Använda en 10 år gammal bildskärm till en ny dator?

Permalänk

Använda en 10 år gammal bildskärm till en ny dator?

Jag har i dag en ca 10 år gammal bildskärm som heter Dell 2405FPW: http://www.sweclockers.com/forum/trad/502359-dell-ultrasharp-...

Jag har i dag en stationär dator som är lika gammal som skärmen (2005/2006). Jag funderar på att köpa en ny dator tex en: https://www.dustinhome.se/product/5010899724/vivomini-un65h?s...

Bildskärmen som jag har kostade ca 10 000 kr när den var ny och var väldigt bra för sin tid. I dag får man en lika stor Dell-bildskärm till en tredjedel av priset. Är det idé att köpa en ny bildskärm också eller tycker ni att min gamla skärm duger lika gott även åt min nya dator som den gamla? Datorn och bildskärmen ska användas till kontorsarbete, spela enkla spel och titta på film/fotografier.

Jag har tittat lite på en Dell UltraSharp U2515H: https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515...

10 år brukar göra stor skillnad i datorvärlden men har tekniken utvecklats så mycket att en Dell UltraSharp U2515H för ca 3 500 kr är påtagligt bättre en 10 år gammal Dell 2405FPW för ca 10 000 kr?

Permalänk
Skrivet av Clockovic:

Jag har i dag en ca 10 år gammal bildskärm som heter Dell 2405FPW: http://www.sweclockers.com/forum/trad/502359-dell-ultrasharp-...

Jag har i dag en stationär dator som är lika gammal som skärmen (2005/2006). Jag funderar på att köpa en ny dator tex en: https://www.dustinhome.se/product/5010899724/vivomini-un65h?s...

Bildskärmen som jag har kostade ca 10 000 kr när den var ny och var väldigt bra för sin tid. I dag får man en lika stor Dell-bildskärm till en tredjedel av priset. Är det idé att köpa en ny bildskärm också eller tycker ni att min gamla skärm duger lika gott även åt min nya dator som den gamla? Datorn och bildskärmen ska användas till kontorsarbete, spela enkla spel och titta på film/fotografier.

Jag har tittat lite på en Dell UltraSharp U2515H: https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515...

10 år brukar göra stor skillnad i datorvärlden men har tekniken utvecklats så mycket att en Dell UltraSharp U2515H för ca 3 500 kr är påtagligt bättre en 10 år gammal Dell 2405FPW för ca 10 000 kr?

vad har 10,000kr med skärmen att göra om det var för 10år sedan ?
ska du jämföra med nya skärmar så gör det mot skärmar som har liknande specs som den gamla? 1920x1200 24"

den här har ju nästan samma fast en bråkdel av priset
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2628370

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Testa och avgör själv?

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockovic:

Datorn och bildskärmen ska användas till kontorsarbete, spela enkla spel och titta på film/fotografier.

Då duger den du har säkerligen gott och väl. Speciellt om det var en så dyr skärm vid det tillfället du köpte den.

Skrivet av Clockovic:

10 år brukar göra stor skillnad i datorvärlden men har tekniken utvecklats så mycket att en Dell UltraSharp U2515H för ca 3 500 kr är påtagligt bättre en 10 år gammal Dell 2405FPW för ca 10 000 kr?

Det som är bättre är säkerligen färgerna och energiförbrukningen, inte mycket annat. (jämfört mot äldre skärmar) Den skärmen du länkat till har lite högre upplösning, vilket gör den mer tungdriven i spel. Vad vill du ska vara bättre?
Jag använder också en 10 år gammal skärm. Spelar dagligen "krävande" spel och håller på med bildredigering.
Min skärm kostade ca 3000kr för 10 år sedan.

Mitt svar, behåll den gamla om det inte är något fel på den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

@Clockovic:
Min gamla skärm är ca 8-9år (Eizo s2431w) och det är absolut inget fel på den, köpte en ny för att jag ville ha 1440p, 144hz och gsynk, men för enklare spel, kontorsarbete och film så behövs ju inte dom funktionerna.
Men tittar du på mycket film och du har en massa fönster uppe samtidigt så kanske du ska ta och titta på 21:9 skärm om du har pengar som du inte behöver till nått annat.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Testa och avgör själv?

Mvh

Jag vill veta innan jag köper för om min gamla bildskärm är lika bra eller till och med bättre än den nya bildskärmen så vill jag inte lägga ut pengar i onödan på en skärm som inte är bättre än den gamla.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

vad har 10,000kr med skärmen att göra om det var för 10år sedan ?

Det var bara ett sätt att förklara att bildskärmen en gång i tiden var riktigt bra varför den kanske fortfarande står sig i konkurrensen med många nya skärmar. Det var därför jag berättade hur mycket den kostade för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Har själv nyligen bytt från exakt samma modell och med tanke på bla eftersläpningarna, värmen, och gradvis försämrade ccfl rör så var bytet lätt. Do it:) Valde IPS medmera på ersättaren i samma prisklass och kan rekommendera.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Clockovic:

Det var bara ett sätt att förklara att bildskärmen en gång i tiden var riktigt bra varför den kanske fortfarande står sig i konkurrensen med många nya skärmar. Det var därför jag berättade hur mycket den kostade för 10 år sedan.

Förstår hur du tänker,
Därmed INTE sagt att den inte fungerar ypperligt för vad du skall ha den till.
Kontorsarbete och lite FB gaming kommer den att prestera bra till, så du behöver absolut inte köpa en ny skärm.
Och även om du skulle vilja ha en bättre skärm, finns det begagnade för 1000:- som slår din nuvarande.

Jag kör på en gammal Belinea o.display 22" på kontoret, finns inte ens någon som hört talas om den och den kostade nog bara 1500:- för 10 år sedan, idag får jag betala någon, för att ta den ifrån mig,, ha ha ha , men den gör sitt jobb...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Sötast

Är du fortfarnde nöjd? - Behåll
Är du missnöjd? - Byt

Om man går från en hög prisklass så brukar det vara så att man bör hålla sig inom samma vid byte annars är det stor risk att man byter ner sig.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Förstår hur du tänker,
Därmed INTE sagt att den inte fungerar ypperligt för vad du skall ha den till.
Kontorsarbete och lite FB gaming kommer den att prestera bra till, så du behöver absolut inte köpa en ny skärm.

Jag tänker lite som så att om jag lägger ut flera tusen på en ny dator så vill jag inte sitta med en gammal skärm som drar ner helhetsupplevelsen. Men jag tolkar era svar som att jag kan göa vilket som. Dell-skärmen för 3 000+ som jag länkade till är troligtvis bättre än min gamla skärm men min gamla skärm duger nästan lika bra för mina ändamål med datorn. Har jag förstått er rätt?

Permalänk
Skrivet av X078:

Har själv nyligen bytt från exakt samma modell och med tanke på bla eftersläpningarna, värmen, och gradvis försämrade ccfl rör så var bytet lätt. Do it:) Valde IPS medmera på ersättaren i samma prisklass och kan rekommendera.

I samma prisklass som vad då? Som den gamla Dell-skärmen för 10 000 kr eller i samma prisklass som den nya Dell-skärmen jag länkade till?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Är du fortfarnde nöjd? - Behåll
Är du missnöjd? - Byt

Jag är nöjd med skärmen jag har men jag vet också av erfarenhet att jag många gånger har blivit överraskad över hur mycket bättre bilden är när jag har bytt upp mig. Jag tycker att man blir lite hemmablind eller vad man ska kalla det av att använda sin gamla vanliga skärm. Man märker inte hur skärmen har blivit relativt sämre jämfört med nya skärmar för man är så van vid sin gamla vanliga bildskärm. Jag tänker att bildskärmarna borde ha utvecklats mycket de senaste 10 åren och därför vara mycket bättre i dag än förr men samtidigt så var min gamla skärm dyr för sin tid vilket tänker jag innebär att den har längre hållbarhet än bildskärmar i mer normal prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockovic:

Jag vill veta innan jag köper för om min gamla bildskärm är lika bra eller till och med bättre än den nya bildskärmen så vill jag inte lägga ut pengar i onödan på en skärm som inte är bättre än den gamla.

Köp datorn först o testa med din gamla skärm, är du nöjd med den idag så kommer du säkert vara nöjd med den sen.

Eller har du tänkt att ta pengar som ev ska gå till en skärm och använda på datorn istället så vet jag inte.
svårt att säga, smaken o kraven är olika

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Kontorsarbete och lite FB gaming kommer den att prestera bra till, så du behöver absolut inte köpa en ny skärm.
Och även om du skulle vilja ha en bättre skärm, finns det begagnade för 1000:- som slår din nuvarande.

Jag känner att min nuvarande bildskärm är ganska dålig trots allt när du skriver att begagnade skärmar för 1 000 kr slår min nuvarande skärm.

Kommer jag att märka en skillnad i bildkvalitet (färger) om jag köper en ny Dell för ca 3 000 kr jämfört med om jag har kvar min gamla bildskärm eller märks skillnaden först om man använder skärmen till mer avancerade saker än kontorsarbete, enkla spel och film?

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Eller har du tänkt att ta pengar som ev ska gå till en skärm och använda på datorn istället så vet jag inte.

Nej jag har två olika budgetar för datorn och bildskärmen eller vad man ska säga. Jag kommer inte att köpa en dyrare dator för att jag inte köper en bildskärm. De pengar som jag sparar på bildskärmen kommer jag att lägga på vin, kvinnor och sång.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Jag kör på en gammal Belinea o.display 22" på kontoret, finns inte ens någon som hört talas om den och den kostade nog bara 1500:- för 10 år sedan, idag får jag betala någon, för att ta den ifrån mig,, ha ha ha , men den gör sitt jobb...

Men tänk om du hade presterat bättre i ditt jobb med en ny bildskärm som är mindre uttröttande att titta på? Jag menar det är ju ofta så att man vänjer sig vid sin skärm och inte märker hur utvecklingen så att säga har sprungit ifrån bildskärmen. Ofta märker man inte hur dålig skärm man har förrän man byter till en mycket bättre. Jag vill ju slippa köpa en bildskärm i onödan så därför vill jag försöka få svar på var min gamla bildskärm står i konkurrensen efter 10 år av bildskärmsutveckling. Jag förstår ju att utvecklingen har gått framåt men nu talar vi trots allt om en skärm som var betydligt dyrare än genomsnittsskärmen för 10 år sedan.

Permalänk
Skrivet av kaya:

@Clockovic:
Min gamla skärm är ca 8-9år (Eizo s2431w) och det är absolut inget fel på den, köpte en ny för att jag ville ha 1440p, 144hz och gsynk, men för enklare spel, kontorsarbete och film så behövs ju inte dom funktionerna.
Men tittar du på mycket film och du har en massa fönster uppe samtidigt så kanske du ska ta och titta på 21:9 skärm om du har pengar som du inte behöver till nått annat.

Vad gjorde du med din gammla skärm kaya? Har precis också en Eizo S2431W som jag köpte för 9 år sedan. Har skaffat en ny då hag ville ha 1440p, 144Hz och freesync. Om du sålde din Eizo, vad fick du för den? Har svårt att uppskatta vad man kan få, gissar på att det inte är så mycket.

Sorry för trådkapningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du kan vinna något på är att skaffa mer skärmyta och/eller gå upp rejält i upplösning eller genom att ha flera skärmar, att få mycket mer pixlar och yta kommer att ge en verklig förbättring men att bara byta för små skillnader i "bildkvalitet"
kommer inte att påverka dig alls vid kontorsbruk, däremot är det ju fruktansvärt jobbigt och inproduktivt att sitta vid en dator med bara en liten 25" skärm med låg upplösning.
Skaffa en hellre en till skärm eller gå upp på 40 " eller liknande så det händer nått med egenskapen som betyder mest, skärmyta, då händer det även saker med hur du kan arbeta med saker, många fönster och stor yta är fantastiskt, att sitta med bara en 25" are och försöka jobba känns som nått man gjorde förr i tiden

Behåll alltså din gamla skärm och skaffa dessutom en till (och helst större) skärm och använd båda.
Skaffa också en kalibrator och profilera så får du bättre bildkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockovic:

I samma prisklass som vad då? Som den gamla Dell-skärmen för 10 000 kr eller i samma prisklass som den nya Dell-skärmen jag länkade till?

I samma prisklass som vad din gamla skärm kostade dvs ca10k. Jag lägger gärna lite mer på skärmar då jag dels har dem längre och dels utvecklas tekniken inte lika fort som andra komponenter. Nästa byte blir kanske om 7-10 år.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Clockovic: Din skärm är lika bra idag som den var för 10 år sedan.

Trivs du med den, byt inte.
Sålänge du inte velat ha högre upplösning, bättre latens / responstid (mest för spel) eller en mer 100% färgåtergivning så ser jag ingen anledning till varför du skulle uppgradera.

Och jag utgår 100% från att du använder DVI idag, och är den kontakten du kommer använda till den nya datorn med (se till att köpa en adapter bara om du skall använda datorn du länkar till)

Alla andra källor på din nuvarande skärm är analoga, och de vill du undvika!

Nackdelarna med en gammal skärm är inte så många, men de jag tänker direkt på är väl TCO klassen, alltså energi-klassen den går inom.
Kortfattat; En ny skärm idag använder uteslutande LED teknik för bakgrundsbelysningen, därav att de kan vara så tunna.

Äldre "plattskärmar" använder CCFL typ som är som 2st lysrör bakom själva panelen.
Detta är inte sämre på något sätt (många semi-professionella användare sitter fortfarande med dessa typer utav skärmar pga. mindre bleed och glow -effekter) Jag hade själv länge en Dell U2711 som enligt mig är en utav de bästa skärmarna genom tiderna - den har CCFL belysning..

En oväntad fördel med att de må dra mer ström, är ju då att de även alstrar mer värme - så när jag satt på kontoret kunde jag mer eller mindre stänga av elementet på hösten/vintern - skärmen värme upp rummet !
Visserligen ett litet rum, men kontor är sällan stora.

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

@Clockovic: Din skärm är lika bra idag som den var för 10 år sedan.

Trivs du med den, byt inte.
Sålänge du inte velat ha högre upplösning, bättre latens / responstid (mest för spel) eller en mer 100% färgåtergivning så ser jag ingen anledning till varför du skulle uppgradera.

Och jag utgår 100% från att du använder DVI idag, och är den kontakten du kommer använda till den nya datorn med (se till att köpa en adapter bara om du skall använda datorn du länkar till)

Alla andra källor på din nuvarande skärm är analoga, och de vill du undvika!

Nackdelarna med en gammal skärm är inte så många, men de jag tänker direkt på är väl TCO klassen, alltså energi-klassen den går inom.
Kortfattat; En ny skärm idag använder uteslutande LED teknik för bakgrundsbelysningen, därav att de kan vara så tunna.

Äldre "plattskärmar" använder CCFL typ som är som 2st lysrör bakom själva panelen.
Detta är inte sämre på något sätt (många semi-professionella användare sitter fortfarande med dessa typer utav skärmar pga. mindre bleed och glow -effekter) Jag hade själv länge en Dell U2711 som enligt mig är en utav de bästa skärmarna genom tiderna - den har CCFL belysning..

En oväntad fördel med att de må dra mer ström, är ju då att de även alstrar mer värme - så när jag satt på kontoret kunde jag mer eller mindre stänga av elementet på hösten/vintern - skärmen värme upp rummet !
Visserligen ett litet rum, men kontor är sällan stora.

Lycka till!

Jag tror det lutar mot att jag behåller min gamla skärm trots allt. Jag verkar inte ha tillräckligt mycket att vinna på att ha en ny skärm till en ny dator för att det ska vara värt kostnaden.

Permalänk
Avstängd

Jag har också kvar några 10 år + gamla skärmar, det är faktiskt inte så stor skillnad.

Annars är de faktiskt som sagt ganska likvärdiga, håller du mest på med kontorsarbeten kan faktiskt gamla monocrom skärmar vara bättre för ögonen om de är av hög kvalitet.

Tvärtom tycker jag att de gamla trotjänarna av hög kvalitet ofta är mer pålitliga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Och jag utgår 100% från att du använder DVI idag

Jag använder självklart DVI i dag ja.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Clockovic:

Jag tror det lutar mot att jag behåller min gamla skärm trots allt. Jag verkar inte ha tillräckligt mycket att vinna på att ha en ny skärm till en ny dator för att det ska vara värt kostnaden.

Tycker jag du gör rätt i.
Smutt liten maskin du kollat på förresten, den tycker jag helt klart du skall köra på!

Tänk bara på att du behöver en DP->DVI adapter för att kunna använda den...

Adapter:
https://www.dustinhome.se/product/5010744591/adapter

Kabel med 2m längd
https://www.dustinhome.se/product/5010329353/dp-2020

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Som många andra varit inne på, så lär du inte vinna så mycket på att skaffa en ny skärm i dagsläget.

Speciellt inte om du redan är nöjd med arbetsytan, färgåtergivning, ljusstyrkan, svärta samt kan leva med viss eftersläpning i bilden.

Själv sitter jag med en gammal LCD med CCFL som jag försökt byta ut flera ggr. Men varje gång jag sätter en LCD med LED bredvid, så åker LED:en ut snabbare än kvickt. Ojämn belysning, onaturliga färger och dålig svärta plågar många skärmar idag. Nu väntar jag tålmodigt på att OLED ska komma ned i en attraktiv prisnivå istället.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Tycker jag du gör rätt i.
Smutt liten maskin du kollat på förresten, den tycker jag helt klart du skall köra på!

Tänk bara på att du behöver en DP->DVI adapter för att kunna använda den...

Adapter:
https://www.dustinhome.se/product/5010744591/adapter

Kabel med 2m längd
https://www.dustinhome.se/product/5010329353/dp-2020

Det är väl bättre att köpa kabeln som är 2 m än adaptern? Jag menar det blir ju en extra skarv om man köper adaptern. Inbillar mig att skarvar riskerar att störa signalen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Clockovic:

Det är väl bättre att köpa kabeln som är 2 m än adaptern? Jag menar det blir ju en extra skarv om man köper adaptern. Inbillar mig att skarvar riskerar att störa signalen.

Visst, kör på kabeln, det blir ju mindre joxx för dig.
Tänkte om du ville återanvända kabeln du redan hade mest..

Att extra skarvar osv stör är förvisso sant, men sett till den låga upplösningen du kör (1920x1200) och även högre såsom 1440p (2560x1440) spelar det ingen roll... Det är först när du börjar gå upp mot 4K och/eller 100-144hz uppdateringsfrekvens du behöver så ren signal som möjligt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

VGA signalen är faktiskt väldigt stabil i sådanahär sammanhang, du kan ha ganska många meter VGA kablage till en normal bildskärm utan att det händer något som går att se med ögat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Clockovic:

Jag tror det lutar mot att jag behåller min gamla skärm trots allt. Jag verkar inte ha tillräckligt mycket att vinna på att ha en ny skärm till en ny dator för att det ska vara värt kostnaden.

Det gör du nog rätt i.

Jag säger som många andra i tråden, den enda skillnaden på din skärm mot en skärm idag är CCFL belysningen och att den eventuellt har degraderat. Alltså att du inte får upp lika hög ljusstyrka som med en ny skärm. Men upplever du att skärmen är ljus nog finns ingen anledning att byta.

Sedan är det ju såklart mer eftersläp med en gammal skärm, men är det inget du märkt av nu så kommer du ju inte märka av det mer med ny dator.

Jag har förövrigt en 30" + 2st 20" skärmar med CCFL och IPS, som börjar närma sig 10 år. Färgerna är minst lika bra på dom som min hyfsat nya Eizo FlexScan EV2736W.

Använder dock en 144hz TN skärm för spel, men spelar man inte snabba FPS spel (som jag gör) har man ingen direkt nytta av det heller.