Uppgradera CPU och GPU på över 5år gammal PC

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU och GPU på över 5år gammal PC

Hej!

Sedan inköp årsskiftet 2011/2012 har min egenbyggda stationära dator mer och mer övergått från spelmaskin till NAS.

Jag funderar nu på ifall det är värt att lägga pengar på att uppgradera den eller ifall man kanske bör överväga ett nyköp. Problemet med nyköp är dock att jag har 20 TB lagring i RAID, så jag behöver ändå ha den igång som själva navet i mitt nätverk.

Jag har aldrig gjort något komponentbyte tidigare (utöver hårddiskar) och vänder mig därför till er i hopp om råd och hjälp.

Här följer mina nuvarande specs:

Chassi: Fractal Design Define XL (Svart) - Gott om plats
Moderkort: MSI P67A-GD65 B3 med stock processorfläkt
RAM: Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 4x4GB (CML16GX3M4A1600C9)
GPU: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC HDMI 2xDVI 1GB
PSU: Corsair HX750 750W
Primärdisk: Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB

Jag är inne på att endast byta ut CPU (inkl. fläkt - då jag även vill minska ljudnivån) och GPU. Eller bör jag överväga att även byta ut RAM-minnet?

Jag har väl sett en viss begränsning i min CPU socket - 1155 - som bara verkar stöda upp till 3e generationens intel i-serie processorer (källa prisjakt). Att byta ut moderkort är inte aktuellt.

Givetvis underlättar det ju även om kort är kompatibla och får plats, gällande plats till GPU på moderkortet så ser det ut som följer:
PCIE 2.0 x1 slots
PCIE 2.0 x16 slot (PCI_E2)
PCIE 2.0 x1 slots
PCIE 2.0 x1 slots
PCIE 2.0 x8 slot (in x16 slot)(PCI_E5)
PCI (Kontrollerkort)
PCI (Kontrollerkort)

Klarar mina portar att driva och utnyttja de senare korten som körs på PCI x16 (PCI_E3)?

Min tanke är väl att byta ut en komponent i taget, för att säkerställa funktionalitet innan nästa del sätts in, för att underlätta eventuellt felsökning. Av denna orsak är jag därför göra inköp separat, men en drygt månads mellanrum. Är det något jag eventuellt bör tänka på här?

SAMMANFATTNING
- Oavsett kommer jag byta ut PCU-fläkten till en tystare.
- Är det ens värt att lägga pengar på burken eller är jag för begränsad av moderkortet?
- Hur bör jag isf resonera så att jag får en GPU som matchar min potential i CPU? - Hur står sig en 3e generationens processor mot dagens 6e & 7e?
- Står sig RAMminnet?
- Om det skulle vara aktuellt - vad bör jag satsa på för kort/processor?

Pengar i sig är väl inget problem, men jag tänker väl prisvärt och pålitligt. Att köpa ett GPU för 8000:- är väl kanske dock inte vad jag tänkt mig - speciellt om jag inte kan utnyttja det pga begränsning i processor.

Jag har i skrivande stund en förhållandevis kraftfull laptop - som snart fyller 1 år- skulle ju vara najs om man kunde toppa den iaf.

Jag har säkert missat något...

Tacksam för råd och hjälp!

//Marcus

Permalänk
Avstängd

Du skriver inte vilken processor du har nu, men jag antar det är en sandy bridge med tanke på P67 chipset.

Försök hitta en begagnad 3770k, 2700k eller 2600k att överklocka, och sen stoppa i t.ex ett radeon RX480 så slår du din laptop på fingrarna med råge

Permalänk
Medlem

Förutsatt att inget krånglar så är det inga som helst problem att köra vidare på Sandy/Ivy Bridge. Nyare plattformar har inte främst bättre prestanda utan mest lägre strömförbrukning och nyare anslutningar/gimmicks.

Är du villig att överklocka den en smula kommer du komma väldigt långt. Skaffa en upplåst i7a typ 2600k eller 3770k och peta upp den till 4.5GHz så kommer prestandan räcka för mer eller mindre allt du normalt kan behöva, och i nio fall av tio kommer det vara ditt grafikkort som sätter gränsen.

- Beggat i7a. Borde gå att hitta någon för 1000-1500:-
- En bra kylare till CPUn.
- Grafikkort så mycket din budget håller för. RX480 är ett fint kort, men ett 1070 är inte heller fel, och din plattform skulle inte sätta käppar i hjulet för det heller.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Haha, oj då. Helt rätt att jag har en Sandy Bridge. Det ska vara ett Intel Core i5 2500K 3,3GHz (Socket 1155 Box) som sitter i.

Tror jag skulle föredra att undvika köpa begagnat. Men tänker du en i7a då eller? Överklockning är inget jag sysslat med tidigare - men jag har ett stort chassi med bra luftflöde och nuvarande processor ligger under 40 grader C i idle. Fläkten ska ju ändå bytas ut så - så temperaturmässigt ska det nog inte vara någon fara - är själva överklockningsproceduren komplicerad?

Jag har en preferens mot nVidias kort, och om det är möjligt skulle jag gärna hålla mig till GeForce GTX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QWeelo:

@Klubba:

Haha, oj då. Helt rätt att jag har en Sandy Bridge. Det ska vara ett Intel Core i5 2500K 3,3GHz (Socket 1155 Box) som sitter i.

Tror jag skulle föredra att undvika köpa begagnat. Men tänker du en i7a då eller? Överklockning är inget jag sysslat med tidigare - men jag har ett stort chassi med bra luftflöde och nuvarande processor ligger under 40 grader C i idle. Fläkten ska ju ändå bytas ut så - så temperaturmässigt ska det nog inte vara någon fara - är själva överklockningsproceduren komplicerad?

Jag har en preferens mot nVidias kort, och om det är möjligt skulle jag gärna hålla mig till GeForce GTX-serien.

Tyvärr är ju utbudet på butikerna mer eller mindre obefintligt när det gäller CPUer till 1155, så då får du nog byta plattform om beggat är uteslutet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tyvärr är ju utbudet på butikerna mer eller mindre obefintligt när det gäller CPUer till 1155, så då får du nog byta plattform om beggat är uteslutet.

Ja, jag gjorde en snabb kik där, och du verkar nog ha rätt i det du säger. Kanske är begagnat som gäller om man vill hitta något bättre. Får kanske börja hovra lite på blocket igen.

Skrivet av Deathdancer:

Är du villig att överklocka den en smula kommer du komma väldigt långt. Skaffa en upplåst i7a typ 2600k eller 3770k och peta upp den till 4.5GHz så kommer prestandan räcka för mer eller mindre allt du normalt kan behöva, och i nio fall av tio kommer det vara ditt grafikkort som sätter gränsen.

- Beggat i7a. Borde gå att hitta någon för 1000-1500:-
- En bra kylare till CPUn.
- Grafikkort så mycket din budget håller för. RX480 är ett fint kort, men ett 1070 är inte heller fel, och din plattform skulle inte sätta käppar i hjulet för det heller.

Överklockning är som sagt kanske ett alternativ att överväga. - . Kan det vara aktuellt att pilla med den i5a som sitter i - jag har fattat det som att den ska vara upplåst -men aldrig pillat med den? Är det svårt?

Så det är alltså GPUn som kan begränsa, good to know! - Men min gamla PCIE 2.0 klarar alltså kort av version 3 och senare?

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en 2500 (EJ K) till en 2600K som jag överklockade till 4.5GHz.

Jag skulle säga såhär:
Köp en riktig CPU kylare och överklocka din i5 för att byta till en i7 ger en viss skillnad men inte en gigantisk..
Sen köper du en ny GPU. Här kan du ta vad budgeten räcker till. Alla nya GPUer är kompatibla med alla PCI-e 1,2,3. Är nästan ingen skillnad i prestanda mellan dessa. Det en skillnad men den är försvinnande liten...

Om du har överklockat CPU och köpt ny GPU men du inte tycker att det räcker så kan du fundera på att byta till en ny plattform.

Normalt sett så ska man inte vänta till "det nya" släpps. Men nu när AMD ser ut att lyckas kan det vara värt att vänta till dess.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

@ALmo:

Låter ju som ett vettigt tillvägagångssätt.

Kylare har jag som sagt ändå tänkt byta, då den nuvarande brummar lite i mesta laget - har irriterat mig på denna i år, men inte orkat ta tag i det.

Jag har väl funderat på denna fläkt. Är den lämplig? - Enligt mina mätningar så bör den passa både i chassit och på moderkortet. Sen har jag även hört att man ska byta kylpasta vid byte av fläkt - är detta något som måste göras? Kan inte ens minnas att jag applicerade kylpasta när jag byggde ihop min dator ..

Tack för infon gällande grafikkort, precis vad jag ville höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QWeelo:

@ALmo:

Låter ju som ett vettigt tillvägagångssätt.

Kylare har jag som sagt ändå tänkt byta, då den nuvarande brummar lite i mesta laget - har irriterat mig på denna i år, men inte orkat ta tag i det.

Jag har väl funderat på denna fläkt. Är den lämplig? - Enligt mina mätningar så bör den passa både i chassit och på moderkortet. Sen har jag även hört att man ska byta kylpasta vid byte av fläkt - är detta något som måste göras? Kan inte ens minnas att jag applicerade kylpasta när jag byggde ihop min dator ..

Tack för infon gällande grafikkort, precis vad jag ville höra!

Målet för dig är att få ut så mkt du kan av din 2500k och plats har du i chassit så finns ingen anledning att köpa nåt annat än en NH-D15.
Ja den är nära på dubbelt så dyr som den du länkade till. Men Nh-D15 är en av om inte den bästa luftkylaren på marknaden.

Jag har inte köpt nån Noctua kylare men borde vara kylpasta på den nya kylaren redan. Däremot så måste du köpa ett rengöringskit så du får bort den gamla pastan.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Målet för dig är att få ut så mkt du kan av din 2500k och plats har du i chassit så finns ingen anledning att köpa nåt annat än en NH-D15.
Ja den är nära på dubbelt så dyr som den du länkade till. Men Nh-D15 är en av om inte den bästa luftkylaren på marknaden.

Jag har inte köpt nån Noctua kylare men borde vara kylpasta på den nya kylaren redan. Däremot så måste du köpa ett rengöringskit så du får bort den gamla pastan.

Ja, jag får nog fundera lite på detta. Men jag tror dock att den fläkt som du nämner är för stor för mitt moderkort. Inte helt säker, så jag får nog gå in och mäta avstånd till skruvhål igen - så jävla svårt att komma åt bara..

Jag tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QWeelo:

Ja, jag gjorde en snabb kik där, och du verkar nog ha rätt i det du säger. Kanske är begagnat som gäller om man vill hitta något bättre. Får kanske börja hovra lite på blocket igen.

Överklockning är som sagt kanske ett alternativ att överväga. - . Kan det vara aktuellt att pilla med den i5a som sitter i - jag har fattat det som att den ska vara upplåst -men aldrig pillat med den? Är det svårt?

Så det är alltså GPUn som kan begränsa, good to know! - Men min gamla PCIE 2.0 klarar alltså kort av version 3 och senare?

Bra val

Jag skulle säga att överklocka din plattform är bland det enklaste som finns i överklockningsväg så det tycker jag verkligen att du ska prova på. Börja med din 2500k och se om du blir nöjd, annars kan du slänga ett PM till mig. Har en 2600k som jag inte använder.

Det första du gör är att du skaffar en bra kylare. Stockkylaren är tämligen värdelös för allt annat än stockfrekvenser. Kika på en Cooler Master Hyper 212 Evo eller om jag hade valt, en Cryorig H7 om du vill vara lite budgetorienterad, annars är det som dom andra säger. Noctua NH-D15 är helt fantastisk, och du har plats i chassit för den.

Din PCIe behöver du inte oroa dig för. Det finns bandbredd för alla dagens kort. Samma med minnet. Det gör minimal skillnad att gå upp till DDR4 från 3.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QWeelo:

Ja, jag får nog fundera lite på detta. Men jag tror dock att den fläkt som du nämner är för stor för mitt moderkort. Inte helt säker, så jag får nog gå in och mäta avstånd till skruvhål igen - så jävla svårt att komma åt bara..

Jag tackar för hjälpen!

Noctua NH-D15 är kompatibel med ditt socket 1155 moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Noctua NH-D15 är kompatibel med ditt socket 1155 moderkort.

Jo, kompatibel är den. Men det ligger lite grejer runt CPUn, så som RAM-sockets och dyl, så det är rätt tight. Nuvarande fläkt är nog 95, och jag har inga skruvhål för större fläktar. Så jag är skeptisk till att den får plats rent fysiskt.

Permalänk
Medlem

Det problem som dyker med tornkylare är väl oftast om man har ram med onödigt höga kylflänsar eller chassit inte har för lite utrymme för att den sticker ut för mycket.

Permalänk

Köp en Be Quiet! Pure Rock processorkylare och sen lite klockning av processorn till det en RX480 GPU, så blir det där bra.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det gör minimal skillnad att gå upp till DDR4 från 3.

Jag säger inte att det är dumt att överklocka och köpa ny GPU men minneshastigheter gör skillnad.
I Digital Foundrys tester i Witcher 3 på Kaby Lake så ger det:

CPU 4.2ghz + DDR4 3000mhz = ~99fps
CPU 4.8ghz + DDR4 2133mhz = ~96fps
CPU 4.8ghz + DDR4 3000mhz = ~116fps

https://youtu.be/gYb0y8LNAVI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QWeelo:

Jo, kompatibel är den. Men det ligger lite grejer runt CPUn, så som RAM-sockets och dyl, så det är rätt tight. Nuvarande fläkt är nog 95, och jag har inga skruvhål för större fläktar. Så jag är skeptisk till att den får plats rent fysiskt.

Moderkortet följer ATX standarden, så den får plats. Vill du ha ett billigare alternativ så finns CoolerMaster 412s för 300kr, hos inet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|