Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det intressanta blir hur vi ska klara av att tillgodose all el som kommer att krävas för laddning ex.
Som det är idag så importerar tex. USA rätt så mycket. Storbritannien ligger precis på break even.
Jag hävdar att vi måste ha fler kärnkraftverk.

I Sverige klarar vi oss i dagsläget. Om alla bytte till elbil idag skulle vi behöva ca 11 TWh.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar...
Tror det kommer ta väldigt många år innan alla kör elbilar.

2014 exporterade vi 15,6 TWh
2015 exporterade vi 22,6 TWh
Hittar ingen uppgift om 2016.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Definitivt inte en myt.
Dagens batterier är inte bara extremt giftiga, potentiella bomber och svåra att återvinna.
Dom är även väldigt snabbt omoderna.
Men då att ifrågasätta batteriers miljöpåverkan även drabbar MacBooks och iphones så kommer denna fråga aldrig att få någon större uppmärksamhet av miljömupparna.

Precis, glöm inte att du får betala x antal tusen för ditt nya batteri om 5(?) år.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _niko_:

En del av oss kör faktiskt bil för att det är väldigt roligt
Så boskapstransporten är inte ett alternativ för alla.

Men leksaker är inte intressant för för samhället utan de får man betala själv eller välj att leka med annat om man tycker att leken blir för dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

I Sverige klarar vi oss i dagsläget. Om alla bytte till elbil idag skulle vi behöva ca 11 TWh.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar...
Tror det kommer ta väldigt många år innan alla kör elbilar.

2014 exporterade vi 15,6 TWh
2015 exporterade vi 22,6 TWh
Hittar ingen uppgift om 2016.

Kul att han tar upp exempel på andra länders import/export istället för att ta upp det enda relevanta som du gör.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk

Är inte så insatt men jag själv hoppas på att News lyckas.
Har inte hört så mycket ifrån de, någon som har koll på de?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 900-Mange:

Är inte så insatt men jag själv hoppas på att News lyckas.
Har inte hört så mycket ifrån de, någon som har koll på de?

Är det Nevs du menar så tvingades de abrupt ändra sina planer och satsa på att få igång helbilstillverkning i Kina först pga myndighetsbeslut, Kina bestämde sig för att de bara tillåter 10 tillverkare av elbilar (finns 200 idag) via ett statligt licenssystem och ett av kraven vara att man hade tillverkning av hela bilar i Kina så Nevs blev tvungna att prioritera det för att ha en möjlighet att få bygga bilar överhuvudtaget i Kina.
http://www.di.se/artiklar/2016/8/29/massaker-hotar-kinas-elbi...
När det är klart så kommer de komma igång i Trollhättan också eftersom det är ett krav för att de ska kunna marknadsföra sig som en europeisk premiumbil i Kina och inte bara få statusen som en Kinabil i mängden.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det Nevs du menar så tvingades de abrupt ändra sina planer och satsa på att få igång helbilstillverkning i Kina först pga myndighetsbeslut, Kina bestämde sig för att de bara tillåta 10 tillverkare av elbilar (finns 200 idag) via ett statligt licenssystem och ett av kraven vara att man hade tillverkning av hela bilar i Kina så Nevs blev tvungna att prioritera det för att ha en möjlighet att få bygga bilar överhuvudtaget i Kina.
http://www.di.se/artiklar/2016/8/29/massaker-hotar-kinas-elbi...
När det är klart så kommer de komma igång i Trollhättan också eftersom det är ett krav för att de ska kunna marknadsföra sig som en europeisk premiumbil i Kina och inte bara få statusen som en Kinabil i mängden.

Ah ok, tack för resumé!
Ja, jag menade såklart Nevs, autostavning på telefonen...

Permalänk
Medlem

Som vanligt flyger myterna friskt när elbilar kommer på tal. Jag hade verkligen trott att forum fullt av tekniknördar hade kunnat bättre än så. Då slår vi till med den vanliga länken då. http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Skrivet av Exxovion:

Elbilarna släpper inte ut några giftiga avgaser under körning. Det är väl den enda fördelen jag kan se med dem.

Ska man se till helheten så är de i många fall än värre miljöbovar än de "vanliga" bilarna.

Jag hör att du aldrig någonsin provat en elbil. Drivlinan är överlägsen på alla vis; prestanda, hållbarhet, säkerhet.

Sluta snacka om det du uppenbarligen inte har den blekaste aning om. Dom är inte på långa vägar större miljöbovar. http://teslaclubsweden.se/livs-cykel-analys/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Som vanligt flyger myterna friskt när elbilar kommer på tal. Jag hade verkligen trott att forum fullt av tekniknördar hade kunnat bättre än så. Då slår vi till med den vanliga länken då. http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Jag hör att du aldrig någonsin provat en elbil. Drivlinan är överlägsen på alla vis; prestanda, hållbarhet, säkerhet.

Sluta snacka om det du uppenbarligen inte har den blekaste aning om. Dom är inte på långa vägar större miljöbovar. http://teslaclubsweden.se/livs-cykel-analys/

Vad lustigt att Tesla påstår att deras bilar är bättre än alla andra transportmedel

Läs här ist: http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljo...

