Permalänk
Medlem

NVLDDMKM.SYS - Guide

Hejsan kära Sweclockers!

Denna guide är till alla som har problem med NVLDDMKM.SYS, detta beror på Nvidia drivers som av någon anledning stöter på problem, och det är minst sagt en djungel att komma fram till vad man kan testa.

Fear no more!
I denna guide ska vi försöka lysa lite ljus över vad man kan göra om man upplever dessa problem.

OBS!
Du står helt för vad du gör med din egen dator, det är helt DITT ANSVAR.
OBS!

Läs samtliga steg i varje felsökning innan du ger dig på att göra den, du ska vara säker nog att kunna utföra den och veta alla risker.

  1. Ändringar i systemet

  2. Kontrollera Energi inställningar.

  3. Kontrollera inställningar i Nvidias kontrollpanel.

  4. PSU (Power Supply Unit)

  5. Windows Updates.

  6. Temperaturer.

  7. SFC /SCANNOW

  8. Nvidia Drivers

  9. Testa Windows reperationer vid start.

  10. Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system (!PÅ EGEN RISK!)

  11. Flasha om BIOS på din GPU (!PÅ EGEN RISK!)

  12. Ominstallerar Windows

  13. Defekt GPU

  14. Last Hope

Så vi kör igång med felsöknings steg:

1. Ändringar i systemet

Om du nyligen gjort ändringar i systemet och problemen uppstått efter detta bör du kontrollera så allt är riktigt uppsatt , att t.ex. drivrutiner är upp-to-date, och att allt rullar utan några errors.
Om du t.ex. monterat grafikkortet eller någon annan komponent i datorn på senaste bör du ta isär datorn igen, bara för att montera denna komponent igen och vara helt säker på att det inte är felmonterad på något sätt.

Har du t.ex. på senaste haft ute grafikkortet bör du ta ut grafikkortet, och sedan montera tillbaka det varsamt för att vara säker att det ligger rätt och allt för rätt kontakt.

Kontrollera även Event logsen på din dator, för att vara säker på att det inte varar för något.
Du når dessa genom:

Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Loggboken
I loggboken bör du ha valet Windows-Loggar, där du kan se "System" och "Program" vilket kan ge nyttig info i felsökande!

Dold text

2. Kontrollera Energi inställningar.

Kontrollera dina energi inställningar på datorn, vi vill att dem ska köras på maximal prestanda för att din GPU ska få så mycket ström som den kräver.

Gå först till:

Kontrollpanelen->energialternativ

Här vill vi använda "Hög Prestanda"
Tryck sedan på "Ändra Schemainställningar", följt av "Ändra avancerade inställningar"

Här vill du kontrollera att PCI Express -> Energisparfunktioner för länkstatus -> Inställning: AV.
Den ska alltså vara satt på AV.

Dold text

3. Kontrollera inställningar i Nvidias kontrollpanel.

Högerklicka på skrivbordet och välj "Nvidia Kontrollpanel"
Under 3D inställningar vill välja "Hantera 3D inställningar"

Ändra så att:

"Läget energisparfunktioner: Föredrar maximal prestanda"
och
"V-sync: AV"

Dold text

4. PSU (Power Supply Unit)

Det kan vara så att din dator lider av att den får felström, om ditt PSU är gammalt och inte testat det på länge, gå in i BIOS och kontrollera dina spänningar, är dem OK så testa gärna med en Nätaggregats testare.
Problemet kan ligga i att du har problem med att datorn får felvolt, och därav kan tappa kontakt med olika komponenter, i detta fall Grafikkortet och få följdfel av detta.

Dold text

5. Windows Updates.

Det kan vara en uppdatering som installerats på datorn som orsakar dessa problem, sök gärna på Google och se om fler upplever samma problem med senaste / de nyare Windows updates som finns på din burk.
Om du kan, återställ datorn till en tidigare tidpunkt innan dessa problem uppstod, om dem skulle fortsätta efter detta så kan man nästan med säkerhet fortsätta till att det är något annat.

Dold text

6. Temperaturer.

Det kan vara temperaturer i din dator som är för höga, kontrollera både GPU och CPU, vilka tempraturer som är OK för just din GPU eller CPU beror på tillverkare och modell, sök fram vad som är OK, och kontrollera med ditt system.
Kontrollera även så inte datorn är fylld med damm, damm är ledande och kan orsaka fel på grund av detta.

Bra program att läsa av temps med:

GPU: GPU-Z
CPU: Core Temp

Du vill även stressa datorn för att vara säker på att dina temperaturer inte överstiger värdera i högsta load, bra problem att stressa din dator med är:

GPU: Furmark
CPU: Prime95

Dold text

7. SFC /SCANNOW

Det kan vara systemfiler på din dator som har något slags problem, för att göra en scanning av dina systemfiler, följ stegen nedan:

- sök efter "CMD", och kör som Admin.
- I fönstret för kommandotolken, skriv: SFC /SCANNOW
- Avvakta tills detta är klart.

Om fel hittas bör du få ett meddelande om detta efter scannen, och den kommer själv att försöka reparera detta.
Om inga fel hittas kommer det även att stå.

Dold text

8. Nvidia Drivers

Det kan vara drivers hos Nvidia som strular / har någon bugg, därför bör du testa att få bort drivrutinerna och installera dem på nytt.
Sök efter DDU (Display Driver Uninstaller) och ladda ned denna, kör den och välj att avinstallera drivers och starta om.

När du är tillbaka i systemet så uppdaterar du till senaste Nvidia drivrutinen för att se om det blir någon skillnad.
Senaste uppdateringar hittar du här: http://www.geforce.com/drivers

Om problemet kvarstår, ta bort drivrutinerna med DDU igen, och hämta sedan en äldre version av Nvidia drivers om du är säker på har fungerat med ditt System.
Gamla drivers för Nvidia hittar du här: http://www.nvidia.com/download/find.aspx

Dold text

9. Testa Windows reperationer vid start.

Testa först Windows startreparationer av din dator, det ska du kunna göra genom att starta om datorn och hålla inne skift på ditt tangentbord, du bör du kunna välja reparera och avancerade reparationsalternativ.

Dold text

10. Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system (!PÅ EGEN RISK!)

Viktigt att du är säker på vad du gör här!

Du ska gå till C:\Windows\System32\Drivers\
Här vill du hitta filen som heter: nvlddmkm.sys
Denna vill du döpa om till nvlddmkm.sys.old

Efter detta vill du gå till: C:\NVIDIA\DisplayDriver\XXX.XX\International\Display.Driver\
XXX.XX vill du självklart gå in på den version av Nvidias driver som du kör.
I denna mapp bör det finnas en fil som heter: nvlddmkm.sy_
Högerklicka och kopiera denna fil till ditt skrivbord.

Starta sedan Kommandotolken, sök efter CMD är smidigast och högerklicka för att köra som Admin.

du vill då skriva "cd.." tills din directory endast är din C:
Sedan vill du skriva, "cd users", "cd DITTANVÄNDARNAMNPÅDATORN", "cd Desktop".

Du bör nu se t.ex: C:\Users\Andreas\Desktop\

Nu vill du köra kommando: EXPAND.EXE nvlddkmk.sy_ nvlddmkm.sys
Du bör få ett meddelande om att exporten har gått bra.

Nu kan du kopiera en ny fil som ligger på ditt skrivbord som heter: nvlddmkm.sys

Denna vill du klistra in i C:\Windows\System32\Drivers\

Starta sedan om datorn, då bör en ny / ren variant av NVLDDMKM.SYS laddas av ditt system.

Dold text

11. Flasha om BIOS på din GPU (!PÅ EGEN RISK!)

Viktigt med att flasha om BIOS på sin GPU är att misslyckas man kan man förstöra sitt Grafikkort och göra det helt obrukbart, vissa tillverkarna bryter även garantin vid denna sorts modd på grafikkort, vad helt säker på vad du gör och att det är ditt ansvar när du gör detta!

!!LÄS ALLT INNAN DU ÖVERHUVUDTAGET GÖR DETTA!!

Du kommer behöva:

NVFLASH
GPU-Z
En .ROM med ditt BIOS för ditt kort.

Börja med att starta GPU-Z, när du ser infon om ditt kort, finns det en ruta som heter "BIOS Version", till höger om denna finns det en fyrkant med en pil som går ur den, denna används för att spara en kopia av det BIOS som finns på ditt grafikkort i dagsläget, spara ALLTID en kopia på ett säkert ställe.

Gå sedan till: https://www.techpowerup.com/vgabios/

Här kan du söka fram BIOS för just ditt kort, kontrollera så att "BIOS Version" Matchar, vi vill börja med att installera en clean version av det bios du redan har, OM det skulle vara fel på det som ligger på ditt kort.
Spara denna .ROM fil som du laddar ned på t.ex. ditt skrivbord.

Lägg Nvflash på ditt skrivbord i en mapp som heter Nvflash.

Starta Kommandotolken, sök på CMD och högerklicka för att starta som Admin.
Gör sedan "cd.." tills vi är på enbart C:
du vill då skriva "cd.." tills din directory endast är din C:
Sedan vill du skriva, "cd users", "cd DITTANVÄNDARNAMNPÅDATORN", "cd Desktop".

Du bör nu se t.ex: C:\Users\Andreas\Desktop\

skriv sedan cd Nvflash, du bör du se: C:\Users\Andreas\Desktop\nvflash\

Kopiera in det BIOS som du laddade ned in i Nvflash mappen.

Kör sedan kommando:

nvflash -6 NAMNETPÅDINROMSOMDULADDADENED.ROM

eller

nvflash64 -6 NAMNETPÅDINROMSOMDULADDADENED.ROM

Du kommer få prompts om att du måste godkänna att flasha kortet, tryck på "Y" OM du är säker på att du vill göra detta.
Låt Nvflash göra sin magi.
Du bör få sedan att flashningen är klar.

Om det skulle misslyckas, fortsätt försök flasha tills det lyckas, du vill INTE starta om datorn under denna process, eller innan en lyckad flashning har gjorts.

Tänk på att bara för din flashning lyckats är du inte säker ännu, ditt grafikkort körs fortfarande på din gamla ROM tills du gjort en första omstart och grafikkortet får ladda den nya ROM:en, det kan gå enligt följande:

- Om du startar om och du ser din BIOS post och kommer till windows och allt fungerar som vanligt, grattis, du har gjort en lyckad flashning av ditt kort.

- Om datorn bara laddar men skärmen är helt svart, och får ingen output från grafikkortet. Då har du tyvärr brickat ditt grafikkort, vilket i stort sätt gör det oanvändbart.

Dold text

12. Ominstallerar Windows

Man kan självklart testa med att installera om Windows, skulle detta hjälpa så kan man nästan säkert peka mot att det är ett Mjukvaruproblem, men i mitt fall är det minst sagt en blod tår från ögat om jag ska behöva ominstallera mitt operativsystem, därför alla dessa steg är innan en ominstallation, men kan vara smidigare för andra.

Dold text

13. Defekt GPU

I denna delen av felsökningen så kan man nästan med säkerhet peka mot att din GPU är defekt om det fortfarande strular.

Dold text

Last Hope: Googla vidare.

Om du fortfarande inte ger dig så kan du självklart googla vidare i sökande av svar, men det är minst sagt en djungel när det kommer till nvlddmkm.sys, jag önskar dig all lycka att lösa ditt problem, i mitt fall hjälpte en flashning av mitt grafikkort.

Har ni fler förslag? posta dem nedan så läggs dem till med ert användarnamn under lösningen!

Jag tackar för mig! och lycka till!

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Får bara flika in en liten nyårshälsning såhär mitt i natten och ge en super eloge för en väldigt välskriven och omfattande guide. Bra jobbat!

Jag misstänker att du har haft lite jobb med att få igång det för egen del och önskade att en liknande guide/hjälp fanns för din egen del. Det är sådana som dig som går först, tar smällen och lär andra. Fortsätt med det!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är nvidia-relaterat så flyttar jag till "GeForce"-avdelningen.

*Tråd flyttad*

***

Edit: Eftersom guiden är välgjord och det verkar vara ett problem som funnits under rätt lång tid så väljer jag att klistra tråden tills vidare.

Ett stort tack till alla medlemmar som tar sig tid att dela med sig av sin felsökning, till gagn för alla!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Får bara flika in en liten nyårshälsning såhär mitt i natten och ge en super eloge för en väldigt välskriven och omfattande guide. Bra jobbat!

Jag misstänker att du har haft lite jobb med att få igång det för egen del och önskade att en liknande guide/hjälp fanns för din egen del. Det är sådana som dig som går först, tar smällen och lär andra. Fortsätt med det!

Hej Gurk!

Jag tackar för de fina orden, det uppskattas!
Och jag kan säkert säga att jag själv velat ha en samlad guide i denna djungel, så jag hoppas denna guide hjälper andra!

Skrivet av MultiMan:

Eftersom det är nvidia-relaterat så flyttar jag till "GeForce"-avdelningen.

*Tråd flyttad*

***

Edit: Eftersom guiden är välgjord och det verkar vara ett problem som funnits under rätt lång tid så väljer jag att klistra tråden tills vidare.

Ett stort tack till alla medlemmar som tar sig tid att dela med sig av sin felsökning, till gagn för alla!

Hej MultiMan!

Stort tack för hjälpen! vi får hoppas den är till god hjälp till andra medlemmar!

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Det kan också hjälpa att klocka ner sitt grafikkort med tex MSI Afterburner om man har ett fabriksöverklockat kort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Det kan också hjälpa att klocka ner sitt grafikkort med tex MSI Afterburner om man har ett fabriksöverklockat kort.

Hej Timtimtim90!

Det känns som att klocka ned sitt grafikkort är mer en "work-around" än lösning, är kortet fabriks-överklockat så förutsätter man att kortet ska fungera i det som leverantören utlovar.

Men självklart, överklockar man sitt grafikkort så bör man gå tillbaka till iallafall det som leverantören satt som "stock" på just ditt kort.

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

@Rikiru:

Hej,

Absolut inte en permanent lösning men det är ett sätt att felsöka. Om det sen visar sig att felmeddelandet upphör så får man ju göra en reklamation på sitt grafikkort eftersom det troligtvis är det som stular vilket det var i mitt fall.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hejhej allihopa!

Tänkte flika in med en liten sak som jag hittade idag, har haft detta problemet hela dagen och lyckades till slut lösa det.
Vet inte om det tagits upp i tråden redan, men det var det som gjorde susen för mig!

Kopierar inlägget ifrån http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=240901

"for tho's of you who are having the crash due to this error here is a fix for you.

Apparently the nvidia installer for the drivers has a bug in it where it doesn't copy the new version of nvlddmkm.sys (or .dll or whatever it is) into windows/system32. So:

1) Rename nvlddmkm.sys to nvlddmkm.sys.old
2) Go into the nvidia directory and look for a file with a shorthand name for nvlddmkm.sys -- it's something like 'nvlddmkm.sy_'. Move this file to windows/system32
3) enter the cmd prompt and type:

'expand nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys'
4) Reboot

Should solve your problem."

Edit!:
Glömde nämna att filen ligger inte direkt i system32 utan i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.xxxxxxxxxxxxx.
Du behöver också lägga till dig själv som användare med fullständiga rättigheter så att du kan få dit den nya filen sen.

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem
Skrivet av juNkeyez:

Hejhej allihopa!

Tänkte flika in med en liten sak som jag hittade idag, har haft detta problemet hela dagen och lyckades till slut lösa det.
Vet inte om det tagits upp i tråden redan, men det var det som gjorde susen för mig!

Kopierar inlägget ifrån http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=240901

"for tho's of you who are having the crash due to this error here is a fix for you.

Apparently the nvidia installer for the drivers has a bug in it where it doesn't copy the new version of nvlddmkm.sys (or .dll or whatever it is) into windows/system32. So:

1) Rename nvlddmkm.sys to nvlddmkm.sys.old
2) Go into the nvidia directory and look for a file with a shorthand name for nvlddmkm.sys -- it's something like 'nvlddmkm.sy_'. Move this file to windows/system32
3) enter the cmd prompt and type:

'expand nvlddmkm.sy_ nvlddmkm.sys'
4) Reboot

Should solve your problem."

Edit!:
Glömde nämna att filen ligger inte direkt i system32 utan i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.xxxxxxxxxxxxx.
Du behöver också lägga till dig själv som användare med fullständiga rättigheter så att du kan få dit den nya filen sen.

Hej!

Detta ligger redan under punkt 10, men kul att det löste sig för dig!

// RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Hej, @Rikiru!

Tack för en bra guide!

Har tänkt att testa punkt 10 "Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system".

Har provat det mesta nu för att få min GPU back on track, men att ersätta NVLDDMKM.SYS har jag ej gjort.

Är novis när det handlar om datorer, så ha överseende om min fråga är dum (Mitt första inlägg någonsin på det här forumet)

Men vilken av "NVLDDMKM.SYS" ska döpas om till "NVLDDMKM.SYS old", då jag har flera filer med det namnet i flera olika mappar.

https://i.imgur.com/7AGnUkQ.png (bild på min sökning av NVLDDMKM.SYS)

Tack på förhand
//Daniel

Lite info om mitt problem:

Laptop: ASUS ROG G750JS- T4095H, GTX870M, Windows 10

Har haft problem med GPU:n vid tre tillfälle, då den helt plötsligt slutat fungera, KOD 43. Första gången var lite mer än ett år sedan. Fabriksåterställde då datorn, installera nya- gamla drivrutiner men inget hjälpte. Men helt plötsligt efter 2 Veckor funkade GPU:n igen utan problem.

Men nu har det hänt igen, två veckor sen sluta den fungera. Gjorde det gamla vanliga installera om driv rutiner fabriksåterställde, inget hände. Gav upp installera windows 10, tänkte jag kunde använda den bara som en surfdator, men efter ett tag funka GPU:n igen.. Men den "höll" den här gången bara i tre dagar, sen fick jag blå skärm med meddelandet; "video tdr failure (nvlddmkm.sys)"

Kan vara så att den bara är trasig, men skulle vara gött att få den att hålla fram tills Black Friday, eller längre för den delen.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NKO:

Hej, @Rikiru!

Tack för en bra guide!

Har tänkt att testa punkt 10 "Ersätt NVLDDMKM.SYS i ditt system".

Har provat det mesta nu för att få min GPU back on track, men att ersätta NVLDDMKM.SYS har jag ej gjort.

Är novis när det handlar om datorer, så ha överseende om min fråga är dum (Mitt första inlägg någonsin på det här forumet)

Men vilken av "NVLDDMKM.SYS" ska döpas om till "NVLDDMKM.SYS old", då jag har flera filer med det namnet i flera olika mappar.

https://i.imgur.com/7AGnUkQ.png (bild på min sökning av NVLDDMKM.SYS)

Tack på förhand
//Daniel

Lite info om mitt problem:

Laptop: ASUS ROG G750JS- T4095H, GTX870M, Windows 10

Har haft problem med GPU:n vid tre tillfälle, då den helt plötsligt slutat fungera, KOD 43. Första gången var lite mer än ett år sedan. Fabriksåterställde då datorn, installera nya- gamla drivrutiner men inget hjälpte. Men helt plötsligt efter 2 Veckor funkade GPU:n igen utan problem.

Men nu har det hänt igen, två veckor sen sluta den fungera. Gjorde det gamla vanliga installera om driv rutiner fabriksåterställde, inget hände. Gav upp installera windows 10, tänkte jag kunde använda den bara som en surfdator, men efter ett tag funka GPU:n igen.. Men den "höll" den här gången bara i tre dagar, sen fick jag blå skärm med meddelandet; "video tdr failure (nvlddmkm.sys)"

Kan vara så att den bara är trasig, men skulle vara gött att få den att hålla fram tills Black Friday, eller längre för den delen.

Dold text

Filen du letar efter ligger direkt i C:\Windows\System32\drivers\

Dom där som ligger ett par undermappar ner under \filerepository kan du få bort (är "onödiga") om du kör en diskrensning och bockar i system och sedan i den nya dialogrutan bockar i enhetsdrivrutinpaket (om jag fattat rätt).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Tack för det snabba svaret!

Körde DDU, och det rensade bort filerna.

Dock ligger filen inte direkt under C:\Windows\System32\drivers

utan i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nvami.inf_amd64_bdb672bcf02c0cf0

https://i.imgur.com/XM3ui7G.png (ny sökning av NVLDDMKM.SYS)

Tror att mitt problem kan handla om det här.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?92446-windows-10-cr...

Fick det här meddelandet i loggboken vid senaste kraschen:
"Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig."

samt

"Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NKO:

@Gurk:

Tack för det snabba svaret!

Körde DDU, och det rensade bort filerna.

Dock ligger filen inte direkt under C:\Windows\System32\drivers

utan i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nvami.inf_amd64_bdb672bcf02c0cf0

https://i.imgur.com/XM3ui7G.png (ny sökning av NVLDDMKM.SYS)

Tror att mitt problem kan handla om det här.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?92446-windows-10-cr...

Fick det här meddelandet i loggboken vid senaste kraschen:
"Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig."

samt

"Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Dold text

Mycket riktigt!

Filen går fortfarande att ersätta, dock så måste man vara i Safe mode så kan man flytta över filen utan problem.

Smidigast är att söka efter MSCONFIG, välja fliken "Systemstart" och sedan bocka i "Felsäker start" och valet "minimal" ska vara valt.

Välj sedan verkställ och ok, sedan starta om.

När du är klar och flyttat nvlddmkm.sys, glöm inte att göra samma steg, och bocka ur felsäker start i MSCONFIG, sedan starta om från safe mode.

Lycka till allt folk!

~RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en mycket välskriven och fin guide! Hade stor nytta utav den.

Visa signatur

Gainward 6800 GT 256 mb AGP, AMD Athlon XP 2800+ och 1024 mb RAM

Permalänk
Medlem

Tja! I jobbsammanhang har jag sett detta beteende på 200 datorer ca. Alla gånger berodde det på ett antivirusprogram. Personligen skulle jag lägga det som steg ett, stäng av AV och testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk

Hade också samma fel och efter idogt felsökande hittade jag fel på mina RAM-minnen. Så minnestesta kan också vara ett av stegen.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk

@Rikiru:

Tusen tack för en supervälskriven och pedagogisk instruktion!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk

Jag hade också samma problem men efter mycket testande med annan hårdvara e.t.c. visade det sig vara att av oförklarlig anledning klarade inte min dator av att ha en pcie risor cable för grafikkortet. Jag trodde det först var fel på kabeln men efter att ha fått en ny (garanti) fungerade det fortfarande inte. Det här är kanske till hjälp för någon med samma problem

Permalänk
Avstängd

Oftast när man ska installera en ny drivrutin från Nvidia efter en DDU är det säkrast att dra ut internetkabeln från din dator. (Jag vet det finns andra sätt, men att ''pull the plug'' är det enklaste sättet.

Windows är extremt kåt i att installera drivrutin 388.XX efter man har kört en DDU om datorn har tillgång till internet, och då är det med stor sannolikhet att du får problem med datorn.

1. Tanka hem de drivrutiner du vill ha för ditt Nvidiakort.
2. Tanka hem senaste DDU
3. Dra ur internetkabeln.
4. starta om datorn i felsäkert läge
5. Kör DDU.
6. (Rekommenderat att starta om datorn, efter DDU är klart)
7. När du har normalwindows installera dina Nvidiadrivrutiner.

Det är så jag gör ialf. Även om Nvidia för mig har krånglat nåt ofantligt mycket enda sen de började med FreeSync, sitter kvar på 417.01.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men med en annan lösning

Väldigt bra och välskriven guide, kudos till dig!

Jag hade också problem med blue screen och fick felmeddelande med NVLDDMKM.SYS men jag märkte att jag bara fick det när jag inte var vid datorn.

Om du testat alla stegen i guiden kan det vara så att din bluescreen uppstår när datorn går in i Sleep Mode.

För att testa detta gå först in i Kontrollpanelen > Alla objekt på Kontrollpanelen > Energialternativ

Klicka sedan vidare dig till Redigera schemainställningar.
Där sätter du Stäng av skärmen efter: 1 minut.
Om det är så att du får upp felmeddelandet när datorn släcks, sätt då Stäng av skärmen efter: aldrig.

Tyvärr har jag ingen mer långsiktig lösning än så men det verkar funka för mig.

Dold text