Datorn startar inte med grafikkortet i efter en vecka avstängd

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte med grafikkortet i efter en vecka avstängd

Hejsan Swec! Har varit på semester och nu startar inte datorn, med mitt nya grafikkort ikopplat.
Datorn har varit avstängd och strömmen utdragen i en vecka. Det händer ingenting när grafikkortet är inkopplat. Dock så startar datorn om jag drar ut den ur PCIE porten och drar ut strömmen från grafikkortet. Vet inte vad som orsakar det här problemet men skulle uppskatta lite tips eftersom den funkade finfint innan jag var på semester.

Jag har testat att dra ur moderkortsbatteriet utan resultat.
Är det värt att testa att ha grafikkortets ström inkopplat men inte i PCI-E för att se om nätagget kan leverara tillräckligt med ström?
Eller är det värt att byta ut PCI-E kablarna för att se om det är något fel på dem?

Grafikkortet är ett GTX 1070 FTW GAMING och resten finnes i signatur

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Låter ju som att testa uteslutningsmetoden där.
Testa med ett annat grafikkort i din dator för att se om felet ligger i pci-e slot eller i nätdelen.
Testa 1070 i en annan dator.
Testa med det grafikkortet som krånglar i ett annat pci-e slot.
Testa att byta ut kablaget eller om du har andra pci-e portar på din nätdel om den e modulär som du kan koppla i.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

har du avinstallerat ditt gamla 7970?

Permalänk

Tror inte det är någon större ide att prova att köra utan grafikkortet inkopplat i PCI-E men med strömsladden i. Även om kortet startar i det läget så är det svårt att veta ifall det är GPU'n eller nätagget som är problemet. Men har inte provat själv.

Skulle försöka prova kortet i en annan dator för att se ifall problemet är med kortet eller inte, om du har den möjligheten.

Hoppas det löser sig... snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Låter ju som att testa uteslutningsmetoden där.
Testa med ett annat grafikkort i din dator för att se om felet ligger i pci-e slot eller i nätdelen.
Testa 1070 i en annan dator.
Testa med det grafikkortet som krånglar i ett annat pci-e slot.
Testa att byta ut kablaget eller om du har andra pci-e portar på din nätdel om den e modulär som du kan koppla i.

Har tyvärr inget annat grafikkort att testa med då mitt gamla var sönder (därför jag bytte ut det).
Ska försöka testa det i en annan dator. Har testat alla olika PCI-E portar med mitt 1070 utan resultat. Däremot lirar mitt ljudkort fint i alla olika portar. Fråga: kan nätagget vara sönder trots datorn startar och jag kan använda den felfritt, utan grafikkortet i ?

Skrivet av Blommen75:

har du avinstallerat ditt gamla 7970?

Ja, när jag köpte det i början av januari gjorde jag en driversweep. Kan ta en titt igen, men eftersom det fungerade för en vecka sedan tror jag inte det är problemet

Skrivet av Doomdiver:

Tror inte det är någon större ide att prova att köra utan grafikkortet inkopplat i PCI-E men med strömsladden i. Även om kortet startar i det läget så är det svårt att veta ifall det är GPU'n eller nätagget som är problemet. Men har inte provat själv.

Skulle försöka prova kortet i en annan dator för att se ifall problemet är med kortet eller inte, om du har den möjligheten.

Hoppas det löser sig... snabbt!

Ska se om jag kan testa grafikkortet i en polares dator. Återkommer.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Händer absolut inget när du trycker på powerknappen? Får du någon indikation från MB eller fläktar i det läget?

Såg att du skrev att den vart urkopplad under din semester, så ett åsknedslag låter ganska osannolikt, alternativt att du skulle fått det genom RJ45-kabeln alternativt från skärmen om den varit i väggen och bildkabeln då alternativt något annan ljud/datakabel som råkat varit kvar tillsammans med Förstärkare etc. Men borde i så fall skadat något mer, åtminstone skärmen.

Eftersom den startar med GPU urkopplad så låter det väldigt misstänkt. Vad blir resultatet om du bara startar med kortet i utan att ge det power från nätaggregatet? (Brukar bli en varning då att det inte har power.)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Händer absolut inget när du trycker på powerknappen? Får du någon indikation från MB eller fläktar i det läget?

Såg att du skrev att den vart urkopplad under din semester, så ett åsknedslag låter ganska osannolikt, alternativt att du skulle fått det genom RJ45-kabeln alternativt från skärmen om den varit i väggen och bildkabeln då alternativt något annan ljud/datakabel som råkat varit kvar tillsammans med Förstärkare etc. Men borde i så fall skadat något mer, åtminstone skärmen.

Eftersom den startar med GPU urkopplad så låter det väldigt misstänkt. Vad blir resultatet om du bara startar med kortet i utan att ge det power från nätaggregatet? (Brukar bli en varning då att det inte har power.)

Tvivlar starkt att det är ett åsknedslag ii RJ45 då även routern den var inkopplad i, var utdragen. Inte heller genom någon annan kabel då all form av anslutning till vägguttagen på allt som rör datorn, var utdraget. Ska testa starta med grafikkortet i utan att koppla in strömmen. Återkommer.

/N0iZE

EDIT: Stoppade i grafikkortet i PCI-E slotten utan att koppla in 2x8 pins strömkontakterna. Då startar datorn utan problem. Ska testa byta uttag på nätagget och byta kablarna, bör gå relativt lätt då jag har ett modulärt nätagg.

EDIT2: Testade nu med att byta kablar och uttag på nätagget utan resultat. Kan det vara så att nätagget är sönder? Ska testa mitt grafikkort i en annan dator imorgon förhoppningsvis.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

kan nätagget vara sönder trots datorn startar och jag kan använda den felfritt, utan grafikkortet i ?

Ja, tex är budget och skräp nätagg är kända för att delvis gå sönder mm.
Skriv hela namnet och ca ålder på nätagget så någon kan avgöra hur bra/dålig den är.

Du bör ändå testa grafikkortet i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ja, tex är budget och skräp nätagg är kända för att delvis gå sönder mm.
Skriv hela namnet och ca ålder på nätagget så någon kan avgöra hur bra/dålig den är.

Du bör ändå testa grafikkortet i en annan dator.

EVGA Supernova G2. Cirka köptes julen 2014.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Låter ju som att testa uteslutningsmetoden där.
Testa med ett annat grafikkort i din dator för att se om felet ligger i pci-e slot eller i nätdelen.
Testa 1070 i en annan dator.
Testa med det grafikkortet som krånglar i ett annat pci-e slot.
Testa att byta ut kablaget eller om du har andra pci-e portar på din nätdel om den e modulär som du kan koppla i.

Skrivet av Doomdiver:

Tror inte det är någon större ide att prova att köra utan grafikkortet inkopplat i PCI-E men med strömsladden i. Även om kortet startar i det läget så är det svårt att veta ifall det är GPU'n eller nätagget som är problemet. Men har inte provat själv.

Skulle försöka prova kortet i en annan dator för att se ifall problemet är med kortet eller inte, om du har den möjligheten.

Hoppas det löser sig... snabbt!

Skrivet av OldComputer:

Händer absolut inget när du trycker på powerknappen? Får du någon indikation från MB eller fläktar i det läget?

Såg att du skrev att den vart urkopplad under din semester, så ett åsknedslag låter ganska osannolikt, alternativt att du skulle fått det genom RJ45-kabeln alternativt från skärmen om den varit i väggen och bildkabeln då alternativt något annan ljud/datakabel som råkat varit kvar tillsammans med Förstärkare etc. Men borde i så fall skadat något mer, åtminstone skärmen.

Eftersom den startar med GPU urkopplad så låter det väldigt misstänkt. Vad blir resultatet om du bara startar med kortet i utan att ge det power från nätaggregatet? (Brukar bli en varning då att det inte har power.)

Skrivet av panpo98:

Ja, tex är budget och skräp nätagg är kända för att delvis gå sönder mm.
Skriv hela namnet och ca ålder på nätagget så någon kan avgöra hur bra/dålig den är.

Du bör ändå testa grafikkortet i en annan dator.

Hade tid över idag och gick över till kompisen och testade mitt grafikkort. Samma fenomen där. Datorn startar inte 2x8 inkopplade. Verkar som jag har fått ett måndagsexemplar. Well, dags att kontakta EVGA. Eller bör jag ta upp det här med komplett ?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hade tid över idag och gick över till kompisen och testade mitt grafikkort. Samma fenomen där. Datorn startar inte 2x8 inkopplade. Verkar som jag har fått ett måndagsexemplar. Well, dags att kontakta EVGA. Eller bör jag ta upp det här med komplett ?

Börja med Komplett (butiken).

Permalänk
Medlem

Jag hade samma symptom när mitt MSI GTX 970 brann upp, hände ingenting när man tryckte på powerknappen men när man drog ut kortet och körde på det inbyggda så funkade datorn normalt och gör det än idag med nytt grafikkort.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Börja med Komplett (butiken).

Fixat! Nu ska jag bara skriva ut lappen och skicka iväg allt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera med att har fått ett nytt grafikkort nu och det rullar på fint

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014