Gaming och streaming. Värt att upgradera från 4790k till 6800k?

Permalänk

Gaming och streaming. Värt att upgradera från 4790k till 6800k?

Tjenare!

Streamar till och från och är lite less på 4790k och hur mycket det känns som det degar lite när man spelar och streamar. Målet är att kunna streama och spela på samma burk mer eller mindre obemärkt med skapliga inställningar i OBS och hyffsad kvalite för tittarna.

Skulle det då vara ett bra alternativ att införskaffa något sexkärnigt istället? Skulle de två extra kärnorna göra märkbar skillnad när man streamar och spelar samtidigt?

Eller borde jag i förstahand testa och överklocka min nuvarande 4790k till 4.4 kanske... Skulle det lilla kunna göra någon märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem

Har förvisso inte en 6800k utan en 5820k (same shit, generationen innan bara) och jag påstår att prestandaförlusten vid inspelning i OBS är hyfsat nära omärkbar. Om du vill kan jag dra på något tungdrivet spel och ge dig frame count med och utan OBS inspelning på, så får du avgöra själv?

Tycker du ska prova att överklocka först om du har kylare för det, det är ju ett kostnadsfritt experiment även om du kanske får investera en timme eller två i att testa.

Edit; Drog på The Witcher 3 och grisade på grafiken, spelar på 1440p. Ställde mig i en scen med väldigt mycket geometrier men utan särskilt rörliga element och kollade FPS-countern stillastående, utan OBS var den 84-85 flexande, med OBS på var den 83-84 flexande istället, med x264. OBS Studio rapporterade att det drog ungefär 7% CPU-kraft under tiden.

Körde också ett RPG (Runescape) som är mindre GPU-bundet och kan spotta ut riktigt höga frame counts och även om stabiliteten där är åt helvete (varierar mellan typ 140 och 220 även om du står helt stilla) så var högsta och lägsta exakt samma med och utan inspelning i OBS, så det hände nog inget märkbart där heller.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

har också en 5820k och kan streama utan det märks något ingame

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Har förvisso inte en 6800k utan en 5820k (same shit, generationen innan bara) och jag påstår att prestandaförlusten vid inspelning i OBS är hyfsat nära omärkbar. Om du vill kan jag dra på något tungdrivet spel och ge dig frame count med och utan OBS inspelning på, så får du avgöra själv?

Tycker du ska prova att överklocka först om du har kylare för det, det är ju ett kostnadsfritt experiment även om du kanske får investera en timme eller två i att testa.

Edit; Drog på The Witcher 3 och grisade på grafiken, spelar på 1440p. Ställde mig i en scen med väldigt mycket geometrier men utan särskilt rörliga element och kollade FPS-countern stillastående, utan OBS var den 84-85 flexande, med OBS på var den 83-84 flexande istället, med x264. OBS Studio rapporterade att det drog ungefär 7% CPU-kraft under tiden.

Körde också ett RPG (Runescape) som är mindre GPU-bundet och kan spotta ut riktigt höga frame counts och även om stabiliteten där är åt helvete (varierar mellan typ 140 och 220 även om du står helt stilla) så var högsta och lägsta exakt samma med och utan inspelning i OBS, så det hände nog inget märkbart där heller.

Skrivet av Adnerhill:

har också en 5820k och kan streama utan det märks något ingame

Det låter ju åt det bättre hållet.

Med min prolle står det fortfarande på fps count att det är hyffsat. Men det känns degigt iallafall.. Men är det som ni säger mer eller mindre omärkbart får jag verkligen överväga uppgradera igen. Är på sjön en vecka, därför jag frågar mer än att själv testa, som tex överklockningen.

Antar att man får ta dom kommande dagarna och överväga om man ska beställa grejer så man har det hemma tills man kommer iland eller om man ska testa överklocka först.

Permalänk
Medlem

För lite RAM skulle jag kunna tänka mig ger en lite degig-effekt då den måste låta hårddisken ta en del av smällen.
Om du har 8gb eller mer så bör det inte va nått problem.
Beror dock på vilket spel man kör. Jag fyller upp hela mina 8GB på det minst sagt dåligt optimerade spelet H1Z1 KOTK

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

En fråga,

Har du testat att öppna aktivitetshanteraren för att kolla hur belastningen på cpu och minne ser ut när det blir "degigt"? Känns dumt att bara kasta ut en massa pengar på en helt ny plattform utan att loggat hur belastning på din utrustning ser ut. För det blir ju inte bara en ny processor om du går från 1150 till 2011-3 plattform.

Jag streamar och spelar på en 6700k med 16GB minne och har inga problem alls, och med tanke på att det inte är någon stor skillnad mellan 4790 och 6700 så känns det märkligt, visserligen spelar jag i 1080p och inte 1440p. Är även en hel del människor som streamar med i5.

Men mitt tips är att du börjar kollar med aktivitetshanteraren hur belastningen på minne och cpu ser ut, om du inte ligger och maxar något av minne och cpu så skulle jag ladda ner hwmonitor och kolla hur temperaturer och belastning ser ut på alla komponenter när du spelar. Det bör ge dig en hint om vad som behöver åtgärdas.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Degigheten du pratar om känner jag igen från när jag streamade på min 2500k (och min 2600k efter) förut, den var klockad så att det nästan rök om skiten men beteendet fanns kvar även på typ 4,8Ghz. Vad exakt det berodde på fattade jag aldrig, men det kvarstod oavsett vad för encoding jag använde och även när jag bytte grafikkort till GTX 980 som jag hade då ett tag.

Fast det kändes bara som att vara på en server med lite högre ping, typ. Alltså någon sorts input-latens ungefär. Är det det du menar?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

En fråga,

Har du testat att öppna aktivitetshanteraren för att kolla hur belastningen på cpu och minne ser ut när det blir "degigt"? Känns dumt att bara kasta ut en massa pengar på en helt ny plattform utan att loggat hur belastning på din utrustning ser ut. För det blir ju inte bara en ny processor om du går från 1150 till 2011-3 plattform.

Jag streamar och spelar på en 6700k med 16GB minne och har inga problem alls, och med tanke på att det inte är någon stor skillnad mellan 4790 och 6700 så känns det märkligt, visserligen spelar jag i 1080p och inte 1440p. Är även en hel del människor som streamar med i5.

Men mitt tips är att du börjar kollar med aktivitetshanteraren hur belastningen på minne och cpu ser ut, om du inte ligger och maxar något av minne och cpu så skulle jag ladda ner hwmonitor och kolla hur temperaturer och belastning ser ut på alla komponenter när du spelar. Det bör ge dig en hint om vad som behöver åtgärdas.

Har 8 just nu, tänkte trycka i 16, att streama h1z1 kan påverkas av minnesbrist förstår jag. Men har faktiskt inte kollat hur det ser ut när jag streamar annat typ CSGo.

Skrivet av Masyve:

Degigheten du pratar om känner jag igen från när jag streamade på min 2500k (och min 2600k efter) förut, den var klockad så att det nästan rök om skiten men beteendet fanns kvar även på typ 4,8Ghz. Vad exakt det berodde på fattade jag aldrig, men det kvarstod oavsett vad för encoding jag använde och även när jag bytte grafikkort till GTX 980 som jag hade då ett tag.

Fast det kändes bara som att vara på en server med lite högre ping, typ. Alltså någon sorts input-latens ungefär. Är det det du menar?

Ja, det skulle man nog kunna påstå.

Ja, och FPS har jag så det räcker och blir över när jag spelar och streamar typ CSGo, men degar ändå. Skulle kanske kunna säga det kännas som du säger.

Permalänk

Frågan är om det går obemärkt även om man skulle bytt till 6800k.. Hörde från någon nu med en 5820k som påstod att hon tappade mängders med fps när hon spelade och streamade H1Z1 med den processorn.

Blir man tvungen att skaffa en dedikerad streamdator tror ni?

Vill ju av enkligheten helst göra bägge från samma dator... Men börjar misstänka att man får lira på två sen bruka någon mjukvara så man kan styra bägge datorerna med samma mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacbergstrom:

Blir man tvungen att skaffa en dedikerad streamdator tror ni?

Nej.

Skrivet av Isacbergstrom:

Vill ju av enkligheten helst göra bägge från samma dator... Men börjar misstänka att man får lira på två sen bruka någon mjukvara så man kan styra bägge datorerna med samma mus och tangentbord.

Multiplicity!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacbergstrom:

Frågan är om det går obemärkt även om man skulle bytt till 6800k.. Hörde från någon nu med en 5820k som påstod att hon tappade mängders med fps när hon spelade och streamade H1Z1 med den processorn.

Blir man tvungen att skaffa en dedikerad streamdator tror ni?

Vill ju av enkligheten helst göra bägge från samma dator... Men börjar misstänka att man får lira på två sen bruka någon mjukvara så man kan styra bägge datorerna med samma mus och tangentbord.

Spelar ingen roll vilken processor du använder, du kommer alltid att tappa mängder med fps. Fördelen med att ha en rejäl processor är att du har råd att tappa fps. Min sambo streamar med en i7 6700k och det går utmärkt. Visst, i t.ex. BF1 ligger hon utan stream på 120-130 fps och när streamen är igång 80-90 fps. Men 80-90 fps på ultra inställningar är väl inget att klaga på!

Det finns en del fördelar med att streama från en dedikerad dator, men enligt mig är nackdelarna fler. Det är maximalt osmidigt och bökigt, framförallt med att få ljud synkroniserat osv. Det som till slut fick min sambo att sluta streama från en dedikerad dator och istället spela och streama från en och samma var att alla stream-ljud (alerts, musik osv.) bara hörs av dina tittare. Det går kanske, med ljud-program osv. trycka in båda datorernas ljud i ett och samma headset, men vi kände att det var på tok för mycket krångel och arbete att köra på två datorer. Detta är ju visserligen en subjektiv uppfattning, för någon mer teknisk kanske det inte är några som helst problem.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk

steamar ibland med min överklockade 4790k har bland annat streamat witcher 3 till youtube med 30hz 4500Kbit och intel quick sync H.264 ingen märkbar prestandaförlust för min del iaf låg på stadigt 50-60FPS (har låst fps på 60HZ så vet inte om jag får mer.) med mina dubbla 970 kort.

dock ligger ju kodningsbelastningen på den inbyggda gpudelen i min cpu då så vore konstigt om det blev någon direkt skillnad eftersom den annars bara ligger och vilar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av hd_Jehu:

Spelar ingen roll vilken processor du använder, du kommer alltid att tappa mängder med fps. Fördelen med att ha en rejäl processor är att du har råd att tappa fps. Min sambo streamar med en i7 6700k och det går utmärkt. Visst, i t.ex. BF1 ligger hon utan stream på 120-130 fps och när streamen är igång 80-90 fps. Men 80-90 fps på ultra inställningar är väl inget att klaga på!

Det finns en del fördelar med att streama från en dedikerad dator, men enligt mig är nackdelarna fler. Det är maximalt osmidigt och bökigt, framförallt med att få ljud synkroniserat osv. Det som till slut fick min sambo att sluta streama från en dedikerad dator och istället spela och streama från en och samma var att alla stream-ljud (alerts, musik osv.) bara hörs av dina tittare. Det går kanske, med ljud-program osv. trycka in båda datorernas ljud i ett och samma headset, men vi kände att det var på tok för mycket krångel och arbete att köra på två datorer. Detta är ju visserligen en subjektiv uppfattning, för någon mer teknisk kanske det inte är några som helst problem.

Ja jo, precis som du säger så gäller det att ha prestandan nog för att ha råd att tappa dom fpsen utan att det går ut över spelupplevelsen i sig.

Bästa hade ju varit om det var någon här som streamade/kunde testa streama tex H1Z1 med en 6800k eller kanske tillochmed något mer high-end och kunde dela med sig av den upplevelsen.

Så dåligt optimerat som H1Z1 är också så är det väl också en titel som är rätt bökig i sig. Har under två dagar när jag haft tid kollat runt så mycket jag kunnat, men hittat så mycket olika åsikter hit och dit. Samt aldrig hört någon med 6800k eller uppåt uttalat sig om det hela.

Att streama med dedikerad streamdator må kanske bli ett riktigt bökigt scenario i sig. Men, snackar vi om att spela med sjuka lagg så är det nästan något jag handskats med iallafall tror jag.

Permalänk

Värt att tillägga är även att efter att ha tänkt efter lite har insett att jag har min gamla dator står här på båten som filmdator.

3570k
GTX660
8GB 1300?
120GB SSD

Skulle jag bruka den som dedikerad streaming-dator skulle jag bara behöva införskaffa mig ett eventuellt capturecard och nästan vara igång.

Blir ju kanske både billigare och i slutändan bättre kvalité på stream och min egna spelupplevelse, om man borträknar de nackdelarna som du nämnde.

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Nej.

Multiplicity!

Som jag skrev precis här ovan har jag redan en eventuellt streamdator-kandidat efter att ha tänkt efter.

Har läst om Multiplicity, någon nämnde även något om Synology samt att windows själv hade något alternativ till det hela.

Har du någon erfarenhet med det? Funkar det någorlunda smidigt? Är det ljudet som han ovan skrev som blir det jobbigaste att knixxa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacbergstrom:

Har du någon erfarenhet med det? Funkar det någorlunda smidigt? Är det ljudet som han ovan skrev som blir det jobbigaste att knixxa till?

Alltså, det som föder problemet är att du isf får mata signal via HDMI till capture-enhet och för att ljudet ska följa med streamen behöver du använda sagd HDMI som uppspelningsenhet på speldatorn. Med andra ord hör du ingenting, eftersom att ljudsignalen går in i ett capture-kort i streamdatorn. Om du av en slump har en skärm med hörlursuttag så går det antagligen bra att HDMI:n bär ljud genom capturekortet och upp till skärmen, som sen därifrån passerar till dina hörlurar, iofs.

Det finns inte en kubikcentimeter av mig som tror att det är svårt att lösa med typ virtual audio cable, att ljudströmmen ska gå ut till två enheter samtidigt. Alltså att VAC skulle "lyssna på" HDMI-feeden och spela upp det den "hör" i en annan enhet på speldatorn, t.ex. ett headset eller ett par lurar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Alltså, det som föder problemet är att du isf får mata signal via HDMI till capture-enhet och för att ljudet ska följa med streamen behöver du använda sagd HDMI som uppspelningsenhet på speldatorn. Med andra ord hör du ingenting, eftersom att ljudsignalen går in i ett capture-kort i streamdatorn. Om du av en slump har en skärm med hörlursuttag så går det antagligen bra att HDMI:n bär ljud genom capturekortet och upp till skärmen, som sen därifrån passerar till dina hörlurar, iofs.

Det finns inte en kubikcentimeter av mig som tror att det är svårt att lösa med typ virtual audio cable, att ljudströmmen ska gå ut till två enheter samtidigt. Alltså att VAC skulle "lyssna på" HDMI-feeden och spela upp det den "hör" i en annan enhet på speldatorn, t.ex. ett headset eller ett par lurar.

https://i.gyazo.com/e0ac91f1400bb834ddb86266082c3ba1.png

Varför inte bara mata den med en vanlig analog ljudsignal? Allt du behöver då är en y splitter om inte ljudkortet stödjer att ha flera utgångar för samma ljudkälla och en 3.5mm phono kabel mellan datorerna från y kabel eller vald secundär utgång på speldatorn till line in på den dedikerade datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det går att använda 2datorer utan capturecard och vad jag läst ska detta fungera bättre. Så lägg pengarna på en bra mixer istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Varför inte bara mata den med en vanlig analog ljudsignal? Allt du behöver då är en y splitter om inte ljudkortet stödjer att ha flera utgångar för samma ljudkälla och en 3.5mm phono kabel mellan datorerna från y kabel eller vald secundär utgång på speldatorn till line in på den dedikerade datorn.

Tanken var att han som många streamgubbar kanske vill köra ett digitalt headset, då går ju inte det på AUX, och att slippa köpa ett ljudkort.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Tanken var att han som många streamgubbar kanske vill köra ett digitalt headset, då går ju inte det på AUX, och att slippa köpa ett ljudkort.

funkar bra med det inbyggda Realtek chipet ? behöver inget special kort för att mata ut 16bit 44khz som youtube kodar ner till iaf det klarar vilken 39:- usb dongle som helst om man vill.

har man ett usbheadset blir det ju knepigare dock då du måste mata ut till 2 separata ljudchip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har man ett usbheadset blir det ju knepigare dock då du måste mata ut till 2 separata ljudchip.

Citat:

Tanken var att han som många streamgubbar kanske vill köra ett digitalt headset, då går ju inte det på AUX, och att slippa köpa ett ljudkort.

Ok med risk för att göra en total idiot av mig själv här, men 3,5mm bär väl inte en digital signal? Med digitalt headset menade jag USB-headset, som är vanligt för spelande för att komma åt surrounden. Det var iaf USB-headset jag menade när jag skrev digitalt headset, jag var/är ganska övertygad om att ingenting som går via 3,5mm har digital signal utan att DAC sitter innan kabeln isf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ursäkta en jävla amatör, men vadå streama? Va e de fö nå?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ursäkta en jävla amatör, men vadå streama? Va e de fö nå?

Du sänder ditt gameplay ut till en streamingtjänst typ twitch, youtube, hitbox, azuna etc. Så kan andra kolla på när du spelar och kommentera på hur värdelös du är i chatten, samt även skänka pengar till dig med ett meddelande som då syns för alla på streamen, gärna med svordomar och rasistiska tilltag.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Du sänder ditt gameplay ut till en streamingtjänst typ twitch, youtube, hitbox, azuna etc. Så kan andra kolla på när du spelar och kommentera på hur värdelös du är i chatten, samt även skänka pengar till dig med ett meddelande som då syns för alla på streamen, gärna med svordomar och rasistiska tilltag.

Låter ju helt underbart

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem