Plugga till något inom datorvärlden

Permalänk
Medlem

Plugga till något inom datorvärlden

Tjena Sweclockers!

Nu är det så att jag har ett litet dilemma... Är snart 21 bast och inte haft någon aning vad jag ska plugga till. Suttit och tänkt en hel del, och kommit fram till att någon teknisk utbildning inom datorvärlden hade passat mig ganska bra ändå. Alltid spenderat mycket tid vid datorn, byggt ihop min egna dator och hjälpt polare osv. Så intresset har alltid funnits, men aldrig tänkt på att man kanske kan jobba inom området också.

Så nu till mitt problem... Jo det är så att jag har läst väldigt mycket om olika utbildningar, och det verkar som att en högskoleingenjörsutbildning hade passat mig ganska bra. Mitt problem är dock att jag är verkligen sämst på matte. Har inte behörighet till ingenjörsutbildningarna heller, så i så fall får det bli ett tekniskt basår där man läser Matte 3c, massa fysik och kemi.
Min fråga är då, är det jättesvår matte på ingenjörsutbildningarna? Kommer jag som hade det ganska svårt att förstå mig på matte 2a (utan den bästa ansträngningen från min sida dock) inte ha nån chans på högskolan i såna fall?

Och finns det möjligen andra liknande utbildningar där man kan jobba inom IT utan den tunga matten? Hittat "IT-driftteknikerprogrammet" i Kristianstad och "It-tekniker" i Borås på 120hp, men ingen aning hur "seriöst" det verkar, med tanke på att det är tvååriga program och mindre kända högskolor.

Uppskattar alla svar som kan ge mig en lite bättre inblick här!

Permalänk
Medlem

Matten blir såklart mer avancerad, men om du verkligen utnyttjar dina timmar så kan du självklart klara den. Om du gillar programmering kanske systemvetare är ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Om du inte klarar matte 2a är nog tyvärr risken rätt stor att du kommer att kugga eller hoppa av en ingenjörsutbildning. Det blir mycket matte på en betydligt högre nivå och med högre tempo än gymnasiet.

Dock är matte inget som är oöverkomligt, man kan träna sig i matte precis som man tränar sig att bli bra på fotboll eller tennis. Om du satsar järnet på ett tekniskt basår så tror jag visst att du kan klara det. Men det blir inget slöplugg om du ska klara tekniskt basår och sedan vara redo för högskola också.

Har man väl klarat en högskoleingenjörsutbildning finns det inget som säger att man måste jobba med matte dock. Finns många vägar att gå när man väl har kompetensen.

Ska också sägas att de som kommer till högskolan från tekniskt basår brukar göra bra ifrån sig, de har en bra grund. Svårast har många gånger de som skrev ett bra högskoleprov då de många gånger inte fick grunderna tillräckligt bra i gymnasiet men kom in ändå.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar Systemvetenskapliga programmet i Umeå och trivs väldigt bra med det, det är inte lika "tekniskt" som ingenjörsutbildningarna eller IT-tekniker, men en bra och bred grund för att sedan kunna jobba med väldigt många olika saker inom teknik och IT

Jag läser i Umeå av just den anledningen att den inte kräver lika mycket matte (Endast Matte 2a) som ex. Luleå som kräver motsvarande matte C (typ 3b va?). Även Linköping tror jag har lägre krav.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Matten blir såklart mer avancerad, men om du verkligen utnyttjar dina timmar så kan du självklart klara den. Om du gillar programmering kanske systemvetare är ett alternativ?

Möjligen om man verkligen lägger ned tid och själ på det. Alltid ogillat matte starkt dock, men vem vet, det kanske ändras om man pluggar mycket och får en förståelse för det. Programmering är något jag aldrig direkt hållt på med. Lite smått för ett par år sen, och visst det var väl kul. Men är egentligen mer åt hårdvaruhållet och nätverk och kommunikation osv. Är det mest programmering som systemvetare?

Skrivet av CFSsss:

Om du inte klarar matte 2a är nog tyvärr risken rätt stor att du kommer att kugga eller hoppa av en ingenjörsutbildning. Det blir mycket matte på en betydligt högre nivå och med högre tempo än gymnasiet.

Dock är matte inget som är oöverkomligt, man kan träna sig i matte precis som man tränar sig att bli bra på fotboll eller tennis. Om du satsar järnet på ett tekniskt basår så tror jag visst att du kan klara det. Men det blir inget slöplugg om du ska klara tekniskt basår och sedan vara redo för högskola också.

Har man väl klarat en högskoleingenjörsutbildning finns det inget som säger att man måste jobba med matte dock. Finns många vägar att gå när man väl har kompetensen.

Ska också sägas att de som kommer till högskolan från tekniskt basår brukar göra bra ifrån sig, de har en bra grund. Svårast har många gånger de som skrev ett bra högskoleprov då de många gånger inte fick grunderna tillräckligt bra i gymnasiet men kom in ändå.

Fick D i matte 2a, så som sagt var jag inget snille direkt. Nåt kapitel i matte 2a fattade jag inte alls, men på något sätt lyckades jag få godkänt på provet ändå. Läste matte 2a på komvux kanske jag ska tillägga, då vi bara hade matte 1b på el- och energiprogrammet.

Mhm det är därför det lockar högskoleingenjör, eftersom det är så brett och man kan jobba inom så många olika saker.

Skrivet av JoL_:

Jag pluggar Systemvetenskapliga programmet i Umeå och trivs väldigt bra med det, det är inte lika "tekniskt" som ingenjörsutbildningarna eller IT-tekniker, men en bra och bred grund för att sedan kunna jobba med väldigt många olika saker inom teknik och IT

Jag läser i Umeå av just den anledningen att den inte kräver lika mycket matte (Endast Matte 2a) som ex. Luleå som kräver motsvarande matte C (typ 3b va?). Även Linköping tror jag har lägre krav.

Det är något jag kikat på också faktiskt. Dock så vet jag inte hur bra det hade passat mig om det är för mycket programmering och sådär. Men om det också är ganska brett så är det ju helt klart ett alternativ också!

Permalänk
Medlem

Jag pluggar själv för tillfället till ingenjör i Teknisk nanovetenskap femte och sista året vid LTH (inte direkt inom data, men alla civilingenjörer läser samma grundmatte), och vad jag kan utläsa av det du skrivit så tycker jag nog tyvärr inte att ingenjör är något för dig. Visst, klart man kan "tvinga" sig själv att lära sig matte, men tycker man inte att det är roligt kommer man med mycket stor sannolikhet att hoppa av. Man måste absolut inte vara bra på matte när man börjar plugga ingenjör, men man måste tycka att det är kul och vilja lära sig! Annars än man nog ganska körd.

Tycker att det låter mycket mer som att du borde satsa på någon form av tekniker, då det ju verkar vara mer hårdvara och allmänt teknikpill du tycker är kul? IT-tekniker, drifttekniker, installationstekniker till typ larm, you name it. Branschen skriker efter duktiga tekniker inom en rad områden, så det finns massor av jobb!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Jag pluggar själv för tillfället till ingenjör i Teknisk nanovetenskap femte och sista året vid LTH (inte direkt inom data, men alla civilingenjörer läser samma grundmatte), och vad jag kan utläsa av det du skrivit så tycker jag nog tyvärr inte att ingenjör är något för dig. Visst, klart man kan "tvinga" sig själv att lära sig matte, men tycker man inte att det är roligt kommer man med mycket stor sannolikhet att hoppa av. Man måste absolut inte vara bra på matte när man börjar plugga ingenjör, men man måste tycka att det är kul och vilja lära sig! Annars än man nog ganska körd.

Tycker att det låter mycket mer som att du borde satsa på någon form av tekniker, då det ju verkar vara mer hårdvara och allmänt teknikpill du tycker är kul? IT-tekniker, drifttekniker, installationstekniker till typ larm, you name it. Branschen skriker efter duktiga tekniker inom en rad områden, så det finns massor av jobb!

Känns lite som det ja :/ Visst, man var alltid nöjd när man lyckats klura ut svaret på nån halvsvår ekvation. Men kände ju inte direkt att det var skitkul att dra till mattelektionerna. Trodde inte det var många som gjorde det faktiskt, men antar att alla sorts ingenjörer faktiskt har ett brinnande intresse för matte då, haha? Antar att jag underskattade hur svår matten är på ingenjörsprogrammen.

Ska tänka igenom det lite till, men annars som du skriver finns det ju massor utav yrken i IT-branschen. Vill dock ha en bra utbildning inom något intressant område, så man är intressant på arbetsmarknaden. Verkar inte gå att få ett IT jobb om man endast gått ut gymnasiet, även om jag gick El och Energi som antagligen ses som tekniskt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Känns lite som det ja :/ Visst, man var alltid nöjd när man lyckats klura ut svaret på nån halvsvår ekvation. Men kände ju inte direkt att det var skitkul att dra till mattelektionerna. Trodde inte det var många som gjorde det faktiskt, men antar att alla sorts ingenjörer faktiskt har ett brinnande intresse för matte då, haha? Antar att jag underskattade hur svår matten är på ingenjörsprogrammen.

Ska tänka igenom det lite till, men annars som du skriver finns det ju massor utav yrken i IT-branschen. Vill dock ha en bra utbildning inom något intressant område, så man är intressant på arbetsmarknaden. Verkar inte gå att få ett IT jobb om man endast gått ut gymnasiet, även om jag gick El och Energi som antagligen ses som tekniskt ändå.

Man kanske inte måste tycka att det är skitkul heller, men i alla fall tycka att det är tillräckligt kul och intressant för att läsa det i flera år. Skulle väl inte säga att precis alla ingenjörer ÄLSKAR matte, men en mycket stor majoritet tycker nog absolut att det är kul och intressant och gillar att lära sig det! Som ingenjör inser man snabbt att mattematik är nyckeln till att förstå så oerhört många saker i massor av andra ämnen (och naturen i stort), så om man inte kan hantera matematik på ett vettigt sätt har jag svårt att se att man kan bli en bra ingenjör. Jag tror att många som börjar läsa till ingenjör kanske inte direkt älskar matte i början, men när man har gått ett tag och börjar inse vilket fruktansvärt kraftfullt verktyg matematik ärr för att beskriva i princip vad som helst, så klickar det nog till hos många och man kanske börja tycka att det är roligare. När jag började på LTH tyckte jag redan att matte var ganska kul från början, men det blev bara ännu mer intressant med tiden.

Svårighetsnivån kanske varierar lite mellan universiteten, men kommer ihåg att jag tyckte att grundmatten vi startade med i ettan på LTH ungefär motsvarade Matte D (matte 4 nu?) som vi läste i gymnasiet. Sedan byggdes det på därifrån med ganska högt tempo.
Dock har jag inte koll på hur mycket matten varierar mellan utbildningar till högskoleingenjör, och till civilingenjör som jag går.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Utbildningar till alla former av programmerare verkar generellt vara så satans långa. Är kunskaperna överhuvudtaget aktuella när man kommer ut i andra änden? Jag letar efter någon intensivutbildning för att jag vill byta bransch, men att plugga i åratal på någon svensk högskola (som antagligen redan använder sig av föråldrat utbildningsmaterial) känns som ett stort risktagande, och att det i slutänden finns risk att man blir tvungen att utbilda sig själv en längre tid innan det går att få ett vettigt jobb.

Finns det överhuvudtaget några svenska utbildare som fokuserar på accelererad inlärning?

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta och kolla på yrkeshögskola, 2årig utbildning där det ingår 2-3 praktikperioder på företag.
Till skillnad från högskola så är det praktiska utbildningar och man slipper det som är onödigt tex matte. Allt som har med Linux att göra får du enkelt jobb direkt om du har intresset för det.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Vet inte riktigt vad du är ute efter, men jag själv läser en 2-årig utbildning inom systemutveckling på yrkeshögskola.
Var lite i samma sits som dig, jag hade kunnat gå systemvetenskap men jag fick denna utbildning rekommenderad av en kompis.
Han jobbar idag som COBOL-programmerare inom bank.

Edit:
Som PierreB nämner är det praktikperioder, eller LIA som man prompt ska kalla det.
I min utbildning gör vi 25% på arbetsplats dvs 24 veckor i två 12-veckors perioder.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Man kanske inte måste tycka att det är skitkul heller, men i alla fall tycka att det är tillräckligt kul och intressant för att läsa det i flera år. Skulle väl inte säga att precis alla ingenjörer ÄLSKAR matte, men en mycket stor majoritet tycker nog absolut att det är kul och intressant och gillar att lära sig det! Som ingenjör inser man snabbt att mattematik är nyckeln till att förstå så oerhört många saker i massor av andra ämnen (och naturen i stort), så om man inte kan hantera matematik på ett vettigt sätt har jag svårt att se att man kan bli en bra ingenjör. Jag tror att många som börjar läsa till ingenjör kanske inte direkt älskar matte i början, men när man har gått ett tag och börjar inse vilket fruktansvärt kraftfullt verktyg matematik ärr för att beskriva i princip vad som helst, så klickar det nog till hos många och man kanske börja tycka att det är roligare. När jag började på LTH tyckte jag redan att matte var ganska kul från början, men det blev bara ännu mer intressant med tiden.

Svårighetsnivån kanske varierar lite mellan universiteten, men kommer ihåg att jag tyckte att grundmatten vi startade med i ettan på LTH ungefär motsvarade Matte D (matte 4 nu?) som vi läste i gymnasiet. Sedan byggdes det på därifrån med ganska högt tempo.
Dock har jag inte koll på hur mycket matten varierar mellan utbildningar till högskoleingenjör, och till civilingenjör som jag går.

Mhm sant. Blir ju ett basår som sagt med matte b.la, sedan följt utav 3 år (minst) till högskoleingenjör. Vet inte om det är nåt man kan härda ut och klara om man inte är jätteintresserad utav matte. Får bli en rejäl funderare på detta tills ansökningarna öppnar igen, vilket tack och lov är några månader haha.

Tackar så mycket för väldigt informativa och bra svar förresten, gett mig en lite bättre inblick!

Permalänk

Jag var duktig på matte när jag pluggade till civ.ing, men om du är svag på matte rekommenderar jag Datorvetenskap istf ingenjörsutbildning när det gäller universitet.

Högskola har betydligt lättare matte, men om du vill programmera något där matte är inblandat och inte tycker matte är kul, så varför?

Mitt recept för att ha kul med datorn och programmera och allt det där, är att inte ha ett jobb där man programmerar. Det säger jag för att jag har ett jobb där jag programmerar Inte kul alls att göra eget efter en dag på jobbet

Jag hade mer kul när jag var CNC-operatör, lätt programmering, mycket fysiskt, och mentala batterier laddade och redo för programmering på kvällarna

Jag rekommenderar valfritt jobb, och fokusera på favoritintressen på fritiden. Utbildningar har usel historik för att landa drömjobb. Usel. Och du bygger upp skuld. Jag betalar fortfarande av. Värdelöst enligt mig som i "vore bra om det funkar som det är tänkt / som alla tror att det funkar".

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Det är något jag kikat på också faktiskt. Dock så vet jag inte hur bra det hade passat mig om det är för mycket programmering och sådär. Men om det också är ganska brett så är det ju helt klart ett alternativ också!

Just den i Umeå är inte särskilt inriktad på programmering, vi läser lite grundläggande Java samt lite databashantering med hjälp av SQL, sedan har man en helt valbar termin (5:e) där man själv kan välja och vraka utifrån vad man själv är intresserad av.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Just den i Umeå är inte särskilt inriktad på programmering, vi läser lite grundläggande Java samt lite databashantering med hjälp av SQL, sedan har man en helt valbar termin (5:e) där man själv kan välja och vraka utifrån vad man själv är intresserad av.

Låter ju faktiskt bra! Programmering är helt klart intressant, men aldrig fastnat för det sådär, så i mindre mängder skulle det säkert kunna vara kul

Tänkte om du vet vad man kan bli efter utbildningen? Vad är några typiska jobb? Kan man bli IT-konsult, IT-tekniker och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Tänkte om du vet vad man kan bli efter utbildningen? Vad är några typiska jobb? Kan man bli IT-konsult, IT-tekniker och sånt?

Du kan bli konsult, men räkna inte med det direkt från plugget, men ordet konsult är ganska brett idag med rekryterings företag eftersom du automatiskt blir nämnd konsult genom dem.

När det gäller IT så kan du i princip dela upp det inom tre områden: Nätverk, Server, Programmering. IT-tekniker är i princip server sidan, du jobbar även kanske med backup lösningar, kanske automation via skriptning, som kanske Bash(linux) eller Powershell(windows).

Vad gäller arbetsmarknaden och kraven så står det oftast Högskola, YH-utbildning eller Certifiering. Så det är inget fel med att välja en YH utbildning och kan passa vissa som vill slippa matte eller ändra ämnen.

Jag gick personligen YH med inriktning mot nätverk, skolan jag gick på hade under många år över 90% anställnings statistik direkt efter utbildningen och det regleras av YH nämnden, så finns ett visst anställningskrav, annars får inte YH skolor fortsätta med utbildningen. Sedan så kan du alltid läsa två YH utbildning, om du nu vill det. Du skulle kunna läsa 2 år med inriktning mot IT-tekniker, sedan direkt efter läsa 2 år med inrikning mot programmering.

Observera dock att när det gäller statliga jobb och i vissa fall kommunala, så kräver de ofta utbildning genom högskola.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här och slår ett slag för du ska läsa till Automation(ingenjör)!

Är en del praktiska saker i yrket och du kan arbeta med allt från fastigheter, fabriker, elförsörjning och process utrustning.

Det är VÄLDIGT stor brist inom området så lär du dig ABB och Siemens system kan man lite välja och vraka mellan jobben (kanske inte första jobbet men därefter när du har dokumenterad skicklighet)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Grejen med ingenjör är att du måste gilla problemlösning annars kommer varje skoldag och sedan arbetsdag vara en pina. Där matte är problemlösning i sin renaste form ("lös ekvationen med avseende på x").

Det finns nog inte många ingenjörer som tycker matte i sig är kul utan mer problemlösningen och att man får fundera, resonera och tänka. Detsamma gäller egentligen programmering där samma synsätt kan tillämpas och det är därför datateknikutbildningarna innehåller så mycket matte - för att träna upp förmågan att lösa problem hos studenterna.

Permalänk
Medlem

Ett väldigt övergripande svar på olika inriktningar du kan välja:

YH-utbildning:
Perfekt för IT-tekniker och nätverk. Jag skulle inte rekommendera det får något annat inom IT-världen dock.

Elektroteknik:
Tänk hårdvara. Bra om du vill arbeta som systemingenjör och designa kretsar och elektronik. Mycket matematik dock.

Datavetenskap:
Finns både som ingenjör och kandidat/master. Också en hel del matematik. Det är väl egentligen bäst om du vill bli programmerare då det innehåller kurser inom datastrukturer, kompilatorer, arkitektur och annat som inte är vanligt på de "mjukare" programmen som systemvetare eller kognitionsvetenskap.

Systemvetenskap:
Fokuserar mer på projektmetodik och processer, alltså hur man leder och utformar IT-projekt och hur man arbetar. Ett möjligt yrkesval efter är business analyst där du fungerar som en länk mellan kunden och programmerare kan man säga. Det går även bli programmerare här även om du styr in dig på det i utbildningen. Jag själv läste detta och jobbar som programmerare.

Kognitionsvetenskap:
Fokuserar på integrationen mellan människa och teknik kan man säga. Hur man ska designa så användbara system som möjligt. Lite mer åt psykologihållet. Brukar väl efter examen ha ungefär samma förutsättningar som systemvetare typ.

Jag skulle se ovanstående val som "grunderna". Sen finns det en mängd program som är relaterade på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns det överhuvudtaget några svenska utbildare som fokuserar på accelererad inlärning?

Det är högskola som är genvägen. Alternativet är mååånga år av självlärande innan någon arbetsgivare vill anställa dig. Det går att läsa över 100%, alltså fler kurser samtidigt om du vet med dig att du klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är högskola som är genvägen. Alternativet är mååånga år av självlärande innan någon arbetsgivare vill anställa dig.

Det har ingenting att göra med skola, problemet är att de flesta människor inte har tillräckligt hög själv disciplin att lära sig själv. Om du går högskola så är det även ditt val hur mycket tid du lägger och hur mycket du lär dig. Och det i sig är problemet inom IT där företag söker teknik intresserade personer och inte bara någon som lärde sig nåt på högskola.

Om en person är självlärd och saknar någon form av intyg på vad de kan så kan de praktisera en viss tid, till viss del varför praktik finns och även en period att lära sig för att bli anställningsbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är högskola som är genvägen. Alternativet är mååånga år av självlärande innan någon arbetsgivare vill anställa dig. Det går att läsa över 100%, alltså fler kurser samtidigt om du vet med dig att du klarar det.

Jag pratar inte om självlärning istället för högskoleutbildning. Jag efterfrågar en inlärningsmetod som inte är anpassad för att få fram så många genomsnittliga personer med en examen som möjligt, utan en för personer med hög inlärningsförmåga, även känt som accelerated learning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag efterfrågar en inlärningsmetod som inte är anpassad för att få fram så många genomsnittliga personer med en examen som möjligt, utan en för personer med hög inlärningsförmåga, även känt som accelerated learning.

Finns väl vissa arbetsmarknads utbildningar genom arbetsförmedlingen där du har kortare utbildningar men som krav har att du kan eller har läst programmering tidigare. Om du har pengar så har bootcamps blivit stort, särskilt i USA, så om du vill lägga typ 75.000 kr på en 12 veckors privat utbildning så kan du göra det, men du hittar nog sådant mest i större städer som Stockholm eller Göteborg. Frågan blir dock, hur tungt kommer arbetsgivare överväga dessa utbildningsformer? Kommer du faktiskt få arbete, för det är väl målet?

Annars så har du YH(Yrkeshögskola), vilket ger dig rätt till CSN och lån på högskole nivå, men de utbildningarna ligger oftast förlagda på 2 år, vilket inte är så lång tid faktiskt. Problemet med det är att de startar utbildningar på hösten, så du lär nog vänta tills typ Maj innan du kan göra en ansökan.

Annars så kan du väl kolla närmsta högskola, om du har en lokal högskola i din stad så kanske det kör löpande programmerings kvälls kurser, jag vet att de gör det där jag bor.

Det bästa rådet jag kan ge, och nåt jag redan kanske nämnt, är att om du är seriös om att lära dig programmering, vad är det du väntar på? Börja redan NU, vänta inte på att du måste lära dig i någon skola, det finns så mycket böcker och material där ute.

Sedan så finns det inte genvägar, du måste lägga ner hårt arbete om du vill bli duktig, om du vill bli programmerare, så måste du programmera, skriva kåd, du måste lägga hundratals timmar, om inte tusentals, det kommer ta tid hur än du ser på det med "snabb inlärning".

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Jag har aldrig hört talas om begreppet accelerated learning innan. Men redan efter fem minuter av google-sökningar så är det uppenbart en bluff för att lura idoter på pengar för dyra utbildningar som inte leder något vart. Det är samma retorik som för alla snabba bantning- eller träningsprogram som ska ge resultat på några veckor.

Visst, det stämmer att du kan till en viss nivå plocka russinen ur kakan för att lära dig något hjälpligt. Men det kommer inte att skala vidare sedan. För att bli bra på riktigt så måste du fortfarande lägga betydligt mer tid och kraft än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Ska tänka igenom det lite till, men annars som du skriver finns det ju massor utav yrken i IT-branschen. Vill dock ha en bra utbildning inom något intressant område, så man är intressant på arbetsmarknaden. Verkar inte gå att få ett IT jobb om man endast gått ut gymnasiet, även om jag gick El och Energi som antagligen ses som tekniskt ändå.

Skrivet av folmeroN:

Svårighetsnivån kanske varierar lite mellan universiteten, men kommer ihåg att jag tyckte att grundmatten vi startade med i ettan på LTH ungefär motsvarade Matte D (matte 4 nu?) som vi läste i gymnasiet. Sedan byggdes det på därifrån med ganska högt tempo.
Dock har jag inte koll på hur mycket matten varierar mellan utbildningar till högskoleingenjör, och till civilingenjör som jag går.

Jag läser mitt femte år på Chalmers för tillfället (basår + 3 år kandidat + 1 år master - 1 år master kvar) och jag gillar inte matte. Visst, diskret matematik (heltalsmatte, den som läst Matematik E (heter väl Matte 5 nu?) vet vad jag menar) är roligt, men linjär algebra, envariabelsanalys och flervariabelsanalys är - bläh. Anledningen till att jag fortfarande går på högskola öht är att jag tycker att det är asnice att lära mig nya saker och att jag är ganska disciplinerad.

@sneakzie, hade jag varit du hade jag hört med Arbetsförmedlingen hur efterfrågan är på datafolk från YH. Alternativt kollat på Datavetarutbildningar. Jag har för mig att Göteborgs Universitets DV-utbildning är mer eller mindre ett enda hopplock där man själv får välja vad man vill läsa. Det kanske vore något? Å andra sidan vet jag inte hur efterfrågan är på DV-studenter.

Med handen på hjärtat dock. Det låter som att det du verkligen vill göra är att stå på Inet, eller en annan datorbutik, och bygga datorer/hjälpa folk med datorproblem. Det är inget fel i det, men tänk efter om det du vill göra verkligen kräver en högskoleutbildning innan du slänger bort flera år av ditt liv på något du motvilligt tar dig an.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utbildningar till alla former av programmerare verkar generellt vara så satans långa. Är kunskaperna överhuvudtaget aktuella när man kommer ut i andra änden? Jag letar efter någon intensivutbildning för att jag vill byta bransch, men att plugga i åratal på någon svensk högskola (som antagligen redan använder sig av föråldrat utbildningsmaterial) känns som ett stort risktagande, och att det i slutänden finns risk att man blir tvungen att utbilda sig själv en längre tid innan det går att få ett vettigt jobb.

Finns det överhuvudtaget några svenska utbildare som fokuserar på accelererad inlärning?

Så vitt jag vet är det bara YH som lär ut "idag relevant programmeringskunskap färdig att användas på marknaden". Tanken med en ingenjörsutbildning är inte att du ska lära dig hur man använder Apache Kafka på bästa sätt, utan att du ska lära dig hur Kafka fungerar så att du kan använda en liknande plattform (eller för den sakens skull utveckla en bättre) när det väl beger sig.

När man läser resten av dina inlägg framstår det dock som att du är någon form av geni, så varför sätter du dig inte bara och lär dig? Allt du behöver veta om datorvärlden finns på internet, och jag lovar dig att du kan söka fram bleeding edge material snabbare än du kan lära dig dem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sneakzie:

Tjena Sweclockers!

Nu är det så att jag har ett litet dilemma... Är snart 21 bast och inte haft någon aning vad jag ska plugga till. Suttit och tänkt en hel del, och kommit fram till att någon teknisk utbildning inom datorvärlden hade passat mig ganska bra ändå. Alltid spenderat mycket tid vid datorn, byggt ihop min egna dator och hjälpt polare osv. Så intresset har alltid funnits, men aldrig tänkt på att man kanske kan jobba inom området också.

Så nu till mitt problem... Jo det är så att jag har läst väldigt mycket om olika utbildningar, och det verkar som att en högskoleingenjörsutbildning hade passat mig ganska bra. Mitt problem är dock att jag är verkligen sämst på matte. Har inte behörighet till ingenjörsutbildningarna heller, så i så fall får det bli ett tekniskt basår där man läser Matte 3c, massa fysik och kemi.
Min fråga är då, är det jättesvår matte på ingenjörsutbildningarna? Kommer jag som hade det ganska svårt att förstå mig på matte 2a (utan den bästa ansträngningen från min sida dock) inte ha nån chans på högskolan i såna fall?

Och finns det möjligen andra liknande utbildningar där man kan jobba inom IT utan den tunga matten? Hittat "IT-driftteknikerprogrammet" i Kristianstad och "It-tekniker" i Borås på 120hp, men ingen aning hur "seriöst" det verkar, med tanke på att det är tvååriga program och mindre kända högskolor.

Uppskattar alla svar som kan ge mig en lite bättre inblick här!

Läs ett teknisk basår och plugga riktigt mycket. Om det går bra så vet du nog om det är en bra idé att fortsätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla ingenjörsutbildningar resulterar i att du blir just ingenjör, med INRIKTNING mot data el bygg o.s.v. Du ska alltså INTE plugga till högskoleingenjör enligt din egen utsaga.

Som nämnts tidigare så passar Systemvetare dig mycke bättre. Eller varför inte läsa en YH utbildning? Tex som Testare?

Lycka till! En utbildning oavsett vad är alltid bättre än ingen utbildning. Utan den så spelar det ingen roll vad du kan. Du hamnar i botten bland ansökningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag läser mitt femte år på Chalmers för tillfället (basår + 3 år kandidat + 1 år master - 1 år master kvar) och jag gillar inte matte. Visst, diskret matematik (heltalsmatte, den som läst Matematik E (heter väl Matte 5 nu?) vet vad jag menar) är roligt, men linjär algebra, envariabelsanalys och flervariabelsanalys är - bläh. Anledningen till att jag fortfarande går på högskola öht är att jag tycker att det är asnice att lära mig nya saker och att jag är ganska disciplinerad.

@sneakzie, hade jag varit du hade jag hört med Arbetsförmedlingen hur efterfrågan är på datafolk från YH. Alternativt kollat på Datavetarutbildningar. Jag har för mig att Göteborgs Universitets DV-utbildning är mer eller mindre ett enda hopplock där man själv får välja vad man vill läsa. Det kanske vore något? Å andra sidan vet jag inte hur efterfrågan är på DV-studenter.

Med handen på hjärtat dock. Det låter som att det du verkligen vill göra är att stå på Inet, eller en annan datorbutik, och bygga datorer/hjälpa folk med datorproblem. Det är inget fel i det, men tänk efter om det du vill göra verkligen kräver en högskoleutbildning innan du slänger bort flera år av ditt liv på något du motvilligt tar dig an.

Datavetenskap verkar helt klart vara ett intressant program. Problemet är att de med kräver en jäkla matte för att komma in, och av det att döma så antar jag att matten är ganska svår på programmet sen med. Har som sagt endast läst matte 2a, DV på GU kräver Matte 4. Skulle dock vilja veta skillnaden på data och systemvetenskap, verkar vara svårt att skilja dem åt.

Det är helt klart ett jobb jag hade tyckt vart skitkul. Men sen kanske man vill fortsätta med lite annat senare. Verkar vara extremt svårt att få ett jobb inom IT-branschen utan eftergymnasial utbildning dock.

Skrivet av anon99339:

Läs ett teknisk basår och plugga riktigt mycket. Om det går bra så vet du nog om det är en bra idé att fortsätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Överväger ett tekniskt basår också, dock är frågan om jag behöver det. Systemvetenskap har jag behörighet för på de flesta högskolor. Sen är det ju inte säkert att det är just det jag kommer välja men... Ingenjör vet jag inte om det är något för mig, efter svaren att döma :/

Skrivet av talonmas:

Alla ingenjörsutbildningar resulterar i att du blir just ingenjör, med INRIKTNING mot data el bygg o.s.v. Du ska alltså INTE plugga till högskoleingenjör enligt din egen utsaga.

Som nämnts tidigare så passar Systemvetare dig mycke bättre. Eller varför inte läsa en YH utbildning? Tex som Testare?

Lycka till! En utbildning oavsett vad är alltid bättre än ingen utbildning. Utan den så spelar det ingen roll vad du kan. Du hamnar i botten bland ansökningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som det lutar mer åt systemvetarhållet för tillfället. Dock så hade jag velat veta ungefär vad som är några typiska jobb efter utbildningen. Ingen här som läser systemvetenskap eller har gjort?

Jag vet inte, men det känns som att om jag ska plugga, så vill jag helst gå "all in" och köra på en högskoleutbildning på några år och få en bred och bra utbildning.

Tack! Helt rätt det där, gäller väl att tänka lite så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

men du hittar nog sådant mest i större städer som Stockholm eller Göteborg. Frågan blir dock, hur tungt kommer arbetsgivare överväga dessa utbildningsformer? Kommer du faktiskt få arbete, för det är väl målet?

Jag jobbar visserligen inte i branschen idag, men jag har fått indikationer från bekanta som jobbar i den att det figurerar snabbutbildningar av olika slag, som leder till en anställning.

Skrivet av VexedRelic:

Det bästa rådet jag kan ge, och nåt jag redan kanske nämnt, är att om du är seriös om att lära dig programmering, vad är det du väntar på? Börja redan NU, vänta inte på att du måste lära dig i någon skola, det finns så mycket böcker och material där ute.

Sedan så finns det inte genvägar, du måste lägga ner hårt arbete om du vill bli duktig, om du vill bli programmerare, så måste du programmera, skriva kåd, du måste lägga hundratals timmar, om inte tusentals, det kommer ta tid hur än du ser på det med "snabb inlärning".

Jag tror personligen på idén om att utvecklas hos en arbetsgivare, under yrkesmässiga former och att jobba med att leverera en tjänst istället för att sitta av dagar med att lära sig något som inte relaterar till yrkesrollen jag kommer att ha. Jag lärde mig på egen hand driften av ett CCTV-system så grundligt att jag kunde mer än leverantören efter två veckor, så jag hoppas att jag ska kunna lära mig att programmera tillräckligt väl för att kunna leva på det utan att traggla fem år på högskolenivå.

Skrivet av rSon:

Jag har aldrig hört talas om begreppet accelerated learning innan. Men redan efter fem minuter av google-sökningar så är det uppenbart en bluff för att lura idoter på pengar för dyra utbildningar som inte leder något vart. Det är samma retorik som för alla snabba bantning- eller träningsprogram som ska ge resultat på några veckor.

Visst, det stämmer att du kan till en viss nivå plocka russinen ur kakan för att lära dig något hjälpligt. Men det kommer inte att skala vidare sedan. För att bli bra på riktigt så måste du fortfarande lägga betydligt mer tid och kraft än så.

Det beror nog på vem som anordnar den, och om de som du säger bara utfärdar ett [meningslöst] betyg, eller erbjuder/förmedlar erbjudande om en anställning. Det senare är nog det mest intressanta för min del.

Vad är det som gör att jag inte har förmågan att utvecklas på egen hand i en yrkesmässig miljö? Det är inte så att jag aldrig har sysslar med programmering förr, eller inte förstår någonting av principerna bakom, men jag saknar helt och hållet formell kompetens.

Skrivet av GLaDER:

Så vitt jag vet är det bara YH som lär ut "idag relevant programmeringskunskap färdig att användas på marknaden". Tanken med en ingenjörsutbildning är inte att du ska lära dig hur man använder Apache Kafka på bästa sätt, utan att du ska lära dig hur Kafka fungerar så att du kan använda en liknande plattform (eller för den sakens skull utveckla en bättre) när det väl beger sig.

Jag fick låna min första dator 1988, så jag har åtminstone lyckats bygga mig lite uppfattning om systematiken bakom en hel del saker i datorvärlden. Det är inte som att jag kommer gå från fruktodlare till systemutvecklare över en eftermiddag.

Skrivet av GLaDER:

När man läser resten av dina inlägg framstår det dock som att du är någon form av geni, så varför sätter du dig inte bara och lär dig? Allt du behöver veta om datorvärlden finns på internet, och jag lovar dig att du kan söka fram bleeding edge material snabbare än du kan lära dig dem.

Geni är nog synd att säga, men att jag har betydligt högre inlärningsförmåga än många andra i min omgivning. Problemet för mig är att min tid inte räcker till allt jag vill, inte minst med tanke på min nuvarande jobbsituation med flertalet projekt på jobbet som ska lösas före nyår. Därför vill jag gå in i något som på kort tid ger mig en anställning, så att jag kan få till en så kort övergång till en intressantare bransch som möjligt. Jag saknar inte meriter, men i nuläget saknar jag rätt meriter i förhållande till vad jag vill jobba med.

Ett företag som söker en Java-programmerare skiter sannolikt i om du kan COBOL och vice versa, och jag känner inget behov av att fly från verkligheten/anställning/framtiden med hjälp av CSN. Att lägga fyra-fem år på en ingenjörsutbildning känns inte som ett bra alternativ, särskilt inte med tanke på att jag nyligen fyllde 37 år och redan är på gränsen till att vara anställbar när jag kommer ut på andra sidan...

Jag är en utpräglad problemlösare och löser regelbundet problem på vitt skilda områden - bland annat att starta upp interna utbildningsorganisationer i olika delar av landet och medverka till att under loppet på några månader rekrytera och utbilda ett hundratal yrkesförare för att fylla företagets behov, till att felsöka styrsystem med intermittenta fel, till att lösa allvarliga driftstörningar på CCTV-system när leverantören inte är tillräckligt kompetent på sina egna grejer, till att upptäcka buggar i ett system för automatiserade SMS-utskick som "ingen hade tänkt på" - i flera fall utan några som helst förkunskaper. Ett stort skäl till att jag sätts på olika jobbiga/tråkiga/arbetskrävande uppgifter är för att de blir gjorda, och för att jag driver upp takten till acceptabla nivåer på förhållandevis kort tid. Tyvärr är jag genuint trött på min bransch, och känner att jag borde ägna mig åt att jobba med något jag är intresserad av.

Jag borde kunna bli någon slags avlönad programmerare utan att gå en utbildning som utgår från lägsta gemensamma nämnare hos eleverna?