Permalänk
Medlem

Vad är denna dator värd?

Hej!

Funderar på att sälja min nuvarande stationära dator och bygga en ny istället. Problemet är att jag inte vet hur mycket min nuvarande dator är värd. Komponenter i den är:

- CPU: i5 3570k (3,4 GHz)
- GPU: MSI GTX 970
- RAM: 16 GB Corsair Vengeance (1600 MHz)
- Lagring: 128 GB SSD
- Mobo: Asus P8Z77-M PRO
- Chassi: NZXT Phantom 410 (röd)

Windows 10 följer också med. Byggde denna dator för ungefär 5-6 år sedan tror jag, uppgraderade grafikkortet när 900-serien kom ut. Det är ingen dålig speldator då den klarar typ alla nya spel på "high" grafikinställningar och 60+ fps och CS:GO på över 200 fps. Någon som har någon aning om vad den kan vara värd? Skulla gissa på 6-7000 kronor.

Permalänk
Medlem

kring 5-6k skulle jag säga, kan bli bra mycket mindre om en månad

Permalänk

Skulle säga ca 4000kr

Permalänk
Medlem

Max 4000:- skulle jag säga.
Det enda som är värt något är grafikkortet. Resterande är småpengar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemppu:

Hej!

Funderar på att sälja min nuvarande stationära dator och bygga en ny istället. Problemet är att jag inte vet hur mycket min nuvarande dator är värd. Komponenter i den är:

- CPU: i5 3570k (3,4 GHz)
- GPU: MSI GTX 970
- RAM: 16 GB Corsair Vengeance (1600 MHz)
- Lagring: 128 GB SSD
- Mobo: Asus P8Z77-M PRO
- Chassi: NZXT Phantom 410 (röd)

Windows 10 följer också med. Byggde denna dator för ungefär 5-6 år sedan tror jag, uppgraderade grafikkortet när 900-serien kom ut. Det är ingen dålig speldator då den klarar typ alla nya spel på "high" grafikinställningar och 60+ fps och CS:GO på över 200 fps. Någon som har någon aning om vad den kan vara värd? Skulla gissa på 6-7000 kronor.

- CPU: i5 3570k (3,4 GHz) - 1000 kr
- GPU: MSI GTX 970 - 1100 kr
- RAM: 16 GB Corsair Vengeance (1600 MHz) - 600 kr
- Lagring: 128 GB SSD - 200 kr
- Mobo: Asus P8Z77-M PRO - 400 kr
- Chassi: NZXT Phantom 410 (röd) - 200 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Max 4000:- skulle jag säga.
Det enda som är värt något är grafikkortet. Resterande är småpengar.

Marknaden ser inte ut så, även om du skulle vilja det. Visst, del för del är den inte mycket värd, och grejerna är redigt gamla, men lägger du ut den för 4000 på blocket kommer du få den såld nästa dag.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Marknaden ser inte ut så, även om du skulle vilja det. Visst, del för del är den inte mycket värd, och grejerna är redigt gamla, men lägger du ut den för 4000 på blocket kommer du få den såld nästa dag.

Absolut kan scenariot vara så. Men vad den faktiskt är värd så är det inte mer än 4000kr.
Sen att det finns clueless människor som köper skräp och sen blir förvånade när det inte presterar som det ska; Det är tyvärr inget man kan göra åt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekatorur:

- CPU: i5 3570k (3,4 GHz) - 1000 kr
- GPU: MSI GTX 970 - 1100 kr
- RAM: 16 GB Corsair Vengeance (1600 MHz) - 600 kr
- Lagring: 128 GB SSD - 200 kr
- Mobo: Asus P8Z77-M PRO - 400 kr
- Chassi: NZXT Phantom 410 (röd) - 200 kr

1100kr för ett GTX 970? Det hittar du inte ens här på Sweclockers då korten fortfarande går för ~1700kr!

i5-3570k - 1000kr
GTX 970 - 1600kr
RAM - 500kr
SSD - 300kr
Chassit - 200kr
Windows 10 - 400kr
Mobo - 700kr(intresset är fortfarande riktigt högt på socket 1155 och då framförallt Z77)

#16667962
#16643136
#16635240

Skrivet av solomon:

Absolut kan scenariot vara så. Men vad den faktiskt är värd så är det inte mer än 4000kr.
Sen att det finns clueless människor som köper skräp och sen blir förvånade när det inte presterar som det ska; Det är tyvärr inget man kan göra åt.

Fast om en person är villig att betala mer än 4000kr för datorn så är den ju värd mer än 4000kr. Utbud och efterfrågan styr.

En datorn med en i5-3570k och ett GTX 970 är knappast skräp, speciellt inte för 4000kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Absolut kan scenariot vara så. Men vad den faktiskt är värd så är det inte mer än 4000kr.
Sen att det finns clueless människor som köper skräp och sen blir förvånade när det inte presterar som det ska; Det är tyvärr inget man kan göra åt.

I en marknadsekonomi är den värd vad någon är villig att betala. Det finns inget faktiskt värde på en beggad dator, lika lite som det finns på en gammal bil. Det finns endast tillgång och efterfrågan.

Vad du menar är kanske vad datorn skulle vara värd på ex. SweClockers marknad? Då är jag mer benägen att hålla med om 4000:-.

Menar absolut inte att vara otrevlig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

I en marknadsekonomi är den värd vad någon är villig att betala. Det finns inget faktiskt värde på en beggad dator, lika lite som det finns på en gammal bil. Det finns endast tillgång och efterfrågan.

Vad du menar är kanske vad datorn skulle vara värd på ex. SweClockers marknad? Då är jag mer benägen att hålla med om 4000:-.

Menar absolut inte att vara otrevlig

Nej då. Jag såg inte ditt svar som något otrevligt.

Visst, man kan se det på det viset och det stämmer också, att något är värt vad någon är villig att betala. Men det jag menar är om man ser det hela realistiskt. Som sagt, det finns alltid någon som säkert skulle lägga ut mer pengar än vad en sak är värd, men det gör det hela till ett personligt värde.

Ta guld t.ex. Just nu ligger värdet per gram 354,85 kr, men jag kan ju fortfarande betala antingen mer eller mindre, eller hur? Det kommer ju ner till individens beslut och vad det personliga värdet i saken är.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Nej då. Jag såg inte ditt svar som något otrevligt.

Visst, man kan se det på det viset och det stämmer också, att något är värt vad någon är villig att betala. Men det jag menar är om man ser det hela realistiskt. Som sagt, det finns alltid någon som säkert skulle lägga ut mer pengar än vad en sak är värd, men det gör det hela till ett personligt värde.

Ta guld t.ex. Just nu ligger värdet per gram 354,85 kr, men jag kan ju fortfarande betala antingen mer eller mindre, eller hur? Det kommer ju ner till individens beslut och vad det personliga värdet i saken är.

Helt rätt. För dig och mig är ju 5-6k helt absurt, men för någon som inte har kunskap eller är villig att lägga tid på efterforskning så finns det alltid en tendens att lägga en slant extra för att slippa sätta sig in. Men jag håller med. 4k är ett mer "rimligt" pris.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Om man jämför alternativen på en dagsfärsk färdigbygd PC från detaljhandeln för 6 braxar i en brax-ask får du ju jävligt mycket för pengarna med denna datorn. Aldrig i livet att du får motsvarande spec?

Visst, med en ny från butiken får du ju lite garantier och annat skräp som sällan nyttjas.
Visst, en begagnad eventuellt kanske smäller sitt nätagg eller modermodem snart - men det går ju byta ut det med.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *