Nytt grafikkort och nätagg - startar inte med kortet i sedan bluescreen efter bios uppdatering

Permalänk

Nytt grafikkort och nätagg - startar inte med kortet i sedan bluescreen efter bios uppdatering

Jag köpte ett asus strix 1060 på black friday. Installerade detta och allt var frid och fröjd tills jag skulle starta datorn igen, då blinkade den bara lite snabbt och dog. Felsökte genom att ta ur grafikkortet och starta, det fungerade, satte i kortet igen och startade, det fungerade. Nästa gång datorn skulle startas så hände samma sak igen, härefter repeteras bara allt. Trodde själv att nätagget var problemet så jag köpte ett nytt (fd integra m 450w) men det hjälpte inte. Nästa försök blev att uppdatera bios på mitt msi z77-g43 och efter detta var klart så hamnar datorn i bluescreen vid windows startup.
Vad tycker ni jag ska göra härnäst? Börjar tycka synd om mig själv och plånboken...

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att SATA-läget för hårddiskarna är samma som innan. Antagligen var det ställt på AHCI (som SSD alltid vill ha för bästa prestanda), men äldre moderkort kan defaulta till IDE istället vid uppdateringar och då kan inte windows starta. Gå in i BIOS och kolla/byt.

Kan vi få några bilder inifrån datorn? Då kan vi se om något verkar misstänkt felaktigt monterat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro