Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen skulle jag vilja ha 2-3 stycken bilen; en framåt, en bakåt och en riktad snett bakåt ut genom sidorutan vid förarplatsen.

Du glömde ett par som håller koll på vad föraren har för sig så man ser om det går för fort eller om han gör andra dumheter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen skulle jag vilja ha 2-3 stycken bilen; en framåt, en bakåt och en riktad snett bakåt ut genom sidorutan vid förarplatsen.

Varför inte satsa på en Google maps Street View kamera?

Dom verkar klara sig i dagsläget utan problem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår, vad jag även blivit tillsagd av polis är att du får ha en (iaf här) så länge den är lätt att demontera (inte fastmonterad, för då gäller det inte), inte lämnas i när bilen är "utan förare". Det vill säga, så länge du kör bilen och du sitter i den så är det ok.

Jag tror detta är ett litet luddigt ämne och kan tolkas på flera olika sätt. Jag tror dock att kör du en såpass bil att du känner att en kamera är ett måste, kommer nog polisen som stannar dig också förstå.

Jag fick ingen varning, ingen böter, bara information. Han var mest nyfiken på varför jag hade en klump som satt vid rutan. Dock värt att notera att detta var väl över två år sen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Läser i DN om dåliga nyheter för ägare till drönare. Senare i artikeln ser jag dock vad jag tror är bra nyheter för ägare till dascams, eller vad säger ni?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dronarkameror-kraver-tillsta...

Domen i fråga hittas här: http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Permalänk
Medlem

Läste samma som ovan, betyder de att det är lagligt med dashcam nu? Eller är domen inte klar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetari:

Läste samma som ovan, betyder de att det är lagligt med dashcam nu? Eller är domen inte klar?

"Kameran kommer att vara uppsatt på vindrutans insida i en bil eller på ett cykelstyre, dvs. i fordonsförarens omedelbara närhet. Föraren ska starta och stänga av kameran samt avgöra vad som ska filmas genom att styra fordonet. All manövrering av kameran ska således ske på platsen.
Det är därmed inte fråga om en övervakningskamera i kameraövervakningslagens mening och något tillstånd krävs inte."

Mer lättläst variant..
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltni...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetari:

Läste samma som ovan, betyder de att det är lagligt med dashcam nu? Eller är domen inte klar?

Det har alltid varit lagligt med dashcam så länge du manövrerar fordonet kameran sitter på eller i.
Det är som att du skulle sitta med en vanlig kamera i bilen. Det är det dom kommit fram till i domen, och det är bara nån krånglig bitter polis och sedan åklagare som drivit det vidare. Dom har inte ändrat nått i lagen, och därmed har det inte plötsligt blivit lagligt.

Det är däremot inte lagligt att lämna den på när du inte kör bilen, då du inte längre styr den så klassas den som övervakningskamera, vilket kräver tillstånd på offentliga platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"Kameran kommer att vara uppsatt på vindrutans insida i en bil eller på ett cykelstyre, dvs. i fordonsförarens omedelbara närhet. Föraren ska starta och stänga av kameran samt avgöra vad som ska filmas genom att styra fordonet. All manövrering av kameran ska således ske på platsen.
Det är därmed inte fråga om en övervakningskamera i kameraövervakningslagens mening och något tillstånd krävs inte."

Mer lättläst variant..
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltni...

Jo läste det, men läser man vidare i pdf:n så står det:
"Om någon fäster sin mobiltelefonkamera i en bil eller på ett cykelstyre för att vid
ett enstaka tillfälle filma under ett fåtal minuter får detta anses vara sådan övervakning
som är undantagen från tillståndsplikt. Om man i stället filmar vid upprepade
tillfällen och i upp till 20 minuter är kameran däremot varaktigt uppsatt.
Man kan inte undgå att träffas av kameraövervakningslagens regler genom att
montera upp och ner en övervakningskamera. "

Det var främst detta som gjorde mig osäker.

Skrivet av Fextreme_fa:

Det har alltid varit lagligt med dashcam så länge du manövrerar fordonet kameran sitter på eller i.
Det är som att du skulle sitta med en vanlig kamera i bilen. Det är det dom kommit fram till i domen, och det är bara nån krånglig bitter polis och sedan åklagare som drivit det vidare. Dom har inte ändrat nått i lagen, och därmed har det inte plötsligt blivit lagligt.

Det är däremot inte lagligt att lämna den på när du inte kör bilen, då du inte längre styr den så klassas den som övervakningskamera, vilket kräver tillstånd på offentliga platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm du säger alltså att det alltid varit lagligt med dashcam UTAN tillstånd tidigare? Läser man t.ex.här Så motsäger de allt det du skriver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetari:

Hmm du säger alltså att det alltid varit lagligt med dashcam UTAN tillstånd tidigare? Läser man t.ex.här Så motsäger de allt det du skriver...

Som sagt så har inga lagar ändrats, det har därmed alltid varit lagligt. Det är lite tvetydligt och läsa på Datainspektionens hemsida efter som deras största syfte är att värna om integriteten, och de vill att så lite av offentliga platser filmas som möjligt. De gör dom genom att sprida ordet att det är förbjudet, sen kan många lagar tolkas olika och de tolkar den åt sin vinning i detta fallet.

Skillnaden är rätt stor mellan en camera i bilen som man sitter 1 meter i från under hela tiden den används och en övervakningskamera, som då filmar utan någon kameramanns närvaro.
Det är det HFD kommit fram till, en dashcam kan mer liknas en handhållen kamera än en övervakningskamera. Men lämnar du fordonet med kameran på så blir det genast mer lik en övervakningskamera.

Och angång det här med att drönare kräver tillstånd är lite samma spår. De klassas som övervakningskameror då de kan användas på platser där kameramannen inte kommer åt, alltså liknas det mer en övervakningskamera än en handhållen kamera. Trots att drönaren konstant måste manövreras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då skulle alltså kunna ha sin mobil i en hållare och använda som temporär dashcam?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Då skulle alltså kunna ha sin mobil i en hållare och använda som temporär dashcam?

Helt korrekt!

"...Även en kamera som fästs på ett rörligt objekt kan enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening vara att anse som uppsatt på sådant sätt som kameraövervakningslagen förutsätter. En kamera som helt tillfälligt monteras på detta sätt kan dock knappast anses vara uppsatt. Det bör fordras att placeringen har en viss varaktighet för att kameran ska omfattas av lagens tillämpningsområde (se prop. 2012/13:115 s. 26).

...

Det är därmed inte fråga om en övervakningskamera i kameraövervakningslagens mening och något tillstånd krävs inte. Överklagandet ska därför avslås."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte helt säker på hur lagen säger, men jag har använt Dashcam-filmer i mitt jobb som skadereglerare för att sätta vållanden, det är guld värt för oss eftersom vi annars bara har anmälningar att tillgå och det är många gånger det blir käbbel om det eftersom vi måste göra objektiva bedömningar.

Allt material som finns går att använda i svenska domstolar, oavsett om detta material har kommit fram lagligt eller olagligt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Inte helt säker på hur lagen säger, men jag har använt Dashcam-filmer i mitt jobb som skadereglerare för att sätta vållanden, det är guld värt för oss eftersom vi annars bara har anmälningar att tillgå och det är många gånger det blir käbbel om det eftersom vi måste göra objektiva bedömningar.

Allt material som finns går att använda i svenska domstolar, oavsett om detta material har kommit fram lagligt eller olagligt.

Kul att höra att det uppskattas. Har kört med dashcam ett bra tag nu men tack och lov inte behövt använda den för någon olycka än, peppar, peppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det har alltid varit lagligt med dashcam så länge du manövrerar fordonet kameran sitter på eller i.
Det är som att du skulle sitta med en vanlig kamera i bilen. Det är det dom kommit fram till i domen, och det är bara nån krånglig bitter polis och sedan åklagare som drivit det vidare. Dom har inte ändrat nått i lagen, och därmed har det inte plötsligt blivit lagligt.

Det är däremot inte lagligt att lämna den på när du inte kör bilen, då du inte längre styr den så klassas den som övervakningskamera, vilket kräver tillstånd på offentliga platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstått det rätt (då jag också kollade på detta för typ 2-3 år sedan, så nej det var inte lagligt, eftersom du fastmonterade kameran som filmade publikt område (vägen framför). Det var dock en gråzon som du säger vad som var "fastmonterad", men där va någon dom som referade till liknande hos en butik som satte och och monterade ner kameran varje dag. Och eftersom "fästet" satt fast, var den fastmonterad, oavsett om kameran monterades ner vid vissa tidpunkter.

Dock är där en sak som troligen gör både "rätt och fel" det korrekta svaret på frågan mellan dig och andra, och det är att lagar aldrig riktigt träder i kraft förrän en domstol tolkat dem, vilket nu skett

Skrivet av Señor Hallon:

Inte helt säker på hur lagen säger, men jag har använt Dashcam-filmer i mitt jobb som skadereglerare för att sätta vållanden, det är guld värt för oss eftersom vi annars bara har anmälningar att tillgå och det är många gånger det blir käbbel om det eftersom vi måste göra objektiva bedömningar.

Allt material som finns går att använda i svenska domstolar, oavsett om detta material har kommit fram lagligt eller olagligt.

Som du säger är ju videobevis utan tvekan det vettigaste här, då ord mot ord sällan gör något. Och vi har som sagt fri bevisföring i Sverige, där även olagligt material kan användas. Dock ändrar det inte att vederbörande kanske får rätt hos ett försäkringsbolag, men sedan om det vore olagligt, böter/straff från polisen i efterhand.

Som det är nu dock verkar det fritt fram att sätta kamera på cykeln eller i bilen, så länge den är fastmonterad där (enligt reglerna som jag tror någon skrev ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fasta installationer får du inte ha, alltså en dachcam i bilen. Dock får du ha det på din mc hjälm då den inte gills som en "fast installation" då du rör på huvudet/kameran hela tiden.

(som jag har förstått det / läst)

Så rent teoretiskt så kan jag silvertejpa fast kameran på huvudet och filma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Vi får se vad hovrätten kommer fram till helt enkelt. Helt frånkopplat övervakning i min mening just för att kameran bara används när fordonet används och inte på en specifik plats.

Vad gäller drönare kanske man skulle förenkla läget genom att säga att den som manövrerar drönaren i lagens ögon befinner sig där drönaren gör dvs olaga intrång med mer gäller precis som om personen t.ex. tagit sig in på någons tomt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Vi får se vad hovrätten kommer fram till helt enkelt. Helt frånkopplat övervakning i min mening just för att kameran bara används när fordonet används och inte på en specifik plats.

Såvitt jag förstår behöver vi inte vänta och se alls, beslutet kom från högsta förvaltningsdomstolen och det kan, vad jag vet, inte överklagas längre än så. Dashcams är lagliga helt enkelt.

Permalänk

Sverige <3 lagar som speglar 1970 typ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Vi får se vad hovrätten kommer fram till helt enkelt. Helt frånkopplat övervakning i min mening just för att kameran bara används när fordonet används och inte på en specifik plats.

Vad gäller drönare kanske man skulle förenkla läget genom att säga att den som manövrerar drönaren i lagens ögon befinner sig där drönaren gör dvs olaga intrång med mer gäller precis som om personen t.ex. tagit sig in på någons tomt själv.

Det är redan klar, för typ 2 månader sedan, källa: http://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sve... , http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Skrivet av Perb:

Såvitt jag förstår behöver vi inte vänta och se alls, beslutet kom från högsta förvaltningsdomstolen och det kan, vad jag vet, inte överklagas längre än så. Dashcams är lagliga helt enkelt.

Precis, det går inte o överklaga mer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är redan klar, för typ 2 månader sedan, källa: http://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sve... , http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...
Precis, det går inte o överklaga mer.

Rimligt resultat!
Jag såg enbart de artiklar folk hade länkat där det stod att ärendet överklagats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Såvitt jag förstår behöver vi inte vänta och se alls, beslutet kom från högsta förvaltningsdomstolen och det kan, vad jag vet, inte överklagas längre än så. Dashcams är lagliga helt enkelt.

Jag såg bara näst senaste informationen som folk hade länkat där det stod att det var överklagat till högsta instans.
Fint att de kom fram till rätt svar.