Ni som undrar varför era paket från postnord är trasiga eller försvunnit

Permalänk
Medlem

Ni som undrar varför era paket från postnord är trasiga eller försvunnit

Här har ni svarat... Detta är FÖRBJUDET postnords policity hantering av gods

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kastar-brevbararen-in-p...

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Någon som inte korrekturläst tror jag, det kan ju inte stämma?

Citat:

Statistik från Postnord visar att antalet klagomål på skadade försändelser har ökat de senaste fem åren, från 5.739 klagomål 2011 till 6.762 år 2015.

Samtidigt har antalet försändelser minskat med 467 miljoner under samma period.

EDIT:
Nevermind, de verkar t.o.m. vara mera, förlorat ~10% av mängden försändelser och ökat antal klagomål med ~20% o.O

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Någon som inte korrekturläst tror jag, det kan ju inte stämma?

Står följande på samma sida.

Citat:

Klagomål (reklamationer) på skadade försändelser
Totala antalet försändelser inom parentes

2015 – 6.762 (2.019.400.000)
2014 – 6.898 (2.135.800.000)
2013 – 6.379 (2.256.585.267)
2012 – 5.963 (2.367.872.584)
2011 – 5.739 (2.487.380 257)

Källa: Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Här har ni svarat... Detta är FÖRBJUDET postnords policity hantering av gods

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kastar-brevbararen-in-p...

Vilken fan asså,enda som skall göras i det fallet är sparken på studs. jag har under ett år haft över 10 problem med postnord varav 4 var trasiga paket.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Ja... va säger man. Kanske inte så kul och köpa en bärbar dator på nätet när det finns risk att den behandlas så här i posten.

Fasiken va dom har gått ner sig på senare tid.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå ganska imponerande siffror om antalet klagomål är samma som skadade paket.

Permalänk
Medlem

Beställde en TV från Komplett i början utav Sept. TVn "försvann" under transport. Komplett skickade en ny som kom fram(som tur var ) Och en månad senare, dyker den försvunna TVn plötsligt upp. Hur slarvar man bort en stor TV i en hel månad?

Permalänk
Medlem

Så här görs det hos alla. Det är ännu värre på dom stora paketterminalerna. Där slängs paketen bokstavligt talat in i lastbilarna efter att dom tyngsta/största godsen lastats in. Och står där fragile på sidan av paketet så hjälper inte det alltid, utan det måste stå överallt på hela paketet för att chauffören skall förhoppningsvis behandla den väl.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:
Den källan säger då annat än postens årsredovisningar, såg dock att det var mer troligt än jag trodde.

2013 - 5,9 miljarder försändelser (http://www.postnord.com/arsredovisning2013/sv/)
2014 - 5,3 miljarder försändelser (http://www.postnord.com/contentassets/c1920ef9a3e74ad6828289e...)
2015 - 5,2 miljarder försändelser (http://www.postnord.com/contentassets/a36e245c50224a2fbe9c3b6...)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sådana chaffisar kan gott betala från egen ficka det som dom förstört. Hur lat får man vara om man inte kan hantera paket?

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara nåt nytt? Ser ju exakt likadant ut på vartenda åkeri och terminal.
Än värre ser det ju ut i USA till och från då man ibland ser riktigt kompetenta idioter som fullkomligt kastar paket till dörren.
Hoppas individen i det här fallet blir sparkad omgående, Postnords talesman sade ju att man skulle kontakta den ansvarige och utreda situation och att åtgärder skulle vidtagits....tja sades det i alla fall.
Tror jag på när jag ser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Postnord är ett gäng jävla klåpare och jag är inte ens förvånad men tyvärr är det nog så dom flesta paket hanteras även om det är förbjudet, och alla dom andra ups dhl fedex är fan inte mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte riktigt hur det är tänkt att han ska göra. Alltså vad är det korrekta tillvägagångssättet här?
Stor lastkaj som är lite högre än bilgolvet.
Hur fan ska han fixa det utan att bryta ryggen, lyfta allt tre gånger och sabba tidsschemat?
Det här är såklart som det alltid är. De anställda har tagit upp problemen hundra gånger och ledningen säger mellan raderna varenda gång: Vi tänker inte lägga en krona på att bygga en separat lastkaj för låga bilar eller köpa truckar som höjer/sänker paketen till rätt höjd. Vi skiter fullständigt i hur ni gör det bara det blir gjort.
Man ka se resultatet på videon. Personal som skiter i vilket skick som paketet kommer fram.
Och varför skulle de bry sig?
Posten är det bästa logistikbolaget i Sverige.
På UPS så fyller chafförerna i att de har varit hem till folk och försökt leverera men ingen har öppnat, utan att ens köra ut. Något som antyds och krävs av ledningen då de annars inte skulle klara körschemat, skulle de köra alla de utdelningsförsöken så skulle de inte hålla hastighetsbegränsningarna. Samtidigt så har de aldrig sagt det rent ut så chaffisarna får ta skiten när någon klagar.
Jobbade på postens pakethantering för sisådär tjugo år sedan. Blev riktigt pricksäker på tremeterskast. Alla kastade paketen. Någon gång i veckan kom en från kontoret ut och gnällde men så fort han gick in så fortsatte vi som vanligt.
Det var lite halvhjärtat då de visste att det som krävdes för att vi skulle gå med paketen var fler anställda. Och då valde de att vi kastade paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag fattar inte riktigt hur det är tänkt att han ska göra. Alltså vad är det korrekta tillvägagångssättet här?
Stor lastkaj som är lite högre än bilgolvet.
Hur fan ska han fixa det utan att bryta ryggen, lyfta allt tre gånger och sabba tidsschemat?
Det här är såklart som det alltid är. De anställda har tagit upp problemen hundra gånger och ledningen säger mellan raderna varenda gång: Vi tänker inte lägga en krona på att bygga en separat lastkaj för låga bilar eller köpa truckar som höjer/sänker paketen till rätt höjd. Vi skiter fullständigt i hur ni gör det bara det blir gjort.
Man ka se resultatet på videon. Personal som skiter i vilket skick som paketet kommer fram.
Och varför skulle de bry sig?
Posten är det bästa logistikbolaget i Sverige.
På UPS så fyller chafförerna i att de har varit hem till folk och försökt leverera men ingen har öppnat, utan att ens köra ut. Något som antyds och krävs av ledningen då de annars inte skulle klara körschemat, skulle de köra alla de utdelningsförsöken så skulle de inte hålla hastighetsbegränsningarna. Samtidigt så har de aldrig sagt det rent ut så chaffisarna får ta skiten när någon klagar.
Jobbade på postens pakethantering för sisådär tjugo år sedan. Blev riktigt pricksäker på tremeterskast. Alla kastade paketen. Någon gång i veckan kom en från kontoret ut och gnällde men så fort han gick in så fortsatte vi som vanligt.
Det var lite halvhjärtat då de visste att det som krävdes för att vi skulle gå med paketen var fler anställda. Och då valde de att vi kastade paketen.

Lastkajen kan vara 50 meter upp i luften men paketen ska komma fram hela och tack för att du inte längre jobbar på Posten.

Permalänk
Medlem

Dax att dekorera paketen man skickar med fina klisterlappar...GLAS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

...
Posten är det bästa logistikbolaget i Sverige.
På UPS så fyller chafförerna i att de har varit hem till folk och försökt leverera men ingen har öppnat, utan att ens köra ut.
...

Precis som Posten/Postnord med andra ord. Jag har varit med om det flera gånger, men aldrig med UPS/DHL/FedEx.

Skrivet av bärplockaren:

Dax att dekorera paketen man skickar med fina klisterlappar...GLAS.

"Synd" att det inte är tillåtet att skicka sprängämnen i paketen, annars hade jag skrivit "highly explosive" på alla paket och gärna skickat med lite de gånger det inte är så viktigt att det kommer fram på första försöket så att det blir fyrverkerier när paketet kastas. För dem helt utan känsla för sarkasm så skojar jag såklart.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Dax att dekorera paketen man skickar med fina klisterlappar...GLAS.

Ledsen men det kommer inte hjälpa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Ledsen men det kommer inte hjälpa.

Säg inte det, kanske blir bowling istället för basket.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Och står där fragile på sidan av paketet så hjälper inte det alltid, utan det måste stå överallt på hela paketet för att chauffören skall förhoppningsvis behandla den väl.

Postnord, och "aktas glas" betyder inget positivt. Är innehållet trasigt var det för dåligt emballerat, och för att verkligen testa emballeringen så används sådana paket som fotboll. Så jag hade inte satt den typen dekaler på något.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Lastkajen kan vara 50 meter upp i luften men paketen ska komma fram hela och tack för att du inte längre jobbar på Posten.

Är nog ett läge där man får välja mellan att kasta paket eller tappa jobbet. Säger såklart inte att det är rätt att kasta paket. Men detta är vad som händer när företag försöker spara pengar.

Har själv ett jobb som är omöjligt om man inte kan trolla. Ledningen bryr sig inte om att vi bryter mot en hel hög med lagar per dag.
Gör man allt korrekt kommer det ett mail "varför var du sen?". Några gånger till och det kommer "Du behöver inte komma och jobba nå mer".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Skulle detta vara nåt nytt? Ser ju exakt likadant ut på vartenda åkeri och terminal.
Än värre ser det ju ut i USA till och från då man ibland ser riktigt kompetenta idioter som fullkomligt kastar paket till dörren.
Hoppas individen i det här fallet blir sparkad omgående, Postnords talesman sade ju att man skulle kontakta den ansvarige och utreda situation och att åtgärder skulle vidtagits....tja sades det i alla fall.
Tror jag på när jag ser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har jobbat på både postterminalen i Partille och Schenker i Gbg, visst har jag sett paket bli förstörda för att nån klantskalle lägger tunga paket ovanpå små lätta paket men jag har aldrig sett nån förstöra paket medvetet som idioten på filmen gör.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Den här anställda kommer aldrig kasta paket igen.

Citat:

Det blir ett disciplinsamtal med medarbetaren

Borde få sparken direkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig när jag väntade på att köra in i en rondell, kommer där en postnord lastbil (liten) o det enda man hör när han kränger runt i rondellen är hur ett paket dunkar runt från sida till sida därinne, o det smällde rejält, men han bara körde på.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Som någon som själv hanterar post och paket i yrket så är detta ungefär vad jag känner när jag ser videon som TS länkade;

Dold text
Skrivet av anon179444:

Och varför skulle de bry sig?

För att nästa gång de kastar paket så är någon kanske snabbt uppe med mobiltelefonen och filmar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Killen är inte ett undantag. Alla på posten gör likadant.
Ledningen har bestämt att det är så det ska göras.
Som i de flesta verksamheter är personalkostnaden den stora utgiften och att anställa så mycket personal att de kan gå hela vägen med varje paket och försiktigt lägga ned det i korgen skulle kosta mååånga fler miljoner. Det skulle resultera i mindre skador vilket sparar posten noll kronor eftersom alla skador ändå skylls på att kunden inte packat ordentligt.
De har skrivit en policy som alla anställda har fått skriva på om att man inte får kasta paket, sedan stoppar de in den i en pärm och vrider upp hastigheten på det löpande bandet skruvas upp tills paketeten flyger genom luften.
Om någon blir tagen på bar gärning för att göra det som alla gör hela dagarna så kastas de under bussen och beskrivs som ett undantag (yeah right) och blir offentligt förudmjukad eller sparkad.
Är inte det här standardbeteendet inom varje störrre organisation?

