ÖÄ tangenter på Strafe tangentbord i fel ordning?

Permalänk
Medlem

ÖÄ tangenter på Strafe tangentbord i fel ordning?

finns det något sätt att fixa detta utan att offra bakgrundbelysningen?

http://i67.tinypic.com/59wtc7.jpg

EDIT:
jag vill bara ha 2 tangenter utan masa "nordisk" bullshit på och som fortfarande kan ha bakgrundbelysningen.
vet någon vart man hittar det?

Permalänk

@speeder5:

Va? Dom sitter ju helt korrekt lol.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

finns det något sätt att fixa detta utan att offra bakgrundbelysningen?

http://i67.tinypic.com/59wtc7.jpg

De svenska tecknen sitter i rätt ordning men, vilket kanske är vad som förvirrar, så har du ju ett sådant "nordiskt" tangentbord där det även finns norska och danska tecken utsatta. Det danska tangentbordet har en annan ordning än det svenska och norska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

@speeder5:

Va? Dom sitter ju helt korrekt lol.

Ö Ä i botten sitter på rätt tangent plats.
men pga att dem inte är de bokstäver som blir upplysta så läser jag konstant fel och skriver fel en massa.
27år dyslexi. så har inget med att jag är oerfaren eller inte försökt lära mig skriva utan att titta.

så nej, dem sitter inte helt korrekt.

finns det några ersättare?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att dra ut och byta plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De svenska tecknen sitter i rätt ordning men, vilket kanske är vad som förvirrar, så har du ju ett sådant "nordiskt" tangentbord där det även finns norska och danska tecken utsatta. Det danska tangentbordet har en annan ordning än det svenska och norska.

det här är en kompis tangentbord.
http://i66.tinypic.com/of8vud.jpg
ett Razer, där tecknen iallafall inte är så förvirrande.
men pga både färg på belysning och brytare, så tänker jag inte skaffa ett sådant. men ändå. bokstäver på rätt plats.

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: då byter man även plats på Ö Ä xD

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, du vill ha knappen Ä på Ö's plats? Bara för att du byter plats fysiskt blir det ingen ändring inuti windows.. Antar att du menar att du trycker Ä när du vill skriva Ö, bortse från det jag skriver annars.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@speeder5: Det påverkar inte vilken symbol du skriver utan bara hur det ser ut på tangentbordet Byt plats och måla över med någon svart färg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Förstår inte riktigt, du vill ha knappen Ä på Ö's plats? Bara för att du byter plats fysiskt blir det ingen ändring inuti windows.. Antar att du menar att du trycker Ä när du vill skriva Ö, bortse från det jag skriver annars.

AE prylen är väl Ä? jag vet mer än väl att det inte spelar någon roll i windows.... det är 100% mental förvirring.

Skrivet av Saddl3r:

@speeder5: Det påverkar inte vilken symbol du skriver utan bara hur det ser ut på tangentbordet Byt plats och måla över med någon svart färg!

vilket går emot grund posten med "utan att offra bakgrundbelysningen"...

jag vill bara ha 2 tangenter utan masa "nordisk" bullshit på och som fortfarande kan ha bakgrundbelysningen.
vet någon vart man hittar det?

Permalänk
Medlem

@speeder5 Vet dessvärre inte var du kan hitta nya keycaps, ämnade för bakgrundsbelysning, utan våra grannars Ø och Æ. Ett alternativ kanske kan vara att försöka täcka över dessa symboler på undersidan/insidan av respektive tangent, med en bit eltejp eller kanske en klick färg, så att det bara lyser vid just Ö och Ä.

Permalänk
Medlem

@speeder5: Ahh då förstår jag! Drygt att de inte kommer med lite extracaps bara! Kanske går att beställa från Corsair om du mailar dem?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr går det inte beställa svenska toppar från Corsair, önskar verkligen att det hade varit möjligt att göra.

De kan enbart få fram de tangenter som följde med tangentbordet i original som reservdel så det hjälper inte alls här.

Är ett himla oskick detta med gemensam Nordic Layout för det blir inte bra för någon utom för de giriga tillverkarna.
Tyvärr är det inte bara Corsair som sparar några få ynkliga kronor på att slippa skicka med några extra toppar med rätt bokstäver på.

