Skrivet av Flygman:
Ingen kan svara på något av det.
Så som han har ställt frågan, är det ju omöjligt att svara, men "Svensson" bilen ska ju komma nästa år. Det är bara en tillverkare, ovh det duger tydligen inte.
Skrivet av Svensktiger:
Det räcker inte med att du köper skattad el för redan skattade pengar.
Du kommer även att bli tvungen att skatta extra när att du vill använda elen till att förflytta dig.
Och tro inte att du kommer kunna producera el själv och använda den "gratis".
Skulle det bli någorlunda vanligt så blir det med 100% säkerhet plomberade mätare på din kraftstation och din bil.
Jag tror du har rätt, men jag fattar inte varför man är så in i helvete korkad. Det är ett miljövänligt alternativ. Vi betalar fordonsskatt, för slitaget på vägarna. Och resten av infrastrukturkostnaden tas från den vanliga skattlappen, så att höja priset på miljövänliga fordons drivmedel är bara dumt. Däremot kanske man ska höja fordonsskatten på "mindre miljövänliga" alternativ med en femtilapp, och använda den femtilappen till att subventionera skattefria år på de mer miljövänliga fordonen. Då pratar jag inte nödvändigtvis om el vs alla andra. Och, för att elbilar ska vara miljövänliga krävs det så klart mer miljövänlig el. I dagsläge kärnkraft, i förlängningen fusionsreaktorer.
Dold text
Skrivet av Svensktiger:
Så kommer det nån "svensson" elbil är det garanterat inte från Tesla
Jag tror förstås du har fel. 325K för grundmodellen av en bil med bättre än genomsnittlig prestanda, vettig utrustningsnivå, som sen inte kostar 1000:- i månaden att tanka, kommer nog vara väldigt attraktivt, för många som har en plats att parkera den, med laddning. De måste bara få ordning på kvalitén, eftersom den tydligen varit lite si och så med de dyra bilarna. Fantastiska bilar när allt är som det ska va, tyvärr ofta allt för många "småfel" som måste åtgärdas från fabrik.
Dold text
Skrivet av Kakann:
Räkna absolut inte ut Tesla, lyckas de få igång produktionen ordentligt på Model 3 kommer den sälja som smör. Redan i juni var det 400k+ bokade (10k bokningsavgift).
Jag tror iofs att du har rätt, men å andra sidan är 400K enheter en piss i nilen när man talar om bilförsäljning, på global skala. Men, kan de få igång produktionen, och visa att bilarna håller hög kvalitet, så tror jag att de kommer kunna sälja en helvetes massa, och i högt tempo.
Skrivet av lorgix:
Visst, det är inte jättestor andel som berörs av -15°C särskilt ofta. Men vi vill antagligen inte bortse ifrån dom heller.
Jag minns inte, var det inte Teslas Model X som förlorade 4'a km av räckvidden vid -10c, om man låg konstant på 100km/h?
Antar att siffran drastiskt försämras om man pendlar lite i hastighet, så som man normalt gör.
Skrivet av serverfel:
Är inte batterierna en jättestor miljöbov/kostnad som läggs på bilen? Eller är det en myt?
Det är lite både och. Kostnaden är så pass stor att Tesla byggt en egen fabrik bara för att tillverka sina batterier. Men "miljöbov" är de bara för att man i dag oftast eldar upp batterierna, i stället för att återvinna dem. Innehållet i cellerna ska gå att återvinna i princip i det oändliga. till skillnad från vanliga laddningsbara batterier osv.
Det är i dag inte heller speciellt vanligt att man reparerar batteripack. Det "borde" man göra. Dör en cell, så skrotar man det batteriet. Plockar isär det, och testar alla cellerna, och skriver värdet de ger, vid test, på cellen. Nästa batteri som kommer med en trasig cell, bygger man bara om. Plocka ut den trasiga cellen, testa paketet med en dummy i dess plats (spänningen kommer vara för låg, men du får en siffra på kapaciteten) och skicka i en ny cell med motsvarande kapacitet. Och ut igen, tills man är nere i vad man än bestämmer är för gränsvärde för att batteriet inte längre ska vara acceptabelt. Typ 75% av ursprunglig kapacitet, eller vad man nu tycker är passande.
Bygger man ovanpå allt batteripacken för det här från början, så är det skitlätt att göra.
Dold text
Skrivet av Svensktiger:
Teslas tänkta kunder frågar sig varför dom lade en stor handpenning på en bil dom fortfarande efter 2 år inte sett röken av.
Fast nu är vi i samma scenario som folk som klagade på lång leveranstid på NES classic, och hänvisade till att de förbeställt under sommaren. Den utlovade leveransstarten var, är, i slutet på det här året, början på nästa. Förväntar man sig minsta antydan till leverans innan dess, är man bara dum.
Skrivet av mrqaffe:
Elbilar kommer snart att dominera men därmed inte sagt att batterier är framtiden, det pågår forskning på kondensatorer och så är det ju möjligt att man har med sig laddelverk som kanske drivs av fosilbränslen eller väte, nya typer av hybrider lär dyka upp så även om man har fosilbränslen så kommer bilar att kunna bli mer energieffektiva med hybridtekniker.
Jag tror du har rätt, i stor utsträckning. Hybrider tror jag inte mycket på, då är det fortfarande miljön som stoppar oss. Men bränsleceller, som laddas med drivmedel producerat med "ren" el, tror jag är vägen framåt.
Skrivet av mrqaffe:
Jag tror inte heller att vi kommer att ha bilar som en slags allmän statussymbol i framtiden utan man ser dem som en transportmetod och vi slutar att äga dem och köper i stället transporter, självkörande bilar är ett steg åt det hållet och det gör även att bilen kan utnyttjas bättre och inte ta upp plats i städerna utan när den inte transporterar något så åker bilen och laddar sig, det här med att autoköra och ladda gör ju även att behovet av långa körsträckor inte behövs på samma sätt.
Förarlös taxi. Jag kommer köra bil tills de tar ifrån mig körkortet, men jag ger mig fan på att innan jag hamnar i rullstol (av hög ålder) så har folk slutat ta körkort, och förlitar sig helt på förarlös taxi, för sitt bilåkande. Jag är däremot inte HELT säker på vem som ska äga, och driva verksamheten. Det måste vara billigt, för att ersätta det egna ägandet, och på något sätt känns det som om det kommer i konflikt med privata vinstintressen.
Dold text
Skrivet av Andreaz1:
2. Hur mycket kommer elförbrukningen på planeten gå upp och var ska vi få all el från?
Kärnkraft i dagsläget, så fort miljömupparna inser att deras el-bilar går på fossila bränslen, globalt sett. Fusionsreaktorer, i förlängningen.
Skrivet av Andreaz1:
Däremot tycker jag det är synd att Hollywood fick tag på elbilen först och gjorde den till hela världens gunstling, jag tycker vi skulle ha satsat på vätgastekniken istället.
Batteridriften är den teknik som är "mest mogen" i dag. Det kommer bli bränsleceller, och den dagen är hela resten av bilen färdig. Det kommer gå fort när någon får fram en bränslecell som kan leverera bra nog för att ge bil-prestanda, räckvidden blir som med alla andra bränslen än batteridrift, "obegränsad" eftersom ett 5 minuters stopp ger 100% full tank, vid varje pump, osv.
Skrivet av Swedish Berserk:
Hur ska du ta dig runt med bensin/diesel när de fossila bränslena tar slut?
Det är ju egentligen inte ett problem. Man producerar diesel på slaktavfall, och bensin, diesel, propan, och butan-gas på vegetabiliska oljor. I dag bara på experimentell skala, men tekniken finns, och skulle utan vidare kunna vidareutvecklas. Men det är "effektivare" att göra etanol, än bensin på växter, diesel, oavsett om den är gjord på animaliskt, eller vegetabiliskt fett, är fortfarande diesel, med de nackdelar för lokalmiljön det har, så det kan vara smartare att köra på "biodiesel", RME, tallolja, osv.
Dold text
Skrivet av Serzarian:
Med andra ord "Kolla $RikasteLandetIVärlden, finns massor elbilar".
Inte så konstigt
Va? HAr de så mycket el-bilar i Quatar?
Om vi håller oss till Norge, så har de sjukt kraftiga subventioner på el-bilar, vilket är smart.
Skrivet av Svensktiger:
Laddstolpar är ju redan idag noll problem i Sverige.
Finns ju knappt nån parkering som inte har motorvärmaruttag redan.
Och även om 250v/10A inte direkt snabbladdar så är det nog för att ladda en hel del under en 8 timmarsdag.
Motorvärmaruttag, är knappast dimensionerade för laddning av elbilar. De har timer funktioner, osv. Även om man förutsätter att markägaren är intrresserad av att låta folk ladda på dem, ska han på något sätt bygga om, och troligtvis får han dra om alla kablage, för att alla ska kunna ladda kontinuerligt.
Plus, jag vet inte var du lever, men här i Skåne, finns det inte en parkering med uttag för motorvärmare. Det är lätt att räkna antalet laddstolpar i stan, och det 20-talet stolpar som är tillgängliga, inräknat dem ute på Väla, under / utanför IKEA, är betydligt fler än stolparna för motorvärmare, i hela staden. Det är helt enkelt inte aktuellt med elbilar för folk som bor i hyres, eller bostadsrätter, än på länge, här, utan en kraftig ombyggnad av våra parkeringsplatser.
Dold text
Skrivet av Horvendile:
Jag vet inte precis vad du menar med långsamladdning, men om vi lite halvt optimistiskt räknar med 16 A och 230 V får man ut ca 3,7 kW ur det. Åtta timmar ger då, om man räknar med 100 % verkningsgrad i laddningen (ja det är förstås orealistiskt men låt oss räkna så), bortåt 30 kWh på åtta timmar.
Speciellt vintertid vete sjutton om man kan räkna med mindre än 2 kWh/mil i verklig körning. Kanske för mindre bilar. Men om man säger 2 kWh/mil betyder det att man behöver 60 kWh för 30 mil, dvs dubbelt så mycket som vad som är fysiskt möjligt att åstadkomma med den här sortens långsmladdning.
Laddhybriden med 12-15 mils räckvidd kan dock vara inom det möjligas gräns.
Tesla hävdar att på ett vanligt 230v 10A uttag, kan du ladda "en mil i timman" för deras fordon.
Skrivet av Recall:
Fundera också på vad en laddstolpe kostar vs tankstation. Det är ENORMT dyrt med tankstationer, det läggs ner mängder med tankstationer runt om i landet pga kostnaden.
Jag är inte säker på att det är en relevant jämförelse.
Men om vi utgår från att det är det...
Det tar ca 5 minuter att tanka, och betala, på en mack. En mack med 4-6 pumpar kostar ungefär 9-10 miljoner att bygga, lite beroende på markpris, med alla avgifter och tillstånd. (dock utan sanneringskostnad, och kostnad för markprover när/om man sedermera stänger den.)Det ger en maxkapacitet på (baserat på 4 pumpar) 24x4x16 bilar per dygn. Alltså, 5 minuter, 4 pumpar, med kapacitet för 2 fordon (standardpumparna som står överallt har ju ett handtag på var sida, och 2 nummer) dygnet runt. 1 536 bilar, per dygn. Efter som man inte har full rush hela tiden, men samtidigt har åtminstone ett par pumpar öppna även nattetid, de timmarna man har stängt, OM man alls stänger, så jämnar det nog ut sig.
Det ska jämföras med att en snabbladdningsstation kostar 150-250Kkr, nätanslutning kostar 30-150Kkr, och sen tillkommer saker som väderskydd, reklamskyltar för sin laddstation, osv, saker man rimligtvis helt eller delvis kan skippa om det ska vara på boende-parkeringen, men man behöver åtminstone en byggnad för eldistribution säkringar osv. 20-150Kkr.
Var sådan stolpe hanterar 3 bilar i timman. För att hantera samma volym bilar, måste man bygga 512 stationer. Även om man utgår från att man redan äger marken, köper den billigaste stationen, osv, kostar det 150+30+20*21=4 200Kkr.
4,2 miljoner kronor, för att hantera samma antal fordon. Och då fick alla full tank med en vanlig mack, här får alla 70-80%. Ska man även justera för hur långt man faktiskt kommer på en full tank... Jag tror inte det blir speciellt mycket billigare med laddstolparna, om jag säger så. Man förlorar även chansen till mer-försäljing av chips, tvättar, osv.
Vill man i stället räkna på en "vanlig" station, och inte en snabbladdare, 3 bilar om dygnet, för 7-20Kkr, så pratar vi om 512 stolpar. 3,5 miljoner.
Jag är mer än lite säker på att just vanliga laddstolpar skulle få sämst nyttjande grad, eftersom boendeparkeringarna inte direkt används flitigt dagtid, så det finns risk för att man måste bygga åtminstone det dubbla antalet, bara för att lyckas serva samma antal bilar. Antingen genom att förse alla bilarna med stolpar hemma, eller se till så att både hem, och arbetsplatser erbjuder tillgång till stolpe, så man får minst 8 timmars laddning, så pass regelbundet att man alltid tar sig hem.
Priserna för en laddstation kommer härifrån.
Sen hjälper det kanske inte att aktörer som vattenkraft, som gärna bygger laddstationer, tar rätt bra betalt för att du "tankar" där... 27kr milen, såg jag någonstans, var en realistisk summa. Så, det vill nog fan till att man äger sin laddstolpe själv. Annars är inte elbilen ett alternativ.
Dold text
Skrivet av Recall:
Bilen/batteriet kommer vara utdaterat innan det behöver bytas. Och om du nu vill uppdatera ditt batteri kommer du kunna köpa ett billigare batteri med längre räckvidd än det du hade.
Batterierna håller väldigt bra. Går inte jämföra med en telefon, vilket jag antar att du gör.
Tesla rekommenderade väl att man byter batteri vart 8 år.Jag har min första bil som är mindre än 10 år gammal, sedan i somras. Den är 6, och jag räknar med att ha den tills den är LÅNGT över 10 år gammal. Så du bör nog iskallt räkna med att elbilar ska byta batteri under sin livstid. Det är nu bara en kostnad, de ska så klart återvinnas miljövänligt, så det är inte ett problem.
Skrivet av Recall:
Det rullar många Tesla som taxi i Sverige, skulle inte gjort det om allt med elbilar var problem.
Det är så många, att i varje stad där det köps in en Tesla, blir det en stor rubrik, och en nyhet. Jag hittade lite snabbt fem städer. Stockholm, Västerås, Uppsala, Göteborg, och Umeå. Jag vet inte om jag ser det som något direkt vidspritt område. Hade de varit ett riktigt bra, ekonomiskt alternativ, hade var eviga taxi som köptes in ny de senaste åren varit en sådan. I stället är det snåldieslar, gasbilar, och "komfortbilar" från Volvo, och Mercedes som verkar dominera.
Dold text
Skrivet av Lembritt:
Batteribyte har Tesla provat, men ägarna visade ett svalt intresse i och med att det finns Supercharger som är förbetald när du köpte en Tesla. Minns ej kostnaden för Batteribyte men det var automatiskt och gick på några minuter. Jag tror Teslan har skrotat den idén.
Det kommer nog igen ska du se, eftersom det inte längre är gratis att "tanka" på deras pumpar.
Det här blev så in i helvete stort, att jag körde på en del spoiler tags, så får folk öppna de citat de är intresserade av att läsa min kommentar på...
B!