Permalänk

Kabel börja brinna.Vad göra?

Hej jag bytte chassi o jag o min polare drog över saker från de gamla till nya chassit. På bilden nedan är den frontpanel där som en kabel som gör att fläktarna ska kunna snurra o lysa. Denna kabel brann upp av nån anledning. Jag ser man kan knipsa loss kabeln till fläkten där uppifrån men den är även fastlimmad. Ett annat problem är att powerlampan ej lyser. Vet ej om de beror på den kabeln. Frontpanelen funkar annars som usb. Hårddisk lampan blinkar där uppe också. min polare ska fixa en ny kabel till fläktarna. Just nu är fläktarna kopplade me andra kablar till ett annat fläktstyringssystem så de funkar så vis men vill chassins fläktsystem ska funka ( ursäkta om ja pratar otydligt är ej så insatt i vad den panelen kallas för)

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Skrivet av Tobbe901222:

Hej jag bytte chassi o jag o min polare drog över saker från de gamla till nya chassit. På bilden nedan är den frontpanel där som en kabel som gör att fläktarna ska kunna snurra o lysa. Denna kabel brann upp av nån anledning. Jag ser man kan knipsa loss kabeln till fläkten där uppifrån men den är även fastlimmad. Ett annat problem är att powerlampan ej lyser. Vet ej om de beror på den kabeln. Frontpanelen funkar annars som usb. Hårddisk lampan blinkar där uppe också. min polare ska fixa en ny kabel till fläktarna. Just nu är fläktarna kopplade me andra kablar till ett annat fläktstyringssystem så de funkar så vis men vill chassins fläktsystem ska funka ( ursäkta om ja pratar otydligt är ej så insatt i vad den panelen kallas för)

.postar bild sen för de går tydligen inte via mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk

Där har vi själva delen ja snacka om. Ett annat fenomen är att när ja starta upp datorn så dör den. Sedan startar ja upp den och allt funkar som de ska . Graderna visar bra temp och allting. Hade gärna viljat få hjälp me detta. Eller tips på va de kan bero på.

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem

Kan du ta ett djupt andetag och skriva om det du försöker förmedla? Jag förstår verkligen inte vad du talar om. Hur skulle en bild på frontpanelen hjälpa oss?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Kan du ta ett djupt andetag och skriva om det du försöker förmedla? Jag förstår verkligen inte vad du talar om. Hur skulle en bild på frontpanelen hjälpa oss?

Förlåt ska försöka förklara bättre.

Den panelen har en kabel som är fast knipsad och limmad. Denna kabel gör så att fläktarna snurrar samt lyser och man kan även öka och sänka hastigheten.

Denna kablen av någon konstig anleding börja brinna.
Efter detta koppla vi ur kablen från fläktarna men den sitter kvar i sjävla panelen då den är limmad med.

Just nu kör ja fläktarna med mitt andra fläktstyrningsystem då jag inväntar en ny kabel.

Power lampan är helt svart och vet ej varför de är så.
Sedan så dör datorn direkt efter 1 start men efteråt så går den starta upp utan problem och graderna på datorn är runt 25-30 grader.

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem

Power lampan är nog bara felkopplad, plus och minus måste vara rätt så hitta den lilla kabeln märkt "PWR LAMP" eller liknande och vänd på den (förutsatt att den sitter på rätt kontakt) så bör det funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter det en fläktkontroller där fram och en kabel till den har brunnit?

Jag bytte chassie idag, det chassit hade en enkel fläktkontroller inbyggd som man kopplade in en sata-kontakt på och kunde sen koppla in 3 st vanliga fläktar på separata kablar.

Om du har liknande, vilken kabel har brunnit?

Köpte du chassiet nytt skulle jag byta det direkt, man kan inte ha massa kablar som brinner i tid o otid, livsfarligt för datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Sitter det en fläktkontroller där fram och en kabel till den har brunnit?

Jag bytte chassie idag, det chassit hade en enkel fläktkontroller inbyggd som man kopplade in en sata-kontakt på och kunde sen koppla in 3 st vanliga fläktar på separata kablar.

Om du har liknande, vilken kabel har brunnit?

Köpte du chassiet nytt skulle jag byta det direkt, man kan inte ha massa kablar som brinner i tid o otid, livsfarligt för datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för råden. ska kolla upp de me power lampan imorgon. Vet vilka kablar du syftar på.

Nej köpte beg av en god vän De är en sån vanlig svart kabel med 4 hål i ( va den nu heter xD)
Går de byta ut den trots den e limmad? För de har limmat fast den i själva panelen som sitter i chassit. Limmet sitter på själva den svarta knipsan som man drar loss. ( Limmet är där för minska risken att kablen ska lossna ,enligt en vän )
Kablen sitter såklart bakom sjävla panelen i chassit.

Omstart på datorn verkar bero på att jag haft nätagget avstängt och sedan slagit i gång detta och sedan tryckt på powerknappen då stängs den av. Hänt 2 ggr . Nu när nätagget är igång hela tiden så stängs den ej av vid uppstart. De är som att nätagget vill ha några sekunderpå sig innan de vill gå igång.

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe901222:

Tack för råden. ska kolla upp de me power lampan imorgon. Vet vilka kablar du syftar på.

Nej köpte beg av en god vän De är en sån vanlig svart kabel med 4 hål i ( va den nu heter xD)
Går de byta ut den trots den e limmad? För de har limmat fast den i själva panelen som sitter i chassit. Limmet sitter på själva den svarta knipsan som man drar loss. ( Limmet är där för minska risken att kablen ska lossna ,enligt en vän )

Ok, låter som att det är en kabel från en fläkt med pwm styrning isf. Spelar inte superstor roll iaf.

Lite förenklat: O a m en kabel börjar brinna/glöda brukar bero på att det varit/är nån form av kortslutning, strömmen kan då rusa genom kabeln och då börjar den glöda och höljet börjar ryka.

En kortslutning i en dator kan vara förödande, jag skulle aldrig i mitt liv använda den fläktcontrollern igen om jag inte var 110% säker på exakt vad som gått fel och att det felet var avhjälpt.
Att bara byta kabel behöver inte lösa problemet med det kan göra att datorn dör.

Mitt råd: Glöm alla planer på att använda den fläktcontrollern. Lös det på andra sätt, brukar finnas ett helt gäng kontakter på moderkortet för fläktar (på mitt mobo märkta PWR FAN). Koppla bort fläktkontrollern från datorn i alla sladdar som går.
Fläkten som satt inkopplad i fläktkontrollern, montera ut den och släng den också.

Väg för och emot, är det värt det?

Men för att svara på din fråga, ja du är nog starkare än limmet så den går nog att dra loss utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ok, låter som att det är en kabel från en fläkt med pwm styrning isf. Spelar inte superstor roll iaf.

Lite förenklat: O a m en kabel börjar brinna/glöda brukar bero på att det varit/är nån form av kortslutning, strömmen kan då rusa genom kabeln och då börjar den glöda och höljet börjar ryka.

En kortslutning i en dator kan vara förödande, jag skulle aldrig i mitt liv använda den fläktcontrollern igen om jag inte var 110% säker på exakt vad som gått fel och att det felet var avhjälpt.
Att bara byta kabel behöver inte lösa problemet med det kan göra att datorn dör.

Mitt råd: Glöm alla planer på att använda den fläktcontrollern. Lös det på andra sätt, brukar finnas ett helt gäng kontakter på moderkortet för fläktar (på mitt mobo märkta PWR FAN). Koppla bort fläktkontrollern från datorn i alla sladdar som går.
Fläkten som satt inkopplad i fläktkontrollern, montera ut den och släng den också.

Väg för och emot, är det värt det?

Men för att svara på din fråga, ja du är nog starkare än limmet så den går nog att dra loss utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh okey. problemet är att denna panel sitter inbyggt i chassit tsm med startup knapp osv.

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe901222:

Ahh okey. problemet är att denna panel sitter inbyggt i chassit tsm med startup knapp osv.

Paneler och liknande fram på datorn brukar gå att plocka bort rätt enkelt, ta bort sidoplåtarna så brukar det framgå hur man gör.

Ja allt annat där fram verkar ju gå att använda utan problem, det är bara själva fläktkontrollern jag skulle koppla bort ström och liknande ifrån och inte använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tobbe901222:

Ahh okey. problemet är att denna panel sitter inbyggt i chassit tsm med startup knapp osv.

Haft datorn igång ett bra tag och så. graderna är låga och inga siffror ser dåliga ut på HW monitor iaf. Jag får hålla tummarna. Har ej så mkt alternativ. Jo köpa ännu 1 nytt chassi kanske.

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Paneler och liknande fram på datorn brukar gå att plocka bort rätt enkelt, ta bort sidoplåtarna så brukar det framgå hur man gör.

Ja allt annat där fram verkar ju gå att använda utan problem, det är bara själva fläktkontrollern jag skulle koppla bort ström och liknande ifrån och inte använda.

Skickades från m.sweclockers.com

I see. De finns ingen möjlghet att kolla om de tagit stryk eller blivit defekt?

felstavning
Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe901222:

I see. De finns ingen möjlghet att kolla om de tagit stryk eller blivit defekt?

Menar du fläktkontrollern?
Vet inte till 100% men jag kan gissa att man skulle kunna mäta volt och liknande med en multimeter och se så den fungerar som den ska, om den ska styra chassiefläktar så gissar jag att den bara minskar volten när den ska sänka hastigheten på fläktarna.
Beror ju till viss del på exakt vad för kabel och liknande som är inblandad i denna situation, om man lyckas hitta om det varit kortslutning och varför osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Menar du fläktkontrollern?
Vet inte till 100% men jag kan gissa att man skulle kunna mäta volt och liknande med en multimeter och se så den fungerar som den ska, om den ska styra chassiefläktar så gissar jag att den bara minskar volten när den ska sänka hastigheten på fläktarna.
Beror ju till viss del på exakt vad för kabel och liknande som är inblandad i denna situation, om man lyckas hitta om det varit kortslutning och varför osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey tack så mycket för tipsen. Ska kolla upp detta. Måste felsöka detta innan jag gör något:)

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

ber om ursäkt för detta

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ursäkta för sen update.

Jag tog hit en god vän som skulle kolla till läget. Vi kollade kretskortet som styr fläktarna då såg man att en pin hade fått sig en kyss. ( me andra ord va de inte bra att använda detta kretskort igen)

En kompis till mig sålde ett exakt likadant chassi fast svart för 300 kronor.
Jag köpte då detta för 300 kronor och vi plockade ut kretskortet från detta samt alla kablar och plockade ut de gamla från mitt chassi och skiftade helt enkelt. De funkar nu felfritt allting.
Chassit sålde ja sedan vidare så gick ingen förlust:)
Fast får ju säga 300 spänn för sånt chassi var superbilligt men ja kände killen som sålde de samt han ville bara bli av med detta:)

Visa signatur

OS: Windows 10 Home 64 Bitars l Datorbygge.
Prylar:24 Tums Samsung S24D390HL. 46 Tums Full HD Toshiba. LG hemma biosystem 5.1.Playstation1. Playstation 3. Playstation 4.Sony Z5 Compact .