Tips på bra, kul spel till nygammal spelare ;)

Permalänk
Medlem

Tips på bra, kul spel till nygammal spelare ;)

Äntligen känt att jag kunnat lägga lite pengar på en vettig dator som bör fixa nyare spel helt okej på lite högre inställningar. Senast jag spelade lite mer var det på konsol, playstation 2, lr lite äldre laptop.

Ska sägas att jag ofta har lirat mer av strategi/simulation tidigare och alltid fastnat för spel som Civilization, Masters of orion, football manager m.m. men även gillat RTS, te.x de tidigare varianterna av C&C som red alert. Som ni ser: Jag kanske varken haft systemet för, eller valt, att spela direkt de mest grafikkrävande spelen

Nu med ny dator, freesync och 27-tums 144hz skärm känner jag att det kliar lite i fingrarna efter något kul, lite häftigare att lira. Kommer ändå att lira CIV 6. Helt enkelt min typ av spel! Fastnar lätt i spel av den typen, men har också sökt en del i steam, på spelsidor, i recensioner och försöker hitta något mer utmanande, lite mer grafiskt krävande, vackert eller häftigt att lira. Tycker dock det är svårt att läsa sig till och litar mer på gamers som fastnar för spel och kan förklara varför

Så kontentan av det hela; Som lite nygammal gamer skulle jag vara väldigt tacksam för om ni har lite tips på spel som kan vara värda att kolla upp ? Förklara gärna kort vad ni gillar med spelet. Kanoners i så fall!

Troligen saker jag kan gilla; Mer fokus på val. T.ex. strategi eller spel där utgångspunkten är mer bygga upp/vandra/resa runt/söka ledtrådar etc för att "lyckas". Behöver inte vara action utan hellre t.ex. stealth, känsla, stämning, mystik evc.
Troligen inte nå´t jag gillar; För mycket hack´n slash, action/skjuta/krig, jaga runt efter XP ,även om xp/hp etc kan var en del, men räcker inte för att ge mig någon direkt "kick" att spela vidare.

Hoppas jag lyckats förklara lite hur jag tänker, vad jag kanske kan fastna för, och att ni kan ha några briljanta tips! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag hart inte spelat dem själv men det låter som att Dishonored och Dishonored 2 kanske skulle vara något för dig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag kommer tipsa om ett spel där du verkligen inte behöver en kraftfull dator. Men om du gillar strategi så bara måste du spela Crusader Kings 2. Det är mitt absoulta favoritspel.
Älskar alla Paradoxspel, men CK2 är kronan i deras verk.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

C&C serien har levt vidare ett tag. Själv uppskattade jag Red Alert 3 som spann vidare på den flippade storyn i Red Alert ett och två. Har några år på nacken även det vid det här laget men tycker personligen att det är ganska estetiskt tilltalande än. Även Tiberian sun har fått några efterföljare som man kan kolla upp. Personligen tycker jag inte de har varit något att ha och då har jag säkert spelat ettan + expansion i över 700 timmar.

Heroes of might and magic kan även det vara ett förslag. Jag hade i så fall kollat på femman som med expansioner gå att få tag på till ett billigt pris eller sjuan som är det nyaste i serien. Populärt spel bland strategi fantaster som är turordningsbaserat. Gillar det personligen då det finns så mycket nörderi att gotta sig i spelet. Är också ett avslappnande spel då det är turordningsbaserat och man inte behöver ta snabba beslut. Trean i serien är det mest populära skulle jag tro men det kom ut 1996 om jag minst rätt, finns i HD version på steam även det.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alltid Mass Effect 1-3

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

XCOM: Enemy Unknown http://store.steampowered.com/app/200510/
XCOM2 http://store.steampowered.com/app/268500/ (min favorit av de två)

Anno 2070 http://store.steampowered.com/app/48240/
Anno 2205 http://store.steampowered.com/app/375910/

Slänger in en curve ball också i form av Fallout 4. http://store.steampowered.com/app/377160/
Fallout passar inte det du beskrivit, men eftersom vi verkar gilla liknande spel och jag älskade Fallout 4 kanske det är något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Rekommenderar alltid Mass Effect 1-3

håller med där! mina absolut favorit spel

Permalänk
Medlem

Skyrim.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

witcher 3 går väll alltid hem?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Tackar gott folk! Lysande med så många bra svar med sjyssta tips och lite föklarat vad ni gillar med spelen! Kanoners!