Hur länge höll dina batterier i dina tidigare telefoner?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Vad lustigt att Tesla påstår att deras bilar är bättre än alla andra transportmedel

Läs här ist: http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljo...

Hur länge höll dina batterier i dina tidigare telefoner?

Det är väl inget lustigt med det? Det är ju därför dom toksatsar; för att dom tror det. Inte tvärt om.

Hahaha, det är INTE telefonbatterier som sitter i en elbil! Nu får du ge dig. Att det kallas för Li-Ion är det enda som är gemensamt med tekniken. Förutom att vara extremt anpassade för elbilar så är dom dessutom konstant underhållna av systemet för att optimera livslängden. Styrelektronik, värme/kylning.

https://survey.pluginamerica.org/tesla-roadster/PIA-Roadster-...

Som det står i min tidigare länk som du borde ha läst:

"Mytens ursprung: Många jämför elbilars batterier med dem man hittar i bärbara datorer och mobiler. Tittar man på enskilda batterier man köper i handeln uppges också att de tål ca 500 fulla laddcykler.

Varför myten inte stämmer: Det som sliter mest på batterier är när de är 100% fulladdade och 0% urladdade. Batterierna i elbilar laddas så gott som aldrig till 100% och urladdas aldrig någonsin till 0%. Laddningen i elbilars batterier brukar vanligtvis pendla mellan 90% och 10% – och då tål batterierna långt fler laddcykler! (De fulla laddcykler som uppges på batterier är 100% till 0%. Mindre laddningsvariationer sliter mindre på batterier.) När du kör bilen till vardags pendlar laddningen ännu mindre, på en vardag kör du kanske laddnivån från 90% ner till 60%. Ju mindre laddnivån varierar desto längre räcker batteriet.

Elbilsbatterier hålls dessutom på konstant temperatur, för att undvika tidig åldrande pga extrema temperaturer också. Datorer och mobiler har inte samma noga kontroll av batteriernas laddnivå och temperatur."

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Casper_83: Finns en tråd om detta på Teslaclubsweden.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=4473&hil...

Batterier till bilar är inte likadana som till mobiltelefoner. (Suck )

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det är väl inget lustigt med det? Det är ju därför dom toksatsar; för att dom tror det. Inte tvärt om.

Hahaha, det är INTE telefonbatterier som sitter i en elbil! Nu får du ge dig. Att det kallas för Li-Ion är det enda som är gemensamt med tekniken. Förutom att vara extremt anpassade för elbilar så är dom dessutom konstant underhållna av systemet för att optimera livslängden. Styrelektronik, värme/kylning.

https://survey.pluginamerica.org/tesla-roadster/PIA-Roadster-...

Som det står i min tidigare länk som du borde ha läst:

"Mytens ursprung: Många jämför elbilars batterier med dem man hittar i bärbara datorer och mobiler. Tittar man på enskilda batterier man köper i handeln uppges också att de tål ca 500 fulla laddcykler.

Varför myten inte stämmer: Det som sliter mest på batterier är när de är 100% fulladdade och 0% urladdade. Batterierna i elbilar laddas så gott som aldrig till 100% och urladdas aldrig någonsin till 0%. Laddningen i elbilars batterier brukar vanligtvis pendla mellan 90% och 10% – och då tål batterierna långt fler laddcykler! (De fulla laddcykler som uppges på batterier är 100% till 0%. Mindre laddningsvariationer sliter mindre på batterier.) När du kör bilen till vardags pendlar laddningen ännu mindre, på en vardag kör du kanske laddnivån från 90% ner till 60%. Ju mindre laddnivån varierar desto längre räcker batteriet.

Elbilsbatterier hålls dessutom på konstant temperatur, för att undvika tidig åldrande pga extrema temperaturer också. Datorer och mobiler har inte samma noga kontroll av batteriernas laddnivå och temperatur."

Självklart är det inte samma batterier och de håller längre. Jag har en 9 år gammal bil som fungerar felfritt.
Med handen på hjärtat tror du vi får ut mer än 60-70% av vad ett nytt batteri ger då? Ska jag då byta, vad kommer det kosta?
Köpa en ny bil? Får jag sålt min gamla?

Vi får helt enkelt se hur det ser ut om en 8-10 år

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag håller med om en del men så illa tror jag absolut inte att det är. Elon har visat förut att han är villig och satsa precis varenda krona han äger på sina idéer och det gör att fler är villiga att slanta upp.

Att Tesla har valt sin nuvarande försäljningsstrategi är ingenting konstigt, man kan inte slänga upp en butik i varenda "stor" stad när man säljer en sån premiumprodukt. Deras tänkta målgrupp är också vana att handla online så det skrämmer nog inte så mycket kunder som man kan tro. Sen kommer det nya butiker löpande så det är nog inte några problem att köpa i butik snart.

Teslas börsvärde sjunker knappast drastiskt, det är väl ca. 20% från ath just nu. Jag tippar istället på att Tesla kommer vara ledande inom elbilar under ett tag, jag tror "bjässarna" sover lite för länge innan de kommer igång ordentligt.

Nackdelen med Teslas fysiska butiker (iaf i GBG) är att dom inte har svensktalande personal. Var inne en sväng i Teslas butik i GBG och där var det engelska som gällde, vilket kan bli ett problem för folk som vill känna och klämma på en Tesla som man kanske vill köpa i en fysik butik, segt då om man har en halvkass engelska... Men det kanske bara var i Göteborg dom har engelska försäljare?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Självklart är det inte samma batterier och de håller längre. Jag har en 9 år gammal bil som fungerar felfritt.
Med handen på hjärtat tror du vi får ut mer än 60-70% av vad ett nytt batteri ger då? Ska jag då byta, vad kommer det kosta?
Köpa en ny bil? Får jag sålt min gamla?

Vi får helt enkelt se hur det ser ut om en 8-10 år

Jag tror det kommer att hålla väldigt länge. Men låt oss räkna på dina siffror. Säg en billig Nissan Leaf idag, 24 kWh batteri. Så tar vi värsta fallet. 60% av 24 blir då cirka 14 kWh. Det är inte speciellt mycket; men priset kommer vara därefter. Precis som du köper billiga häckar till bilar idag så kommer du kunna köpa snorbilliga elbilar begagnat i framtiden som kommer vara i stort sett gratis att köra på. 60-70% är dock väldigt pessimistiskt; Teslas Roadster som varit ute på marknaden sedan cirka 2008 går fortfarande utmärkt utan någon ens i närheten så katastrofal degradering. Degraderingen verkar nämligen plana ut efter de första procenten.

Om 10 år kommer batterierna vara ännu billigare än dom är idag, mycket billigare. Om 10 år kanske du vill byta batteriet i alla fall, kanske för att dubblera den normala räckvidden? Eller kunna snabbladda ännu fortare? Eller bara samma storlek som du hade från början, fast till en bråkdel av priset.

Skrivet av Jonathan0101:

Nackdelen med Teslas fysiska butiker (iaf i GBG) är att dom inte har svensktalande personal. Var inne en sväng i Teslas butik i GBG och där var det engelska som gällde, vilket kan bli ett problem för folk som vill känna och klämma på en Tesla som man kanske vill köpa i en fysik butik, segt då om man har en halvkass engelska... Men det kanske bara var i Göteborg dom har engelska försäljare?

//Jonathan

Va? Nä, det är svenskar som är anställda i Teslas svenska butiker. Det låter väldigt konstigt det där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:
  • Elbilar är betydligt mer miljövänliga än förbränningsbilar.

  • Laddtiderna fixar snart Tesla genom att man kan byta ut batteriet mot ett fulladdat på en station, mot avgift så klart.

  • Räckvidd på drygt 50 mil måste väl ändå vara nog?

  • Laddstolpar finns det gott om på ställen där det säljs mycket elbilar, det löser sig snart även i Sverige.

  • Tyst, det är något man måste anpassa sig till och det ser jag snarast som en fördel.

  • Utbudet är rätt kasst, absolut.

  • Visst är de dyra som tusan, men jämför en Tesla med 750 hk med typ en BMW M5 eller liknande så är de helt rimligt prissatta och har betydligt bättre andrahandsvärde.

Frågan är hur pass miljövänliga de eldrivna bilarna är om man ser bortom just det självklara, att det inte finns några avgasutsläpp direkt ifrån bilarna. Elen till bilarna måste komma någonstans ifrån. Behovet av elkraft kommer öka rejält när den fossildrivna fordonsflottan byts ut. Kan man tillverka tillräckligt mycket "ren" el?

Batteribyte på "stationer" vore såklart smidigt. Låter dock som att det skulle krävas stora lokaler för alla batterier... även om de sätts på laddning direkt.

Ja som sagt så skrev jag att räckvidden kanske inte är något egentligt problem. Förutom då om man vill åka långt. Idag finns inte så goda möjligheter till laddning överallt.

Tysta bilar är såklart bra inne i städerna. Bullret behöver sänkas. Tänkte främst på att fotgängare ofta missar att det kommer en bil då man kör på el. Har själv råkat ut för detta flera gånger då man kört hybridbilar i elläget. Ett ickeproblem egentligen om man som förare använder signalhornet istället t.ex.

Utbudet är ju något som håller tillbaka efterfrågan samtidigt som efterfrågan håller tillbaka utbudet. Lite av en ond cirkel.

Marknaden för högprestandabilar är inte speciellt stor om man jämför den för den typiska vardagssvensken. Man kan ju köpa nya bilar idag för runt 100.000 kr som är riktigt bra för "vardagsbruk". Eller även begagnade för kanske en femtedel som verkligen ger mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Frågan är hur pass miljövänliga de eldrivna bilarna är om man ser bortom just det självklara, att det inte finns några avgasutsläpp direkt ifrån bilarna. Elen till bilarna måste komma någonstans ifrån. Behovet av elkraft kommer öka rejält när den fossildrivna fordonsflottan byts ut. Kan man tillverka tillräckligt mycket "ren" el?

Batteribyte på "stationer" vore såklart smidigt. Låter dock som att det skulle krävas stora lokaler för alla batterier... även om de sätts på laddning direkt.

Ja som sagt så skrev jag att räckvidden kanske inte är något egentligt problem. Förutom då om man vill åka långt. Idag finns inte så goda möjligheter till laddning överallt.

Tysta bilar är såklart bra inne i städerna. Bullret behöver sänkas. Tänkte främst på att fotgängare ofta missar att det kommer en bil då man kör på el. Har själv råkat ut för detta flera gånger då man kört hybridbilar i elläget. Ett ickeproblem egentligen om man som förare använder signalhornet istället t.ex.

Utbudet är ju något som håller tillbaka efterfrågan samtidigt som efterfrågan håller tillbaka utbudet. Lite av en ond cirkel.

Marknaden för högprestandabilar är inte speciellt stor om man jämför den för den typiska vardagssvensken. Man kan ju köpa nya bilar idag för runt 100.000 kr som är riktigt bra för "vardagsbruk". Eller även begagnade för kanske en femtedel som verkligen ger mycket bil för pengarna.

Batteribyte har Tesla provat, men ägarna visade ett svalt intresse i och med att det finns Supercharger som är förbetald när du köpte en Tesla. Minns ej kostnaden för Batteribyte men det var automatiskt och gick på några minuter. Jag tror Teslan har skrotat den idén.

Angående miljö och elförsörjning, finns det redan svar på i tråden.

Elbilar ska fortsätta vara tysta, det är löjeväckande att elbilar ska ge oljud i låga hastigheter.

För mina behov finns det gott om laddstationer när jag vill åka längre sträckor, har aldrig råkat ut för köbildning än. Fler laddstationer byggs hela tiden, det gäller bara att det håller jämna steg med elbilsflottan. När Tesla släpper Model 3 kommer försäljningen öka och sätta mer press på de andra tillverkarna. Men riktigt billiga elbilar är nog några till år bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ingen kan svara på något av det.

Så som han har ställt frågan, är det ju omöjligt att svara, men "Svensson" bilen ska ju komma nästa år. Det är bara en tillverkare, ovh det duger tydligen inte.

Skrivet av Svensktiger:

Det räcker inte med att du köper skattad el för redan skattade pengar.
Du kommer även att bli tvungen att skatta extra när att du vill använda elen till att förflytta dig.
Och tro inte att du kommer kunna producera el själv och använda den "gratis".
Skulle det bli någorlunda vanligt så blir det med 100% säkerhet plomberade mätare på din kraftstation och din bil.

Jag tror du har rätt, men jag fattar inte varför man är så in i helvete korkad. Det är ett miljövänligt alternativ. Vi betalar fordonsskatt, för slitaget på vägarna. Och resten av infrastrukturkostnaden tas från den vanliga skattlappen, så att höja priset på miljövänliga fordons drivmedel är bara dumt. Däremot kanske man ska höja fordonsskatten på "mindre miljövänliga" alternativ med en femtilapp, och använda den femtilappen till att subventionera skattefria år på de mer miljövänliga fordonen. Då pratar jag inte nödvändigtvis om el vs alla andra. Och, för att elbilar ska vara miljövänliga krävs det så klart mer miljövänlig el. I dagsläge kärnkraft, i förlängningen fusionsreaktorer.

Dold text
Skrivet av Svensktiger:

Så kommer det nån "svensson" elbil är det garanterat inte från Tesla

Jag tror förstås du har fel. 325K för grundmodellen av en bil med bättre än genomsnittlig prestanda, vettig utrustningsnivå, som sen inte kostar 1000:- i månaden att tanka, kommer nog vara väldigt attraktivt, för många som har en plats att parkera den, med laddning. De måste bara få ordning på kvalitén, eftersom den tydligen varit lite si och så med de dyra bilarna. Fantastiska bilar när allt är som det ska va, tyvärr ofta allt för många "småfel" som måste åtgärdas från fabrik.

Dold text
Skrivet av Kakann:

Räkna absolut inte ut Tesla, lyckas de få igång produktionen ordentligt på Model 3 kommer den sälja som smör. Redan i juni var det 400k+ bokade (10k bokningsavgift).

Jag tror iofs att du har rätt, men å andra sidan är 400K enheter en piss i nilen när man talar om bilförsäljning, på global skala. Men, kan de få igång produktionen, och visa att bilarna håller hög kvalitet, så tror jag att de kommer kunna sälja en helvetes massa, och i högt tempo.

Skrivet av lorgix:

Visst, det är inte jättestor andel som berörs av -15°C särskilt ofta. Men vi vill antagligen inte bortse ifrån dom heller.

Jag minns inte, var det inte Teslas Model X som förlorade 4'a km av räckvidden vid -10c, om man låg konstant på 100km/h?
Antar att siffran drastiskt försämras om man pendlar lite i hastighet, så som man normalt gör.

Skrivet av serverfel:

Är inte batterierna en jättestor miljöbov/kostnad som läggs på bilen? Eller är det en myt?

Det är lite både och. Kostnaden är så pass stor att Tesla byggt en egen fabrik bara för att tillverka sina batterier. Men "miljöbov" är de bara för att man i dag oftast eldar upp batterierna, i stället för att återvinna dem. Innehållet i cellerna ska gå att återvinna i princip i det oändliga. till skillnad från vanliga laddningsbara batterier osv.
Det är i dag inte heller speciellt vanligt att man reparerar batteripack. Det "borde" man göra. Dör en cell, så skrotar man det batteriet. Plockar isär det, och testar alla cellerna, och skriver värdet de ger, vid test, på cellen. Nästa batteri som kommer med en trasig cell, bygger man bara om. Plocka ut den trasiga cellen, testa paketet med en dummy i dess plats (spänningen kommer vara för låg, men du får en siffra på kapaciteten) och skicka i en ny cell med motsvarande kapacitet. Och ut igen, tills man är nere i vad man än bestämmer är för gränsvärde för att batteriet inte längre ska vara acceptabelt. Typ 75% av ursprunglig kapacitet, eller vad man nu tycker är passande.
Bygger man ovanpå allt batteripacken för det här från början, så är det skitlätt att göra.

Dold text
Skrivet av Svensktiger:

Teslas tänkta kunder frågar sig varför dom lade en stor handpenning på en bil dom fortfarande efter 2 år inte sett röken av.

Fast nu är vi i samma scenario som folk som klagade på lång leveranstid på NES classic, och hänvisade till att de förbeställt under sommaren. Den utlovade leveransstarten var, är, i slutet på det här året, början på nästa. Förväntar man sig minsta antydan till leverans innan dess, är man bara dum.

Skrivet av mrqaffe:

Elbilar kommer snart att dominera men därmed inte sagt att batterier är framtiden, det pågår forskning på kondensatorer och så är det ju möjligt att man har med sig laddelverk som kanske drivs av fosilbränslen eller väte, nya typer av hybrider lär dyka upp så även om man har fosilbränslen så kommer bilar att kunna bli mer energieffektiva med hybridtekniker.

Jag tror du har rätt, i stor utsträckning. Hybrider tror jag inte mycket på, då är det fortfarande miljön som stoppar oss. Men bränsleceller, som laddas med drivmedel producerat med "ren" el, tror jag är vägen framåt.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte heller att vi kommer att ha bilar som en slags allmän statussymbol i framtiden utan man ser dem som en transportmetod och vi slutar att äga dem och köper i stället transporter, självkörande bilar är ett steg åt det hållet och det gör även att bilen kan utnyttjas bättre och inte ta upp plats i städerna utan när den inte transporterar något så åker bilen och laddar sig, det här med att autoköra och ladda gör ju även att behovet av långa körsträckor inte behövs på samma sätt.

Förarlös taxi. Jag kommer köra bil tills de tar ifrån mig körkortet, men jag ger mig fan på att innan jag hamnar i rullstol (av hög ålder) så har folk slutat ta körkort, och förlitar sig helt på förarlös taxi, för sitt bilåkande. Jag är däremot inte HELT säker på vem som ska äga, och driva verksamheten. Det måste vara billigt, för att ersätta det egna ägandet, och på något sätt känns det som om det kommer i konflikt med privata vinstintressen.

Dold text
Skrivet av Andreaz1:

2. Hur mycket kommer elförbrukningen på planeten gå upp och var ska vi få all el från?

Kärnkraft i dagsläget, så fort miljömupparna inser att deras el-bilar går på fossila bränslen, globalt sett. Fusionsreaktorer, i förlängningen.

Skrivet av Andreaz1:

Däremot tycker jag det är synd att Hollywood fick tag på elbilen först och gjorde den till hela världens gunstling, jag tycker vi skulle ha satsat på vätgastekniken istället.

Batteridriften är den teknik som är "mest mogen" i dag. Det kommer bli bränsleceller, och den dagen är hela resten av bilen färdig. Det kommer gå fort när någon får fram en bränslecell som kan leverera bra nog för att ge bil-prestanda, räckvidden blir som med alla andra bränslen än batteridrift, "obegränsad" eftersom ett 5 minuters stopp ger 100% full tank, vid varje pump, osv.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hur ska du ta dig runt med bensin/diesel när de fossila bränslena tar slut?

Det är ju egentligen inte ett problem. Man producerar diesel på slaktavfall, och bensin, diesel, propan, och butan-gas på vegetabiliska oljor. I dag bara på experimentell skala, men tekniken finns, och skulle utan vidare kunna vidareutvecklas. Men det är "effektivare" att göra etanol, än bensin på växter, diesel, oavsett om den är gjord på animaliskt, eller vegetabiliskt fett, är fortfarande diesel, med de nackdelar för lokalmiljön det har, så det kan vara smartare att köra på "biodiesel", RME, tallolja, osv.

Dold text
Skrivet av Serzarian:

Med andra ord "Kolla $RikasteLandetIVärlden, finns massor elbilar".
Inte så konstigt

Va? HAr de så mycket el-bilar i Quatar?
Om vi håller oss till Norge, så har de sjukt kraftiga subventioner på el-bilar, vilket är smart.

Skrivet av Svensktiger:

Laddstolpar är ju redan idag noll problem i Sverige.
Finns ju knappt nån parkering som inte har motorvärmaruttag redan.
Och även om 250v/10A inte direkt snabbladdar så är det nog för att ladda en hel del under en 8 timmarsdag.

Motorvärmaruttag, är knappast dimensionerade för laddning av elbilar. De har timer funktioner, osv. Även om man förutsätter att markägaren är intrresserad av att låta folk ladda på dem, ska han på något sätt bygga om, och troligtvis får han dra om alla kablage, för att alla ska kunna ladda kontinuerligt.
Plus, jag vet inte var du lever, men här i Skåne, finns det inte en parkering med uttag för motorvärmare. Det är lätt att räkna antalet laddstolpar i stan, och det 20-talet stolpar som är tillgängliga, inräknat dem ute på Väla, under / utanför IKEA, är betydligt fler än stolparna för motorvärmare, i hela staden. Det är helt enkelt inte aktuellt med elbilar för folk som bor i hyres, eller bostadsrätter, än på länge, här, utan en kraftig ombyggnad av våra parkeringsplatser.

Dold text
Skrivet av Horvendile:

Jag vet inte precis vad du menar med långsamladdning, men om vi lite halvt optimistiskt räknar med 16 A och 230 V får man ut ca 3,7 kW ur det. Åtta timmar ger då, om man räknar med 100 % verkningsgrad i laddningen (ja det är förstås orealistiskt men låt oss räkna så), bortåt 30 kWh på åtta timmar.
Speciellt vintertid vete sjutton om man kan räkna med mindre än 2 kWh/mil i verklig körning. Kanske för mindre bilar. Men om man säger 2 kWh/mil betyder det att man behöver 60 kWh för 30 mil, dvs dubbelt så mycket som vad som är fysiskt möjligt att åstadkomma med den här sortens långsmladdning.
Laddhybriden med 12-15 mils räckvidd kan dock vara inom det möjligas gräns.

Tesla hävdar att på ett vanligt 230v 10A uttag, kan du ladda "en mil i timman" för deras fordon.

Skrivet av Recall:

Fundera också på vad en laddstolpe kostar vs tankstation. Det är ENORMT dyrt med tankstationer, det läggs ner mängder med tankstationer runt om i landet pga kostnaden.

Jag är inte säker på att det är en relevant jämförelse.
Men om vi utgår från att det är det...
Det tar ca 5 minuter att tanka, och betala, på en mack. En mack med 4-6 pumpar kostar ungefär 9-10 miljoner att bygga, lite beroende på markpris, med alla avgifter och tillstånd. (dock utan sanneringskostnad, och kostnad för markprover när/om man sedermera stänger den.)Det ger en maxkapacitet på (baserat på 4 pumpar) 24x4x16 bilar per dygn. Alltså, 5 minuter, 4 pumpar, med kapacitet för 2 fordon (standardpumparna som står överallt har ju ett handtag på var sida, och 2 nummer) dygnet runt. 1 536 bilar, per dygn. Efter som man inte har full rush hela tiden, men samtidigt har åtminstone ett par pumpar öppna även nattetid, de timmarna man har stängt, OM man alls stänger, så jämnar det nog ut sig.
Det ska jämföras med att en snabbladdningsstation kostar 150-250Kkr, nätanslutning kostar 30-150Kkr, och sen tillkommer saker som väderskydd, reklamskyltar för sin laddstation, osv, saker man rimligtvis helt eller delvis kan skippa om det ska vara på boende-parkeringen, men man behöver åtminstone en byggnad för eldistribution säkringar osv. 20-150Kkr.
Var sådan stolpe hanterar 3 bilar i timman. För att hantera samma volym bilar, måste man bygga 512 stationer. Även om man utgår från att man redan äger marken, köper den billigaste stationen, osv, kostar det 150+30+20*21=4 200Kkr.
4,2 miljoner kronor, för att hantera samma antal fordon. Och då fick alla full tank med en vanlig mack, här får alla 70-80%. Ska man även justera för hur långt man faktiskt kommer på en full tank... Jag tror inte det blir speciellt mycket billigare med laddstolparna, om jag säger så. Man förlorar även chansen till mer-försäljing av chips, tvättar, osv.
Vill man i stället räkna på en "vanlig" station, och inte en snabbladdare, 3 bilar om dygnet, för 7-20Kkr, så pratar vi om 512 stolpar. 3,5 miljoner.
Jag är mer än lite säker på att just vanliga laddstolpar skulle få sämst nyttjande grad, eftersom boendeparkeringarna inte direkt används flitigt dagtid, så det finns risk för att man måste bygga åtminstone det dubbla antalet, bara för att lyckas serva samma antal bilar. Antingen genom att förse alla bilarna med stolpar hemma, eller se till så att både hem, och arbetsplatser erbjuder tillgång till stolpe, så man får minst 8 timmars laddning, så pass regelbundet att man alltid tar sig hem.
Priserna för en laddstation kommer härifrån.

Sen hjälper det kanske inte att aktörer som vattenkraft, som gärna bygger laddstationer, tar rätt bra betalt för att du "tankar" där... 27kr milen, såg jag någonstans, var en realistisk summa. Så, det vill nog fan till att man äger sin laddstolpe själv. Annars är inte elbilen ett alternativ.

Dold text
Skrivet av Recall:

Bilen/batteriet kommer vara utdaterat innan det behöver bytas. Och om du nu vill uppdatera ditt batteri kommer du kunna köpa ett billigare batteri med längre räckvidd än det du hade.
Batterierna håller väldigt bra. Går inte jämföra med en telefon, vilket jag antar att du gör.

Tesla rekommenderade väl att man byter batteri vart 8 år.Jag har min första bil som är mindre än 10 år gammal, sedan i somras. Den är 6, och jag räknar med att ha den tills den är LÅNGT över 10 år gammal. Så du bör nog iskallt räkna med att elbilar ska byta batteri under sin livstid. Det är nu bara en kostnad, de ska så klart återvinnas miljövänligt, så det är inte ett problem.

Skrivet av Recall:

Det rullar många Tesla som taxi i Sverige, skulle inte gjort det om allt med elbilar var problem.

Det är så många, att i varje stad där det köps in en Tesla, blir det en stor rubrik, och en nyhet. Jag hittade lite snabbt fem städer. Stockholm, Västerås, Uppsala, Göteborg, och Umeå. Jag vet inte om jag ser det som något direkt vidspritt område. Hade de varit ett riktigt bra, ekonomiskt alternativ, hade var eviga taxi som köptes in ny de senaste åren varit en sådan. I stället är det snåldieslar, gasbilar, och "komfortbilar" från Volvo, och Mercedes som verkar dominera.

Dold text
Skrivet av Lembritt:

Batteribyte har Tesla provat, men ägarna visade ett svalt intresse i och med att det finns Supercharger som är förbetald när du köpte en Tesla. Minns ej kostnaden för Batteribyte men det var automatiskt och gick på några minuter. Jag tror Teslan har skrotat den idén.

Det kommer nog igen ska du se, eftersom det inte längre är gratis att "tanka" på deras pumpar.

Det här blev så in i helvete stort, att jag körde på en del spoiler tags, så får folk öppna de citat de är intresserade av att läsa min kommentar på...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

"Boskapstransporten"
Det är nog ytterst få som pendlar varje dag och gillar det oavsett vilken bil man har.

Beror ju heltklart hur man pendlar.
Så länge jag har råd skulle jag garanterat inte åka buss.
Vill ha min frihet att göra en avstickare efter eller före mina jobbresor.
Eller inte ens samåka behöva vänta på folk som inte kan hålla tider. *suck*

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Funderar på att köpa bil o bara för att jag läste tråden så kollade jag på BMW 330 e.
Jo jag vet att det är en hybrid men alltså 4mil på el o det minskar vintertid.
En hybrid som klarar 10 mil på vintern skulle kunna få mig intresserad.
Jag har tur som har garage men bor i lägenhet.

Men det stora problemet är ju alla som bor i lägenhet o bara har boendeparkering vid trotoarerna.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förarlös taxi. Jag kommer köra bil tills de tar ifrån mig körkortet, men jag ger mig fan på att innan jag hamnar i rullstol (av hög ålder) så har folk slutat ta körkort, och förlitar sig helt på förarlös taxi, för sitt bilåkande. Jag är däremot inte HELT säker på vem som ska äga, och driva verksamheten. Det måste vara billigt, för att ersätta det egna ägandet, och på något sätt känns det som om det kommer i konflikt med privata vinstintressen.

Förarna är nog det största problemet med bilar för mänskliga förare både skapar olyckor och ökar energiförbrukningen, bilen måste sluta betraktas som en statussymbol och bli ett transportmedel om den ska kunna överleva och individuellt ägande och mänsklig förare är stora systemfel som måste bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tesla hävdar att på ett vanligt 230v 10A uttag, kan du ladda "en mil i timman" för deras fordon.

Japp det stämmer!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tesla rekommenderade väl att man byter batteri vart 8 år.Jag har min första bil som är mindre än 10 år gammal, sedan i somras. Den är 6, och jag räknar med att ha den tills den är LÅNGT över 10 år gammal. Så du bör nog iskallt räkna med att elbilar ska byta batteri under sin livstid. Det är nu bara en kostnad, de ska så klart återvinnas miljövänligt, så det är inte ett problem.

Teslas batterigaranti är 8 år, obegränsad körsträcka. Har inte hittat någon info om rekommenderat batteribyte.

Tesla kommer börja ta betalt på sina superladdare efter 15 januari för nya bilar. dock ska 400kWh per år vara gratis (ca 160-200 mil).
Har inte kommit någon prisuppgift än.
Redan levererade bilar påverkas inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste när det gäller laddning är nog att det kommer ett par internationella standarder eller åtminstone EU standarder, man kan även tänka sig att man ändrar i byggnormerna så att man tex förbereder för mer 3 fasuttag som nödvändigtvis inte måste vara helt aktiva men om man börjar dra fram minst 3 fasledare för 16A i stället för 10A enfas till p platser och motorvärmaruttag och ladduttag på villor och liknade även om man för tillfället bara använder 10A enfas så bygger man ju med tiden upp en bättre infrastruktur utan att det blir särskilt mycket dyrare vid bygget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
För att ladda bilar tycker jag att man bör satsa på typ 2 uttag, mode 3.
Då olika bilar har olika uttag, så får man själv stå för kabeln. Slipper problem med trasiga kablar då.

http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyheter/Nationell-standar...
http://www.park-charge.se/se/mer-om-elbilar/vad-inneb%C3%A4r-...

