Crytek uppges åter ha ekonomiska problem

Permalänk
Melding Plague

Crytek uppges åter ha ekonomiska problem

De senaste åren har varit problematiska för spelutvecklaren Crytek. Nu rapporteras det åter om svårigheter för bolaget, med försenade eller rentav uteblivna löner för de anställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man jobba sex månader utan lön? När lönen inte kommer den andra månaden är det ju dags att ta sovmorgon tills den trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon32713:

Hur kan man jobba sex månader utan lön? När lönen inte kommer den andra månaden är det ju dags att ta sovmorgon tills den trillar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Det kan väl inte vara hela lönen? Kanske en prestationsbaserad del?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Nu får dom gråta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

In med en extern VD som vet vart pengarna finns!

Permalänk
Medlem

Det har varit speltorka i över 3 år för dem nu, klart att det lär svida i plånboken för dem. Kanske är dags att släppa ett rejält high-end PC-spel i stället för att hålla på och tramsa runt med VR och F2P? Om inte så borde de börja förhandla med en ev köpare redan nu, innan de går i konkurs.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling ... Crytek har gjort mina favo spel 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Dom som ville ha lön stack väl vidare till RSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Dom som ville ha lön stack väl vidare till RSI.

Inte så lite feltänk där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Dom som ville ha lön stack väl vidare till RSI.

Stämmer nog. Många som gjorde det 2015 när RSI öppna studio i Tyskland.

Permalänk
Medlem

Visar bara på hur dåligt företaget drivs när man inte kommunicerar så pass allvarliga ekonomiska problem till de anställda innan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Crytek? De som utvecklat detta fantastiska spel?

Vad synd..

Permalänk
Medlem

De har ju gjort "snygga" spel men Cevat Yerli är ju tydligen av uppfattningen att grafik är A och O.
Crysis spelen har aldrig varit speciellt skoj att spela, väldigt stela enligt mig. Undantaget var när de gjorde far cry som var dötramsigt men hade kul spelande.
De kan ju göra fräna saker, men de behöver vettiga manus om de nu vill ha story överhuvudtaget. Cevat Yerli är inget märkvärdig på att skriva manus, även om han kanske tycker det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det har varit speltorka i över 3 år för dem nu, klart att det lär svida i plånboken för dem. Kanske är dags att släppa ett rejält high-end PC-spel i stället för att hålla på och tramsa runt med VR och F2P? Om inte så borde de börja förhandla med en ev köpare redan nu, innan de går i konkurs.

Utvecklingsstudios bestämmer sällan vad de ska utveckla till, det är oftast förläggarna som bestämmer vad som ska utvecklas och till vilka platformar. Nu är väl visserligen Crytek lite speciella för de har även gett ut sina egna spel, men en stor del av ekonomin beror nog på vad Sony Computer Entertainment, Oculus VR, Ubisoft och andra förläggare vill betala utveckling för.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Tråkigt men det gick utför med Crysis 2 och sen trean... dom lär nog inte komma med något nytt då lika bra stänga ner skitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Tråkigt men det gick utför med Crysis 2 och sen trean... dom lär nog inte komma med något nytt då lika bra stänga ner skitet.

Kan ju ha och göra med att spelen i sig bara var glorifierade Benchmarks med en viss form av Story. Deras största dragningskraft var ju personer som drogs till spelet för att kunna svara på frågan "Can you run it..". Till tvåan försökte de istället att fokusera på story.. och det gick ju så där..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan ju ha och göra med att spelen i sig bara var glorifierade Benchmarks med en viss form av Story. Deras största dragningskraft var ju personer som drogs till spelet för att kunna svara på frågan "Can you run it..". Till tvåan försökte de istället att fokusera på story.. och det gick ju så där..

Dom stoltserade med att ha gjort en sån tungdriven spelmotor så att inga datorer klarade av den. Bra spelmotor eller dålig programmering, vad vet jag?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Dom stoltserade med att ha gjort en sån tungdriven spelmotor så att inga datorer klarade av den. Bra spelmotor eller dålig programmering, vad vet jag?

Vad som senare kom fram.. båda och. Överdriven tessellation och renderade hav under kartan gjorde ju att spelet blev tungdrivet. Samtidigt så fanns det vissa aspekter så som dåligt utnyttjade av fler än två kärnor samt överdrivet med kantutjämning där det fanns få alternativ gjorde att spelet i slutändan var en benchmark.. något som jag tror även var orsaken till spelets existens.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Ett Crysis med lika bra multiplayer som 1an borde ge dem lite cash

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Det enda av deras spel jag gillat är Crysis Warhead; i övrigt inget att hurra över, annat än snygg grafik då.

Men det vore ändå synd om de gick omkull.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen crysis spelen och har hoppats på något nytt sådant. Men det blir kanske inte blir av om ingen styr upp skutan.
Sen undrar jah hur folk överlever utan lön i 6 månader eller varför man inte byter jobb till ett som ger betalt även om det innebär att flippa burgare ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Trist. Hoppas det löser sig. Crytek har aldrig levererat fenomenala spelmotorer. Trist bara att de inte fått till något riktigt bra spel sen Far Cry 1. Crysis var bra, men inte lika bra som den imponerande motor som det kördes på.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Tja, hva er det folka i ledelsen hos Crytek jobber med egentlig?

Permalänk
Medlem

Hade de kunnat skapa crysis2&3 att bli som crysis 1 med sina gigantiska kartor i multiplayer så hade de nog inte haft ekonomiska problem. men nej, istället bestämmer de sig för astråkigt multiplayer med pyttesmå kartor. som man bäddar får man ligga. deras f2p spel vart ju asdålig också

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

De har ju gjort "snygga" spel men Cevat Yerli är ju tydligen av uppfattningen att grafik är A och O.
Crysis spelen har aldrig varit speciellt skoj att spela, väldigt stela enligt mig. Undantaget var när de gjorde far cry som var dötramsigt men hade kul spelande.
De kan ju göra fräna saker, men de behöver vettiga manus om de nu vill ha story överhuvudtaget. Cevat Yerli är inget märkvärdig på att skriva manus, även om han kanske tycker det.

Enligt mig är Crysis 2 och 3 bland de bästa FPS som någonsin gjorts med mäktiga stories och grafik som står sig än idag. Men maken är likt baken delad

(Crysis 1 har jag inte riktigt spelat men än sporadiskt av olika skäl)

Permalänk
Medlem

"Anledningen till de uteblivna lönerna tros vara att företaget har ont om pengar"

Å fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Enligt mig är Crysis 2 och 3 bland de bästa FPS som någonsin gjorts med mäktiga stories och grafik som står sig än idag. Men maken är likt baken delad

(Crysis 1 har jag inte riktigt spelat men än sporadiskt av olika skäl)

Crysis är en renodlad PC shooter, men nanosuit gjorde faktiskt spelet mindre utmanande och var krånglig att kontrollera ibland. I C2 fixade de problemen med kontrollen av nanosuit, men storyn verkade ha ballat ur fullständigt från Crysis och warhead. Jag fick ingen känsla av att spelen hängde ihop bortsett från att Prophet och aliens var med. Det största missnöjet med C2 var kanske hur spelvärlden var mer linjär än Crysis och warhead. Någon jämförde C2 med Half life 2 vilket inte stör mig i sig, men det faktum att det gör ett sämre jobb på i princip alla punkter utom grafiken är inte så imponerande.
Jag gillade gamla far cry och de första crysis spelen för att de gjorde sin egen grej.
Med C2 blev det mer "mainstream"...

Jag har dock inte spelat C3 men jag litar ändå inte på Cryteks förmåga att leverera en hållbar produkt längre. Om jag inte ens vill ge deras singleplayer en chans ska vi inte tala om online multiplayer då de förlitat sig på tjänster som gamespy vilka inte längre finns ens. Mycrysis.com var nere sist jag kollade, så det var ju trevligt när en försöker ge det en chans till.
Jag är lite hård, men jag tycker crytek har tappat känslan för beroendeframkallande spelmekanik.
Far cry hade ju i alla fall en primitiv "doom" känsla när en gick och brakade bössorna i diverse farthinder som vrålade åt en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself