Chromebook eller Windows laptop med linux

Permalänk
Inaktiv

Chromebook eller Windows laptop med linux

För gymnasiet, är det smartast att köpa en chromebook för runt 2000kr eller köpa en windows laptop av samma pris och installera något linux system? Laptops med 2 gig ram och en celeron brukar ju vara väldigt sega i windows 10, så linux brukar väl vara mycket snabbare i låga specifikationer?

Permalänk
Medlem

jag köpte en zenbook:https://www.inet.se/produkt/1960371/asus-zenbook-ux305ca-pure-core-m-8gb-256gb-ssd#merinfo och jag blir galen hur dålig prestanda det är i den... även fast jag kör linux. bara scrolla i chrome på facebook laggar till då och då... satsa på något vettigt

fast å andra sidan är jag väldigt kräsen mot minsta lagg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att spara lite mer pengar och köpa något bra så man slipper bli irriterad hela tiden.

Permalänk
Medlem

Många skolor har lånelaptops i gymnasiet. Alla jag känner hade någon form av laptop från skolan. Jag sitter fortfarande med min 5 år senare.

Annars är utförsäljning av äldre företags laptops ett tips. Reservdelar, bra byggen och ofta ganska bra skick.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Annars är utförsäljning av äldre företags laptops ett tips. Reservdelar, bra byggen och ofta ganska bra skick.

Rekommenderar också detta. En Thinkpad från 2011-2013 går att få tag på rätt billigt. De är snabbare än en modern Celeron och har bättre linuxstöd.

Edit: Ett exempel

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

CHUWI Hi10 Pro

En sådan med android/windows 10, 4gb ram. http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_505918.html?wid=21

Tex, borde duga, finns större varianter att få om du vill ha det också kanske.

Annars är begagnat det enda vettiga imo.