Visst funkar det med 3-fas uttag , men det är säkrare med typ 2 och dessutom kan man bygga in lastbalansering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lembritt:

@mrqaffe:
För att ladda bilar tycker jag att man bör satsa på typ 2 uttag, mode 3.
Då olika bilar har olika uttag, så får man själv stå för kabeln. Slipper problem med trasiga kablar då.

http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyheter/Nationell-standar...
http://www.park-charge.se/se/mer-om-elbilar/vad-inneb%C3%A4r-...

Visst funkar det med 3-fas uttag , men det är säkrare med typ 2 och dessutom kan man bygga in lastbalansering.

Jag syftade mest på att man ska dra fram kablage eftersom uttag och säkringar är relativt lätta att byta, det viktiga är ju att kunna få fram högre effekt till platser där det är lämpligt att ladda och idag är ju normen normala vägguttag.
Man behöver ju inte koppla in 3 faser bara för att man dragit fram kablage som medger det utan man kan låta 2 vara urkopplade i elcentralen och en nedsäkrad till 10A men skulle någon i framtiden vilja ha tillgång till mer effekt för laddare är det ganska enkelt att fixa det jämfört med om man ska behöva dra kabeln också.
Sedan exakt hur förberedelsen löses och vilka kontakter som ska användas är sånt som borde standardiseras på högre nivå och när det gäller själva anslutningen i bilen så bör det standardiseras på global nivå oavsett hur man får fram kraften till bilens plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tjurigt om man skulle bli stående då man inte direkt kan rulla igång en elbil om den inte skulle starta för att batteriet är dött..

Vänta på att någon med förbränningsmotor kommer och kör startkablar i några dygn så har du ju fått upp några procent och kan köra vidare

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vänta på att någon med förbränningsmotor kommer och kör startkablar i några dygn så har du ju fått upp några procent och kan köra vidare

Just därför jag inte ser en ren elbil som ett alternativ , nån form av egenladdning bör finnas.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Just därför jag inte ser en ren elbil som ett alternativ , nån form av egenladdning bör finnas.

Elbilar tar tillvara energi när du bromsar men jag har inte sett nån bensinbil som regenererar bensin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elbilar tar tillvara energi när du bromsar men jag har inte sett nån bensinbil som regenererar bensin.

Med motsvarande resonemang så har jag aldrig sett en elbil som tar fram reservdunken om den fått "soppatorsk".

Och framförhållning funkar inte när det är 50 mil till närmaste mack och det är 30 grader kallt

Ja nu tog jag i lite men principen är densamma.

EDIT:Felstavning

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Entusiast

En sak jag funderat lite på som boende i lägenhet (och som inte aspirerar att bo i hus) är hur väldans lång tid det borde ta innan laddstationer ploppar upp på vanliga P-platser utanfför lägenhetshus?

Nu kanske jag är lite pessimistisk men man ser ju t.e.x väldigt sällan en sådan enkel sak som ett eluttag för motorvärmare på vanliga P-platser man hyr. Hur lång tid kommer det då att ta innan hyresvärdar/bostadsrättsföreningar bestämmer sig för att slå upp laddstationer för elbilar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Med motsvarande resonemang så har jag aldrig sett en elbil som tar fram reservdunken om den fått "soppatorsk".

Om framförhållning funkar inte när det är 50 mil till närmaste mack och det är 30 grader kallt

Ja nu tog jag i lite men principen är densamma.

Det är inget svårt problem att lösa tekniskt, man kan ju ha en flyttbar laddare som drivs av fosilbränslen eller nått annat och lösa portabla laddsystem med fosildrift är nått en del tillverkare byggt, man hänger på ett elverk vid behov och kan köra direkt, man kör då normalt bara på el men förvandlar bilen till en hybrid om man ska åka nånstans där man ännu inte kan ladda från elnätet, fördelen är ju att man slipper släpa med sig onödig vikt i form av fosilmotorn med bränsle och generatorn vid normala körningar på det sätt som de flesta nuvarande hybrider gör, kör man batteritorsk så får man ordna ett elverk som kan sägas motsvara reservdunken.

Det är inte nått jättesvårt problem tekniskt sett och om det blir ett ofta förekommande problem så lär det vara nått som framtidens elbilsbärgare har tillgång till, att kunna ha "påhängshybridisering" är ju också en metod som man kan tänka sig nån standard för, det behöver inte bli nått problem.
Och dessutom så är det nog ett ännu mindre problem i framtiden om man inte har batterier utan kondensatorer för de kan man ladda fullt på bråkdelar av en sekund om man har tillräckligt mycket effekt i laddaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.