Permalänk

Dator varm som satan.

Hejsan!

Jag är lite nyfiken på värme i datorn i alla möjliga plan. Satt och spelade nya Conan Exiles hos polare hela helgen utan större problem men när jag kom hem så märkte jag att mitt chassi var förbannat varmt. Så varmt att när jag tog på sidan var jag tvungen att ta bort handen. Nu är ju alla olika känsliga för värme, och om mitt liv hängde på det hade jag nog kunnat hålla kvar, men varmt var det iallafall.

Det jag vill komma till då är väl främst vad kan det bero på? I vanlig ordning är det inte så och för tillfället har jag spelat i cirka 4 timmar och det är inte överdrivet varmt. Det enda som hänt är att min SSD har börjat bli varm vilket jag inte förstår. Har inte spelet på den, och den ligger uppe i cirka 55 grader som sedan stiger. Enligt programmet "Speccy" så är 55 grader på SSDn i farozonen så man blir ju lite fundersam.

Här är en bild på mina komponenter och dess gradantal när jag spelat Conan exiles: http://imgur.com/a/iiAwu

Och jag funderar väl på...

- Vad är OK och högsta gradantal för varje del?
- Ska SSDn bli så varm? Varför blir den varm? Använder den bara till Windows.
- Vad kan vara felet med att datorn blir så varm så jag "bränner" mig på chassi och ibland inte? Spelar samma spel. Ibland händer det, ibland inte.

Tyvärr har jag ingen Speccy bild när det blivit apvarmt i burken. Ska försöka ha den igång och bara spela och se vad som händer. Antar jag förövrigt rätt att datorn kraschar / stänger ned sig om det blir för varmt? På så sätt kan jag ju bara stresstesta utan att bli rädd något skadas.

Permalänk
Medlem

Dåligt luftflöde i chassit?

Permalänk
Skrivet av Elvispen77:

Dåligt luftflöde i chassit?

Ingen aning. Haft datan i över ett år och inte varit något problem även i tunga spel. Har som börjat hända nyligen och datan är städad och fin också.

Permalänk
Medlem

980 TI med bara 2 GB minne ?
Antingen är det speccy som behöver uppdateras eller så är det nåt galet med grafikkortet.

Men dina temperaturer formligen skriker "kass chassiventilation!".

Permalänk
Medlem

Kanske är någon fläkt som står stilla? testa med chassit öppet och se om det hjälper

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

980 TI med bara 2 GB minne ?
Antingen är det speccy som behöver uppdateras eller så är det nåt galet med grafikkortet.

Men dina temperaturer formligen skriker "kass chassiventilation!".

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1 är vad jag har. Troligen Speccy som dummar sig.

Ja det verkar ju kanske så men aldrig varit ett problem innan. Varför ska det börja först nu? Givet så blir ju delar och saker sämre ju mer tiden går men om ventilationen funkat bra innan varför ska det börja bli skit nu?

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Kanske är någon fläkt som står stilla? testa med chassit öppet och se om det hjälper

Får testa det. Tack.

Permalänk

Kolla så grafikkortetsfläkt snurrar (borde göra det) och att luften blåses ut ur chassit. Damm kan täppa till utblåset och då stannar den varma luften kvar i lådan. Känn efter om det blåser på baksidan av lådan vid gpun.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

som sagt kanske någon av chassifläktarna som lagt av

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Speccy läser in fel värden för tempen på SSD:n. Kolla med CPUID HWMonitor och se om siffrorna skiljer sig åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Skulle tro att Speccy läser in fel värden för tempen på SSD:n. Kolla med CPUID HWMonitor och se om siffrorna skiljer sig åt.

Näe den säger samma. 57 grader just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Näe den säger samma. 57 grader just nu.

Ja då är det nog 57grader, det är inget som är skadligt utan 850 Evo har skydd mot överhettning och 57°C ligger inom operating temperature för SSD:n (har för mig att den sänker prestandan för att reglera temperaturen vid 85°C).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Ja då är det nog 57grader, det är inget som är skadligt utan 850 Evo har skydd mot överhettning och 57°C ligger inom operating temperature för SSD:n (har för mig att den sänker prestandan för att reglera temperaturen vid 85°C).

Okej. Sitter på 62 grader nu och verkar stiga. Men varför blir den så förbannat varm? Förstår som inte. Har inte märkt av det här förut.

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar är insug och hur många är utblås? Det är inte så att det sitter ett orensat dammfilter vid insuget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Okej. Sitter på 62 grader nu och verkar stiga. Men varför blir den så förbannat varm? Förstår som inte. Har inte märkt av det här förut.

Kolla med aktivitetshanteraren ifall det är något som tuggar på din SSD. Det är verkligen något som är fel. Min Samsung 850 pro sitter i stadiga 35 grader.
Om det är svårt att lösa vore en windows clean install det bästa.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hur många fläktar är insug och hur många är utblås? Det är inte så att det sitter ett orensat dammfilter vid insuget?

Kan faktiskt vara så. Vet inte hur jag kommer åt de två främre fläktarna på min NZXT Noctis 450. Lite hjälp?

Skrivet av Legit Lax:

Kolla med aktivitetshanteraren ifall det är något som tuggar på din SSD. Det är verkligen något som är fel. Min Samsung 850 pro sitter i stadiga 35 grader.
Om det är svårt att lösa vore en windows clean install det bästa.

Hur gör jag det och vad kollar jag efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Kan faktiskt vara så. Vet inte hur jag kommer åt de två främre fläktarna på min NZXT Noctis 450. Lite hjälp?

Hur gör jag det och vad kollar jag efter?

Högerklicka på aktivitetsfältet i windows, då kommer det upp en meny. I menyn så väljer du att öppna aktivitetshanteraren.
Sedan kan du se på fliken "processer" hur mycket resurser varje program tar up. Vid surfande borde SSD'n ligga på 0-1% användning. Om den ligger högre och du inte har en aning om vad det är för program som skräpar är det troligen bloat som måste rensas.
Om det är massvis av skit är det lika bra att köra en ren installation.
Det finns många bra guider hur man gör en ren installation på nätet.

Ungefär såhär borde det se ut i aktivitetshanteraren. https://gyazo.com/caab06991640ffc26b4ba5aeae599d95

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Okej. Sitter på 62 grader nu och verkar stiga. Men varför blir den så förbannat varm? Förstår som inte. Har inte märkt av det här förut.

Installera Samsung Magican, så kan du kolla S.M.A.R.T och uppdatera firmwaren till disken. Sen som Legit Lax säger kolla aktivitetshanteraren ifall det ligger någon process som använder disken på ett onormalt sätt.

I win 10 så Alt+Ctrl+Delete-> Aktivitetshanteraren -> Fliken "Prestanda" -> Disken som det gäller C: eller vilken beteckning den nu har.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Kan faktiskt vara så. Vet inte hur jag kommer åt de två främre fläktarna på min NZXT Noctis 450. Lite hjälp?

Står i manualen, sid 15-16.
Ska bara vara att ta tag under botten av fronten och dra mot dig för att få loss den.
Sen kan du även ta loss taket, genom att lyfta vid fronten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Installera Samsung Magican, så kan du kolla S.M.A.R.T och uppdatera firmwaren till disken. Sen som Legit Lax säger kolla aktivitetshanteraren ifall det ligger någon process som använder disken på ett onormalt sätt.

I win 10 så Alt+Ctrl+Delete-> Aktivitetshanteraren -> Fliken "Prestanda" -> Disken som det gäller C: eller vilken beteckning den nu har.

Skrivet av Roger W:

Står i manualen, sid 15-16.
Ska bara vara att ta tag under botten av fronten och dra mot dig för att få loss den.
Sen kan du även ta loss taket, genom att lyfta vid fronten.

Okej. Nu har jag tagit lite bilder för att visa hur det ser ut.

Såhär sitter jag med datorn efter att ha tagit bort alla yttre delar eller vad man ska säga:
http://imgur.com/a/bwUtH

Här är min SSD när spelet är i gång:
http://imgur.com/a/IrXBK

Och här är CAM, Speccy samt Aktivitetshanteraren medans spelet körs. Värden är mycket bättre nu för tillfället.
http://i.imgur.com/yhriJ7b.jpg

Fick även ett meddelande av CAM som löd: CPU Fan has lost it's connection and is no longer spinning. Please check this fan for malfunction. Dessutom syns inte min pump heller. Antar kablar är strulet här?

Roligt nog så när jag startade datorn när den låg på bordet så var alla fläktar igång, men när jag ställde upp den så var INGEN av dem på. Behövdes en restart för att de skulle gå i gång. Vad kan det bero på?

Permalänk

@uberpwnage: Varför har du grafikkortet i en pci slot längre ner? Och kan du ta en bild så man ser alla komponenter i chassit?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

@rizefall: Varför har du grafikkortet i en pci slot längre ner? Och kan du ta en bild så man ser alla komponenter i chassit?

Jag är inte så duktig på att sätta ihop en dator så det var en väns pappa som gjorde det åt mig.

Så här ser det ut. Ursäkta den dåliga bilden: http://i.imgur.com/nuVihOF.jpg

Permalänk
Skrivet av uberpwnage:

Jag är inte så duktig på att sätta ihop en dator så det var en väns pappa som gjorde det åt mig.

Så här ser det ut. Ursäkta den dåliga bilden: http://i.imgur.com/nuVihOF.jpg

fläktarna sitter fel på radiatorn till cpun, dem ska vändas åt andra hållet annars blåser dem in varm luft istället för att blåsa ut det.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

När det gäller mekaniska diskar så finns det enligt blackblaze (ett av dom största backup företagen med bra koll på fakta), inget samband mellan temperatur på diskar och livstid. Fast när det gäller SSD så har jag inget bra svar på det.

En SSD går ju att lätt flytta runt i chassit så lägg den där det är kallast om det nu oroar dig.
Personligen så tror jag inte du behöver oroa dig alls och är det en M.2 enhet så är det helt normalt.

EDIT: såg att det var en Sata disk, det är inte så att din nätdel går så vamt så den värmer plåten till disken ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

fläktarna sitter fel på radiatorn till cpun, dem ska vändas åt andra hållet annars blåser dem in varm luft istället för att blåsa ut det.

Haha, ojdå! Ja det är ju inte så bra.

Faktiskt för mig jag sett det när jag googlat runt nu senaste tiden. Bra att du påpekade det. Men har det något med att den inte syns i CAM?

Tycker du GPUn ska flyttas upp också kanske?

Permalänk
Medlem

Ja det är inte så konstigt att den blir varm när den trycker ner all värme i botten på lådan
Vänd fläktarna på cpu kylaren så dom blåser ut och flytta upp grafikkortet så får det lite bättre luftning också så ska du se att problemen försvinner

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Ja det är inte så konstigt att den blir varm när den trycker ner all värme i botten på lådan
Vänd fläktarna på cpu kylaren så dom blåser ut och flytta upp grafikkortet så får det lite bättre luftning också så ska du se att problemen försvinner

Jag vågar inte flytta runt en massa själv men ska lösa det med människan som hjälper mig i vanlig ordning.

Tack så mycket alla!

En sista fråga är väl om någon har koll på vad som kan ha gjort att fläktarna till chassit var döda en gång när jag startade upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jag är inte så duktig på att sätta ihop en dator så det var en väns pappa som gjorde det åt mig.

Så här ser det ut. Ursäkta den dåliga bilden: http://i.imgur.com/nuVihOF.jpg

Din pappas vän har gjort flera fel..
Fläktarna på radiatorn blåser varm luft in i chassit.

Grafikkortet ser ut att vara på en PCI-E port som bara har 4x istället för den övre som har 16x

SSD kan bli så varm för att den sitter väldigt nära ditt grafikkort..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Din pappas vän har gjort flera fel..
Fläktarna på radiatorn blåser varm luft in i chassit.

Grafikkortet ser ut att vara på en PCI-E port som bara har 4x istället för den övre som har 16x

SSD kan bli så varm för att den sitter väldigt nära ditt grafikkort..

Jo jag har ju blivit upplyst om det. Men skriver ned allt ni skriver så tar jag det till honom så får det sättas rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Jag vågar inte flytta runt en massa själv men ska lösa det med människan som hjälper mig i vanlig ordning.

Tack så mycket alla!

En sista fråga är väl om någon har koll på vad som kan ha gjort att fläktarna till chassit var döda en gång när jag startade upp?

Svårt att säga, jag ser inte vart dina fläktar eller pumpen är kopplade, är alla kopplade på samma ställe så kan det vara en överbelastning som gör att dom inte startar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning