Permalänk
Medlem

Hur viktiga är distanserna?

Byggde ihop min dator, tyvärr totalt livlös när jag försökte starta den.
Testade att starta igång enbart CPU+fläkt, moderkort, 1 ramminne & grafikkortet utanför chassit, och den gick igång! Jag gissar därför på att det kan ha med distanserna i chassit att göra?
Fick med 12 skruvar till chassit. Moderkortet har 7 hål. I chassit sitter redan en "pigg" i mitten som håller fast moderkortet och som jag inte skruvar i. Resterande 5 av 6 hål i moderkortet kan jag skruva i distanser, men det sista hålet i moderkortet finns det inget hål för i chassit. Lät det bara vara förra gången. Kan det vara piggen eller att den saknar en distans som är problemet? Annars vet jag inte vad det kan vara, om jag inte bara kopplade fel första gången

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem att hoppa över en distans

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Borde inte vara något problem att hoppa över en distans

Ok! Slänger in allt i chassit igen då och testar

Permalänk
Medlem

Moderkortet får inte ta i chassit. Vilket ej bör hända om du saknar en distans.

Permalänk
Medlem

Du har sannolikt någon trasig komponent, bara prova att sätta i en grej i taget och provstarta, när den slutar funka så har du troligen hittat jackpot.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Gosse, du skrämde mig verkligen rejält med trådrubriken!
Men sen fick jag läst resten av tråden och kunde pusta ut.

En uppmaning till alla (som inte känner till det förstås)
SLARVA ALDRIG MED DISTANSERNA!

Tack för mig...

Permalänk
Medlem

kanske svarade för fort. Nu när jag tänker efter så kan det vara så att vissa delar av moderkortet inte blir jordat om du inte har en distans.

Men jag tror mer på att det Litenskit skrev att det kan vara en komponent som strular

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Monterat ihop allt och den verkar snurra igång hur fint som helst. Möjligt att något inte satt i tillräckligt förut. Nu blir det att dra om kablarna lite fint och börja testa den. Tack för hjälpen!!

Permalänk

@cads: om din teori skulle stämma helt så skulle den inte heller starta utanfär chassit, liggandes på tex moderkorts-lådan. (med de sagt så påstår jag inte att moderkortet inte skulle jordas genom distanserna) Det var bara en tankeställare.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

@cads: om din teori skulle stämma helt så skulle den inte heller starta utanfär chassit, liggandes på tex moderkorts-lådan. (med de sagt så påstår jag inte att moderkortet inte skulle jordas genom distanserna) Det var bara en tankeställare.

Tänkte lite så också. Nu händer inget när skärm tillkopplas dock, vilket det gjorde förut utanför chassit.

Permalänk
Skrivet av Lexn_R:

Tänkte lite så också. Nu händer inget när skärm tillkopplas dock, vilket det gjorde förut.

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet eller moderkortet?

Moderkortet. Kan testa grafikkortet också

Permalänk

Lista gärna dina komponenter. Ta även för vana att alltid göra det när du ber om hjälp. Blir lättate att hjälpa till då.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av Lexn_R:

Moderkortet. Kan testa grafikkortet också

Där har du förmodlogen felet. Prova grafikkortet så ska du se att du får bild.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Du har stekt moderkortet alla distanser behövs oftast . Dock kommer resten av komponenterna funka

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du har stekt moderkortet alla distanser behövs oftast . Dock kommer resten av komponenterna funka

hmm, är inte av den uppfattningen själv, och vore väldigt problematiskt i de chassin man haft som haft plastdistanser.
men länka gärna något på det, låter som en dålig konstruktion isåfall.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

@Lexius: Vad grundar du det på när TS har använt alla distanser förutom en? Moderkortet tar inte skada av att inte sitta fast i ett hörn, förutsatt att det inte har kontakt med bakomliggande plåt. (Vilket inte brukar vara fallet när man använder övriga distanser)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Lista gärna dina komponenter. Ta även för vana att alltid göra det när du ber om hjälp. Blir lättate att hjälpa till då.


Intel Core i5-6600K
ASUS GeForce GTX 1060 DUAL OC - 6GB
Corsair RM550x 550W
Cooler Master Hyper TX3 Evo
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Gigabyte Z170-GAMING K3
Fractal Design Define S Black Window

Skrivet av WillBjorG:

Där har du förmodlogen felet. Prova grafikkortet så ska du se att du får bild.

Hur kommer det sig att den gav bild när jag gjorde detta, fast utanför chassit? Grafikkortet har bara en ingång, tänkte köra dualscreen.

Märker att ingångarna sitt liiite "snett" mot chassit där bak, DVI-sladden verkar inte ens vilja gå in (moderkortets).

Skrivet av Lexius:

Du har stekt moderkortet alla distanser behövs oftast . Dock kommer resten av komponenterna funka

Hur hade jag kunnat lösa det, när det inte finns hål i chassit där distansen skulle suttit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du har stekt moderkortet alla distanser behövs oftast . Dock kommer resten av komponenterna funka

Sluta skriva skit. Nästan så jag vill anmäla det inlägget, så illa var det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Lexn_R:


Intel Core i5-6600K
ASUS GeForce GTX 1060 DUAL OC - 6GB
Corsair RM550x 550W
Cooler Master Hyper TX3 Evo
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Fractal Design Define S Black Window

Hur kommer det sig att den gav bild när jag gjorde detta, fast utanför chassit? Grafikkortet har bara en ingång, tänkte köra dualscreen.

Märker att ingångarna sitt liiite "snett" mot chassit där bak, DVI-sladden verkar inte ens vilja gå in.

Hur hade jag kunnat lösa det, när det inte finns hål i chassit där distansen skulle suttit

Du kan inte använda moderkortets bildutgång när du har grafikkortet i, Du har en DVI och 2 HDMI och 2 Display-port. Dessa är det du vill använda (Tex DVI och en DP)

Körde du utan att grafikkortet var istoppat utanför chassit? Brukar nämligen vara så att moderkortets utgång "slår ifrån"(i vissa fall får detta ställas in manuellt i bios) när du stoppar i ett dedikerat grafikkort, just för att det är väldigt sällsynt att man använder dessa samtidigt.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Sitter den lite snett även om du har nästan alla distanser i? Låter lite konstigt.. Vilka utgångar har skärmarna som du använder? Om det inte får plats menar jag

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Du kan inte använda moderkortets bildutgång när du har grafikkortet i, Du har en DVI och 2 HDMI och 2 Display-port. Dessa är det du vill använda (Tex DVI och en DP)

Körde du utan att grafikkortet var istoppat utanför chassit? Brukar nämligen vara så att moderkortets utgång "slår ifrån"(i vissa fall får detta ställas in manuellt i bios) när du stoppar i ett dedikerat grafikkort, just för att det är väldigt sällsynt att man använder dessa samtidigt.

Tack! Alla ingångar verkar fungera nu!
Innan körde jag med grafikkortet utanför chassit, kopplade in HDMI i moderkortets ingång och fick bild, lustigt.

Permalänk
Skrivet av Lexn_R:

Tack! HDMI'n fungerar från grafikkortet! Körde med grafikkortet utanför chassit, kopplade in HDMI i moderkortets ingång och fick bild, lustigt.

Dual-Link DVI och Display-porten däremot ger ingen signal från någon ingång. (Skärmen är inställd på DP och dvi).

Kolla så att inte dom där små fjädrande "plåtflikarna" på I/O-plåten hamnat snett o sitter i vägen för kabelkontakten.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

@cads: om din teori skulle stämma helt så skulle den inte heller starta utanfär chassit, liggandes på tex moderkorts-lådan. (med de sagt så påstår jag inte att moderkortet inte skulle jordas genom distanserna) Det var bara en tankeställare.

Bra fråga men har för mig att vissa moderkort inte pallar med att jordas genom bara psu kabeln. Men kan ha fel. Sammtidigt så har gigabyte tex ett rykte om att inte palla med distansskruvar utan gummi ringar/brickor.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2