Permalänk
Medlem

Fläktarnas orientering spelar ingen roll för det nuvarande problemet. Skillnaden i lufttemperatur är som mest någon grad, och man har fördelen av att man får kallare luft igenom radiatorn, så man får lägre temperatur på CPU'n, så det är i det närmaste en smaksak. Det är antagligen även enklare att städa bort dammet, om man suger genom luft så här, eftersom det fastnar huvudsakligen på utsidan av chassit, och man tryggt kan dammsuga bort det.
Och kanske mest intressant... Har man haft datorn i den här konfigurationen, och det är först nyligen som disken börjat bli varm, kan man helt bortse från det.

Det sagt. Jag hade antagligen vänt fläktarna, eftersom jag vill ha lite mer luft in i chassit via fläktar, än ut. Just nu är det "massor" mer fläktar som skickar in luft, än vad som skickar ut luft. Men det kommer som sagt inte påverka ett nyligen uppkommet värmeproblem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Så här ser det ut. Ursäkta den dåliga bilden: http://i.imgur.com/nuVihOF.jpg

Brukar du ha SSDn ligga under grafikkortet så där? Grafikkortet är ju normalt den varmaste komponenten i datorn, så det är ju inte så konstigt om SSDn blir varm då. Montera SSDn i en av hårddiskburarna istället, där det är meningen att den ska sitta.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
Nej det nykomna problemet är antagligen resultatet av att fläktarna lägger av.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

@-=Mr_B=-:
Nej det nykomna problemet är antagligen resultatet av att fläktarna lägger av.

Det jag tror också. Skadar ju inte att flytta om för att det ska bli bättre i längden ändå. Även om skillnaden är marginal. Om inte annat så lär jag ju mig hur det bör sitta och man är klokare till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

@-=Mr_B=-:
Nej det nykomna problemet är antagligen resultatet av att fläktarna lägger av.

Antagligen. Bara att hoppas at orsaken till att de inte startar är lätt åtgärdad. Fläkthub med glappkontakt, exempelvis. Det beror rimligtvis på hur man kopplar fläktarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Det jag tror också. Skadar ju inte att flytta om för att det ska bli bättre i längden ändå. Även om skillnaden är marginal. Om inte annat så lär jag ju mig hur det bör sitta och man är klokare till nästa gång.

Nej det är ju inte konstigt att hela lådan blir stekhet om ingen fläkt går varken in eller ut och grafikkortet bara pumpar ut värme i lådan

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Nej det är ju inte konstigt att hela lådan blir stekhet om ingen fläkt går varken in eller ut och grafikkortet bara pumpar ut värme i lådan

Precis. Sedan varför han satt sådär kan man ju fråga sig men det gör inte så mycket. Han börjar bli gammal och tänker väl inte steget längre alla gånger, eller så var han bara trött när datan satts ihop. Vi blir ju båda bara klokare

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

Haha, ojdå! Ja det är ju inte så bra.

Faktiskt för mig jag sett det när jag googlat runt nu senaste tiden. Bra att du påpekade det. Men har det något med att den inte syns i CAM?

Tycker du GPUn ska flyttas upp också kanske?

vet inte vad cam är dock. men om du tänker på att du inte hittar fläktarna i ett program? I HWmonitor så finns alla fläkt utgångar med i programmet och där ser man i vilket varvtal dem går i. kan ju dock vara att dem körs via en splitter kanske?

Det rekommenderas att låta pumpen få sitta ensam i cpu fan och resterande i andra fläkt portar. Jag personligen skulle inte haft mer än 2 fläktar per utgång.

Gpun borde sitta närmast cpun så den får mer utrymme att andas

Det med att fläktarna stannar har jag ingen aning om och hoppas att du finner felet!

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Om du använder GRID+ v2 NXZT och programvaran CAM för att styra allt så blev det ibland för mig så att vissa fläktar inte tog emot styrning/startade inte och programmet kunde ibland välja att inte starta alls när win startade osv.. det kändes väldigt buggigt och resurskrävande för sin uppgift.

Edit: min egna erfarenhet och behöver inte alls stämma generellt

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/ZrMKa

har samma grafikkort som dig och speccy visar samma bugg för mig så det är nog lugnt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja speccy visar alltid 2gb vram oavsett grafikkort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

En sista fråga är väl om någon har koll på vad som kan ha gjort att fläktarna till chassit var döda en gång när jag startade upp?

Att fläktarna inte startade är nog det som var huvudorsaken till att det blev så varmt.
Kolla kablarna o om du använder en extern fläktkontroller så kolla den också. Blev förmodligen nån glappkontakt när du flyttade runt datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jo jag har ju blivit upplyst om det. Men skriver ned allt ni skriver så tar jag det till honom så får det sättas rätt.

Vänd på fläktarna på radiatorn, flytta upp grafikkortet och se ifall det hjälper..Kanske ditt nätaggregat värmer upp din SSD med så flytta på SSD med om det går

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz