Permalänk
Medlem

Spoltjut Evga GTX 1070 SC

Tjena,

Mitt Evga GTX 1070 SC lider av spoltjut, kortet köptes som fyndvara klass 2 på Webhallen några dagar innan jul. Spoltjutet kommer minska andrahandsvärdet rejält i framtiden, vilket är ett problem också. Som jag förstått kan PSU'n vara en orsak, har en Corsair RM750x.
Men vet inte riktigt vad jag ska göra, har fått en fraktsedel från Webhallen som jag kan använda för att retunera kortet inom reklamationsrätten, men som sagt vet jag inte om PSU'n är boven i det hela. PSU'n är köpt samtidigt fast från Netonnet som har ett lager här i Jönköping.
I spel beror spoltjutet på hur hög load grafikkortet ligger på. I exempelvis WoW får jag runt 150-350FPS men inget spoltjut, har inte kollat GPU load i WoW men antar att den inte ligger i närheten av 100%. Sedan har vi Rise of the Tomb Raider, med allt på max(inklusive SSAA på 4x) så får jag runt 30-40FPS och GPU load ligger på runt 100%, då får jag spoltjut.

Permalänk
Entusiast

Du har rätt i att det kan vara nätagget som ger upphov till det men det behöver inte alls vara så, det kan lika gärna vara grafikkortet som ger ifrån sig ljudet oavsett nätagg.
Det enda sättet att ta reda på det är att prova med ett annat nätagg.

Om du menar att du inte kan höra om det kommer från nätagget/grafikkortet så är det ju bara att ta ut grafikkortet och till exempel prova med den integrerade grafiken på CPU'n.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Du har rätt i att det kan vara nätagget som ger upphov till det men det behöver inte alls vara så, det kan lika gärna vara grafikkortet som ger ifrån sig ljudet oavsett nätagg.
Det enda sättet att ta reda på det är att prova med ett annat nätagg.

Om du menar att du inte kan höra om det kommer från nätagget/grafikkortet så är det ju bara att ta ut grafikkortet och till exempel prova med den integrerade grafiken på CPU'n.

Du tror inte att GPU load kan avslöja om det är PSU eller GPU'ns fel?

Kan exempelvis vara så att i spel som inte går upp i närheten av 100% GPU load så får jag inget spoltjut, men i spel där GPU loaden är maxad på 100% så får jag spoltjut oavsett FPS i spelet. Det är bara spekulation men det verkar som folk upplever spoltjut vid över 70FPS, men jag får spoltjut vid 30FPS och lägre.

Har tyvärr bara en 270W PSU som inte borde klara av att strömförsörja systemet.

Btw. Ja det är GPU'n som ger ifrån sig spoltjut.

Permalänk
Avstängd

Har du en 270W nätdel? Byt omgående om du har det..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Har du en 270W nätdel? Byt omgående om du har det..

Menar du att jag ska byta ut min Corsair RM750x 750W mot min 270W nätdel? jag tror inte att en 270W nätdel klarar av att försörja ett system med en I7 4770k och GTX 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Menar du att jag ska byta ut min Corsair RM750x 750W mot min 270W nätdel? jag tror inte att en 270W nätdel klarar av att försörja ett system med en I7 4770k och GTX 1070.

Haha jag tror han bara läste mellan raderna.. Jag tycker du ska köra RMA på både psu och gpu tbh. Då är du ju på den säkra sidan samt har att ha en ny gpu har ju aldrig felat något

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simpa975:

Menar du att jag ska byta ut min Corsair RM750x 750W mot min 270W nätdel? jag tror inte att en 270W nätdel klarar av att försörja ett system med en I7 4770k och GTX 1070.

Ha! Jag borde lära mig att läsa bättre..

Mitt misstag!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Något som talar för att det är just kortet är ju att det är köpt som fyndvara, kan ju vara någon som returnerar det av jsut samma orsak.
Har själv köpt ett kort som fyndvara från Webhallen (280x) och det skickade jag tillbaka direkt då det tjöt som en stucken gris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trattjaevel:

Haha jag tror han bara läste mellan raderna.. Jag tycker du ska köra RMA på både psu och gpu tbh. Då är du ju på den säkra sidan samt har att ha en ny gpu har ju aldrig felat något

Fast så vitt jag vet så kan man väl få betala tid för felsökning samt frakten fram och tillbaka om en produkt man reklamerar inte är defekt?
Dessutom så ser många butiker spoltjut som någonting man får leva med, även om jag tycker det är fel.

Skrivet av muunkie:

Något som talar för att det är just kortet är ju att det är köpt som fyndvara, kan ju vara någon som returnerar det av jsut samma orsak.
Har själv köpt ett kort som fyndvara från Webhallen (280x) och det skickade jag tillbaka direkt då det tjöt som en stucken gris.

Det här känns ju rimligt ja.
Det är som sagt inte alla butiker som ser spoltjut som en "defekt" på ett grafikkort, men det kan ju vara så att just Webhallen gjorde det och tog tillbaka det här kortet för att sedan sälja det som en fyndvara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@simpa975:

Mitt EVGA 1070 SC hade en hel del spoltjut (coil whine) innan jag installerade värmekuddarna som saknades, men efter jag installerat dem så har det nästan försvunnit, har läst om fler på EVGA:s forum som upplever samma sak.
Vet inte varför det blev så dock men jag klagar inte, även temperaturer har gått ner en del, bytte originalkylpastan mot MX-4, bytte aldrig vbios utan kör på originalbios. (som har lägre fläktkurva).

Här kan du kolla om ditt kort har fått de saknade värmekuddarna för vrm och vram:
http://www.evga.com/thermalmod/

https://www.youtube.com/results?search_query=evga+gtx+1070+th...

EVGA kommer släppa en ny förbätttrad kyllösning snart och det ryktas om att de kommer köra något "uppgraderingsprogram" för de med ACX 3.0-kylaren.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23217-evga-forbereder-den-ny...
Om det går kommer jag själv byta till den nya, även om jag är relativt nöjd efter modifikationen på mitt nuvarande så verkar denna snäppet vassare. Förhoppningsvis är det även mindre spoltjut på dessa, EVGA är nog väl medvetna om det problemet.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@simpa975:

Mitt EVGA 1070 SC hade en hel del spoltjut (coil whine) innan jag installerade värmekuddarna som saknades, men efter jag installerat dem så har det nästan försvunnit, har läst om fler på EVGA:s forum som upplever samma sak.
Vet inte varför det blev så dock men jag klagar inte, även temperaturer har gått ner en del, bytte originalkylpastan mot MX-4, bytte aldrig vbios utan kör på originalbios. (som har lägre fläktkurva).

Här kan du kolla om ditt kort har fått de saknade värmekuddarna för vrm och vram:
http://www.evga.com/thermalmod/

https://www.youtube.com/results?search_query=evga+gtx+1070+th...

EVGA kommer släppa en ny förbätttrad kyllösning snart och det ryktas om att de kommer köra något "uppgraderingsprogram" för de med ACX 3.0-kylaren.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23217-evga-forbereder-den-ny...
Om det går kommer jag själv byta till den nya, även om jag är relativt nöjd efter modifikationen på mitt nuvarande så verkar denna snäppet vassare. Förhoppningsvis är det även mindre spoltjut på dessa, EVGA är nog väl medvetna om det problemet.

Tack för tipset,

Sökte på mitt korts serial nummer och dem rekommenderade en VBIOS uppdatering och värmekuddar. Men detta bekräftar väl att mitt kort lider av värmeproblem vilket innebär att jag kan få mina pengar tillbaks för kortet.
Jag har ärligt talat fått nog av Evga, två kort i rad som lider av spoltjut. Jag kommer nog skicka tillbaks kortet till Webhallen, men om dem för någon anledning inte ser något fel på kortet alls så har jag ju en plan b, tack vare dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Haha jag tror han bara läste mellan raderna.. Jag tycker du ska köra RMA på både psu och gpu tbh. Då är du ju på den säkra sidan samt har att ha en ny gpu har ju aldrig felat något

Håller med, är dock tidskrävande men är nog värt i längden. Om jag ska köpa helt nytt räcker inte pengarna till en GTX 1070 tyvärr, men jag skaffar väl en GTX 1060 STRIX i sådana fall. Fick nämligen det här grafikkortet för 4000 spänn.
Sedan får det väl bli en Evga 750W Supernova G2.

Permalänk
Medlem

Jag har också en corsair rm750x och den tjutar som fan! Har betalt 1200 för den för några månader sen och man hör den väldigt tydligt.
Jag hade en gtx980ti innan jag fick en 1070 genom step up programmet så jag vet att det är inte kortet. Den tjutar ändå inte när jag surfar och streamar tv. Det är alltid nåt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar på tjutet. Använd hörlurar så slipper ni lyssna på det ohyggliga lilla missljud ni tycks höra

Jäkla tjat om coilwhine hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Till alla som klagar på tjutet. Använd hörlurar så slipper ni lyssna på det ohyggliga lilla missljud ni tycks höra

Jäkla tjat om coilwhine hela tiden

Sitter här med hörlurar på, hör PSU'n som jag köpte för bara 30 dagar sedan låta och ibland hör jag spoltjutet. Mitt kort lidder tydligen av värmeproblem också så fläktarna låter jävligt mycket i spel också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iksu:

Till alla som klagar på tjutet. Använd hörlurar så slipper ni lyssna på det ohyggliga lilla missljud ni tycks höra

Jäkla tjat om coilwhine hela tiden

För det första så kan spoltjut variera i grad.
Lyssna till exempel på det här ljudet från helvetet 1:34 i videon: https://youtu.be/HP73edpQwgc?t=1m34s

Sen så beror det på vilka typ av spel man spelar och typen av hörlurar man använder.
Använder man slutna hörlurar och spelar Battlefield 1, ja då kanske man inte hör det... men sitter man med öppna hörlurar som jag gör och föredrar samt att man spelar något lugnare spel, då blir det ett stort irritationsmoment.
Jag skulle aldrig acceptera spoltjut på någon av mina komponenter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Till alla som klagar på tjutet. Använd hörlurar så slipper ni lyssna på det ohyggliga lilla missljud ni tycks höra

Jäkla tjat om coilwhine hela tiden

Inte acceptabelt för en vara i 4-5.000kr klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@simpa975:

Mitt EVGA 1070 SC hade en hel del spoltjut (coil whine) innan jag installerade värmekuddarna som saknades, men efter jag installerat dem så har det nästan försvunnit, har läst om fler på EVGA:s forum som upplever samma sak.
Vet inte varför det blev så dock men jag klagar inte, även temperaturer har gått ner en del, bytte originalkylpastan mot MX-4, bytte aldrig vbios utan kör på originalbios. (som har lägre fläktkurva).

Här kan du kolla om ditt kort har fått de saknade värmekuddarna för vrm och vram:
http://www.evga.com/thermalmod/

https://www.youtube.com/results?search_query=evga+gtx+1070+th...

EVGA kommer släppa en ny förbätttrad kyllösning snart och det ryktas om att de kommer köra något "uppgraderingsprogram" för de med ACX 3.0-kylaren.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23217-evga-forbereder-den-ny...
Om det går kommer jag själv byta till den nya, även om jag är relativt nöjd efter modifikationen på mitt nuvarande så verkar denna snäppet vassare. Förhoppningsvis är det även mindre spoltjut på dessa, EVGA är nog väl medvetna om det problemet.

Tar tillbaka det jag skrev innan, är alldeles för lat för att skicka kortet till Webhallen och vänta på verifiering etc och sedan köpa ett nytt kort.

Jag skaffade den uppdaterade VBIOS'en i väntan på värmekuddarna, får konstigt nog högre temperaturer med den nya uppdateringen, ca 2-3 grader högre. Samt att kortet verkar låta lite mindre i krävande situationer, konstigt...

Finns det något release datum för de nya SC2 och FTW2 korten? skulle i sådana fall också vara intresserad av att utnyttja uppgraderingsprogrammet. Finns det detaljer om detta kommer att kosta något? har Evga gjort liknande uppgraderingsprogram förr, och har dessa kostat?

Permalänk
Medlem

Du har inte en kompis vars dator du kan testa kortet i?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du har inte en kompis vars dator du kan testa kortet i?

Möjligtvis. Dem städar dock inte sina chassin, vill helst inte få in massa damm i kortet. Jag tror den bästa lösningen är att vänta tills Evga släpper SC2 och via deras uppgraderingsprogram få ett nytt kort istället, är nämligen lite trött på att felsöka vid det här laget. Väntar dessutom på värmekuddar som förhoppningsvis kanske minskar spoltjutet lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Något som talar för att det är just kortet är ju att det är köpt som fyndvara, kan ju vara någon som returnerar det av jsut samma orsak.
Har själv köpt ett kort som fyndvara från Webhallen (280x) och det skickade jag tillbaka direkt då det tjöt som en stucken gris.

Webhallen har väl inget öppet köp där man kan testa deras produkter, för att sedan häva köpet efter och att de skulle ta tillbaka varor som de sedan kränger som fyndvara? Har pratat med dem i butik, och det var inte tal om något öppet köp på testade produkter inte :-/.
Öppet köp gällde endast i obruten förpackning. Så vad menar du egentligen?

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är som sagt inte alla butiker som ser spoltjut som en "defekt" på ett grafikkort, men det kan ju vara så att just Webhallen gjorde det och tog tillbaka det här kortet för att sedan sälja det som en fyndvara.

Någon som har koll på vilka butiker som INTE ser det som en "defekt"?. Borde vara lätt att kolla upp kan man tycka. Bara att välja en butik som ger dig som konsument möjligheten att byta kort med spoltjut om det bevisligen kommer från kortet, och kommer upp i sådana nivåer att det anses störande.
Det sista du nämner låter häpnadsväckande, att de skulle ta igen ett kort som anses "defekt" för att sälja det vidare som fyndvara.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem

Netonnet har 30 dagars öppet köp. Både vid köp i butik och över nätet. Har inte personligen köpt grafikkort genom dom dock. Men har aldrig haft problem med återköp eller byten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av devilrat:

Det sista du nämner låter häpnadsväckande, att de skulle ta igen ett kort som anses "defekt" för att sälja det vidare som fyndvara.

Hur tror du annars att butikerna har råd att vara snälla och godkänna alla reklamationer med spoltjut?
Det gäller ganska många produkter idag känner jag, det känns som att särskilt elektronik-butikerna slåss om att ha schysstast villkor för kunden vid reklamation/öppet köp. Poppar ganska ofta upp trådar där personer tydligt har fått en tidigare använd produkt.

Spoltjut är helt enkelt ett naturligt fenomen som flera tillverkare ej ser som en defekt i sig: https://youtu.be/T7HsXHqtxrI?t=2m2s
Sen att svenska återförsäljare är snälla mot oss är en annan sak.

Skrivet av d3tonate:

Netonnet har 30 dagars öppet köp. Både vid köp i butik och över nätet. Har inte personligen köpt grafikkort genom dom dock. Men har aldrig haft problem med återköp eller byten.

Kan bekräfta att just Netonnet är extremt lätta att ha och göra med även om produkten är öppnad och använd.
Men som sagt ovan så är ju det inte alltid positivt för oss kunder...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