EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX

Permalänk
Melding Plague

EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX

Efter ett tråkigt avslut på 2016 slår EVGA tillbaka med det nystöpta kylarkonceptet ICX. Testlabbet gästas av Geforce GTX 1080 FTW2 med löften om skyhög prestanda och imponerande kylförmåga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är mitt uppe i https://www.youtube.com/watch?v=WZuze3OZqL4 när ni släpper artikeln

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

8000kr och spoltjut!!!
Skamligt , tråkigt och uruselt!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Om de nu har slipat på alla detaljer så borde det verkligen inte finnas spoltjut. Inte till det priset!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så, ingen anledning att välja detta över AMP Extreme-kortet med andra ord, trist.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

EVGA som hade så gott rykte som grafikkortsmakare, sedan kom pascal. Nej tack, det finns både billigare och bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla namn...

EVGA Gtx 1070 superduper awsome ftw666 happy feelings edition v4.5

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ni borde bara skrivit: "I väntan på 1080Ti gör vi ännu ett test av ännu ett ordinärt 1080"

Permalänk
Medlem

Grejen är att man kan testa 100 olika 1080 men alla kommer prestera mer eller mindre likadant, skillnaden är bara kyllösningen, alltså hur mycket dem väsnas och hur varma dem blir, prestandan är nästintill identiskt oavsett.

Dessutom så presterar founders med ett vattenblock bättre än tredjepart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker det är kanon att EVGA inte bara släpper ett kort och sedan ligger lågt tills nästa GPU generation dyker upp.
Sitter själv på ett FTW kort och efter moddning + BIOS är det tystare än nånsin och temperaturerna är fantastiska.
Att EVGA ändå jobbar vidare och släpper en ny kylare som av allt att döma är ännu bättre är ju bara bra på alla sätt.
Inte minst så bådar det gott för när 1080TI dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

De gör tester i utbyte mot att de får visa upp sin fina reklam på min datorskärm. Så de ska vara tacksamma mot oss som orkar läsa ännu ett "spännande" test av ett GTX 1080 utan att slå på adblock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det har gått från EVGA FTW! till EVGA WTF?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad av denna "uppgraderings-möjlighet" man har hos Evga. Någon som kan förklara lite mer exakt hur den funkar?
Vad gör man med det gamla kortet?
Köper jag ett kort i år, kan jag använda mig av detta om, låt oss säga, 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Blev lite intresserad av denna "uppgraderings-möjlighet" man har hos Evga. Någon som kan förklara lite mer exakt hur den funkar?
Vad gör man med det gamla kortet?
Köper jag ett kort i år, kan jag använda mig av detta om, låt oss säga, 2 år?

Du begär utbyte, efter det godkänns får du skicka in ditt kort, efter dom tagit emot det och verifierat det skickat dom ett nytt till dig. Erbjudandet gällande byte för 99$ gäller endast månaden ut.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Skulle man få plats med ett sånt här så fick man ju såga hål i locket på chassit och låta det sticka upp igenom det. Kanske iofs skulle vara bra för kylningen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Iom fördröjningen av ti-korten ser de nog detta som en möjlighet att fixa till problem och testa dem i verkligheten. ti skullle ju släppas i januari, kanske skulle denna kylare inte kommit på 1080 öht men nu får de skicka upp en testballong och se om den flyger. Tror att deras ti-kort blir ruggigt bra.

Ang. spoltjut så verkar det väldigt svårt att förutse, jag har dålig koll på detta men jag är ju snart 40 så jag drabbas ju inte. Det verkar ganska random och ser ut att kunna skifta från ett kort till ett annat av samma modell, eller har jag fel?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Trevligt och kunna se MEM temp. De kan jag inte på mitt kort.
Vattenblock och backplate monterat. Men finns ett litet spoltjut på detta också. Verkar ganska vanligt på 1080.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Alla dissar kortet när det toppar prestandalistan efter överklockning? Har jag missat nåt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

1000Kr för att uppgradera det från 1080 FTW? Varför inte köpa Hybrid kit istället eller ett vattenblock? wtf

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Räcker ju med att du slänger på padsen så är de ju inga problem med FTW1. Lite mer högljutt kanske med deras nya bios.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De gör tester i utbyte mot att de får visa upp sin fina reklam på min datorskärm. Så de ska vara tacksamma mot oss som orkar läsa ännu ett "spännande" test av ett GTX 1080 utan att slå på adblock.

Ja fy bubblan för vinstintresse och att få betalt för nedlagt arbete!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag skulle vilja se jämförelsen med original FTW.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ja fy bubblan för vinstintresse och att få betalt för nedlagt arbete!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för det var ju det jag menade att de inte skulle ha betalt? Tyckte bara det var löjligt att skriva att vi ska vara tacksamma eftersom det är medlemmarna på forumet som gör att de kan få jobba med sin hobby.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

Det handlar inte om testet i sig som jag blir irriterad över. Testet va jätte bra , som vanligt på Sweclockers.
Men detta j....la spoltjut!!! Varför ska vi som konsumenter bli så imponerade av hur mycket ett AMD/NVIDA klara av utan att få säga att NU räcker det!
Jag handlar inte en topp modell av en bil , oavsett märke och är nöjd med att växellådan låter som en symfoni orkester.
Jag tycker att detta spoltjut som jag själv har drabbats av " mest med Nvidia " är horribelt dåligt.
Jag vill också säga att jag föredrar AMD , MEN......... inte för att jag tycker att dom är bättre utan för att jag har haft minst problem med drivrutiner och liknande.
Alla vi som bygger och trimmar datorer här på sweclockers HATAR ljud som inte ska finnas i en dator. Visst , våra fruar/sambos förstår kanske inte denna upphetsning av ett ljud som dom inte hör men vi kan tycka låter värre än en 4 cylindrig motor som går på 3 cylindrar.
Är riktigt trött på att läsa dessa fina , ibland riktigt bra skrivna recensioner där betyget blir UTMÄRKT osv...men ett visst spoltjut
Är där ett ett spoltjut ska det oavsett märke inte bli godkänt!!!! Vi som handlar dessa varor måste kräva mer av tillverkarna!!!!
URSÄKTA att jag är ARG i mitt svar , men detta är högst personligt och jag vet sen många år tillbaka som medlem av denna fina sida att alla tycker olika.
Det finns ett grönt och ett rött team och så kommer det alltid att vara.
Men oavsett om det är AMD/Nvidia är JAG trött på att höra dessa spoltjut.
Är ni arga på mig , skicka pm. Men så mycket pengar jag lägger på min dator och mina vänners datorer kräver jag TA MIG FAN lite mer kvalité på komponenterna JAG/VI köper.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

Tacksamma? Vem/vilka är det som tjänar pengar på att vi går in här och läser egentligen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte köra RMa på mitt 1080 ftw men nu känns det nästan värt att byta upp till ett ftw2 efter en tid har gått för att sedan byta till ti när det kommer..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

Oerhört tacksam om sweclockers kan innehålla vettigt material så att det faktiskt är värt att hänga här, så att de kan tjäna pengar på mina besök.

Vänta, innebär det att det är deras jobb att testa saker? Mind blown

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Lite sent att komma med ett 1080 nu, när det dessutom inte presterar bättre än korten som kom för 6-8 månader sedan.

Permalänk
Medlem

Vinnarna i av tillverkarna denna generation är helt klart Gainward och Zotac med sina Phoenix och AMP, utan tvekan enligt mig. Ljudnivån är absolut lägsta av alla och även temperaturen. Priset är även billigare än sina konkurenter.