AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Klockan är slagen och det är äntligen dags att sätta tänderna i AMD:s efterlängtade arkitektur Zen. Testlabbet får besök av Ryzen 7 1800X och 7 1700X, där skyhög prestanda till mycket lägre pris än Intel utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Innan alla frågar varför Ryzen 7 1700 inte är med i testet. AMD har inte tillhandahållit testexemplar av den ännu, så vi får helt enkelt vänta snällt tills den dyker upp.

Permalänk

Skål allesammans!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ryzer, har väntat zen i morse på detta!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

För er som vill se spelprestandan mellan R7 1700 vs i7 7700k:

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE

Spoiler: 1700 @ 4GHz OC presterar lika bra som en i7 7700k @ 5GHz OC

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Inaktiv

Yeay, äntligen har Ryzen landat. Snacka om att man har väntat på dagen då man ännu en gång kan äga ett prestanda monster från AMD.

Hämtade precis min Ryzen 1800X med tyvärr dröjer det några dagar innan moderkortet kommer men så länge får jag trösta mig med SWEC testet och titta på när der8auer de-lidar Ryzen.

Vad som döljer sig under locket på Ryzen är en mycket trevlig överraskning. Till skillnad från Intels budgetlösning har AMD TIM som är Indium-baserad, ordentligt fastlött lock med guldplätering på insidan, något som absolut inte går att klaga på.

der8auer kommer i helgen presentera resultat på hur de-lid Ryzen presterar, ska bli väldigt intressant att se om det är värt att göra en de-lid eller inte.

Ta en titt på der8auer när han gör världens förmodligen första de-lid

EDIT: Läst mångas kommentarer över att spel inte utnyttjar mer än fyra kärnor, och bland annat, därför halkar efter Intel något i spel. Tidigare har det inte funnits anledning för speltillverkare att optimera för fler än fyra kärnor på grund av att Intel hållit priserna uppe vilket gjort att mindre än 0.5% av gamers har 8 kärnor.

Spana in Steam CPU Survey

Nu blir det ändring på detta, AMD har tagit 8 kärnor till massmarknaden på riktigt. Redan i år kommer vi se några spel som bättre nyttjar 8 kärnor och lagom tills Zen+ anländer kommer det vara standard bland speltillverkare att optimera för upp till 8 kärnor och Zen arkitekturen.

Hade det varit upp till Intel så hade väll 8 kärnor nästan aldrig nått massmarknaden. Det viktiga är att AMD är tillbaka och att Ryzen sätter hår press på Intel så vi kan få lägre priser och att även konsumentmarknaden snabbt utvecklas mot fler är 4 kärnor.

AMD jobbar hårt med Zen+ för att åtgärda de små nackdelar som Zen har just nu och jag är övertygat om att de kommer lyckas hålla hård press på Intel även i framtiden med Zen+.

Jag bockar och bugar till AMD för att de startat en ny revolution inom PC industrin, något som var välbehövligt.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tack redaktionen!!

EDIT: WOW vilka siffror, AMD är verkligen tillbaka i leken! Hade varit intressant att se hur dessa CPU:er presterar med 2-4 avstängda kärnor samt hur mycket högre frekvens man skulle kunna få vid överklockning.

Verkar även som att många här antog att dessa kommer att gå upp i liknande prestanda som i7-7700K i de flesta spelen. Man bör dock komma ihåg att de flesta av dagens spel inte nyttjar alla kärnor, vilket är skälet till prestandaförlusten för Ryzen CPU:erna gentemot i7:orna där de senare har ganska mycket högre frekvenser. Battlefield 1 är ett undantag såklart då spelet är optimerat för fler kärnor vilket vi ser i prestandatestet och detta kommer förhoppningsvis vara en trend som adopteras av fler spelutvecklare.

Ja, detta var en framgång. AMD har fortfarande lite att jobba på (bl.a. frekvenserna) men jag skulle inte bli förvånad om nästa generation kommer att komma ännu närmare Intels CPU:er i prestanda än det vi har fått se nu.

Bravo AMD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Som vi väntat! Fram med popcorn och bänka sig då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Spännande!

Permalänk
Inaktiv

But Can It Run Crysis?

Annars välgjord recension som jag ska läsa igenom noggrant när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Överklockningen var en besvikelse då men annars so far, so good.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jaha hopp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

The hyped is here

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
99:e percentilen

Innan missförstånden börjar hagla (för att folk inte läser etc):

Processorn Ryzen har totalt 24 stycken PCI Express 3.0-banor. Denna siffra går inte att jämföra med 16 (7700K), 28 (5820K) eller 40 (6950X) banor för Intels processorer. Ryzens 24 banor består av följande:

  • 16 banor för grafikkort

  • 4 banor för NVMe (SSD)

  • 4 banor för kommunikation med styrkretsen

Intels processorer (från och med Skylake) har också i praktiken fyra stycken PCIe 3.0-banor för kommunikation med styrkretsen (som de kallar PCH), men de kallar denna anslutning för DMI 3.0. Sandy Bridge(-E), Ivy Bridge(-E), Haswell(-E) och Broadwell(-E) använder den äldre varianten DMI 2.0 för kommunikation med styrkretsen. Detta motsvarar fyra banor PCIe 2.0.

Ryzen har alltså 16 banor för grafikkort*, att jämföra med 16 stycken för Kaby Lake eller 40 stycken för Broadwell-E.

Den har dessutom 4 banor för NVMe, vilket Kaby Lake saknar. NVMe-SSD:er ansluts på Z270 istället normalt via PCH:n, som har 24 banor PCIe 3.0 för detta (och andra) ändamål. X99 har bara åtta stycken PCIe 2.0, men Broadwell-E har massvis med PCIe-banor, som därför används för NVMe-SSD:er åtminstone på Asus X99-Pro.

Dessutom har AMD:s styrkretsar, precis som Intels, extra PCIe-banor för tredjepartskretsar, expansionsplatser etc, närmare bestämt åtta stycken PCIe 2.0 på X370.

* Det ska tydligen i teorin gå att köra alla 20 banor för grafikkort, om moderkortet stöder det. Undrar personligen vilken konfiguration det skulle vara då. x16/x4? Känns som att x8/x8 är mer value eftersom man då har fyra banor över till SSD. x8/x8/x4 kanske? Time will tell. Skulle hur som helst säga att tre grafikkort inte är något man bör satsa på med Ryzen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Den var klart bättre än vad jag förväntade mig. Kommer nog bli ett köp inom kort framtid.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Känns lite ovanligt att se en AMD processor så högt upp i tabellerna. De är grymt energieffektiva också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Från en snabbtitt så verkar det ändå bli Kaby Lake för min del då, synd....

Nåja, stor förbättring har de gjort men med den dåliga överklockningspotentialen så blir de får långt efter om man jämför att Ryzen kanske kommer upp i sisådär 4.0~4.1GHz får man räkna med och 7600K/7700K ca 1000MHz högre så 25% skillnad i klock så då blir det för stort gap i scenarior med dålig trådad prestanda för min smak och med prisskillnaden i åtanke dessutom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

HAHA ÄNTLIGEN! :D:D:D <3

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bytet mot min 2600k känns inte riktigt befogat känner jag, tyvärr. Men väldigt bra att dom kommit så långt med nya cpun! Härligt att dom är med igen!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Såååå i spel så är 1800X = 4790k. Får väl hoppas allt fler spel går över till att använda flera kärnor bättre framöver.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Synd på överklockningen, men fortfarande riktigt bra jobbat av AMD. Spelprestandan är fullt tillräcklig, om än inte toppnivå.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Do you have any tests about the I/O part?

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Det återstår att se vad Ryzen 5 kan leverera för clocks

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Taskig överklockningspotential alltså. Stämmer med andra ord vad diverse läckor har talat om.

Att ta en 1700 och klocka upp till en 1800X (dvs 4 ghz) borde således vara det bästa (mest prisvärda) alternativet eller?

Permalänk
Medlem

Synd att spelprestandan är som den är. Man vet ju heller inte om det kommer ta 2 år eller 20 år innan spel faktiskt utnyttjar fler än 4 trådar. Tror dom flesta gamers kommer fortsätta köpa Intel.

Permalänk

När jag ser dom här testerna är jag verkligen glad att jag tog en 7700k iaf Spelar mest

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

hahaha som väntat

EDIT: För att vara en gnutta seriös, nice cpu om man kör Photoshop och Blender.

Liksom intels "gamla" i5-7600k Pris ~2679kr presterar bättre än Ryzen 7 1800X Pris ~5699kr i spel. Presterar även bättre än AMD fasten AMD är överklockad.

Visa signatur