Permalänk
Medlem

Kör på luft och kommer fortsätta med det

Permalänk
Medlem

Aldrig varit så värt intresserad av vatten, kul tanke men känns mer som något man gör för att man vill, inte nödvändigtvis måste ha. Dessutom skulle väl jag klantig som jag är skapa någon läcka eller liknande när jag håller på och pillar. Känns som att jag gör mig själv en tjänst genom att inte klabba med sådant..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Låter mindre? Hur menar du?

En vattenkylning kan aldrig bli lika tyst som en luftkylare. Det är mer mekaniska delar i vattenkylning som väsnas.

Eller du kanske jämför stock processorkylare mot en 1799:- kraken X62 kylare?

Jag kör med en NH-D15, passivt kyld 4690k@4,2GHZ, 0db.

Redigerade bort det dryga i ditt inlägg...

Låter mindre än min gamla kylare* blir nog bättre.
Menade inte i allmänhet utan i mitt fall.

Har aldrig kört stockkylare, har haft ngn TX3(?) luftkylare samt någonannan sedan kört på en H100 och nu en BeQuiet Silent Loop @ 1599:- som inte låter någonting, hör bara bakre fläkten på datorn.

"En vattenkylning kan aldrig bli lika tyst som en luftkylare" well om man räknar som du och kör passivt så är det ju tystare men annars kan ju en luftkylare med fläktar och en vattenkylning med fläktar bli lika tysta. Pumparna i de nya kylarna låter mindre än en fläkt. Sedan kan ju en luftkylare låta mer än en vattenkylare och vise versa helt beroende på vilka modeller man pratar om.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kör luft, sover bättre när man slipper oroa sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Swedish Berserk:
AIOs har sällan någon fördel mot vanliga luftkylare.
Har man samma area att kyla med så är det egentligen bara positionen som är till fördel där man kan placera sin radiator på annan plats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Redigerade bort det dryga i ditt inlägg...

Låter mindre än min gamla kylare* blir nog bättre.
Menade inte i allmänhet utan i mitt fall.

Har aldrig kört stockkylare, har haft ngn TX3(?) luftkylare samt någonannan sedan kört på en H100 och nu en BeQuiet Silent Loop @ 1599:- som inte låter någonting, hör bara bakre fläkten på datorn.

"En vattenkylning kan aldrig bli lika tyst som en luftkylare" well om man räknar som du och kör passivt så är det ju tystare men annars kan ju en luftkylare med fläktar och en vattenkylning med fläktar bli lika tysta. Pumparna i de nya kylarna låter mindre än en fläkt. Sedan kan ju en luftkylare låta mer än en vattenkylare och vise versa helt beroende på vilka modeller man pratar om.

Enligt egna erfarenheter så låter min 700:- NH-D15s mindre än vad min 1499:- 280 radiator AIO gjorde..

Permalänk
Medlem

Luft.
Har ingen nytta av att visa upp något då jag har ljuddämpat chassi under skrivbordet.
Finns 0 fördelar med AIO imo, kylare inte direkt bättre, mer chans för missljud då fler delar. Luft all the way.

Permalänk
Medlem

Egen vattenloop på CPU och GPU. Börjar fundera på att gå tillbaka till luft så man slipper att ta isär hela loopen när man vill byta någon komponent och annat underhåll.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Senaste två byggen har jag kört med custom waterloop. Ångrar det inte alls.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

haft custom loop i några år nu. inte lika spännande längre så hade jag byggt nytt idag hade jag nog kört på luft men har ju redan allt som behövs för vatten så varför använda något sämre?

Känner igen det där

Hade custom loop några år men sen så tröttnar man. Enda anledning att jag skippade var helt enkelt att jag orkade inte köpa två nya block till grafikkorten som försvinner helt i värde.

När jag hade mina 470:n var det temperaturer som satte stopp för oc med luft. Idag är det korten själva som sätter stop innan luften inte räcker till.

Hur ska du göra vid nästa uppgradering?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Eget vatten och tycker är värt att kasta massa pengar på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kör med luft och har en Noctua NH-D14.
Grymt nöjd faktiskt. Tyst och presterar riktigt bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Känner igen det där

Hade custom loop några år men sen så tröttnar man. Enda anledning att jag skippade var helt enkelt att jag orkade inte köpa två nya block till grafikkorten som försvinner helt i värde.

När jag hade mina 470:n var det temperaturer som satte stopp för oc med luft. Idag är det korten själva som sätter stop innan luften inte räcker till.

Hur ska du göra vid nästa uppgradering?

Att köra custom gör man ju för att det är roligt, inte för att det är varken bekvämt eller ekonomiskt Förstår din känsla helt. Förr var det en annan sak, när idiotiska tillverkare knappt kylde VRMerna alls.

Suck. Fullcover-block är så underbart, men det är i särklass det mest kapitalförstörande man kan ge sig in på ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Känner igen det där

Hade custom loop några år men sen så tröttnar man. Enda anledning att jag skippade var helt enkelt att jag orkade inte köpa två nya block till grafikkorten som försvinner helt i värde.

När jag hade mina 470:n var det temperaturer som satte stopp för oc med luft. Idag är det korten själva som sätter stop innan luften inte räcker till.

Hur ska du göra vid nästa uppgradering?

jo visst är vatten ingen massiv hjälp vid överklockning direkt. tyst och trevligt blir det i alla fall, skulle vara intressant att jämföra min dator med en tyst luftkyld dator (nh-d15 och tyst grafikkort) för att se hur tyst luft kan bli jämfört med vatten.

vad gäller framtiden så vet jag inte riktigt. det är ju betydligt mer arbete om man ska göra något i datorn men det behöver inte göras så ofta så det kan ta lite extra tid. frågan är väl egentligen om tusenlappen för vattenblock till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Custom loop sedan 6-7 år tillbaka, kan köra hård OC utan att kompromissa på vare sig temp eller ljud. Luft är klockrent för användare som kör default eller medel OC, vatten är mer nischat mot en viss grupp rent generellt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Kör med luftkylare. Kör med Noctua U12S, fungerar mkt bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Luftkylning. Noctua NH-D15.

+ Kyler effektivt.
+ Tyst.
+ Pulsbreddsmodulering.

- Stor med sina dubbla kyltorn.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kör med en av de första generationens Corsair AIO. Funkar bra med ändå inte imponerad.

Stoppade en Noctua DH-14 (om jag inte missminner mig) i min Unraid server och den kändes ärligt talat trevligare och ja, den imponerade på mig.

Om jag bygger mig en Ryzen för att byta upp min gamla 2600K blir det luftkylning i form av Noctua DH-14/15, Phanteks PH-TC14PE eller så kanske det helt enkelt räcker gott med en Cooler Master Hyper 212 Evo.

Den enda riktiga fördelen med AIO är IMO att man inte behöver grubbla över om man får plats med sitt Ram, å andra sidan får man inte heller någon kylning över dem.

Kollat lite på custom loop men jag upplever att det är för dyrt i tid och pengar för vad jag förväntar mig få ut av det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Låter mindre? Hur tänker du nu?

En vattenkylning kan aldrig bli lika tyst som en luftkylare...du vet, det är mer mekaniska delar i vattenkylning som väsnas..så gör om gör rätt..

Eller du kanske jämför stock processorkylare mot en 1799:- kraken X62 kylare?

Jag kör med en NH-D15, passivt kyld 4690k@4,2GHZ, 0db.

Ja, det är säkerligen fler mekaniska delar i vattenkylning; rör/slang, nipplar, bussningar, radiatorer, sådan som inte resonerar.
Vad gäller mekaniskt rörliga delar som faktisk genererar något ljud att tala om så behöver dessa inte alls vara fler.

Min rigg har exakt lika många mekanisk rörliga delar som motsvarande med lyftning skulle ha haft. Skillnaden är att mina 120mm fläktar har en maxhastighet på 800 rpm för att kyla både CPU och GPU utmärkt näst intill obemärkt.