För inte så väldigt länge sedan kom alla tangentbord med några extra toppar så alla i norden kunde få rätt tecken även om det så bara var ett billigt tangentbord för någon hundralapp.

Det satt i regel svenska ÅÄÖ redan monterade men de Danska och Norska topparna låg medskickade i lådan för byte samt ofta ett litet verktyg för bytet.

Skulle det någon gång sitta något annat än Svenska förmonterat vilket tillhörde ovanligheten så låg ändå alltid de svenska topparna medskickade så man kunde byta.

Idag köper man ett dyrare tangentbord för 1500-1700kr(Strafe RGB MX silent) och oftast ligger det där i lådan några extra gamingtoppar som knappt någon orkar sätta dit men givetvis inte de riktiga ÅÄÖ man skulle velat haft och gärna betalat för.

Man kan tycka att för dessa pengar kunde de också få skicka med alla de rätta nordiska separata topparna när man förr fick med dem även på de billigaste hundrakronors skräptangentborden.

Det är i praktiken omöjligt att få tag i Svenska toppar som passar tangentbordet speciellt genomlysta, Lyckas man till äventyrs ändå hitta något så passar antingen inte fonten eller så fungerar det inte med genomlysningen, alternativt passar inte storleken.

Jag tycker vi borde bojkotta alla snåla tillverkare som inte kan lösa detta, det borde i vart fall gå att köpa som tillval/reservdel.
Rösta med fötterna verkar vara det enda tillverkarna förstår.

Kan möjligen ha förståelse för enstaka udda speciella direktimporter i mycket liten skala inte erbjuder det men inte att de större tillverkarna/ÅF inte erbjuder de Svenska tecknen för Svensk layout som det borde vara ens som tillval.

Men att stora tillverkare som har större ÅF här och även kontor i Europa/Sverige inte klarar detta är enbart av snålhet o ovilja.

Kunde detta att skicka med de rätta topparna fungera för några år sedan när tangentborden ofta kostade väldigt mycket mindre än dagens så skulle det faktiskt fungera idag med bara vi ställer krav på det. Om man ändå betalat kanske 1600kr är det skit samma om det skulle kosta en 50 lapp extra att få rätt toppar jämfört med den omöjliga situation som råder idag.

Kommer definitivt inte köpa något mer Corsairbord trots att jag i övrigt är nöjd med mitt Strafe RGB MX Silent innan de kan erbjuda svenska tangenter.

Vill inte ha den irriterande Nordic Layouten speciellt inte när det är som hos Corsair att fel tecken lyser starkare än de svenska för de syns knappt mot de andra vilket är mycket irriterande tycker jag.

Kanske Corsair kan ta till sig detta och börja erbjuda dessa toppar så skulle de ha en fördel som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

finns det något sätt att fixa detta utan att offra bakgrundbelysningen?

http://i67.tinypic.com/59wtc7.jpg

EDIT:
jag vill bara ha 2 tangenter utan masa "nordisk" bullshit på och som fortfarande kan ha bakgrundbelysningen.
vet någon vart man hittar det?

Tyvärr kan man inte köpa lösa Ö å Ä som bl.a funkar på t- bord med LED utan man får köpa ett helt set, Ducky har vissa sets som är anpassade till deras LED t - bord Shine. Tyvärr är det Nordiska sets å sedan dyker nästa problem upp: ditt corsair t - bord har inte standard botten rads mått, så man kan inte använda bl.a Spacebaren (standard mått är 6.25), Ctrl, Win, Alt (kan användas), FN/Menu (standard mått är 1x1.25) från Ducky setet på ditt corsair t - bord som har Spacebars mått 6.5, Ctrl mått 1x1.5, Win mått 1x1. se länk: http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-.... Jag har ett gammalt ISO/Nordic Ducky Shine 2 som hade/har en bra lösning angående dom Danska å Norska Ö å Ä.

Sorry för den dåliga bilden.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

@speeder5: maila typ maxkeyboard.com. De gör fulla custom set. Förklara din situation så kanske de är schyssta och ger sig en deal på bara 3 caps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@speeder5: maila typ maxkeyboard.com. De gör fulla custom set. Förklara din situation så kanske de är schyssta och ger sig en deal på bara 3 caps.

värt ett försök. återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

finns det något sätt att fixa detta utan att offra bakgrundbelysningen?

http://i67.tinypic.com/59wtc7.jpg

EDIT:
jag vill bara ha 2 tangenter utan masa "nordisk" bullshit på och som fortfarande kan ha bakgrundbelysningen.
vet någon vart man hittar det?

Skaffa någon form av svart färg och måla över tecknen.

Permalänk
Medlem

snabbt mailsvar tillbaks från maxkeyboard

Those keys need to be custom made.
We charge $7 for 1 custom backlight key
http://www.maxkeyboard.com/custom-backlight-compatible-keycap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Nej tyvärr går det inte beställa svenska toppar från Corsair, önskar verkligen att det hade varit möjligt att göra.

De kan enbart få fram de tangenter som följde med tangentbordet i original som reservdel så det hjälper inte alls här.

Är ett himla oskick detta med gemensam Nordic Layout för det blir inte bra för någon utom för de giriga tillverkarna.
Tyvärr är det inte bara Corsair som sparar några få ynkliga kronor på att slippa skicka med några extra toppar med rätt bokstäver på.

För inte så väldigt länge sedan kom alla tangentbord med några extra toppar så alla i norden kunde få rätt tecken även om det så bara var ett billigt tangentbord för någon hundralapp.

Det satt i regel svenska ÅÄÖ redan monterade men de Danska och Norska topparna låg medskickade i lådan för byte samt ofta ett litet verktyg för bytet.

Skulle det någon gång sitta något annat än Svenska förmonterat vilket tillhörde ovanligheten så låg ändå alltid de svenska topparna medskickade så man kunde byta.

Idag köper man ett dyrare tangentbord för 1500-1700kr(Strafe RGB MX silent) och oftast ligger det där i lådan några extra gamingtoppar som knappt någon orkar sätta dit men givetvis inte de riktiga ÅÄÖ man skulle velat haft och gärna betalat för.

Man kan tycka att för dessa pengar kunde de också få skicka med alla de rätta nordiska separata topparna när man förr fick med dem även på de billigaste hundrakronors skräptangentborden.

Det är i praktiken omöjligt att få tag i Svenska toppar som passar tangentbordet speciellt genomlysta, Lyckas man till äventyrs ändå hitta något så passar antingen inte fonten eller så fungerar det inte med genomlysningen, alternativt passar inte storleken.

Jag tycker vi borde bojkotta alla snåla tillverkare som inte kan lösa detta, det borde i vart fall gå att köpa som tillval/reservdel.
Rösta med fötterna verkar vara det enda tillverkarna förstår.

Kan möjligen ha förståelse för enstaka udda speciella direktimporter i mycket liten skala inte erbjuder det men inte att de större tillverkarna/ÅF inte erbjuder de Svenska tecknen för Svensk layout som det borde vara ens som tillval.

Men att stora tillverkare som har större ÅF här och även kontor i Europa/Sverige inte klarar detta är enbart av snålhet o ovilja.

Kunde detta att skicka med de rätta topparna fungera för några år sedan när tangentborden ofta kostade väldigt mycket mindre än dagens så skulle det faktiskt fungera idag med bara vi ställer krav på det. Om man ändå betalat kanske 1600kr är det skit samma om det skulle kosta en 50 lapp extra att få rätt toppar jämfört med den omöjliga situation som råder idag.

Kommer definitivt inte köpa något mer Corsairbord trots att jag i övrigt är nöjd med mitt Strafe RGB MX Silent innan de kan erbjuda svenska tangenter.

Vill inte ha den irriterande Nordic Layouten speciellt inte när det är som hos Corsair att fel tecken lyser starkare än de svenska för de syns knappt mot de andra vilket är mycket irriterande tycker jag.

Kanske Corsair kan ta till sig detta och börja erbjuda dessa toppar så skulle de ha en fördel som säljer.

Ja, precis. Det är ju en sån där idé som låter rätt rimlig när man först hör den, tills man inser att danskarna har sina knappar i en annan ordning. Är ju värst för norrmän och danskar, de har ju exakt samma tecken på båda knapparna, vi ser ju iaf vilka som är våra.
Där kan an tycka att hela idén rasar men tydligen kör ju tillverkarna på ändå. Blir ju förstås lite bättre marginaler än att skicka med två små extra plastbitar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin:
fast då behöver dem jue ändå inte printa bägge tecknen på bägge tangenterna.
då räcker det med att printa Ö/O på samma och AE/Ä på samma. och så kan norrmännen och danskarna byta plats på dem med den lilla plast-prylen som hänger med. man ska jue ändå kunna byta plats på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speeder5:

@evil penguin:
fast då behöver dem jue ändå inte printa bägge tecknen på bägge tangenterna.
då räcker det med att printa Ö/O på samma och AE/Ä på samma. och så kan norrmännen och danskarna byta plats på dem med den lilla plast-prylen som hänger med. man ska jue ändå kunna byta plats på dem.

Isf bara danskarna, antar jag? Norrmännen har ju samma ordning som vi.

Jag tänkte mig iaf att idealet vore att bara se sitt eget språks/lands tecken och dessutom då i rätt ordning, då behöver man ju ä, ö, æ, ø.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har också detta i-landsproblem och vad det är som gör att jag blandar ihop ö och ä är nog för att ö och ä på tangenterna inte är upplysta lika bra som Æ och Ø är och då reagerar man på att Æ måste ju vara Ä tangenten osv.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt fult att dom gör så, måste dom göra det pga det ska funka i alla nordiska länder well skicka med olika keycaps då.

Mitt gamla Func KB460 har bara svenska ÖÄ, inget dansk,norskt skit på dom.

Permalänk
Medlem

@evil penguin: då funkar det för 2/3 länder. bättre än det som är nu.

Permalänk
Medlem

Cooler master vet iaf hur det ska vara :)

Permalänk
Medlem

har dom något med bruna switchar och röd bakgrundsbelysning?
jag kan fortfarande reklamera det jag köpte i så fall.

Permalänk
Medlem

@speeder5: Använder bruna switchar i det jag har nu. Full rgb så du kan ha vilken färg du vill

Tror man kan beställa dom med röda, bruna eller blåa switchar

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/masterkeys-p...

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/masterkeys-p...

ps, jag har haft ett sånt tangetbord du köpte. Störde mig på precis samma sak.
Sen tycker jag också att det är bättre känsla att skriva på det jag har nu jämfört med strafe
men det är ju min personliga åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av speeder5:

finns det något sätt att fixa detta utan att offra bakgrundbelysningen?

http://i67.tinypic.com/59wtc7.jpg

EDIT:
jag vill bara ha 2 tangenter utan masa "nordisk" bullshit på och som fortfarande kan ha bakgrundbelysningen.
vet någon vart man hittar det?

Hejsan,

Eftersom vi har en gemensam nordisk version så är det så här det är just nu, men jag har sett all feedback här och ska föra den vidare och se om de går att lösa.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: skulle vara absolut fantastiskt^^

Permalänk
Medlem

Ja det skulle vara helt fantastiskt om Corsair kunde lösa detta problemet.

Skulle helt klart ge en marknadsfördel för den tangentbordstillverkare som kan leverera tangenter med bara rätt tecken för varje land på.

Då ingen gör detta idag på denna typ av tangentbord så skulle nog många tänka sig att köpa dessa om det bara fanns.

Är dessutom rätt säker på att många fler irriterar sig på detta än dem som skriver på forum för det är bara toppen på isberget.

Enklaste sättet är att ta fram toppar för respektive nordiskt land och skicka med som man gjorde förr, kan egentligen inte kosta Corsair mycket mer än någon tia extra om ens det. Eller om det är möjligt att köpa till dem som extra tillbehör åtminstone.

Verktyg finns ju redan för de extra lösa speltopparna som föjde med tangentbordet så det är bara de olika nordiska tecknen som behövs extra.

Rätt säker på att det skulle ge Corsair en ökad försäljning som mer än väl betalar den lilla extra kostnaden.