör kanske nytta där?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag vet fanemig om jag ens vill köpa mig denna.

Jag trodde aldrig att min 4670k i spel skulle nästan vara snäppet bättre, alltså det är 2 parter till varför jag vill byta mig till en annan CPU. Rendering, redigering och spel, då har denna varit extremt intressant.

Spelprestandan dräpte min förväntan rejält, jag börjar nästan titta mot Intel's 7700k men då får jag inte samma prestanda i flertrådade applikationer.

AMD ska just missa en viktig grej när det kommer till processorer, spelprestandan rakt av.

Låter som att Cannonlake blir din grej...?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewmify:

Jag känner mig lite kluven. Vet inte vad jag ska tycka.
Har beställt en 1800x för att ge flickvännen min 7700k, vet inte om det var ett smart drag just nu?
Men vi använder också datorerna för att streama så Ryzen gör kanske nytta där?

Ryzen kommer springa cirklar runt en 7700k ifall ni streamar.

EDIT: inte tal om att fler kärnor ger dig möjlighet att streama med högre kvalitet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och? Ändrar fortfarande inte faktumet att vid högra grafikupplösningar så ges lite till ingen större förbättring i spel prestanda.

Det är definitivt intressant att se hur det presterar i 720p för man kan se skillnaderna mer då. Men... det är knappast vad flesta realistiskt kommer spela i... Och då är 1080p, 1440p och 4K mycket mer intressanta resultat att kolla på.

I de flesta - inte alla - spel. CSGO (120/144+ Hz) eller Arma brukar många ta upp som CPU krävande spel t.ex. Själv spelar man främst strategispel, äldre sådana oftast och även där är det ofta CPUn som sätter gränsen.
Nu har jag inte sett någon recension inkluderande dessa spel så de kanske gör bra ifrån sig även i sådana spel trots allt (det är lite märkligt att de presterar så dåligt i vissa spel).

Permalänk
Medlem

Som förväntat.Både prestanda och när det gäller överklockning. Väldigt bra men inte enda fram.

Intel kommer svara på detta inom kort, och jag är säker på att de kommer kunna göra det svettig för Amd igen.

De behöver bara sänka priset/höja frekvenser.

Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Såg det komma men drogs med i hypen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När hypen tvärdör för att "De klockar inge bra".
Well, för all del, köp från Intel igen då och ge dem monopol i 5 år till då, folk här borde ju om något förstå at konkurrens är bra för sig själv som kund i ett senare inköp, istället för att skjuta sig i foten över några % mer prestanda man inte använder och får betala 20% extra för nästa Cpu...

Hade jag haft mer än 0.22:- på kontot hade jag stödköpt AMD bara för att.

Väldigt lätt att sitta och säga såhär om man inte ska köpa något. För personer som ska köpa och måste välja var man ska lägga sina 7-8000:- är det lite mer viktigt hur prestandan är istället för vilket företag som ligger under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Folk som jämför 7700k med 1800X.... Det är 8 kärnor vs 4 kärnor. SÅKLART är 7700k högre upp i tabellen. Mycket enklare att få upp frekvensen på en processor som utvecklar mindre värme, som 7700K gör. 7700K's konkurrent är kommande Ryzen 3. Där förhoppningsvis högre frekvens erbjuds när det endast handlar om 4 kärnor.

Tills vidare.. Amd 1700 kostar dryga 3600kr, det är samma pris som du får ge för en 7700K. Att välja bort 4 kärnor och 8 threads för 1ghz extra frekvens är bara idioti.

Det har alltid varit såhär, när man valde mellan x99 och Haswell/Skylake/Kaby Lake. Intels 4-kärniga modeller har alltid varit snabbare än entusiastmodellerna i spel. Men nu kostar en entusiastmodell lika mycket som en tidigare "konsument-modell". Hur många av er hade valt en 7700K före 6900K för samma pris? inte jag i alla fall.

Håller självklart med dig. Tänkte precis skriva att AMD borde släppa en mer "Gamingorienterad" modell med färre kärnor och högre frekvens. Men det kanske redan är på gång då Har inte riktigt hunnit sätta mig in i deras roadmap.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

R7 1700 är nog fortfarande ett bra köp om det visar sig att de i regel klockar upp till 4ghz som sina storasystrar. 1700X och 1800X är ju helt meningslösa köp i min mening.

Det tråkiga är ju att.. överklockning är lite av det roliga med det hela. Hade fixat nytt vattenblock, ny kylpasta etc, och nu känns det som att man nästan lika väl kan köra på stock-coolern. Lite tråkigt är det också att spelprestandan hamnar lite efter Intel. Spelar mycket Watch Dogs 2 som ska vara ett spel som drar ganska stor nytta av flera kärnor, men med mitt 1080 och mina inställningar hamnar vad jag kan förstå 1800X under 60 fps average och Intel över. Bara en sån sak är lite trist. Ville köpa AMD med vetskapen om att man inte "måste" ha en Intel för att inte gimpa sig i spel. Nu känns det nästan så, och i princip ingen överklockning ändå. Nä, 3570k'n får sitta kvar ett litet tag till, kanske blir en 1700 eller en 1600X senare under våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vi lite mer vuxna bryr oss mer hur de presterar i applikationer än dagens urbota dumma spel för dagens ungdomar. Det är tydligt att det sitter en stor skara på SWEC som bara bryr sig om hur saker och ting presterar i spel vilket är väldigt tråkigt men inte förvånande när man tänker på åldersgruppen som är de som kommenterar sådant.

Välkommen tillbaka AMD!

Det där var nog dagens dummaste inlägg. Att många felaktigt verkar förväxla detta prisvärda prestandamonster för krävande applikationer med en CPU avsedd för spel står ju ganska klart, men när du själv gör samma misstag och förväxlar spelintresse med ålder och "mognad" måste man ju ta sig för pannan.
Min dator är enbart avsedd för spel och andra enklare saker. Mina 40+ har tydligen inte ökat mitt intresse för något annat än just detta och jag har svårt att tro att 10-20 år till kommer utveckla ett övertagande intresse för videoredigering och annat som kräver så mycket beräkningskraft.

Hur stor tror du egentligen målgruppen generellt är på folk som har behov av sådan kraft på sin fritid?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vangen:

Jag vet fanemig om jag ens vill köpa mig denna.

Jag trodde aldrig att min 4670k i spel skulle nästan vara snäppet bättre, alltså det är 2 parter till varför jag vill byta mig till en annan CPU. Rendering, redigering och spel, då har denna varit extremt intressant.

Spelprestandan dräpte min förväntan rejält, jag börjar nästan titta mot Intel's 7700k men då får jag inte samma prestanda i flertrådade applikationer.

AMD ska just missa en viktig grej när det kommer till processorer, spelprestandan rakt av.

Jag hoppas det är för dessa modeller, hur blir det då för Ryzen 5 och Ryzen 3 sämre eller bättre spelprestanda?

Skrivet av zetruz:

Låter som att Cannonlake blir din grej...?

Mjo, håller med om Cannonlake om samma frekvenser som på Kaby Lake bibehålls då Intel slagit på stora trumman med mer än 15% högre IPC (antar jag då det låter otroligt att stockfrekvenserna skulle gå till 5.0GHz+) http://www.pcworld.com/article/3167942/components-processors/...

Men själv är jag fortfarande så nöjd med min kära 2700K, det kan nog bli så att jag låter komponenterna dö innan jag byter ut dem
Det blir en ordentlig GPU i år istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

I de flesta - inte alla - spel. CSGO (120/144+ Hz) eller Arma brukar många ta upp som CPU krävande spel t.ex. Själv spelar man främst strategispel, äldre sådana oftast och även där är det ofta CPUn som sätter gränsen.
Nu har jag inte sett någon recension inkluderande dessa spel så de kanske gör bra ifrån sig även i sådana spel trots allt (det är lite märkligt att de presterar så dåligt i vissa spel).

Sure. Beror mycket på vad för spel man kommer använda den till. Men för flesta användnings områden så kommer den prestera mer än tillräckligt för flesta kraven.

Sen.. än igen.. folk jämför en 8 kärnig mot en 4 kärnig CPU.. Ser inte många som nämner hur väl Intels egna 8 kärniga klockar..
Så värt att vänta tills tester på hur Ryzen presterar i 6 och 4 kärnigt blir, innan man går full Intel fanboy.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

blir zen för mig. Spelar, Streamar och använder redan mina trådar på max många gånger 6700k

Inte så att ZEN kommer flaska i Single-thread spel

Permalänk
Avstängd

Oj då dem var ju inte särskilt imponerande på spelfronten. i5 för spel är ju mycket mer värt, halva prisete typ?

Permalänk
Medlem

Jag spelar rätt mkt. Så jag få se vad jag köper för cpu amd ryzen 7 eller ryzen 5. om spel bara använder 4c/8t så vänta jag tills ryzen 5 kommer om man vill spela med amd cpu. Annas köper man det man tycker är bra för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Kolla det testet. 1700 slår nästan dom två andra i alla tester klockad.

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_ryzen_7_1800x_170...

Intressant, antingen är det tur att det exemplaret klockar bättre, eller så kanske XFR sätter käpparna i hjulet vid överklockning.
Så det är helt enkelt inte värt att skaffa värsting modellen, utan den billigare fungerar minst lika bra till ett lägre pris

Oavsett så är egentligen bara 1700 modellen som är intressant för min del, 65W TDP är guld värt för kompakta system. Väntar bara tills X300 moderkort kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

För er som vill se spelprestandan mellan R7 1700 vs i7 7700k:

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE

Spoiler: 1700 @ 4GHz OC presterar lika bra som en i7 7700k @ 5GHz OC

Testar han på samma sätt som sweclockers då? Tycker det känns som nått är fel? Varför hänger hans grejer på så bra, eller har han just valt spel som funkar fint med ryzen?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@JonasT: Vill börja med tacka för en välskriven test, var efterlängtad.

Jag undrar i.o.m. att Vulkan och DX12 utnyttjar CPUn bättre (genom att främst använda sig av flera kärnor samtidigt) samt har för GPUn en "djupare access" till hårdvaran så undrar jag om det finns en skillnad i prestanda om följande uppsättning av ett test görs:

GPU: RX 480 och FuryX (singel och multi gpu)
Spel: Ashes och Doom (t.ex.)
Inställning: 4K, hight/ultra inkl. Async.compute

Jag undrar om Ryzen med sina 8c/16t kan sträcka sig lite mer på spelfronten om förutsättningarna är som ovan, alltså där både grafikkort och spel kan utnyttja Vulkan&DX12 och därmed belasta flera kärnor, vilket är en av Ryzens paradnummer.

Jag tror inte att GTX 1080 riktigt kan utnyttja dessa API:ers styrka och belasta en 8 kärnig cpu.

Jag vet att det inte finns många titlar & spelmotorer idag som är riktigt där än med dessa nya API:er, men jag är ändå nyfiken och vill gärna se en indikation på framtiden, speciellt då efter att AMD och Bethesda har gått ut med deras stora samarbete om att alla deras framtida (och kanske äldre) titlar ska ha fullt Vulkan stöd.

Som sagt, för att få en fingervisning inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Väldigt lätt att sitta och säga såhär om man inte ska köpa något. För personer som ska köpa och måste välja var man ska lägga sin 7-8000 är det lite mer viktigt att saker presterar.

Sitter på en i5 6400 med ett z170 överklockad till 4.7ghz och jag kommer ändå att stödköpa amd.

Permalänk
Medlem

Hur mättes temperaturen vid överklockning?
Vet bara att många program visade fel på tidigare AMD processorer.

Hade en 760k jag klockade till 4,7GHz. HW monitor med flera visade att den blev 90c i full load. Detta på en processor vars maxtemp är 72c. Hade dessutom en i detta fallet overkill h60i kylare på den.

AMD overdrive och gigabytes monitorprogram av alla visade att den blev 55c vilket stämde bättre överens med min kylarlösning samt att processorns ansågs klara max 72c.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

För flertrådade applikationer är dessa cpuer RIKTIGT bra men tyvärr ingår inte spel riktigt där...än.

Jag som desvärre gillar spel och har tänkt uppgradera min åldrande i2500k så jag har något som kan skjuta på mitt 1080 så känns inte en cpu som ibland är nere och brottas med i2600k som något vettigt alternativ.

tyvärr måste jag säga att det blir en i7-7700k i mitt fall. tråkigt nog var jag HELT inställd på en ryzen, vara nära att jag skippade benchmarks(och jobbet) för att försöka få tag i en. nu i efterhand känns det bra att jag väntade. en annan sak var att jag tänkte att det inte gör så mkt om de är lite sämre än intel eftersom man kanske bör kunna få ut iallafall 4.2ghz med lite vilja (och vatten kylning med radiatorn i en snödriva). men där gick jag bet.

men amds mål är nog inte vi spelare just nu utan snarare stora företag som kan generera större intäkter än en svettig gamer i en källare.

som jag ser det så kostar en 7700K ca3800kr och en 1700x ca 4500kr och presterar betydligt sämre i spel.

sneglar på min gamla Opteron 170 @2.8ghz och hoppas att AMD snart kommer igen även i spel, ljuva nostalgi.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungArthur:

Kör du dina spel i 1280x720? Alltid kul med folk som är ultra retro.

Förstår du inte varför 720p-prestandan är relevant kanske du borde läsa testet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Testar han på samma sätt som sweclockers då? Tycker det känns som nått är fel? Varför hänger hans grejer på så bra, eller har han just valt spel som funkar fint med ryzen?

Hans tester är i 1080p. Som är upplösningen flesta lär spela i. Medan Sweclock även testa i 720p, där grafik flaskar avsevärt mindre.
Men som testerna visar kvittar det helt om 7700k presterar aning högre i singel tråd eller inte. Då flesta användare kommer bli flaskade av grafiken oavsett. Speciellt om man tänker köra 1440p eller 4K.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan verkligen inte fatta hur folk kan sitta här och gnälla på spel-prestandan på en 8-kärnig processor med låg klockfrekvens. det här en helt fantastisk processor med tanke på priset. att ens jämföra den med 7700k är ju absurt, det är helt olika processorer som råkar ligga i samma prisklass för att intel överprisar som in i helvete.

ni ska jämföra 7600k och 7700k med amds 4-kärniga modeller som kommer kosta kaffepengar i jämförelse. i benchmarks lär en sådan prestera nästan lika bra, och är det så kommer spelprestandan vara snarlik i praktiken. sedan har du samtidigt mycket mer pengar till att köpa annat, t.ex. ett snabbare grafikkort eller att ha råd med en ssd.

att kunna köpa en jättebra ryzen-processor till en speldator utan att behöva lägga fantasisummor på en i5 eller i7 från intel är det som svensson vinner på det här. priset för en vettig speldator går ner markant. för de som faktiskt behöver trådarna från de dyrare ryzen-modellerna så kan de få en extremt kraftfull processor för mycket mindre pengar. behöver du inte trådarna så är 1800x inte för dig.

Bra talat. Själv hade jag hoppats på ett bättre resultat i spelprestanda, vilket snarare bottnar i okunskap angående arktitekturen. Jag hade mina misstankar dock, vilket är anledningen till att jag väntat på att Ryzen skulle släppas så man får läsa sådana här eminenta recensioner. Jag som väntat länge på en uppgradering till min i5-2500K (för mestadels spel) kommer nu antagligen köpa en i7-7700. Jag ska försöka ha lite ytterligare tålamod och se ifall det kommer mer information om AMD's 4/6-kärninga modeller, men jag börjar bli trött på att vänta.
Jag överlever att förlora någon 1000-lapp i pris mot att behöva vänta ytterligare ett halvår om det är vad det handlar om.

Mina ovationer till AMD dock, inom dess användningsområde är ju Ryzen en dundersuccé!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske nu, men vad händer om säg 3-4 år? spel drar nytta av fler kärnor i framtiden...

Exakt samma argument användes när Bulldozer släpptes för drygt 6 år sedan och märkligt nog tuffar I5orna på lika bra idag.
Gissar att folk hinner byta CPU en till kanske 2 ggr innan det verkligen blir ett problem.