Köra auto-voltage för 4,0ghz på en i5 3570k?

Permalänk
Medlem

Köra auto-voltage för 4,0ghz på en i5 3570k?

Hej!

Är ny inom överklockning och efter att ha läst guides så tänkte jag försöka överklocka. Just nu sitter jag med 4,0 ghz och jag kör med auto-voltage eftersom på mitt moderkort så verkar det inte som att jag har så många alternativ. Som ni ser på bilden så kan jag bara välja mellan auto och upp till 0.16 volt, det går inte heller att sänka volten verkar det som.

Dock så verkar volten och temperaturerna hålla sig som dom ska. Efter att ha kört prime95 i ca en timme så gick processorn som högst upp till 80 grader. (bild) Och när jag spelar Battlefield 1 så går den inte över 60 grader.

Volten går inte över 1.2 voltage så det borde väl också vara okej?

Här är en bild på mina OC settings i bios just nu. Känns som att jag har missat någon inställning som gör så att jag kan ändra volten mer och sänka den men hittar den icke. Hittar inte heller någon inställning för "adaptive" voltage (den som sänker volten i idle).

Moderkort: MSI Z77A-G43
GPU: MSI Geforce 1070
CPU: i5 3570k
CPU-fläkt: Coolermaster Hyper 212
RAM: Corsair Vengeance 16gb
Chassi: Fractal Design R5

Min fråga är alltså om jag klarar mig med auto-voltage?

Tack!

Permalänk
Medlem

1.2v för 4.0ghz är rimligt. Vill du tweaka mer så behöver du ändra My OC Genie från default till något annat så kommer du till en ny meny i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

1.2v för 4.0ghz är rimligt. Vill du tweaka mer så behöver du ändra My OC Genie från default till något annat så kommer du till en ny meny i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret!

Ska kolla in det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

1.2v för 4.0ghz är rimligt. Vill du tweaka mer så behöver du ändra My OC Genie från default till något annat så kommer du till en ny meny i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket! Hittade det!

En sista fråga, man kan ändra OC inställningar i både "Standard" och "OC Genie II". Är det någon skillnad?

Bild