Jag tror egentligen kanske inte jag skulle tycka det var så "ointressant", trist eller fel med lite action mer av röj, "pang pang"och/eller action. Bara att jag gärna spelar på det sättet att jag gillar den där känslan av att man verkligen försvinner in i ett spel, t.ex. genom att det är lätt att komma in i men ändå finns mycket att klura på, pyssla med eller fundera på i strategier och val eller bara genom att man helt enkelt försvinner in i spelet och timmarna bara rullar på.

Lite off topic kanske men;
Då tycker jag spel och böcker båda är rätt sköna på ett liknande sätt, för det är ett ganska skönt sätt att komma hem och bara få koppla ifrån vardag och jobb ett tag och bara vara inne i något helt annat.
Ungefär som med en bra bok när man verkligen försvinner in helt i bokens värld, tidsålder, och helt plötsligt är mitt i en medeltidsstad, ett vikingatida äventyr eller en fantasyvärld full av mystik, kärlek, hämnd och spännande, sagolika platser! Tycker bra, välgjorda spel/spelserier och bra, välskrivna böcker/bokserier kännetecknas lite av samma saker på så sätt

Heroes of might and magic har jag spelat fram till 4:an eller 5:an tror jag. Skyrim har jag polare som gillar och tipsat om och ser sjysst ut. Så båda de har jag lite koll på och kan nog vara värt att kolla upp.

Älskar också den typ av spel Paradox gör. Spelade Europa universalis 2 mycket. Grymt kul...snacka om spel där timmarna flyter iväg, så får ta och kolla upp Crusader kings. Tack

När det gäller Xcom, Mass effect, Witcher 3, Dishonored 2 och Fallout 4 är det spel/serier jag är lite olika mycket bekant med, men inte superkoll på något av dem mer än att jag sett och läst en del recensioner. Framför allt på Xcom2 och Dishonored 2

Det jag är lite fundersam på är hur de är att spela...
Hur mycket är "story" och hur mycket är mer ren action?
Hur mycket är mer av , friare handling/upptäcka/strategier och val som inverkar på handling/karaktärer etc och hur mycket är bara ren linjär handling? (Typ gå dit, gå in i det rummet...döda den varelsen/personen)

Jag tror jag hellre spelare ett spel (apropå det här med likhet mellan bra spel och bra böcker jag brukar fastna för) som har en bra story eller lite mer djup som gör att jag fastnar i det eller att mina val och hur karaktärer utvecklas gör att det blir lite mer känsla i spelet.

Svårt att förklara men hoppas ni förstår på ett ungefär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPZ:

När det gäller Xcom, Mass effect, Witcher 3, Dishonored 2 och Fallout 4 är det spel/serier jag är lite olika mycket bekant med, men inte superkoll på något av dem mer än att jag sett och läst en del recensioner. Framför allt på Xcom2 och Dishonored 2

Det jag är lite fundersam på är hur de är att spela...
Hur mycket är "story" och hur mycket är mer ren action?
Hur mycket är mer av , friare handling/upptäcka/strategier och val som inverkar på handling/karaktärer etc och hur mycket är bara ren linjär handling? (Typ gå dit, gå in i det rummet...döda den varelsen/personen)

Det som gör Fallout 4 intressant för mig är att man kan upptäcka världen i sin egen takt. Det finns en handling/story som är ganska linjär, men man kan å andra sidan ta det lite lugnt med den och ta saker i sin egen takt. Man är inte tvungen att gå någonstans. Jag gillar rent generellt Fallouts värld med ett samhälle efter ett kärnvapenkrig som är helt trasig, men samtidigt innehåller karaktärer som vill gott. Fallout 4 innehåller en hel del action också, något annat ska man inte tro. Jag får för mig att Fallout och Skyrim är lite lika i hur man som spelare interagerar med världen, mängden action osv.

Xcom skulle jag kategorisera mer som strategi. Actionelementen i Xcom är turordningsbaserade. Man gör sina val och så får man se hur de föll ut. Jag har inte spelat det tillräckligt mycket för att kunna säga om alla spelomgångar följer samma sekvens, men jag skulle misstänka att de är ganska lika. Hela grejen går ju ut på att lära sig mer och mer om alien'arna och att därigenom bekämpa dem bättre. Oavsett så blir det ju lite att man måste ha forskat A för att kunna forska B och bygga C.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Aha, då hade jag missuppfattat en del av vad Xcom 2 går ut på. Trodde det ingick mer av actionelement, skjuta/fightas mer direkt. Fallout låter som något jag nog kommer testa framöver. Spontant känns det inte riktigt givet att det är min typ av spel, men å andra sidan låter det som att det innehåller många delar som gör att jag borde kunna gilla det. Att det är ett sjysst spel är väl ingen tvekan om och någon gång ska man ju testa lite nytt

Permalänk
Medlem

Om du gillar RTS så tycker jag du borde ge dig på Starcraft II, och om du inte har något emot att gräva ner dig i singleplayerkampanjen så kan du ju gräva dig ner i starcraft 1 innan du ger dig på SCIIs då även om spelet är gammalt står sig storyn extremt bra.

Jag kan varmt rekommendera Fallout spelen samt Wasteland 2 som kom för ett tag sen, W2 är mer av en homage till Fallout 1 och 2 så det är inte så likt F3, FNV eller F4.

Skrivet av mr_sQuinty:

Rekommenderar alltid Mass Effect 1-3

Jag tyckte bättre om ME2 än ME1. Det första har så fruktansvärt tråkiga segment med Makon, vissa uppdrag mm för att inte tala om hissarna (se FZs jubileumsvideo av ME1), men storyn och karaktärerna är bra så det är värt det om man vill ta sig igenom hela serien.

Om du gillar survival horror tycker jag du kan ge dig på Dead space 1 & 2. Trean är inte nödvändig, om du inte är riktigt sugen på mer men det är inte ett lika bra spel pga för mycket DLC, påtvingade co-op segment och en rejäl handbromsdragning till story då den överlag är tristare än storyn i föregångarna.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous: Spel på skräcktemat går nog bort. Ser jag skräckfilm så sitter bara och är nervös och på helspänn och tänker mest att "vad är det roliga med att utsätta sig för det här? Varför gör jag det ens?" Helt enkelt vansinnigt "kass" på att se skräckfilm, så tror inte skräckspel skulle funka så mycket bättre.

Tack ändå!

Starcraft däremot hade jag ju nästan glömt. Sett några nyare som ser lite intressanta ut med och kollade bl.a. på endless legend. Ser rätt bra ut.

Permalänk
Medlem

Testat beyond earth? Jag har bara kört en kampanj egentligen men gillade det. Det är ju civ 5 men annorlunda. Men du kanske har spelat det redan?

Project zombiod. Kul i coop! Överleva och bygga. Jag gillar det för stämmningen.

Darkest dungeon. Lovecraftian spel. Svårt som fn men riktigt kul. Ser kanske ut som ett hacknslash men det är ett strategispel skulle jag säga.

Alla Total War är givna för dig om du inte spelat dem. Jag var lite besviken på senaste warhammer men ja rome osv är ju helt magiska.

Tropico serien. Härlig charm, humor och musik. Bygga en paradisö...typ.

Och ja, xcom 1 och 2.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Planetary Annihilation. Liknar äldre RTS som Total Annihilation men i modernare stil.

Du kan även ta en titt på Borderlandsserien. Visserligen ett skjutspel men storyn är bra och de innehåller en hel del humor!
Har bara spelat 2:an själv men har köpt de andra nu och de ska definitivt testas!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Fikk tipset om Shadowrun serien som var på tilbud under Vintersalget på Steam. Den her serien virke å legge litt mer vekt på strategi, story (en del tekst å lese) og generelt en verden der en kan utforske litt. Det er mulig å finne Shadowrun på kampanje, så det er ikke alt for mange penger dersom det ville vise seg å ikke holde vann når det gjelder forventningene til hva spillet handler om.

Akkurat nå spiller jeg "Life is Strange". Ganske velgjort spill der det i spill mekanikken vil inngå muligheten til å spole tilbake tiden fra hode karakterene du spiller og derigjennom gjøre ulike valg. Du kan til og med prov spille første episoden gratis: http://store.steampowered.com/app/319630/

På nesten samme tema "Dreamfall Chapters": http://store.steampowered.com/app/237850/
Har ikke selv skaffet den ennå, men kan bli ved neste gang det er salg i Steam. Du kan sjekke ut litt handlingen på Youtube for hva det hele vil gå ut på.

Siden har du også Tomb Raider serien. Jeg ikke en stor fan av serien ettersom visse ting bygger på timede sekvenser (quicktime) der en må trykke en kombinasjon av knapper i rett tid for i hele tatt overleve, hvilket er det å tenkt å virke som en form av overgang mellom spill, VR og film. Jeg spiller nesten kun med tastatur og mus og disse sekvenser kan virkelig være PITA å få til, i hvert fall når en er litt eldre og har super hurtige reaksjonsevner.

Bortsett fra dette, så er enda Tomb Raider et flott spill å se på, det er en del å utforske og spillet har jo trass alt på en story godt og vondt. Noen ganger kan story baserte spill bli litt vel lineære og forutsigbare, men hvilken Blockbuster film er ikke det i dag?

Divinity Original Sin er et turn basert RPG spill der en må bruke strategi (ettersom du både har en begrenset antall actionpoints og companions) for å åpne dine mål.

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: Tack för ett väldigt utförligt svar!! Kanoners!

Dreamfall chapters såg spännande ut, lite annorlunda än det jag brukar titta efter och inget jag sett innan. Bra, kul tips!

Tack alla andra med. Om jag inte kommenterar varenda spel beror det inte på ointresse utan mer att jag fått så ruggigt många bra tips nu, så jag vet inte riktigt hur jag ska sortera ut det här haha
Kommer kunna ha att göra till nästa nyår om jag ens ska ta mig igenom hälften av alla sjyssta spel jag fått tips på här. Guld värt

Retar mig bara en del att jag bommade att Steams rea tog slut idag *suck*

Men såg att elgiganten hade många av spelen ni nämnt här som downloads på kampanj till riktigt bra pris. Ni som verkar ha koll på läget; Innebär det också att jag får en steamkod för att aktivera/ladda ner spelet? Då funkar ju det lika så bra.

Permalänk
Medlem

Fallout 3 och New vegas är riktigt kul om du kan stå ut med lite pixligare grafik än dagens spel, de brukar finnas billigt på g2a och liknande sidor. Sen självklart även nyare fallout 4

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance Online: Reloaded 9,99€

http://store.steampowered.com/app/339640/http://store.steampo...

Spelet var gratis i början, men jag tror spelet har förbättrats en del sedan dess. Jagged Alliance behöver väl knappast någon presentation?

Online versionen kan man spela mot andra riktiga spelare än bara mot AI

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Lego Master

Om du råkar gilla Star Wars så är Knights of the Old Republic I & II nära nog mandatory playing.
KOTOR
KOTOR 2

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Cities:skylines – stadsbyggaren för 2010-talet som även ser tjusigt ut och kan vara krävande för datorn när det blir stort och komplext.

Mass effect. Jag har bara spelat ettan, vilket jag tyckte var sjukt bra, och folk säger att de andra två är bättre, så det känns ju som ett säkert tips. 00-talets bästa sci-fi-action-RPG. Jättebra story, fast jag har glömt allt nu . Känns bitvis som Blade runner, inte alls i berättelsen, utan känslan av att sugas in i en mångfacetterad men ändå någorlunda realistisk sci-fi-värld som blir riktigt spännande. Jag gillar sci-fi men det tenderar att bli löjligt med en massa hittepå-teknisk jargong och bristande karaktärer och skådespeleri. Så är inte fallet med Mass effect. Dina val i spelet påverkar förloppet och karaktärerna som är med dig. Utgången av detta kan du sedan föra över till nästa spel i serien och sedermera få en annan händelseutveckling än om du spelat det "rent" som jag förstått det. Finns många sidouppdrag att ägna sig åt på många olika platser. Bitvis ganska mycket att utforska vill jag minnas, men det bestämmer man själv.

Battlezone (1998)
Ett ganska unikt spel, en korsning mellan FPS och RTS. Du spelar ett RTS i förstaperson och är med i striderna personligen. Ett av 90-talets bästa spel, men tyvärr ganska förbisett. Ett av de sista Activision gjorde internt innan de mest köpte och sålde spelstudior. Ganska linjärt spel för att vara strategi, men väldigt bra story.

Skrivet av Laccy:

Kan rekommendera Planetary Annihilation. Liknar äldre RTS som Total Annihilation men i modernare stil.

Du kan även ta en titt på Borderlandsserien. Visserligen ett skjutspel men storyn är bra och de innehåller en hel del humor!
Har bara spelat 2:an själv men har köpt de andra nu och de ska definitivt testas!

Bra story i Borderlands?! Okej, du har bara spelat tvåan. Jag har bara spelat ettan, och storyn känns lovande, men är ett stort skämt. På riktigt. Jag hoppas de en dag gör en remake på Borderlands (1) och gör spelet som det var tänkt från början med en grym episk story.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips!

Kollat igenom de flesta av dem nu, kikat på lite gamingsidor, youtube m.m. och läst en och annan recension.

Lite turligt så visade sig att flera utav dem fanns på elgigantens mellandagsrea (nu när jag missade slutdatumet på steams rea) så det påverkade väl några inköp.

Blev i varje fall både Xcom2 och Crusader Kings 2, båda med lite bonusmaterial/DLC, som tipsades om här i tråden. Det var 2 spel som jag direkt kände att de borde vara spel jag kommer tycka är riktigt kul, utmanande men också lite olika så det blir lite variation. Gött så!

Köpte även Europa universalis 4. Påverkade så klart lite,och var så klart riktigt fint att både EU4 och CK2 gick att få på elgiganten med en massa DLC till ett löjligt billigt! Kanonnöjd med det då jag vet hur mycket jag gillat tidigare Europa universalis-titlar och Paradox-titlar överlag. Fiiiint så
Även passat på att inhandla Stellaris Nova, då det känns som det fått okej recensioner och kan påminna lite om Masters of orion. Rymdskepp, upptäcktsresande, diplomati, handel, krig och äventyr på avlägsna planeter kan ju aldrig vara helt fel.

Av de som nämndes här av spel med lite mer action så var jag sugen på mass effect efter så många lovord här, far cry lr borderlands-serierna eller the witcher, men också Dark souls 3. Helt enkelt för att testa något annorlunda för mig.

Nu fick jag tag på Dark Souls 3 till bra pris som också känns lite på samma tema med en blandning av att upptäcka en ny värld kombinerat med en del action. Ja, om jag nu fattat det rätt. Inte riktigt inne i det här än
Förstår det som att Dark Souls 3 är mer av ett röjarspel med bossar o.s.v. men var mer 3 saker som avgjorde mitt val där.
- Jag får ett spel som kräver lite mer av grafik etc. Kan vara kul att se hur min dator hanterar det, och kul att få spela ett sån´t spel med snygg grafik, vackra och häftiga miljöer när man suttit ett par år med en halvtrött laptop och lirat simplare strategispel och football manager.
- Jag gillar den typen av historiskt inspirerad fantasyvärld med mycket av mystik, miljöer, varelser etc som Dark Souls verkar utspelas i.
- Jag tänker att det har fått riktigt bra recensioner!! Så är det någon gång jag ska testa något annat, mer av ett äventyrs och röjarspel, så borde det kunna vara ett klart bra och välgjort spel att pröva för att se om det är något för mig.

Fastnar jag för det är det ju rätt troligt att jag kanske återvänder till tipsen här och börjar lira lite fler såna spel som The Witcher, skyrim, far cry, Mass effect eller Borderlands. Kanske blir nåt mer av dem på steam redan inom närmsta veckorna. Det mest sanslösa är ju egentligen hur otroligt många bra spel det finns att välja på idag!! Gött så och än en gång tack för alla fina tips! Härligt

Permalänk
Medlem

Om man gillar XCOM (Enemy Unknown, Enemy Within, 2) så gillar man nog också Wasteland 2 (Directors Cut)!

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Aha, ok. Gött att veta! Tack för tipset

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn-Evert:

https://www.origin.com/swe/en-us/store/free-games/on-the-hous...

Sen att alla DLC's fortfarande har ordinarie pris... , spelet är trots allt några år gammalt , men imho ett av dom bästa som gjorts

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Även om det kanske krockar med dina intressen så måste du bara spela Half-Life 2. Fantastisk story, en underbar hjälte och mängder av cool Sci-Fi. Missa inte heller Episode One och Two som är riktigt, riktigt bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Oj, den här tråden passade mig som handen i handsken!! Är också en "nygammal" gamer - uppväxt på nes, atari, sega master system, amiga 500 osv osv.

Sista 15 åren har det bara spelats högst sporadiskt då fokus legat på studier, jobb, familj och alla de däringa måstena som gärna dyker upp efter 25+ Har nu, för första gången på säkert 20 år, som OP skaffat mig en dator som torde kunna hantera lite högre grafikinställningar än vad plånboken tidigare tillät (i5 6600K, gtx 1070 osv osv).

Har det sista året börjat närma mig gaming som hobby med att lyssna på sköna gaming podcasts medans jag löptränat men nu som jag äntligen fått hem och installerat nya datorn är det dags att hitta lite intressanta spel, som OP

Har just nu köpt och installerat gta5, rise of the tomb raider, xcom2, doom och inside. Tänker att nya Civ också får införskaffas men känner att man måste ha bra med tid för att hinna med det så avvaktar nog lite med den.

Just det, har Witcher 3 som jag köpte på GoG när det var nytt (utan att kolla minspecsen först så kunde inte spela det då, hoho)

Crusader Kings 2 har jag hört mkt gott om som gammal HOMM3-älskare.

Rekar verkligen Inside till OP. Fantastiskt kul spel om du gillar halvkluriga plattformsspel from yesteryear!!

Hört mkt bra om Firewatch, the witness och Oxenfree (stavning?) men har i te spelat dem. Misstänker dock att se kan vara succeer.

Hmmm, giant bombcast utnämnde väl Hitman till sitt Årets spel. Borde också kunna vara något för OP.

Hursom, ska följa den här tråden!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att lira något gammalt med djup story så kan jag tips dig Baldurs Gate serien 1-2 absolut de bästa rollspelen genom tiderna. Finns på steam.