SweClockers introduktion till TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den har dock inte ens full HD, alltså 1080p^^

Jag vet. Funderade på om den kanske än idag har bättre färgåtergivning, betraktningsvinklar eller liknande än en del av dagens lägre mellanklassare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

@Laxpudding, vad anser du om denna apparat? Har du några tips på hur man kan kalibrera den bra hemma utan någon större/dyr utrustning?
LG 60UF855V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3112028 - samma tv i 65"
https://www.dustin.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-4k

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skäggig legend

Nu jävlar slog jag till på LG OLED B6 65". Underbart!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Inköpsförslag?

@Laxpudding - fin artikel. Jag kan bara instämma i det andra hör redan konstaterat; det känns tryggt att ha sådan kompetens (och sund konsumentkritik) i dig! Med det sagt - jag är själv spekulant på en skärm i den övre mellanklassen, och tar därför tacksamt mot tips på en maskin med följande minimikrav:

* Android TV
* 65"
* Hygglig HDR10 (för Xbox One S)
* Påtaglig "soap opera"-effekt med mjuka panoreringar (jag tillhör den lilla skara som uppskattar Hobbit-trilogins high frame rate och önskar att allt videomaterial skulle vara inspelat med samma teknik).

Samtliga krav får ses som dealbreakers. Några eventuella förslag?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AshyStyle:

@Laxpudding, vad anser du om denna apparat? Har du några tips på hur man kan kalibrera den bra hemma utan någon större/dyr utrustning?
LG 60UF855V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3112028 - samma tv i 65"
https://www.dustin.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-4k

Med "tips på kalibrering", menar du bildinställningsförslag eller hur du ska tillväga med en faktisk kalibrering? Nämligen två helt olika saker.

LG:s 8-serie är vettiga IPS-modeller om det är de egenskaperna du prioriterar. Annars kan få snarlik och ofta lite bättre prestanda med motsvarande modeller från Sonys XD85xx-modell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av First Ninja:

* Android TV
* 65"
* Hygglig HDR10 (för Xbox One S)
* Påtaglig "soap opera"-effekt med mjuka panoreringar (jag tillhör den lilla skara som uppskattar Hobbit-trilogins high frame rate och önskar att allt videomaterial skulle vara inspelat med samma teknik).

Sony XD93005 är den som faller in under den beskrivningen. Även Sony ZD9 faller in på beskrivningen och den är onekligen bättre. Sonys interpolering är väl också den mindre felaktiga skulle jag säga. Jag brukar notera färre än 20 fel i minuten.

Ifall du kan tänka dig att flytta ut Android Externt, till exempel en Nvidia Shield TV, finns det betydligt fler modeller att titta på.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Riktigt bra video!! Du snackar i en bra takt nu. Börja nu inte snacka långsammare som du gjorde innan bara
Den förklarande texten under var både bra o dålig. Bra för att den tydliggör saker o ting men när man läser texten så hör man inte vad du säger (killar har dålig simultankapacitet). När den kommer upp så borde den lysa till o du pausar i 2-3s så man kan läsa utan att behöva pausa videon.

Kommentaren om att radiotjänst ska ha dina pengar oavsett VAD samtidigt som du klappade Judge Dredd dockan på huvet var så jääkla skoj

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tackar för en mycket bra video. Den här kommer jag återkomma till när jag ska tipsa och diskutera med mina vänner som vill köpa tv.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Härlig genomgång!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung UE40J5100 under 2015 mellandags rea, som en uppgradering av min gamla 32" 2005 årsmodell av platt tv.

Jag är färgblind och lägger inte mycket vikt på bild egenskaper, ville bara främst ha en ny skärm att kolla film på utan att den skulle kosta skjortan. Sen lockade det med 1080P i stället för 1080i.

Jag kollar främst film från BluRay och DVD på min HTPC och Några enstaka MKV filer då och då.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar hur vår gamla Samsung LE40M61B från 2005 står sig mot dagens TV-apparater för ca 5000-7000kr. Var den bästa apparaten på sin tid med extremt bra recensioner och omdömen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=64076

Jag hade en Samsung LE40M86BE http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165340 som jag var hyfsat nöjd med som gick sönder. Köpte en billig Andersson på Netonnet som var hemsk att titta på. Köpte en begagnad Samsung FullHD plasma och för något år sedan en Samsung 60" i 8-serien som kostade runt 10.000. Skillnaden är monumental, går inte att jämföra. Kan tänka mig att även apparater för 5-7000 är bra mycket bättre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

I de flesta fallen brukar jag hoppa över film-recensioner/nyheter, mest för att det är så grymt störande att hänga med i en film och trycka på paus varje gång en kund passerar, men denna gång hade jag för en gångs skull lugnt på den fronten.
Måste säga att det var verkligen bekvämt att lyssna på. Ingen stress och fokus på väsentligheter. Jag skulle kunna se mer av samma material utan att bli less. Däremot var det lite jobbigt när det dök upp faktarutor samtidigt som det pratades. Vill man hänga med så blir det antingen eller för åtminstone mig, så faktarutorna ignorerades för det mesta.

Permalänk

Bra guide! Riktigt bra att ämnet tas upp! Som alltid är det guld att det går att öka hastigheten via youtube, men vi tycker om dig ändå Thomas.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jättebra artikel men med tanke på vad du säger i slutet så tar jag för givet att det kommer en motsvarande guide om projektorer?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nuffsed: Jag har skrivit flera guider till projektorer genom åren åt Hemmabiotidningen. En del finns på nätet. Inte riktigt nätanpassat och bilder illustrationer saknas. Men, men:

http://www.hemmabiotidningen.se/Favorit-i-repris/2015/05/Rumm...
http://www.hemmabiotidningen.se/hemmabioskolan/2016/02/Ljuset...

Samt länk till pdf med översikt hyfsat aktuell översikt över projektorer:
http://www.hemmabiotidningen.se/extra-material/2016/06/Allt-o...

Permalänk
Medlem

Himla bra video! Den va suverän.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Med "tips på kalibrering", menar du bildinställningsförslag eller hur du ska tillväga med en faktisk kalibrering? Nämligen två helt olika saker.

LG:s 8-serie är vettiga IPS-modeller om det är de egenskaperna du prioriterar. Annars kan få snarlik och ofta lite bättre prestanda med motsvarande modeller från Sonys XD85xx-modell.

Ja tänker först och främst bildinställningsförslag och därefter (om jag fortfarande inte är nöjd) gå tillväga med en faktiskt kalibrering. Du vet, det brukar finnas Videokalibreringar där man kan ställa in så att färgerna/kontrasten etc återges som de ska.

Skulle uppskatta om du hade några förslag dessa två.

Jag testade faktiskt båda 8 serien från LG & Sony innan jag köpte förra året. Valde att slå till på en 8-serie från LG eftersom jag inte kunde få Sony'n att hantera snabba rörelser lika mjukt som LG'n. Tex när jag spelade upp en fotbollsmatch 1080p via USB-minne och när målvakten sköt avspark kunde man se att panelen inte riktigt hängde med bollens snabba rörelser i luften. Samma sak med snabba passningar längst marken. LG'n klarade detta mycket bättre med true motion mm avstängd.

En annan anledning var att LG'n menyer och OS var mycket mer användarvänlig än Sony's.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Kul att läsa och höra!

Inte så mkt nytt för mig just men det är bra att så många som möjligt förstår mer om hur branschen fungerar, och apparaterna fungerar.

Sen tycker jag att Canal Digitals HD kanaler har ganska bra bild jämfört med många streamtjänster men det är ju såklart gammalt att inte ha on demand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grym video och artikel!

Hittills har jag och sambon (i den lilla lägenheten) tittat på en 24" datorskärm för all multimedia. Men med ny, större lägenhet får vi plats med en ganska stor TV. Eller ja, just för att vi inte har något behov av linjär-TV och spyr på hur omodern TV-licenslagen är så tänker vi skaffa en publik skärm (public display) istället (för vanliga datorskärmar över typ 34" verkar nästintill inte existera, och projektor är inte aktuellt för oss just nu). Dyrare, men det kan man ju säga att man sparar in på utebliven TV-licens. Riktigt trevligt också att tillverkare faktiskt anger ordentligt med "riktiga" specifikationer för den sortens skärmar också

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Tusen tack Thomas! Verkligen!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv

Horribelt språkbruk i artikeln, långt under vad man brukar se från Sweclockers.

"Det går att få en bild som följer standard och återger bilden som den är inspelad och producerad."

Det finns ingen TV-teknik i världen avsedd för slutkund som representeras i råformat. Material är alltid hårt komprimerat; och alla "lurendrejeri-termer" som företagen använder bygger på att få slutanvändaren att uppleva bilden som bra.

En "tekniskt bra" TV är totalt ointressant. Allt handlar om upplevelsen. Det ni kallar 4K är oftast snarare jämförbart med interpolerad 2k i högre bitrate. Tro mig, det är skillnad på 4K och 4K -- men det är åter igen irrelevant för 99% av konsumenterna. Att jag arbetar i 4K RAW är helt ointressant får konsumenten som tittar på mitt material i 720p.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gremanz: Det är lite svårt att hänga med på vad du tycker är ”horribelt språkbruk”? För du vänder dig mot saker som artikeln inte tar upp, än mindre påstår. Hur kan du till exempel få för dig att TV-apparater ska användas för att titta på RAW-material? Var i artikeln påstås ens detta?

Att det är "lurendrejeri-termer" är precis vad artikeln belyser. Så varför skulle en teknisk väl fungerande TV vara något "totalt ointressant" som du skriver?

Men du har rätt i en sak. Det handlar om upplevelse. Du väljer väl att arbeta i 4K-RAW-format för att kunna skapa någon form av upplevelse, eller hur? Hur kan det då vara "ointressant" att du arbetar med 4K-RAW?

Permalänk
Medlem

Väldigt användbar guide!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
99:e percentilen

Otroligt bra. Du får med så fantastiskt mycket på kort tid eftersom du skippar babblet och bara säger det viktiga. (Det är något jag tycker Fredagspanelen kan inspireras av, då de IMO lägger för mycket tid på att skämta eller producera replikskiften utan substans. Jag tycker de ska fortsätta med sin laidback style, men i mindre omfattning.)

Delade denna video på Facebook med följande uppmaning:

Skrivet av Alling:

Om ALLA kunde kolla på denna video (värd tio gånger sin längd) istället för att gå och bli lurade på valfri elektronikbutik alternativt vräka ur sig massa dumheter om hur "bra bild" den och den "HÅÅDEE-TV:n" har eller hur viktigt det är med 5000 Hz "när man kollar på fotboll" etc skulle mycket vara vunnet.

TV-marknaden är ett totalt sunkträsk av buzzwords, lurendrejeri och otydliga specifikationer, så TA HJÄLP AV EN EXPERT för allt i världen. Thomas Ytterberg får i denna video med de flesta vanliga fallgroparna och tramsigheterna som hörs överallt så fort ordet "TV" nämns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Läste jag slarvigt, eller missade ni att ta upp HDR?
Som jag har förstått är det en teknik som gör större skillnad än 4k.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Läste jag slarvigt, eller missade ni att ta upp HDR?
Som jag har förstått är det en teknik som gör större skillnad än 4k.

Tas upp i videon, tror jag.
Artikeln är väl mest tänkt som ett komplement till videon, därför är det kanske lite ämnen som fattas där.
(Så fattade jag det som iaf )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Ni borde haft med en guide om att "Köp för guds skull inte 4k om du inte är grisrik!" då en stor majoritet antingen inte köper tillräckligt stor TV alternativt inte sitter tillräckligt nära för att kunna se skillnad mellan 4k och 1080p.
Ja, den nyare 4k tvn har förmodligen andra finesser som är bra, såsom quantomdot å OLED etc. och du därmed får en bättre tv. Men köp inte en 4k tv bara för att det är 4k istället för din 1080p tv om du ändå sitter 3-4-5-6+ meter bort från den och den är sisådär 46" stor.

Permalänk

@Laxpudding, skulle uppskatta din åsikt på detta:
#16510025
Tack på förhand!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@AshyStyle: Ok!

När du kör en godtycklig videofil genom TV:ns usb kan man aldrig vara säker på vad man jämför. Är det den TV:ns hantering av just den codec:n? Något som är besvär med just den filen? Eller är det TV:ns mjukvaran för uppspelning av usb om gör något sämre än väntat? Eller är det något generellt? Och ifall det sker via usb, sker det då automatiskt samma sak via HDMI-anslutningen?

Svaret på sista frågan är nej. Det är helt skilda signalvägar. Det är till exempel så gott som standard att appar och liknande inte kan hantera video med olika frekvenser. Allt forceras till en fast frekvens, oftast 60 Hz.

För jag skulle helt klart sätta Sony som den lite bättre på att återge video i rätt bildflöde. De har i princip aldrig misslyckats på den punkten så länge som jag testat, något som LG ofta gör. Sonys apparater brukar också kunna hantera 3:2-reptererade bildrutor, till exempel när 24p omvandlas till 60p, upptäcka detta och ta tillbaka kadensen till 24p. Det klarar inte LG:s apparater.

Men när både LG och Sony fungerar som de ska är det ingen dramatisk skillnad. Är det stora skillnader i upplevelsen är något fel någonstans.