Alienware: "Windows 10 gjorde Steam Machines överflödiga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så de bestämde sig för att lansera en halvtaskig kontroll, ett halvtaskigt OS och en överprisad HTPC? Låter ju produktivt.. Det var ju inte så att DX12 heller dök upp över en natt. Det är nog helt enkelt så att Valve totalt missbedömde genomslagkraften och behovet av ännu en överprisad OEM dator.

Nej, min uppfattning var att Steam Machine bara var en del av denna satsning medan spelstöd för Linux och SteamOS var desto större. Det fanns ett fönster, Microsoft stängde det rätt hårt. Som sagt, min uppfattning, utan att ha testat vare sig SteamOS eller kontroll.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Önskar det vore så enkelt. En massa saker som inte går att köra genom steam, när de kräver 3rd party DRM.
Vet att jag aldrig lyckades få till The Crew via uplay t.ex, även vissa äldre spel som inte fungerar.

Oftast fungerar bara musen + vänster/högerklick, vilket inte går att spela många spel med.

Tankade ner The Crew bara för se om det gick eller inte och det fungerade direkt. Allt jag gjorde var att lägga till TheCrew.exe i Steam efter Uplay laddat ner det. Sen höger-klickade jag och valde konfigurera, tog första bästa community profil för The Crew... efter det var det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Alienware borde gnälla på Steam istället som lanserade ett koncept som sög.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror Alienware saknar "start"-knappen i SteamOS...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Känner mer att det är valve som klantat sig. Hur många fler steammachines hade dom sålt om dom släppt något exklusivt (tidsbegränsat) spel samtidigt som maskinerna släpptes.
Dom saknar ju inte direkt populära IP som dom vägrar göra nya spel till. Vad hade hänt om dom släpt HL3, L2D3, Portal3 ,TF3 eller CS* samtidigt som maskinerna kom?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att göra en så pass stor satsning då DirectX inte fungerar på annat än Windows. Blir ju en begränsning som är rätt stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tycker det är märkligt att göra en så pass stor satsning då DirectX inte fungerar på annat än Windows. Blir ju en begränsning som är rätt stor

Valve tror på alternativa API:er såsom Vulkan, och hoppas det kan bli bra och populärt nog att bli en riktig konkurrent till Microsofts produkter. I want to believe

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tycker det är märkligt att göra en så pass stor satsning då DirectX inte fungerar på annat än Windows. Blir ju en begränsning som är rätt stor

Skrivet av Rixxz:

Valve tror på alternativa API:er såsom Vulkan, och hoppas det kan bli bra och populärt nog att bli en riktig konkurrent till Microsofts produkter. I want to believe

Men snälla nån läs vad jag skrivit i tråden. Denna satsning var innan Microsoft hade någon hårdvarunära grafik-API dvs DirectX 12. Nu när DX12 och Win10 är standard så kommer så inte bli fallet och det har nog Valve insett också.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Allmän vetskap om hur man bygger sin egen PC gjorde Steam Machines överflödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Känner mer att det är valve som klantat sig. Hur många fler steammachines hade dom sålt om dom släppt något exklusivt (tidsbegränsat) spel samtidigt som maskinerna släpptes.
Dom saknar ju inte direkt populära IP som dom vägrar göra nya spel till. Vad hade hänt om dom släpt HL3, L2D3, Portal3 ,TF3 eller CS* samtidigt som maskinerna kom?

Jag tror att det handlar mer om prestanda. Visst, någon hade säkert köpt en Steam Machine för att vara först med att spela HL3, men jag tror att många fler hade gjort det om det gav ~5 FPS mer i CS i SteamOS än i Windows på samma hårdvara, med tanke på hur många som verkar tycka att 8000 för ett grafikkort är en rimlig investering. Högre FPS i CS hade varit bra PR för *alla* Steam Machines. Nu är det istället tvärtom.

Att Valve, som borde ha mer eller mindre obegränsade resurser, har misslyckats med att ge CS bättre prestanda i SteamOS än i Windows på samma hårdvara (återigen, rätta mig om jag har fel, det kanske inte längre stämmer?), trots att de skulle kunna skräddarsy hela operativsystemet för optimal prestanda i just det spelet, är faktiskt ganska fascinerande. Jag tycker själv att det vore väldigt trevligt om det fanns ett konkurrenskraftigt, icke-kommersiellt alternativ till DirectX12 så att man slapp Windows om man inte ville ha det, men jag tycker också att MS får alldeles för lite kredd för att de har lyckats göra någonting som är så svårt att överträffa. Det känns nästan som att en del är sura över att DirectX12 "förstört" för Vulkan när allt de har gjort är att lägga ribban lite högre.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Tankade ner The Crew bara för se om det gick eller inte och det fungerade direkt. Allt jag gjorde var att lägga till TheCrew.exe i Steam efter Uplay laddat ner det. Sen höger-klickade jag och valde konfigurera, tog första bästa community profil för The Crew... efter det var det bara att tuta och köra.

Grymt att du löste det! Jag minns att jag alltid hade problem med att spelet inte accepterade dosan som en handkontroll, utan istället så tolkade spelet den som mus+tgb? Hur löste du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Grymt att du löste det! Jag minns att jag alltid hade problem med att spelet inte accepterade dosan som en handkontroll, utan istället så tolkade spelet den som mus+tgb? Hur löste du det?

Det beror ju på hur man konfigurerar SCn, sätter man bara joustick outputs så ser ju spelen den som en Xbox handkontroll. Lättaste är dock att bara ta en av community profilerna, den första i listan fungerade utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jävla synd att steamos verkar rinna ut i sanden... Oavsett orsak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtreme-G:

Men snälla nån läs vad jag skrivit i tråden. Denna satsning var innan Microsoft hade någon hårdvarunära grafik-API dvs DirectX 12. Nu när DX12 och Win10 är standard så kommer så inte bli fallet och det har nog Valve insett också.

Ett API som är låst till Microsofts produkter, så om Valve är oroliga för att Windows blir mer och mer nedlåst i framtiden så är ju grundproblemet fortfarande kvar

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Är inte steamos bara en debian baserad distro? Jag har win10 men jag har det inte för att DX12 kommer bli ett stjärnskott. Snarare tror jag mer på Vulkan, men jag behövde en windows licens så jag tänkte "varför inte". Annars hade jag kört win7 medan det fanns kvar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous: Jupp:

Skrivet av http://store.steampowered.com/steamos/:

So, what is SteamOS?

SteamOS is a public release of our Linux-based operating system. The base system draws from Debian 8, code named Debian Jessie. Our work builds on top of the solid Debian core and optimizes it for a living room experience. Most of all, it is an open Linux platform that leaves you in full control. You can take charge of your system and install new software or content as you want.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Jag tycker att det känns som att varje gång en tillverkare gör ett försök med alternativ till Windows (förutom Apple då) så är försöket inte ens halvhjärtat. Man viftar lite med en produkt, folk hinner inte ens märka av viftningen och man ger upp innan dagen är slut.
Det var likadant när de här små bärbara datorerna var på tapeten. Det var väl Samsung som släppte någon 7" variant med en variant av Ubuntu, folk var skeptiska och sen skeppades femtioelva varianter ut med Windows 7 istället.
Känns lite som att gå på en fest och upptäcker att alla på festen har jeans och blå skjorta medan du själv har kostym. Istället för att gilla läget och ha trevligt så går du istället hem och byter kläder, går tillbaka och skyller på att du tog fel på tiden.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen av SteamOS går alldeles för segt, visst det är en riktigt bra spelplattform redan nu. Men för att konkurera med konsoller så behövs multimedia funktioner också.

Testat det på min dator och prestandan i SteamOS är fantastisk jämfört med vanliga Ubuntu, behöver inte ens vsync, och man får 5.1 digitalt pcm ljud i spel out of the box, äntligen 5.1 ljud utan analoga kablar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag tycker att det känns som att varje gång en tillverkare gör ett försök med alternativ till Windows (förutom Apple då) så är försöket inte ens halvhjärtat. Man viftar lite med en produkt, folk hinner inte ens märka av viftningen och man ger upp innan dagen är slut.
Det var likadant när de här små bärbara datorerna var på tapeten. Det var väl Samsung som släppte någon 7" variant med en variant av Ubuntu, folk var skeptiska och sen skeppades femtioelva varianter ut med Windows 7 istället.
Känns lite som att gå på en fest och upptäcker att alla på festen har jeans och blå skjorta medan du själv har kostym. Istället för att gilla läget och ha trevligt så går du istället hem och byter kläder, går tillbaka och skyller på att du tog fel på tiden.

Så länge OEM-tillverkare inte är villiga att fokusera fullt ut på en egen-utvecklad plattform med flera års investering redo så kommer dem aldrig lyckas. Apple fortsätter att etablera nya marknader eftersom de har ett massivt ekosystem redan som kan användas för att stötta den nya marknaden tills den är självfinansierande. Det är på detta sättet de har lyckats att lansera iPad, Apple TV och Apple Watch, genom att ständigt bygga vidare på förekommande produkters ekosystem medan de samtidigt lyckats sälja in den nya idén hos konsumenter som något att ha.

Samsung med en egen netbook/ultrabook som bygger på Ubuntu är i princip dödsdömd vid release om den ska försöka konkurrera med Windows-, Android, Chrome OS-baserade produkter i samma prisklass. För att inte tala om alternativa enheter så som surfplattor som fyller samma funktion om än på ett lite annorlunda sätt. Och tills dess att produkterna går i vinst så är kostnaderna för vidareutvecklingen skyhöga.

Samma historia har vi sett med Microsoft och deras mobila plattform. De har ju i princip avskedat varenda f.d. Nokia-anställd de fick genom köpet (25'000 anställda) och spenderat över 8 miljarder dollar på en misslyckad affär. Idag försöker Microsoft inte längre konkurrera med Apple eller Google på mobila marknaden, istället försöker de värva konsumenter genom att göra det enkelt att bli en del av Microsoft-ekosystemet via plattformarna (så som SMS-läsning från Android-telefoner via Windows 10) och innovera genom t.ex. Continuum-tekniken som ger dig en fullskalig skrivbordsupplevelse genom en Windows-mobil.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

@Aemony: Jo, givetvis förstår jag det problemet. Vad jag stör mig på är att man gör problemet större än det är. Jag menar, Asus Eee PC (jag tog fel när jag gissade Samsung) skickades med Xandros vars enda syfte var att efterapa Windows XP så mycket som möjligt. Ett fåtal köper det så man la det åt handlingarna och satsade på XP Home istället och klagade på att Linux inte var bra. Istället kunde man skickat med exempelvis K/Ubuntu som är etablerat och är samtidigt enkelt att använda och göra problemet mindre från början.
Ett av Linux stora problem är just att det finns en miljard olika distar men bara ett fåtal utvecklas under längre perioder.
SteamOS blir ytterligare en sådan. Varför inte skicka med Debian (grundsystemet) eller annan dist förkonfigurerad för Steam och den tilltänkta hårdvaran? Valve kunde bidra till utvecklingen av disten istället för att göra en egen som de inte har tid/ork/pengar/intresse för egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Varför inte skicka med Debian (grundsystemet) eller annan dist förkonfigurerad för Steam och den tilltänkta hårdvaran? Valve kunde bidra till utvecklingen av disten istället för att göra en egen som de inte har tid/ork/pengar/intresse för egentligen.

Hur stor skillnad är det egentligen på SteamOS och Debian "förkonfigurerad för Steam"?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Skrivet av Dafydd:

Hur stor skillnad är det egentligen på SteamOS och Debian "förkonfigurerad för Steam"?

Jag kan inte ärligt påstå att jag VET, men som jag förstått det så är SteamOS lite som att starta konsol. Du kommer direkt till vad som är Steam-relaterat utan att se någon skymt av "Debian". Det finns alltså ingen skrivbordshanterare såsom Gnome eller KDE utan det är Steam.
Har man gjort ett system så, så är det en väsentlig skillnad mot en vanlig dator med Debian + skrivbordshanterare + Steam. Framförallt vad man kan använda datorn till, vilket gör att det i mina ögon är en dålig kompromiss mellan konsol och dator.

Men som sagt, detta är vad jag läst mig till. Själv har jag ett Steamkonto men har aldrig fått tummen ur att skaffa något spel seriöst sedan flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag kan inte ärligt påstå att jag VET, men som jag förstått det så är SteamOS lite som att starta konsol. Du kommer direkt till vad som är Steam-relaterat utan att se någon skymt av "Debian". Det finns alltså ingen skrivbordshanterare såsom Gnome eller KDE utan det är Steam.
Har man gjort ett system så, så är det en väsentlig skillnad mot en vanlig dator med Debian + skrivbordshanterare + Steam. Framförallt vad man kan använda datorn till, vilket gör att det i mina ögon är en dålig kompromiss mellan konsol och dator.

Vad jag har förstått så är SteamOS "Debian förkonfigurerad för Steam". Se här: https://www.youtube.com/watch?v=G0EEcoDj_W0

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Man lär sig något nytt.
Jag fick min information från Reddit och gjorde inga större ansträngningar sen då flera sa samma sak. Där fick jag fram att de tagit Debian och gjort ett eget system av det på samma sätt som Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Man lär sig något nytt.
Jag fick min information från Reddit och gjorde inga större ansträngningar sen då flera sa samma sak. Där fick jag fram att de tagit Debian och gjort ett eget system av det på samma sätt som Ubuntu.

Utan att göra några närmare efterforskningar så är det så de har gjort, ja. Ubuntu, liksom SteamOS, är Debian, fast med olika anpassningar, så Debian finns kvar i botten. Ett annat sätt att se det (tror jag) är att Debian är en extremt lättviktig version Ubuntu, och att du kan avinstallera en massa paket och installera andra som fattas för att "konvertera" ditt system från det ena till det andra, förutsatt att man inte har gjort ändringar i själva Linuxkärnan. Det skulle i så fall också gå att skapa din egen hybrid av Ubuntu och SteamOS utan att behöva t.ex. programmera någoting. Men jag kan ha fel!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12