Permalänk
Medlem

Har då aldrig haft problem med posten/postnord. Under senaste 12 månaderna har jag haft minst 3 paket i månaden på g och alla har jag fått utan problem eller skador. Två av alla dessa paket har varit 27" plattskärmar, och ingen av dem har pixelfel eller liknande.
Sen vet jag inte hur många brev/små paket som går i brevlådan jag haft, men även dem har jag fått utan problem.

Jag har väl haft tur antar jag. Vet att väldigt många klagar på dem så, jag ser mig som ett lyckligt undantag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Är nog ett läge där man får välja mellan att kasta paket eller tappa jobbet. Säger såklart inte att det är rätt att kasta paket. Men detta är vad som händer när företag försöker spara pengar.

Har själv ett jobb som är omöjligt om man inte kan trolla. Ledningen bryr sig inte om att vi bryter mot en hel hög med lagar per dag.
Gör man allt korrekt kommer det ett mail "varför var du sen?". Några gånger till och det kommer "Du behöver inte komma och jobba nå mer".

Ja, Det här är standard inom så många organisationer. Ledningen har safeat upp genom massa olika dokument och säger aldrig rent ut vad man föväntas göra utan det får man höra av sina kollegor.
Om man gör det enligt reglementet så så gör man bara hälften av vad alla andra och efter ett par samtal på chefens kontor så får man antingen sparken eller spelar med i spelet.
Facket är oftast med på noterna och har inte några invändningar mot att klippa "en som jobbar mindre än alla andra"

Ett liknande arrangemang finns inom lokaltrafiken för busschaufförer.
Om det är väldigt många som kliver på på en hållplats, barnvagnar, pensionärer med flera plånböcker kommer de efter tidtabellen.
Samtidigt är busschaffisarna ansvariga att anpassa hastigheten efter halt/dåligt väglag.
Men om de inte "kör ifatt" utan anpassar hastigheten så blir det snack med chefen för att de inte gör sitt jobb.
Efter ett par gånger skärps tonen, facket kopplas in och "alla andra klarar det ju"
Till slut kör de som att de stulit bussen eller får se sig om efter ett annat jobb.
Vid en olycka har bolaget skyddat sig från allt ansvar fast det är de som skapat hela situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Två av alla dessa paket har varit 27" plattskärmar, och ingen av dem har pixelfel eller liknande.

Pixelfel får man nog inte av post-nords hantering. Det är, totalskador, osv som är "risken" där. Pixelfel är "oftast" en tillverkningsdefekt.

Skrivet av lambdan:

Sen vet jag inte hur många brev/små paket som går i brevlådan jag haft, men även dem har jag fått utan problem.

Jag har haft tur. Posten lämnade ut en rekommenderad försändelse till någon som inte var jag, där den som hämtade ut den sen kom hem till mig med varan, så jag antar att de inte ville ha den...
Annars är väl det mest anmärkningsvärda att jag har fått demontera brevlådan i ytterdörren, för att få loss ett paket som en entusiastisk brevbärare hamrat ned i luckan. Det var omöjligt att plocka ut den aluminiumbiten paketet innehöll, utan att förstöra dörren, om man inte plockade ut hela brevlådan. Hur man överhuvudtaget fått ned den i hålet är obegripligt. Men, eftersom det var en ganska massiv bit, så var den oskadd. Emballaget var bara sopor, det var mer än uppenbart att brevbäraren skulle gett upp långt tidigare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inget nytt fenomen direkt, sett hur många liknande incidenter som helst med andra företag:

https://www.youtube.com/watch?v=PKUDTPbDhnA

https://www.youtube.com/watch?v=sAGr3n7ZBmc

Finns även sköna människor som arbetar på lager och dyl. som plockar på sig lite grejer motsvarande värde av 10.000kr/vecka.. träffat lagerarbetare som även skryter öppet om att stjäla saker på jobbet.

Ser fram emot när den här typen av vårdslöshet inte längre existerar tack vare robotar som sköter jobbet istället.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Folk har blivit grinigare. Det är inte längre ok att göra misstag.