Handla säkert i SweClockers marknad

Permalänk
Avstängd

Man får kolla upp personens inlägg/medlemmsdatum och använda blocketpaketet till dyrare saker eller mötas upp för affär.

Att betala annonskostnad+blocketpaket eller liknande är inte direkt något lönsamt alternativ på billigare saker heller.

Permalänk
Medlem

Pro tip:
Gör upp affären öga mot öga. Problem solved.

Jag tycker det är så festligt att säljaren i 100% av fallen vill "skicka varan när betalningen är gjord". Jaha, varför ska varan vara mer värdefull än valutan?

Blocketpaketet tycker jag är orimligt bra för köparen. Han kan returnera i 24h innan pengarna släpps. Vad hindrar då hen från att t ex bricka ett grafikkort? Spela igenom ett singleplayerspel?
Nä blocketpaketet borde ju mellanlanda hos just blocket och funktionstestas av oberoende part, men det blir ju orimligt dyrt.

Återigen tillbaka på ruta 1: gör upp affären över 4 ögon. Har aldrig misslyckats hittils för mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En åtgärd man kan göra för att minska bluffarna är att sätta en spärr på marknaden, att du måste ha gjort x antal inlägg i forumet och varit medlem i x månader? Denna åtgärd vet jag andra forum har satt in för att minska antalet bluff försäljare och bluff annonser.

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av KJKL:

En åtgärd man kan göra för att minska bluffarna är att sätta en spärr på marknaden, att du måste ha gjort x antal inlägg i forumet och varit medlem i x månader? Denna åtgärd vet jag andra forum har satt in för att minska antalet bluff försäljare och bluff annonser.

Denna begränsning finns och kommer utökas.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moooose:

Man har alltid rätt att häva ett köp om prylen inte gör det som är dess kärnegenskap ex. ett grafikkort kan rendera grafik, en cykel rulla osv om inte köparen uttryckligen säger att den inte funkar, generella och svepande friskrivningar gäller i princip aldrig.

Ett bra knep om man redan satt in pengarna på någons konto och de trilskas på något sätt men man inte har deras fullständiga/riktiga personuppgifter är att ringa sin/deras bank och säga att man gjort överföringen av misstag och att man vill kontakta dem för att få sina pengar tillbaka. Har fungerat klockrent för mig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Det blir ju ord mot ord, och vem orkar släpa upp någon i rätten för några hundralappar? Antar att du aldrig råkat ut för det själv, en dylik säljare kan ju bara ignorera dig... Har råkat ut för det, inte här, men på tradera dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Finns ju exempelvis Blocketpaketet. Självklart så ska man inte heller skicka varan innan man har fått betalt, så kanske i slutändan är det bäst att göra affärer vid dyra köp öga mot öga?

Problemet med blocketpacket är att det bara ger köparen fördel, För säljaren är det som att betala extra mycket frakt för att skicka varan först och hoppas personen på andra sidan är ärlig.
Med blocket packetet kan köpern klanta sig precis hur mycket han vill med varan innan de 24h eller till och med byta ut den mot en lika tung sten och jag får inte loss en krona. Scamerns bästa vänn då det luras med att det är ett säkert allternativ vilket det bara är för köparen.

Permalänk
Medlem

Vi lever i 2015, det finns minst lika många köpare som luras som säljare. Blocket paket är extremt riskabelt anser jag eftersom det kostar mer och köparen kan göra vad han vill och sedan hävda att grejen ej fungerar och få pengarna tillbaka. Om köparen inte litar på säljaren så kan han ju gå till närmaste affär. Eller så kan köparen överföra pengar när han får grejern och/eller halva summan innan och halva summan efter.

Min erfarenhet är att köparna är för kräsna, de vill ha service som ingen privatperson kan erbjuda så som "garanti", öppet köp och möjlighet att inspektera varan vid leverans och sedan få pengarna tillbaka om vara inte "stämmer överenns" med deras förhoppningar. Detta är orlimligt eftersom det kostar mycket tid och pengar för en privatperson som säljer lite grejer då och då.

Permalänk
Medlem

En mellanhand är ju bra att ha men vem orkar ställa upp på regelbunden basis.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Kör alltid med punkt 2. Samla in och undersök personuppgifter

Och ber man om personuppgifter till en säljare här, så har jag aldrig haft problem, det kommer direkt!
Och har ändå köpt saker här för minst 20 000Kr genom åren.

Det är rätt roligt ändå när man tänker efter.
Alla saker jag har köpt begagnat på swec marknad, har funkat!
Och inte nog med det alla saker funkar än idag

Några saker ligger i en låda/kartong, några saker har vänner och släkt nytta av, och många saker är aktiva här hos mig just nu.

Har även köpt delar till flickvän och vänner och byggt hela datorer med delar enbart från marknaden. Det hela har gått så långt att jag köper ytterst sällan ny hårdvara från min favoritbutik Inet längre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker det är så festligt att säljaren i 100% av fallen vill "skicka varan när betalningen är gjord". Jaha, varför ska varan vara mer värdefull än valutan?

Det är så jag säljer om något ska skickas, dvs när jag ser pengarna på mitt konto skickar jag iväg varan.
Varan är inte mer värdefull än valutan, men som säljare kan jag diktera köpvillkoren - passar det inte så kan ju kunden alltid köpa varan från någon annan (dock är det inte så ofta som samma vara finns för samma pris någon annanstans.)
Sen är chansen (på begagnade varor) större att det finns t.ex. en säljare till tre köpare, än vice versa.

Edit: Ska dock förtydliga att jag är likadan när jag köper saker; Jag förväntar mig inte att säljaren ska skicka saker till mig innan jag har betalt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker det är så festligt att säljaren i 100% av fallen vill "skicka varan när betalningen är gjord". Jaha, varför ska varan vara mer värdefull än valutan?Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte att du tycker det är festligt att säljaren vill "skicka varan när betalningen är gjord"
Typ, Skickar så fort jag ser pengarna är inne på kontot...

Vad är det för konstigt med det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag vet att den tråden finns, men det hjälper inte om personen inte står med. Dessutom syns den inte på användarens profil. Svårt att få överblick.

Du kan ju välja att söka på användar namn i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår inte att du tycker det är festligt att säljaren vill "skicka varan när betalningen är gjord"
Typ, Skickar så fort jag ser pengarna är inne på kontot...

Vad är det för konstigt med det?

För att det är väl lika rimligt att jag som köpare säger att jag betalar när jag fått varan levererad och ser att den fungerar?
Varför är det så självklart att det är köparen som ska stå risken?

Det är väl precis samma risk att du som säljare inte levererar varan, som att jag som köpare inte skulle betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Rättade till det för dig, skulle faktiskt inte gått med på att sälja något via blocketpaket själv efter alla historier man hört och då genomför jag rätt många begagnat köp/försäljningar via swec/ts/nh per år.

Hm, finns det något negativt med blocket-paketet/går det att missbruka för någon av parterna?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare om att det är fördel köparen i denna artikel. Själv vill jag alltid visa upp det jag säljer öga till öga - men många som är intresserade visar sig bo för långt bort. Själv blivit lurad som säljare av oärlig köpare så om jag skall lägga ut pengar på porto och paket innn jag får pengar? Glöm det. Om inte köparen kan komma till mig eller till avstämd plats blir det köparen som får ställa upp på mina villkor. Jag har referenser som säljare och paketerar bra och ordentligt och skickar alltid spårbart.

Håller med många andra, det är sunt förnuft som får gälla. Det finns bedrägare på båda sidorna och folk som råkat ut för dem kommer att vara extra försiktiga i framtiden och det kommer med all sannorlikhet att utmynna i att det blir färre affärer eller att man helt enkelt får chanse på folk man tror på eller ej...

Tycker också att det vore bra om man här på SWEC kunde ha referenser till genomförda sälj/köp och där både säljare och köpare smidigt och snabbt kan följa upp hur affären upplevts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Tycker också att det vore bra om man här på SWEC kunde ha referenser till genomförda sälj/köp och där både säljare och köpare smidigt och snabbt kan följa upp hur affären upplevts.

Tycker också det. Ett enkelt betygssystem. Inget är 100% säkert, men då har man i alla fall nåt.
Skulle vara ett bra komplement till sunt förnuft.

Genomförda försäljningar: 8
Positivt omdöme 8
Negativt omdöme 0

Genomförda köp: 6
Positivt omdöme 6
Negativt omdöme 0

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hm, finns det något negativt med blocket-paketet/går det att missbruka för någon av parterna?
/Lifooz

Säljaren har ingen möjlighet att missbruka det då köparen har all makt i fallet med blocket paketet och om du ska få ut några pengar för det du sålt.

fall 1: Du skickar något lite ömtåligt, tex en hårddisk, köparen plockar ut paketet och har 24 timmar på sig att kontrollera produkten. Hårddisken fungerade bra och var väl förpackad, men köparen vill inte betala så han hävdar att den var defekt och att den var fraktskadad pga dålig paketering, du får inga pengar och ingen ersättning för fraktskadan då den var dåligt packad.
Hävdar du att det inte stämmer visar han upp lådan utan ordentligt med packmaterial på utlämningsstället och han har rätt då den nu är dåligt packad.

fall 2: Varför göra det så jobbigt, köparen byter ut hårddisken mot en sten med samma vikt och går tillbaka och klagar på att det var ett scam packet, ingen cash till dig igen för det ända du kan bevisa var att paketet vägde lika mycket som det gör nu med stenen i

finns säkert fler bra sätt att scamma någon på med blocketpaket så inget jag skulle gå med på som säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bedrägerier på nätet är ett växande problem. Genom att vara vaksam och ta till några enkla knep går det dock att skydda sig. Här är fem snabba tips för att göra livet surt bedragare.

Läs artikeln

Kanske den mest vilseledande artikel ni skrivit på ett tag. Att jag inte publicerar bilder tyder inte på att jag är ekonomiskt hindrad av att ta bilder eller inte har en telefon. Det handlar om att jag helt enkelt inte vill eller kommer skylta med var jag bor bara för att jag vill sälja lite skit. Det är helt ointressant vem jag är eller var jag bor, än mindre att låta blandade kids, våldtäktskvinnor och ondsinta hackers kapa min identitet och skriva lulz på något forum.

Är jag anonym för det? Nej. Det finns anledningar till att folk inte vill vara med på facebook och liknande dynga. Jag är en av dom.
Att man får vara försiktig är helt tveklöst en viktig del av en affär. Men Elmor's rec databas är ganska bra, fast än den tycks vara dedikerad för nordichardware's marknad.

Vidare tycker ni att paypal eller payson är bra alternativ. Helt fel. De utger sig för att tillföra någon form av säkerhet. Säkerheten du får är maximalt att du får fina iconer när du blir av med samma pengar som en vanlig överföring på banken eller ett knivrån på stan. Ena stunden har du pengar och goda avsikter, nästa sekund är dom borta och du är antignen glad eller arg.

Scenraio: jag säljer en banan på marknaden, du betalar med tex internetgirot som många tror är nått bra. Du sätter in pengar, jag skickar ett postpaket som är spårbart med en hög stenar i kartongen. Du får paketet, klagar till internetgirot och allt dom kan göra är att inte betala ut pengarna till mig sålänge du aktivt mailar och säger du vill ha pengarna tillbaka. Till slut kommer du glömma detta eller så har du gjort en polisanmälan, som lagts ner, och jag får ut pengarna iaf.

All personutredning som i artikeln utmålas för att vara "supersäkert och fantastiskt informativt" är då alltså till ingen nytta.

Vänder vi på det hela och jag är den ärliga parten, skickar min fantastiska banan till dig och du gör en fuling, fotar lådan jag skickat, med en hög stenar och ingen banan, så är cirkusen igång. Vinner du antingen med internetgirot (som jag tagit som exempel) så får du tillbaka pengana. Möjligen krävs en polisanmälan, men då är det bara en tidsfråga innan detta är nedlagt och klart. Nu är visserligen internetgirot i särklass det sämsta man kan använda. Därför är det ett bra exempel, och därför har jag tagit det.

I fallet med paypal så kan jag dra ut pengarna direkt utan frys-tid. Därmed har du ingen säkerhet. Sköts inte affären via en paypal affiliate (tex ebay) har du ingen säkerhet alls, förutom att pengarna går fram till någon. Jag kan lista många möjligheter att lura folk på pengar. Speciellt i de fallen det är för små summor för att någon ska bry sig hos myndigheter eller polisen.

Det man kan eller bör göra är att försöka få P2P-affärer. I de fallen är det endast rån eller direkta scams som kan vara ivägen för en lyckad affär. Ingen är någonsin helt säker. När jag gjort affärer på alldeles för mycket pengar så har jag träffat personen på en säkrad plats. Det avskräcker ganska mycket och man vet att det är en omöjlig situation att ta sig ur om något skulle gå snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Säljaren har ingen möjlighet att missbruka det då köparen har all makt i fallet med blocket paketet och om du ska få ut några pengar för det du sålt.

fall 1: Du skickar något lite ömtåligt, tex en hårddisk, köparen plockar ut paketet och har 24 timmar på sig att kontrollera produkten. Hårddisken fungerade bra och var väl förpackad, men köparen vill inte betala så han hävdar att den var defekt och att den var fraktskadad pga dålig paketering, du får inga pengar och ingen ersättning för fraktskadan då den var dåligt packad.
Hävdar du att det inte stämmer visar han upp lådan utan ordentligt med packmaterial på utlämningsstället och han har rätt då den nu är dåligt packad.

fall 2: Varför göra det så jobbigt, köparen byter ut hårddisken mot en sten med samma vikt och går tillbaka och klagar på att det var ett scam packet, ingen cash till dig igen för det ända du kan bevisa var att paketet vägde lika mycket som det gör nu med stenen i

finns säkert fler bra sätt att scamma någon på med blocketpaket så inget jag skulle gå med på som säljare.

Nu blev till och med jag nojjig över blocket-paketet. Snacka om att det inte finns något "idiotsäkert" sätt att köpa och sälja begagnat på distans.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu blev till och med jag nojjig över blocket-paketet. Snacka om att det inte finns något "idiotsäkert" sätt att köpa och sälja begagnat på distans.
/Lifooz

Nope - att handla av privatperson på distans är alltid lurigt. Man får alltid göra en viss typ av riskbedömning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rmd:

Kanske den mest vilseledande artikel ni skrivit på ett tag. Att jag inte publicerar bilder tyder inte på att jag är ekonomiskt hindrad av att ta bilder eller inte har en telefon. Det handlar om att jag helt enkelt inte vill eller kommer skylta med var jag bor bara för att jag vill sälja lite skit. Det är helt ointressant vem jag är eller var jag bor, än mindre att låta blandade kids, våldtäktskvinnor och ondsinta hackers kapa min identitet och skriva lulz på något forum.
4Är jag anonym för det? Nej. Det finns anledningar till att folk inte vill vara med på facebook och liknande dynga. Jag är en av dom.
Att man får vara försiktig är helt tveklöst en viktig del av en affär. Men Elmor's rec databas är ganska bra, fast än den tycks vara dedikerad för nordichardware's marknad.
Vidare tycker ni att paypal eller payson är bra alternativ. Helt fel. De utger sig för att tillföra någon form av säkerhet. Säkerheten du får är maximalt att du får fina iconer när du blir av med samma pengar som en vanlig överföring på banken eller ett knivrån på stan. Ena stunden har du pengar och goda avsikter, nästa sekund är dom borta och du är antignen glad eller arg.
Scenraio: jag säljer en banan på marknaden, du betalar med tex internetgirot som många tror är nått bra. Du sätter in pengar, jag skickar ett postpaket som är spårbart med en hög stenar i kartongen. Du får paketet, klagar till internetgirot och allt dom kan göra är att inte betala ut pengarna till mig sålänge du aktivt mailar och säger du vill ha pengarna tillbaka. Till slut kommer du glömma detta eller så har du gjort en polisanmälan, som lagts ner, och jag får ut pengarna iaf.
All personutredning som i artikeln utmålas för att vara "supersäkert och fantastiskt informativt" är då alltså till ingen nytta.
Vänder vi på det hela och jag är den ärliga parten, skickar min fantastiska banan till dig och du gör en fuling, fotar lådan jag skickat, med en hög stenar och ingen banan, så är cirkusen igång. Vinner du antingen med internetgirot (som jag tagit som exempel) så får du tillbaka pengana. Möjligen krävs en polisanmälan, men då är det bara en tidsfråga innan detta är nedlagt och klart. Nu är visserligen internetgirot i särklass det sämsta man kan använda. Därför är det ett bra exempel, och därför har jag tagit det.
I fallet med paypal så kan jag dra ut pengarna direkt utan frys-tid. Därmed har du ingen säkerhet. Sköts inte affären via en paypal affiliate (tex ebay) har du ingen säkerhet alls, förutom att pengarna går fram till någon. Jag kan lista många möjligheter att lura folk på pengar. Speciellt i de fallen det är för små summor för att någon ska bry sig hos myndigheter eller polisen.
Det man kan eller bör göra är att försöka få P2P-affärer. I de fallen är det endast rån eller direkta scams som kan vara ivägen för en lyckad affär. Ingen är någonsin helt säker. När jag gjort affärer på alldeles för mycket pengar så har jag träffat personen på en säkrad plats. Det avskräcker ganska mycket och man vet att det är en omöjlig situation att ta sig ur om något skulle gå snett.

Inget är som sagt helt säkert, men det var nog inte heller poängen, bara göra det lite mera jobbigt för dom. I 95% av fallen så är det nog inte värt besväret, och du kommer då inte att få svar. Gäller självklart då mindre summor.

När det gäller att lämna ut uppgifter osv så skulle jag enbart ta en bild på objektet ifråga, skriva dagens datum, mitt alias och pris via pm.

Permalänk

Bra artikel.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det bästa hade ändå varit om man kunde sätta betyg som syns på folks profiler angående marknads-affärer.

Gammal tråd jag vet men bättre sent än aldrig. ja ett betygssystem från marknaden hade gjort mycket så +1 för det.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Vi lever i 2015, det finns minst lika många köpare som luras som säljare. Blocket paket är extremt riskabelt anser jag eftersom det kostar mer och köparen kan göra vad han vill och sedan hävda att grejen ej fungerar och få pengarna tillbaka. Om köparen inte litar på säljaren så kan han ju gå till närmaste affär. Eller så kan köparen överföra pengar när han får grejern och/eller halva summan innan och halva summan efter.

Min erfarenhet är att köparna är för kräsna, de vill ha service som ingen privatperson kan erbjuda så som "garanti", öppet köp och möjlighet att inspektera varan vid leverans och sedan få pengarna tillbaka om vara inte "stämmer överenns" med deras förhoppningar. Detta är orlimligt eftersom det kostar mycket tid och pengar för en privatperson som säljer lite grejer då och då.

Har både Köpt och Sålt via Blocket paketet utan några problem.

Självklart gör båda parter sin backup koll på varandra ändå och sedan kör man på
om det känns bra.

Godkänner dom ej blocketpaketet så handlar jag i regel inte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Då är det köparens förlust. Insisterar dem på blocketpaket (vilket ger dem rätten att inspektera varan) så kan de glömma att köpa. Använder man blocketpaket så ingår man ett avtal, vilka måpnga säljare inte är medvetna om. I princip kan köparen inspektera grejen pajja den och sedan hövda att han inte är nöjd.

Permalänk

så om jag köper något och swishar personen och sedan inte får något vad kan jag göra? hur stor chans är det att jag får pengarna tillbaka eller att polisen tar dom?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Gammal tråd jag vet men bättre sent än aldrig. ja ett betygssystem från marknaden hade gjort mycket så +1 för det.

det finns en forums tråd där man lägger in info om varje person ifall någon har gjort affär med dom och lagt in ett inlägg

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Känns ju lite trist att man inte ska kunna handla på marknaden här bara för att man är ny. Har 137 köp på eBay med 100% positiva kommentarer. Likadant på Tradera. Tycker trots allt att Blocketpaketet känns tryggast ock säkrast för båda parter.

Permalänk
Skrivet av mikaelsj:

Känns ju lite trist att man inte ska kunna handla på marknaden här bara för att man är ny. Har 137 köp på eBay med 100% positiva kommentarer. Likadant på Tradera. Tycker trots allt att Blocketpaketet känns tryggast ock säkrast för båda parter.

det finns alltid hål även i dom bästa av ider "Blocketpaketet" kan vara säkert när allt funkar problemet kommer när det inte gör det..
vem är det som bedömer vem som mest trovärdig säljare eller köpare? beror det på hur "bra" man skriver ner vad den andra gjort fel ?

en bedragare brukar ju ha mera övning på skriva på ett bra sätt alltså borde det vara mer övertygande..?

finns det en överklaga val om dom på blocket inte verkar ha fattat nånting..
ja ser det som en direkt risk när man lägger över bedömningsfrågan till en extern part där det inte går läsa dennes meriter/referenser varför dom fick jobbet..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644