Följande klipp demonstrerar ganska tydligt vad bara en GPU kan åstakomma när fläktarna går mellan 2000 - 3700 rpm. Om det inte låter mer än fläktar på 600-800 rpm så vet jag inte vad

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Bara att ha tillräckligt med radiator så blir det tyst med vatten, självklart inte lika tyst som helt passiv kylning eftersom pumpen måste iallafall vara igång. Men jag skulle gärna vilja se det system med enbart luft som är lika tyst vid last utan att man måste ge avkall på prestanda för att minimera värmen.

Radiatorfläktarna kan avgjort vara helt avstängda vid normalt desktopanvändande. Jag har enbart 3 chassifläktar igång på 400rpm plus pumpen på minimum för att ha nån cirkulation runt moderkort/minnen osv tills vattnet börjar bli varmt, sen är det 400rpm på radiatorerna också och jag har runt 60-65c på CPU och 40-45 på GPU vid last och med med så mycket överklockning jag kunde klämma ut.

Men visst, inte speciellt billigt, litet eller praktiskt med 2x480mm + 1x240mm radiator för bara CPU+GPU (brutal overkill). Men snyggt och underhållande att bygga och eftersom jag inte har chassit som kudde när jag sover så är inte oljud nåt problem direkt.

Permalänk
Avstängd

Har länge drömt om att köra en bilradiator, 20 liters reservoar och 2000-3000L/h pump Bilradiatorer kan man hitta för 1000-2000kr lätt och dom torde ju klara åtminstone 5-10Kw vid 5 graders temperatur differens Sen slänger man på 4 35cm fläktar i push pull som går på 100-200 rpm Dörmmen Kanske man kan nå 35 grader load med fin klock den vägen?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kör min Antec Kühler H2o 1220 som gått troget sedan jag köpte den vid lansering 2013.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Självklart luft.En Noctua NH-D15.Den går den går och den går problemfritt.
Skulle aldrig våga mig på en AIO.Pajaskylare.
Har redan en kaffebryggare.
Så att Corsair hoppa på det tåget är för mig en gåta.
Drar bara ner deras varunamn,I bottenslammet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Jag är en kyckling och så kommer förbi ett tag. Jag har dock haft planer på en sådan där färdig vattenkylningslösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag är en kyckling och så kommer förbi ett tag. Jag har dock haft planer på en sådan där färdig vattenkylningslösning.

Gillar du jävelskap och klabb,gillar att reklamera.
Ett givet köp.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning för hela slanten! Använder mig av XE 480 och XE 360 radiator i ett caselab chassi
Ska snart byta moderkort till ett svart och förmodligen slänga in ett till gtx 980 ti

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Anpassad vattenloop. Byggdes för kanske ett år sedan, ångrar det inte.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kör custom vatten. Mest för att jag gillar att "skruva" och meka. och tycker det är skönt när det är tyst. Annars skulle jag nog valt Luft. AIO har ingen betydande effekt. Och i min erfarenhet låter mer mycket mer.

Men man ska inte jämföra AIO vatten med Custom Vatten. Det är dag och natt.

Min D5 pump hörs inte över mina Corsair SP120 Quiet edition när dom kör idle hastighet på 400varv.. Det är tyst! Minsta vardagsljud överröstar datorn.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Kör på luft då det är mindre krångel och risk för storhaveri då en vattenkylning även har en pump som den är beroende av.

En ordentlig tornkylare klarar ofta att gå passivt en bra stund om fläktarna skulle gå åt helvete då den inte är lika beroende av dessa och många gånger räcker cirkulationen i chassit långt.

Medans vatten går åt helvete direkt om pumpen skulle pajja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör på luft då det är mindre krångel och risk för storhaveri då en vattenkylning även har en pump som den är beroende av.

En ordentlig tornkylare klarar ofta att gå passivt en bra stund om fläktarna skulle gå åt helvete då den inte är lika beroende av dessa och många gånger räcker cirkulationen i chassit långt.

Medans vatten går åt helvete direkt om pumpen skulle pajja.

Vad händer om pumpen går sönder menar du då? Jag antar att hela datorn går sönder och man får köpa en helt ny för inte är det så att en modern dator stänger av sig om den blir för varm.