Permalänk
Medlem

vad har ni för crew skill på föraren i svenska tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

vad har ni för crew skill på föraren i svenska tanken?

Detta är skillsen för de olika crew-medlemmarna

Sixth sense
snap shot
smooth ride

Är det jag kör på nu. Nästa blir concealment för alla.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Som motpunkt kan sägas att m44 med full HEAT är sjukt kul. 240 pen, 700 dmg och en bit under 19sek reload. mumma

Relativt enkelt att skydda sig mot arty, finns gott om ställen man kan fightas utan tt bli pepprad. Och HEAT är inte lika elakt mot moduler heller

Ja jo, bästa sättet att skydda sig mot artilleri är att vara mer än 445 meter från fienden så att du aldrig blir spottad, försöker du spela aktivt eller aggressivt kommer du blir spottad och ju mer du är spottad desto mer artilleri kommer du dra åt dig.

Permalänk
Medlem

Igår TK-ade jag en arty för skoj skull hehe. Ibland blir man trött på översittarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Igår TK-ade jag en arty för skoj skull hehe. Ibland blir man trött på översittarna.

Det är såna som dig som jag vill ha i andra laget!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Igår TK-ade jag en arty för skoj skull hehe. Ibland blir man trött på översittarna.

Hehe, rätt kul ordval. Själv kan jag tycka att man sätter sig över folk ganska rejält mycket mer när man själv anser sig ha rätten att bestämma vilka klasser de ska och inte ska spela och TK:ar dem om de väljer "fel".

Det verkar i mina ögon rätt logiskt att det är mer översittande att sätta sig över folk än att spela en viss klass av vagnar i ett spel, men det är ju bara jag.

Jag inser ju att det finns folk som tycker att andra är översittare om andra spelar något de själv inte gillar snarare än att folk är översittare när de sätter sig över andra. Jag har bara själv aldrig riktigt förstått logiken bakom de tankebanorna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Invårnarna i ett system gör det som skaparna vill. Dvs arty finns och folk blir ovanlig arga, och det kommer återspegla sig på spelarna betende. Istället för att lösa problemet så tar Wg bort cross battle chat, precis som svenska systemet gör när de censurerar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Invårnarna i ett system gör det som skaparna vill. Dvs arty finns och folk blir ovanlig arga, och det kommer återspegla sig på spelarna betende. Istället för att lösa problemet så tar Wg bort cross battle chat, precis som svenska systemet gör när de censurerar folk.

Hur gör du kopplingen mellan cross battle chat och artilleri? Den logiska kopplingen är ju annars att de tar bort cross battle chat på grund av allt griefande där sura typer förstör för laget genom att rapportera personers positioner och på grund av allt skällande och gnällande om allt möjligt eftersom folk har en tendens att gnälla över allt.

Kan tycka att det är en rimligare förklaring än att de tar bort den enbart på grund av artilleri som i mina ögon är en mer långsökt teori. Särskilt eftersom elaka kommentarer och griefande är något som är långt ifrån unikt för WoT utan snarare är ett extremt vanligt fenomen bland i princip alla multiplayerspel, MMO:s i synnerhet.

Hur menar du att det svenska systemet där allt censureras fungerar? Vet du var ordet censur innebär?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Min koppling är att istället för att fixa problemet så försöker wg att censurera spelarnas negativa kommentarer.

Permalänk
Medlem

För övrigt så testar wg en ny kanon på panther II, en med låg aim time och 223mm pen fast med sämre rof. Varför ska de powercreepa tier 8 ännu mer? Panther II ska vara en dpm maskin och ska uppmuntra till aktivt spelande och inte passive (vilket bra pen gör). Mer pen på tier 8 mediums är ingen bra ide. Vad WG skulle göra är att skola folk i hur de ska spela sin roll och tank.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasmus117:

vad har ni för crew skill på föraren i svenska tanken?

Camo. Nästa blir antagligen BIA på alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hur gör du kopplingen mellan cross battle chat och artilleri? Den logiska kopplingen är ju annars att de tar bort cross battle chat på grund av allt griefande där sura typer förstör för laget genom att rapportera personers positioner och på grund av allt skällande och gnällande om allt möjligt eftersom folk har en tendens att gnälla över allt.

Kan tycka att det är en rimligare förklaring än att de tar bort den enbart på grund av artilleri som i mina ögon är en mer långsökt teori. Särskilt eftersom elaka kommentarer och griefande är något som är långt ifrån unikt för WoT utan snarare är ett extremt vanligt fenomen bland i princip alla multiplayerspel, MMO:s i synnerhet.

Hur menar du att det svenska systemet där allt censureras fungerar? Vet du var ordet censur innebär?

Mjea jag håller inte med allt han säger men i WGs officiella patch 9.16 video så tar dom just rapportera artilleriernas positioner som exempel
https://youtu.be/4T3sDBs37HE?t=4m13s
och det är ju ärligt talat bara artillery folk gör det mot och majoriteten av gnäll i all-chattet är mot artillery med.
Resten av spelarna påverkades inte av all-chattet

Permalänk
Skrivet av Terrell:

majoriteten av gnäll i all-chattet är mot artillery med.

Som i typ 41% artillerignäll, 39% aimbot/hacker/gold spammer, 15% att hen som dödade hen är en noob och 5% övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Camo. Nästa blir antagligen BIA på alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog smooth ride. Jag kommer nog ta BIA efter också.

Tycker det går väldigt slött att träna crew skill perks jämfört med World of Warships.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Äntligen Lyckades jag Master ace´a strv, tog bara en hel dag med nötande :X

Kan ju säga att den blir mycket roligare när besättningen är tränad, nere på 15s reload nu och roligare att köra, känns inte alls lika seg.
Kör Antagligen alldeles för aggressivt med den men försöker hålla mig bak och gömma mig i buskarna.

Har camo-nät och ventilation i som det ser ut nu.
http://i.imgur.com/KMixJVT.jpg

Fattar inte hur du lyckades få en "M" på den med de där. Hade tagit ner 6 tanks och gjort 2700 dmg samma dag som den kom kom ut i en match.

Men igår fick jag "M" med 5 kills och 3100 dmg.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Fattar inte hur du lyckades få en "M" på den med de där. Hade tagit ner 6 tanks och gjort 2700 dmg samma dag som den kom kom ut i en match.

Men igår fick jag "M" med 5 kills och 3100 dmg.

Inte jag heller, gissar att snittet blir högre och högre.

har haft bättre matcher med den nu och de blir bara klass 2

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Inte jag heller, gissar att snittet blir högre och högre.

har haft bättre matcher med den nu och de blir bara klass 2

Jo det är klart att det är så. Men tyckte mina 2700 dmg och 6 kills på relise dagen kunde ha varit en "M"

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har vänt på min dator så jag ser in genom fönstret och såg att mitt grafikkort aldrig startar fläktarna när jag lirar WoT. Rätt skoj tyckte jag bara av någon anledning.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en rad inlägg för att de drog tråden off-topic på ett sätt som lätt skulle kunna få saker att urarta i onödan. Håll tråden till ämnet gott folk!

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Mjea jag håller inte med allt han säger men i WGs officiella patch 9.16 video så tar dom just rapportera artilleriernas positioner som exempel
https://youtu.be/4T3sDBs37HE?t=4m13s
och det är ju ärligt talat bara artillery folk gör det mot och majoriteten av gnäll i all-chattet är mot artillery med.
Resten av spelarna påverkades inte av all-chattet

Precis, att rapportera artilleriets position vilket faller in under "sura typer förstör för laget genom att rapportera personers positioner ". Och nej, det är ärligt talat långt ifrån bara artilleri folk gör det mot. Folk rapporterar allt från artilleri till heavies som redan är spottade till små lättvagnars positioner.

Har flera gånger sett folk rapportera positionen på lättvagnar som sitter i en buske och tänder halva motståndarlaget eftersom "de inte gör något". Att folk rapporterar lagmedlemmars positioner är ett problem, men det är inte knutet till en viss klass.

Håller inte med om att resten av spelarna inte påverkas av all-chat. Det är fruktansvärt enerverande att försöka spela en match där halva laget redan från start inte gör annat än att gnälla över att striden redan är förlorad (XVM säger ju bara 4% vinstchans), att någon mindre bra spelare råkat hamna i deras lag, att folk spelar vissa vagnar de inte tycker om, att motståndarna aimbothaxxorzar och oräkneliga andra saker.

Spelar när jag inte plutonar för det mesta med chatten avstängd men att spelare kan rapportera det egna lagets positioner till motståndarna är ju bara ren och skär idioti. Finns i mina ögon bara bra effekter av att stänga av chatten mellan lagen. Det är ju inte som att chatt lagen emellan tidigare har varit ett under av fantastiska diskussioner och trevliga samtal. På sin höjd är det någon som skriver "glhf", någon som skriver "gg" efter matchen och kopiösa mängder gnäll.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Chatten är en del av spelupplevelsen tycker jag. Synd att de tog bort den, väldigt synd.

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Det är ju spännande att se att du som "för det mesta spelat med chatten avstängd" ändå har massa åsikter om att den kunde tas bort helt för oss som hade den på och kanske även använde den..

Låt folk ha lite jävla frihet förihelvete.. Vad är meningen med ett multiplayerspel om vi inte ens kan skriva till varandra? Kunde lika gärna gjort så att man spelar som ett lag mot bottar istället.. Ungefär så det känns nu.

Dessutom var det ändå rätt ovanligt att folk rapporterade positioner.. Jag har själv aldrig varit med om att få min position rapporterad till motståndar laget på mina 7k matcher. Och jag kan endast minnas att jag sett det ske ett fåtal gånger...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

jag kan säga att jag rapporterat position 2-3 gånger.
Detta i lägen med 1 mot minst 5 och denne som är kvar har Irriterat mig såsom TDeat eller knuffats/blockats

Jotack jag är omogen ibland...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

På senaste tiden har jag haft problem med att WoT-klienten fryser när jag loggar ur spelet. Är det någon annan som upplevt samma problem och hur avhjälpte ni det?

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

På senaste tiden har jag haft problem med att WoT-klienten fryser när jag loggar ur spelet. Är det någon annan som upplevt samma problem och hur avhjälpte ni det?

Har inga problem med det, kör alltid alt+f4 när jag inte vill spela längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

På senaste tiden har jag haft problem med att WoT-klienten fryser när jag loggar ur spelet. Är det någon annan som upplevt samma problem och hur avhjälpte ni det?

Inte märkt något annat än att WoT startar igen när jag kör Alt-f4 om jag lämnar efter att jag dött i en runda, DVS. utan att trycka "Avsluta spel" eller "gå till garaget"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Se33: Jag måste säga att jag gillar spelet mer nu när dom tagit bort möjligheten att skriva till motståndarna. Det är så fantastiskt mycket mindre förolämpningar och önskningar om att ens föräldrar ska dö i cancer. Visst var det gånger som jag hade givande och roliga konversationer med motståndarna, men 9 gånger av 10 var det bara ordbajs. Även jag blir lugnare av det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

För övrigt så testar wg en ny kanon på panther II, en med låg aim time och 223mm pen fast med sämre rof. Varför ska de powercreepa tier 8 ännu mer? Panther II ska vara en dpm maskin och ska uppmuntra till aktivt spelande och inte passive (vilket bra pen gör). Mer pen på tier 8 mediums är ingen bra ide. Vad WG skulle göra är att skola folk i hur de ska spela sin roll och tank.

Vad är det för roller du pratar om hela tiden och vem är det som bestämmer vilken roll som tillhör vilken vagn? Jag får t ex. mycket högre winrate i mina light tanks om jag spelar dom som mobila mediums (spelar sällan som passiv spot, och isåfall mest under korta perioder), har aldrig gillat att campa med TD:s så dom använder jag mest vid frontlinjen och t.o.m. brawlar rätt ofta i dom. Och jag misstänker att du skulle tycka att jag flankade alldeles för mycket i mina heavies. Mediums (även de med dålig armor) brawlar, scoutar och flankar jag typiskt i. Snipar gör jag förstås i alla vagnar av och till, även i heavies med dålig accuracy.

Edit: aldrig passiv spot -> sällan passiv spot

Permalänk
Medlem

@SuperOlsson:
Roller definierar tankens fördelar och nackdelar. Ett exampel är E100, så som den är balanserad bör den slåss längst fram och aktivt. Ett annat exampel är tiger II, så som den är balanserad bör den inte stå längt fram, men t.ex. brevid eller bakom is3 eller is6 etc. eftersom dessa tanks har bättre armor. Eftersom tiger II fortfrande är en HT borde de vara längre fram än t.ex. tier 8 mediums, fast absolut inte så långt bak som man ofta ser folk spela med "sniper heavys".

Ett annat exampel är panther II, pga. dess kassa acceleration och storlek så kan den generellt inte komma till ge generella medium och scout positionerna tillräckligt snabbt. Den har däremot 1500 HP och bra rof så den kan supporta HTs från second line eller flanka när HTs gör en push. Ett annat exampel är t-34-2, lägre HP än panther II och lägre pen, fast bättre mobilitet. Den kan både spotta och hålla till kring de generella mediumställena, men den ska dock inte under några omständigheter försöka sig på fienden frammifrån så som panther II kan göra. Två olika tanks, båda medium fast skillda spelstilar.

Laddar man dock apcr på t-34-2 så hamnar man från 183mm AP till 241mm apcr, och då kan man penna de flesta tier 9 och 10 hts frammifrån vilket helt går emot t-34-2 roll i spelet.

Att TDs inte kan spela aktiv är bara myt. TDs kunde alltid spela aktivt, iallfall från tier 8 och uppåt eftersom flertalet antingen har armor eller moblitet, eller derpiga kanoner med mycket dmg så man måste gå närmare.

Genom att ge panther II en kanon med 223mm AP så kommer den bli mycket mer effektiv att penna HTs frammifrån och detta var aldrig tanken med panther II eftersom nuvarande kanon fokuserar på rof snarare än penetrering i sig. Den kanoen med 223mm AP har sämre rof och dpm och uppmuntrar till ett mer passivt spelande (t.ex. hull down) och slåss mot fiender på längre avstånd (pga bättre aim time och accuracy) eftersom armor är kass och dpm är inte tillräckligt bra för att skjuta aktivt. Så som det är nu så har panther II så pass bra dpm och rof och HP att den kan ta ett par skott (på tier 8) och sedan använda sin brutala rof till att skjuta tillbaka eller tracka etc.

Och nu till tiger II vilken också ska ombalanseras i framtiden enligt WG. Enligt mig borde de buff aim time och andra stats som gör att den blir effektiv som support och second line heavy. Inte buffa pen och accuracy som uppmuntrar till ännu mer passivt spel. Eller kan de göra som med 113, en tank som har medioker armor på tier 10, men som har mycket bra rof (så den kan supporta aktivt), däremot sämre aim time som trade off. Detta SKA göras med tiger II om de ska ombalanseras, inte bara öka pen och accuracy och tillåta folk snipa som nobs.

Conqueror är ett bra exampel på en support HT. Armor är väldigt medioker (förutom turret) men den har en väldigt bra kanon med bra rof och andra stats som gör att den kan upporta aktivt som seond line HT. Om WG ville skulle de lätt kunna ge conqueror en kanon med 320 dmg och superbra accuracy och pen och aimtime, men då skulle dess roll vara begränsad till sniper eftersom det helt enkelt inte skulle vara lönt att ens ta ett skott på 400-500 och göra bara 320 dmg. Men lyckligtvis har kanoen 400 alpha så det lönsar sig att ta ett par skott eftersom man trada bra tack vare alpha och bra rof.

E5 i detta nuvarande format är inte balanserad. E5 innan HP buffen var en hybrid mellan support HT och brawler, det som balanserade dess svaga side armor och lower plate och cupola var en väldigt bra kanon och bra mobilitet för en HT. Men nu har den både bra armor, mobilitet och kanon dvs. obalanserad. Is7 är ett bra exempel på en balanserad tank, den har bra armor fast kanonen är derpig, 8mm lägre pen än andra HTs samt medioker mobilitet (såvidare man inte åker ner för en backe i 60 km/h). E100 med AP är också ett bra exampel på en balansrad tank, bra armor, mycket HP, och mycket alpha, fast dålig mobilitet, låg AP pen och dålig accuracy. Dessa egenskaper både definierar hur tanken ska spelas och även dess svagheter och styrkor. Premium ammo försök rollerna.

Angående light tanks så är det ett problem också. Moderna ligths har mer firepower än de äldre och därför är de inga dedikerade spotters längre, utan en hybrid mellan snabba mediums och spotters. WG anser att det är ett problem och kanske tier 9-10 lights kommer att lanseras vem vet.

Problemet är att flertal tanks är för bra på att göra allt. Nuförtiden kommer t.ex. en tiger II att gå jämnt eller förlora mot en is3 i en sniperduell eftersom is3ans armor har buffats den senaste tiden till nivåer som man aldrig sett innan. Och då spelar det ingen roll att tiger II har 0.31 accuracy när ytan som kan pennas på is3 är så extremt liten på avstånd jämfört med tiger II. Arean på lower plate på tiger II är t.ex. lika stor som hela arean på is3ans front som kan pennas (tack vare track links). Problemet kan lösas genom att individuellt balansera is3ans accuracy, dvs. göra det omöjligt att penna eller träffa på ett visst avsånd med en kanon som har så pass "kass" accuracy på papper.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@SuperOlsson:
Roller definierar tankens fördelar och nackdelar. Ett exampel är E100, så som den är balanserad bör den slåss längst fram och aktivt. Ett annat exampel är tiger II, så som den är balanserad bör den inte stå längt fram, men t.ex. brevid eller bakom is3 eller is6 etc. eftersom dessa tanks har bättre armor. Eftersom tiger II fortfrande är en HT borde de vara längre fram än t.ex. tier 8 mediums, fast absolut inte så långt bak som man ofta ser folk spela med "sniper heavys".

Grejen med roller är också att de inte går eller är skrivna i sten i wot, de varierar från match till match beroende på line-up och kan till och med ändra sig under matcher. En pershing som är top-tier i ett game utan heavies är helt plötsligt main brawler! En IS-3 som åkte ner på 120 hp blev helt plötsligt en sniper och så vidare. Sidnot: Jag föredrog alltid att stå framför IS-3- och IS-6:orna i min Tiger II, de var helt enkelt mindre i vägen då så jag avvek från min "roll" även i den tanken tydligen. Vill man vara framgångsrik kan man inte begränsa sig själv att spela en vagn efter en specifik roll. Men vi kan väl försöka kategorisera några vagnar efter hur man kan spela dom, notera "kan" och inte "ska":

Pershing: Brawler, spotter, flanker, support, scout, sniper.
Amx 13 90: Spotter, flanker, support, scout, sniper.
IS-3: Brawler, spotter, flanker, support, sniper.
T28 prototype: Brawler, spotter, flanker, support, sniper.

Noterar du något här? Vagnarna kan anpassa sin roll efter vad som krävs, alla är såklart olika bra på olika "roller", vilket också beror mycket på situation. Men jag kan säga så mycket som att om jag enbart spelat min Pershing enbart som support/ flanker och Tiger II som support osv. hade jag knappast haft 58% winrate.

Skrivet av VideoyGTX:

Ett annat exampel är panther II, pga. dess kassa acceleration och storlek så kan den generellt inte komma till ge generella medium och scout positionerna tillräckligt snabbt. Den har däremot 1500 HP och bra rof så den kan supporta HTs från second line eller flanka när HTs gör en push. Ett annat exampel är t-34-2, lägre HP än panther II och lägre pen, fast bättre mobilitet. Den kan både spotta och hålla till kring de generella mediumställena, men den ska dock inte under några omständigheter försöka sig på fienden frammifrån så som panther II kan göra. Två olika tanks, båda medium fast skillda spelstilar.

Här är vi överens om att mediums har olika egenskaper, men jag ser det som att de har överlappande spelstilar där var och en är olika bra på vissa grejer, exempelvis peaka över en kulle för att ta ett skott, då är gun depression viktigt, tänk spindeldiagram! Ordet spelstil gillar jag mycket bättre än "roll", det insinuerar nämligen att man kan vara anpassningsbar och göra flera olika saker.

Skrivet av VideoyGTX:

Laddar man dock apcr på t-34-2 så hamnar man från 183mm AP till 241mm apcr, och då kan man penna de flesta tier 9 och 10 hts frammifrån vilket helt går emot t-34-2 roll i spelet.

Ja, 241 pen gör att man typiskt kan penna lfp ur en fördelaktig vinkel framifrån på tier 10 heavies, eller vissa små weakspots, undantaget T57 heavy, AMX 50 120, AMX 50b, där man även kan penna vissa områden på deras turret. Nackdelen med det här är att man exponerar sig framför tier 10 heavies. Jag ser inte hur det här är ett problem.

Skrivet av VideoyGTX:

Att TDs inte kan spela aktiv är bara myt. TDs kunde alltid spela aktivt, iallfall från tier 8 och uppåt eftersom flertalet antingen har armor eller moblitet, eller derpiga kanoner med mycket dmg så man måste gå närmare.

Genom att ge panther II en kanon med 223mm AP så kommer den bli mycket mer effektiv att penna HTs frammifrån och detta var aldrig tanken med panther II eftersom nuvarande kanon fokuserar på rof snarare än penetrering i sig. Den kanoen med 223mm AP har sämre rof och dpm och uppmuntrar till ett mer passivt spelande (t.ex. hull down) och slåss mot fiender på längre avstånd (pga bättre aim time och accuracy) eftersom armor är kass och dpm är inte tillräckligt bra för att skjuta aktivt. Så som det är nu så har panther II så pass bra dpm och rof och HP att den kan ta ett par skott (på tier 8) och sedan använda sin brutala rof till att skjuta tillbaka eller tracka etc.

Hur vet du att det aldrig var tanken? (Själv tror jag det var tanken att den skulle ersätta Panther I, som slogs mot allierade vagnar bl. a framifrån) Och om man ändrar en vagn så ändrar man väl också "tanken" med den? 203 räcker gott och väl för att penna tier 8 heavies framifrån, det är inte alls mycket man kan göra med 223 pen som man inte kan göra med 203, störst skillnad är nog att man kommer igenom på sidan lite enklare på vagnar med mycket sido-armor.

Skrivet av VideoyGTX:

Och nu till tiger II vilken också ska ombalanseras i framtiden enligt WG. Enligt mig borde de buff aim time och andra stats som gör att den blir effektiv som support och second line heavy. Inte buffa pen och accuracy som uppmuntrar till ännu mer passivt spel. Eller kan de göra som med 113, en tank som har medioker armor på tier 10, men som har mycket bra rof (så den kan supporta aktivt), däremot sämre aim time som trade off. Detta SKA göras med tiger II om de ska ombalanseras, inte bara öka pen och accuracy och tillåta folk snipa som nobs.

Det som SKA göras med tiger II om den ombalanseras, är att öka armor på gun mantlet. Hör du hur det låter med "SKA"? Finns det någon oskriven regel eller lag som säger hur man måste balansera stridsvagnar i ett spel? För det låter så på dig.

Skrivet av VideoyGTX:

Conqueror är ett bra exampel på en support HT. Armor är väldigt medioker (förutom turret) men den har en väldigt bra kanon med bra rof och andra stats som gör att den kan upporta aktivt som seond line HT. Om WG ville skulle de lätt kunna ge conqueror en kanon med 320 dmg och superbra accuracy och pen och aimtime, men då skulle dess roll vara begränsad till sniper eftersom det helt enkelt inte skulle vara lönt att ens ta ett skott på 400-500 och göra bara 320 dmg. Men lyckligtvis har kanoen 400 alpha så det lönsar sig att ta ett par skott eftersom man trada bra tack vare alpha och bra rof.

E5 i detta nuvarande format är inte balanserad. E5 innan HP buffen var en hybrid mellan support HT och brawler, det som balanserade dess svaga side armor och lower plate och cupola var en väldigt bra kanon och bra mobilitet för en HT. Men nu har den både bra armor, mobilitet och kanon dvs. obalanserad. Is7 är ett bra exempel på en balanserad tank, den har bra armor fast kanonen är derpig, 8mm lägre pen än andra HTs samt medioker mobilitet (såvidare man inte åker ner för en backe i 60 km/h). E100 med AP är också ett bra exampel på en balansrad tank, bra armor, mycket HP, och mycket alpha, fast dålig mobilitet, låg AP pen och dålig accuracy. Dessa egenskaper både definierar hur tanken ska spelas och även dess svagheter och styrkor. Premium ammo försök rollerna.

Det förstör inte rollerna, det förändrar hur man bör anpassa spelstilen efter situationen.

Skrivet av VideoyGTX:

Angående light tanks så är det ett problem också. Moderna ligths har mer firepower än de äldre och därför är de inga dedikerade spotters längre, utan en hybrid mellan snabba mediums och spotters. WG anser att det är ett problem och kanske tier 9-10 lights kommer att lanseras vem vet.

Ja vi får hoppas.

Skrivet av VideoyGTX:

Problemet är att flertal tanks är för bra på att göra allt. Nuförtiden kommer t.ex. en tiger II att gå jämnt eller förlora mot en is3 i en sniperduell eftersom is3ans armor har buffats den senaste tiden till nivåer som man aldrig sett innan. Och då spelar det ingen roll att tiger II har 0.31 accuracy när ytan som kan pennas på is3 är så extremt liten på avstånd jämfört med tiger II. Arean på lower plate på tiger II är t.ex. lika stor som hela arean på is3ans front som kan pennas (tack vare track links). Problemet kan lösas genom att individuellt balansera is3ans accuracy, dvs. göra det omöjligt att penna eller träffa på ett visst avsånd med en kanon som har så pass "kass" accuracy på papper.

Det där beror så otroligt mycket på. Ett öppet fält mitt i malinovka? Visst. I en sidescraping-duell i ruinberg? Inte lika säkert, då är det upp till spelarnas skicklighet. Det sista tycker jag låter som en dålig idé, det är ändå bara idiotiska stillastående tanks som står i öppet fält som är lätt att träffa på långa avstånd med is-3.

Apropå tidigare inlägg, Wargaming har dessutom rätt bra instruktionsvideor som beskriver hur man kan spela olika tanks, där de bl a beskriver vilka roller vagnen är bra på.