Permalänk
Medlem

Själv använder jag både F-Secure Freedome och NordVPN som VPN tjänster.
Växlar lite emellan tjänsterna. Ibland använder jag den ena, ibland den andra.

F-Secure Freedome är enkelheten i sig. Man väljer bara ett land, ansluter till det och klart. Man kan inte välja server i det landet.

NordVPN har en liknande funktion, där man enkelt kan ansluta sig mot servrar i ett viss land.
Men på NordVPN kan man dessutom själv välja vilken server i det respektive landet man vill använda.
I Sverige kan man till exempel välja mellan 14 olika servrar.
NordVPN erbjuder dessutom nedladdning av konfigurationsinställningar för OpenVPN, så man kan ansluta hela sin router hemma, till deras VPN tjänst. Därmed är alla enheter på ditt nätverk hemma skyddade via samma VPN uppkoppling. Grymt smidigt!
Kräver dock att du har en router som stödjer denna funktion, som till exempel många ASUS routrar.

Gjorde lite hastighetstester mot deras VPN servrar i olika länder. Resultaten ser ni nedan. Testerna är gjorda med bredbandskollen.se
Har en 250/100 internetlina från Bredbandsbolaget hemma.

Utan VPN
Ping: 7 ms
Nedladdning: 263 Mbit/s
Uppladning: 108 Mbit/s

F-Secure Freedome - Sverige
Ping: 10 ms
Nedladdning: 120 Mbit/s
Uppladning: 101 Mbit/s

NordVPN - Sverige
Ping: 15 ms
Nedladdning: 77 Mbit/s
Uppladning: 68 Mbit/s

F-Secure Freedome - Finland
Ping: 29 ms
Nedladdning: 63 Mbit/s
Uppladning: 80 Mbit/s

NordVPN - Finland
Ping: 15 ms
Nedladdning: 52 Mbit/s
Uppladning: 104 Mbit/s

F-Secure Freedome - Tyskland
Ping: 69 ms
Nedladdning: 25 Mbit/s
Uppladning: 97 Mbit/s

NordVPN - Tyskland
Ping: 61 ms
Nedladdning: 45 Mbit/s
Uppladning: 29 Mbit/s

F-Secure Freedome - Nederländerna
Ping: 53 ms
Nedladdning: 36 Mbit/s
Uppladning: 100 Mbit/s

NordVPN - Nederländerna
Ping: 59 ms
Nedladdning: 71 Mbit/s
Uppladning: 49 Mbit/s

Man kan säker försöka byta till någon annan server i respektive land, om man kör NordVPN och välja en server som ger lite bättre hastighet just då. Men för enkelhetens skull valde jag bara själva landet vid anslutning av VPN tjänsten för en snabbtest.

Kan rekommendera båda tjänsterna. Båda har programvara för Windows, Mac, iOS och Android och jag tycker båda tjänsterna fungerar bra.
Ibland kan det bli stopp på den ena eller andra servern. Då bara byter man server / land, och fortsätter. Det problemet har jag sett på båda, dock väldigt sällan.
På NordVPN ingår det 6 anslutningar samtidiga.
På F-Secure Freedome väljer man vid köpet om man vill använda deras programvara på 3, 5 eller 7 datorer / enheter.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

en fundering jag fick iom denna tråd.

hur gör ni som använder VPN med speltjänster som Steam, Origin m.fl? De brukar väl ha rätt tydliga EULA att man inte får handla via VPN-tunnlar? hur gör ni när ni spelar? Vågar ni logga in och spela genom VPN, vågar ni handla? Stänger ni av när ni drar igång Steam?

Finns det risk att kontot stängs av bara för att man spelar via VPN men inte handlar?

Permalänk
Medlem

@Cirap: Har aldrig handlat spel via VPN & Steam.
Däremot går det hur bra som helst att logga in och spela via VPN tunnel med Steam. Så länge man väljar svenska servrar, kopplar den upp som vanligt. Väljer du en VPN server i ett annat land så frågar steam efter lösenordet till ditt Steam konto, när du startar Steam. Men det är bara att logga in och köra som vanligt. Har inte märkt någon skillnad direkt.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med PIA - private Internet access.

Kostar några hundralappar om året men tjänsten är otroligt stabil, programvara till alla plattformar och fantastiska hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa VPN, i mitt fall tror jag på OVPN.

Huvudanledningen är anonymitet både här och nu men även historiskt. Självklart uppstår det ett par frågor, den främsta är hur jag vet att jag verkligen är anonym även i långa loppet? Hur verifierar jag detta?

Jag har Telia som operatör som tydligen är glada för att logga allt. Om jag använder en VPN tjänst så antar jag att de kan se i sina loggar att min IP kopplar upp sig mot en server via VPN men de lär inte kunna läsa av trafiken dit. När jag väl är uppkopplad till VPN servern så går jag mot internet via en annan gateway vilket också ger mig ett annat publikt IP nr. Telia hade troligen velat logga detta också men vad jag förstår så kommer de aldrig så långt?

VPN är bra för att skydda trafik mellan 2 hostar men om VPN tjänsten loggar trafiken ut genom gatewayen till internet så lär man inte längre vara så anynoym då det är VPN tjänsten som får ta emot en ev begäran av vem som står bakom en given Ip vid en given tidpunkt. De flesta VPN tjänster skryter med att de inte sparar några loggar men det är egentligen omöjligt att veta tills det verkligen kommer in en begära till dem. Så har VPN företaget funnits länge och man inte kan hitta något negativt om dem(ex att de givet ut loggar) så bör det vara säkert.

Har jag förstått det rätt? Och isåfall, hur verifierar jag att jag verkligen går genom en annan gateway?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Cenario:
Du [krypterar traffiken] -> Telia -> VPN [avkrypterar - Byter IP] -> världen

Som du ser, by-passar du telia, som kan och vill logga/lysna på dej, med krypterad traffik, till din VPN.
Telia ser att du skickar och tar emot XX-Terra ettor och nollor, till/från VPN-servern, men då traffiken är krypterad, har de ingen aning om vad det är för traffik, bara att den är där. De kan mao logga kontakt med VPN och antal Terra skickade/mottagna. Inget mer.

VPN-servern avkrypterar din data, byter ditt Telia IP mot sin egna och skickar dina signaler vidare till vart du bad om.
Svaren kommer tillbaka till det IP som VPN givit dej. VPN krypterar svaren och skickar in dem i Telia tunneln till dej.

Om jag skulle vilja ta reda på vem som skickade filen (Som du gav mej), så kan jag spåra dej tillbaka till din VPN, där tar det stopp.
IP't som du hade vid tillfället, släpptes vid XX tidpunkt, nu är den ledig, eller tagen av en annan kund, eller kanske du igen, vem vet? Hela tricket här är att de inte loggar data. Samma sekund som du släpper VPN IP't, antingen för att du loggade ur, eller för att VPN bytte IP't mot ett annat, försvinner alla spår.
Din ISP är enligt lag skylldig att lagra info om vem som var bakom IP't, vid vilken tidpunkt.
Din VPN leverantör är inte en ISP och är därför inte skyldig att lagra informationen. Och de vore korkade om de gjorde det, för kommer det fram, så försvinner ALLA kunderna direkt, eftersom det är hela affärsidén att inga loggar förs.
Annars hade det räckt att du loggade av från Telia och spåren var borta. (Om inte din ISP=Telia lagrat info)

En annan variant, är att företaget man arbetar på sätter upp en VPN server. Då kan de anställda, logga in på VPN-servern och på så sätt komma åt företagets servrar, som om de befann sig på arbetsplatsen. (Det var nog ursprungs tanken med tekniken.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Jimmy: Cenario:
Du [krypterar traffiken] -> Telia -> VPN [avkrypterar - Byter IP] -> världen

Som du ser, by-passar du telia, som kan och vill logga/lysna på dej, med krypterad traffik, till din VPN.
Telia ser att du skickar och tar emot XX-Terra ettor och nollor, till/från VPN-servern, men då traffiken är krypterad, har de ingen aning om vad det är för traffik, bara att den är där. De kan mao logga kontakt med VPN och antal Terra skickade/mottagna. Inget mer.

VPN-servern avkrypterar din data, byter ditt Telia IP mot sin egna och skickar dina signaler vidare till vart du bad om.
Svaren kommer tillbaka till det IP som VPN givit dej. VPN krypterar svaren och skickar in dem i Telia tunneln till dej.

Om jag skulle vilja ta reda på vem som skickade filen (Som du gav mej), så kan jag spåra dej tillbaka till din VPN, där tar det stopp.
IP't som du hade vid tillfället, släpptes vid XX tidpunkt, nu är den ledig, eller tagen av en annan kund, eller kanske du igen, vem vet? Hela tricket här är att de inte loggar data. Samma sekund som du släpper VPN IP't, antingen för att du loggade ur, eller för att VPN bytte IP't mot ett annat, försvinner alla spår.
Din ISP är enligt lag skylldig att lagra info om vem som var bakom IP't, vid vilken tidpunkt.
Din VPN leverantör är inte en ISP och är därför inte skyldig att lagra informationen. Och de vore korkade om de gjorde det, för kommer det fram, så försvinner ALLA kunderna direkt, eftersom det är hela affärsidén att inga loggar förs.
Annars hade det räckt att du loggade av från Telia och spåren var borta. (Om inte din ISP=Telia lagrat info)

En annan variant, är att företaget man arbetar på sätter upp en VPN server. Då kan de anställda, logga in på VPN-servern och på så sätt komma åt företagets servrar, som om de befann sig på arbetsplatsen. (Det var nog ursprungs tanken med tekniken.)

Precis så som jag misstänkte att det fungerade, tack för att du klargjorde! Då känns det så gott som 100% anonymt så länge man får tag på en VPN tjänst som inte loggar vilket inte verkar svårt.

Jag bör kunna kontrollera IP effekten genom att först kontrollera min publika IP via någon websida, starta VPN och besöka samma sida och se att jag nu har en annan IP adress.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide