Permalänk
Hedersmedlem

PHP utvecklare som vill avancera

Hej Swec,

Jag har en ganska vag/lös/öppen frågeställning som jag skulle vija diskutera lite kring.

Jag har utvecklat PHP i ganska många år, och har på senare tid kännt att jag stannar av i utvecklingen. Jag lär mig inte nya PHP saker (mer än provar nya ramverk men det är ju egentligen bara ett typ bibliotek med olika färdiga funktioner) och man sitter bara på jobbet och "jobbar", man står aldrig för att bygga något nytt eller roliga grejer.
I samband med detta trycks kvalitén i botten pga ledningen som vill pusha nya basic funktioner och sidosätter helt kvalitén på sidan.

Jag står nu inför att ta ny anställning men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå, jag står mellan:
1) En arkitekt/lead/chefs roll där man får lägga grunder och därmed kunna spika kvalitén bättre
2) Specialinriktning inom webb (Google analytics, tag manager eller certifiering)
3) Byta/lägga till språk för att alternera lite eller kombinera språken i jobbet.

Just nu känns alt 3 mest aktuellt då jag, som sagt, inte känner att jag får ut mer av php när jag sitter med det.
Den stora frågan här då är ju vilket språk man ska gå mot, och ja, det beror såklart på vad man vill göra vilket jag egentligen inte är helt säker på.
Med det sagt går tankarna mest åt C# nu för att skriva desktopapplikationer.

Har någon några idéer, tips eller erfarenheter från liknande situationer? Alla tips är välkommna.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej Swec,

Jag har en ganska vag/lös/öppen frågeställning som jag skulle vija diskutera lite kring.

Jag har utvecklat PHP i ganska många år, och har på senare tid kännt att jag stannar av i utvecklingen. Jag lär mig inte nya PHP saker (mer än provar nya ramverk men det är ju egentligen bara ett typ bibliotek med olika färdiga funktioner) och man sitter bara på jobbet och "jobbar", man står aldrig för att bygga något nytt eller roliga grejer.
I samband med detta trycks kvalitén i botten pga ledningen som vill pusha nya basic funktioner och sidosätter helt kvalitén på sidan.

Jag står nu inför att ta ny anställning men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå, jag står mellan:
1) En arkitekt/lead/chefs roll där man får lägga grunder och därmed kunna spika kvalitén bättre
2) Specialinriktning inom webb (Google analytics, tag manager eller certifiering)
3) Byta/lägga till språk för att alternera lite eller kombinera språken i jobbet.

Just nu känns alt 3 mest aktuellt då jag, som sagt, inte känner att jag får ut mer av php när jag sitter med det.
Den stora frågan här då är ju vilket språk man ska gå mot, och ja, det beror såklart på vad man vill göra vilket jag egentligen inte är helt säker på.
Med det sagt går tankarna mest åt C# nu för att skriva desktopapplikationer.

Har någon några idéer, tips eller erfarenheter från liknande situationer? Alla tips är välkommna.

Mvh // Anton

C# är superenkelt, särskilt med tanke på att syntaxen är relativt likt. Suttit i språket i drygt 9 år nu, det är definitivt något man kommer tillbaka till när man vill bygga något. Däremot, bytte jag ut C# mot PHP, men har dock sålt desktop-applikationer till företag och kunnat tjäna pengar på det, vilket har gjort det kul, särskilt i produktion - Jag rekommenderar det.

Specialinriktning hade dock varit mitt val i ditt fall. Inget av det kan vara negativt och kan bara göra dig bättre.

Förstår att du blir lite kluven

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Javascript och mer specifikt nodejs.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hej Swec,

Jag har en ganska vag/lös/öppen frågeställning som jag skulle vija diskutera lite kring.

Jag har utvecklat PHP i ganska många år, och har på senare tid kännt att jag stannar av i utvecklingen. Jag lär mig inte nya PHP saker (mer än provar nya ramverk men det är ju egentligen bara ett typ bibliotek med olika färdiga funktioner) och man sitter bara på jobbet och "jobbar", man står aldrig för att bygga något nytt eller roliga grejer.
I samband med detta trycks kvalitén i botten pga ledningen som vill pusha nya basic funktioner och sidosätter helt kvalitén på sidan.

Jag står nu inför att ta ny anställning men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå, jag står mellan:
1) En arkitekt/lead/chefs roll där man får lägga grunder och därmed kunna spika kvalitén bättre
2) Specialinriktning inom webb (Google analytics, tag manager eller certifiering)
3) Byta/lägga till språk för att alternera lite eller kombinera språken i jobbet.

Just nu känns alt 3 mest aktuellt då jag, som sagt, inte känner att jag får ut mer av php när jag sitter med det.
Den stora frågan här då är ju vilket språk man ska gå mot, och ja, det beror såklart på vad man vill göra vilket jag egentligen inte är helt säker på.
Med det sagt går tankarna mest åt C# nu för att skriva desktopapplikationer.

Har någon några idéer, tips eller erfarenheter från liknande situationer? Alla tips är välkommna.

Mvh // Anton

Om du är bra på front-end så kanske dags att lära dig backend också? Kanske även databas design och programmering. Om det inte är något du ännu kan så kan jag tycka att det är för tidigt att försöka bli arkitekt. Lead inom front-end kanske funkar beroende på hur bra du är. Utöka med angular2 kanske?
Om du inte har utrymme för att lära dig fler områden på jobbet och det är något du vill så kanske du helt enkelt borde byta arbetsplats och ev. höja lönen på köpet.

När du säger att du inte är med från grunden så tycker jag det låter dåligt av företaget och riktigt tråkigt, det är bland det absolut roligaste som finns. Jag har lett team där man gör detta och tidigare i karriären varit med när andra lett men alla är med.
Ofta sätter man upp en viss struktur men håller den öppen för diskussion eller så tar man några timmar och tillsammans skapar grunden med teamet. Det är viktigt att alla får utrymme att föra sin talan och att hålla det på rätt nivå så någon inte skäms om de ställer en fråga. De flesta uppskattar starkt att kunna bolla saker både högt och lågt. Det brukar skapa ett positivt öppet team och i slutändan når man då målet snabbare och roligare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har jobbat med .net i 7-8 år nu och har bara skrivit en desktop-applikation på den tiden (och det var på första jobbet efter skolan). Skulle säga att desktop är dött, länge leve webb. .Net/C# är juh dock utmärkt att skriva web backends, api:er och servicar i och nu med .net core händer det spännande grejer med plattformsoberoende etc. så jag skulle absolut säga att det är något att satsa på.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Håller med darkbob. Känns som .net blir stort nu när de är open source. Och att kombinera det med något javascript ramverk och node är populärt och eftertraktat. Go for it . Pluralsight är utmärkt utbildnings tjänst om man inte pallar läsa tutorials.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om du är bra på front-end så kanske dags att lära dig backend också? Kanske även databas design och programmering. Om det inte är något du ännu kan så kan jag tycka att det är för tidigt att försöka bli arkitekt. Lead inom front-end kanske funkar beroende på hur bra du är. Utöka med angular2 kanske?
Om du inte har utrymme för att lära dig fler områden på jobbet och det är något du vill så kanske du helt enkelt borde byta arbetsplats och ev. höja lönen på köpet.

När du säger att du inte är med från grunden så tycker jag det låter dåligt av företaget och riktigt tråkigt, det är bland det absolut roligaste som finns. Jag har lett team där man gör detta och tidigare i karriären varit med när andra lett men alla är med.
Ofta sätter man upp en viss struktur men håller den öppen för diskussion eller så tar man några timmar och tillsammans skapar grunden med teamet. Det är viktigt att alla får utrymme att föra sin talan och att hålla det på rätt nivå så någon inte skäms om de ställer en fråga. De flesta uppskattar starkt att kunna bolla saker både högt och lågt. Det brukar skapa ett positivt öppet team och i slutändan når man då målet snabbare och roligare.

PHP är backend. Skulle förvåna mig om han inte jobbat med databaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

PHP är backend. Skulle förvåna mig om han inte jobbat med databaser.

Det stämmer, av någon anledning när jag svarade fick jag för mig att han skrev frontend.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

PHP är backend. Skulle förvåna mig om han inte jobbat med databaser.

php är väldigt vanligt använt för backend i webapplliaktioner. Men det är inte omöjligt, och finns många exempel på, applikationer med och utan gui skrivna i php. Om man siktar på löst typade språk och inte vill ha språk som kompileras så är php ett helt ok alternativ för en massa saker som man även använder python, perl osv till.

Till OP: Då php7 nydligen släppts och är en av de nya php versioner med mest faktiska förändringar på länge så finns det nog en hel del att sätta sig in i där om man vill. Annars har C++ en mycket framträdande roll som med moderniseringarna av språket inte ser ut att sjunka.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P