Tråden Om Sega Saturn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Men hörrni, kan ni japanska?

Ha ha, nä men det behövs inte.
I fighters, shooters, plattform, side scrollers osv så är storyn sällan så djup att bilderna och tonfallet inte räcker.
Finns även de som kör regelrätta rollspel på japanska med eller utan guide.

Permalänk
Medlem

Fantastisk konsol! Bästa minnet är när man spelade med 6 polare och Guardian heros. Vansinniga fighter som gjorde att vi alla var tårögda av skratt. Får skaffa en igen känner jag. Har en Dreamcast som brukar få lite motion när jag och tjejen spelar Virtua tennis mot varandra. Av någon konstig anledning så känns Virtua tennis bäst på Dreamcast.

Tackar för en trevlig tråd

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Håller med, Virtua tennis liras helst på Dreamcast.

Guardian Heroes är galet kul. Har spelat igenom det så pass mycket på engelska nu att jag sålt det och ska köpa japanskt så det ser konsekvent ut i hyllan

Permalänk
Medlem

Fick en ny på 90-talet och den lever fortfarande!
Favoritspelen är: Virtua fighter 2, Daytona USA samt Trash it!

Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Men hörrni, kan ni japanska?

Meh.. Har både Famicom och Super Famicom, kör bara Japanska spel utan så mycket text på dem. Det går att spela Engelska EU/NA spel på dem, så det är inga problem när jag väl vill spela A Link to the Past eller något ^^

Permalänk
Medlem

Tror jag gjort en sån jäkla score med ett spelköp.. eller så har jag blivit helt blåst.
Kan återkomma i ärendet

Permalänk
Medlem

Nu har min fina deal kommit

Den första är lite mer modest. Men jag betalade kanske vad Megaman och Gradius normalt landar på för alltihop.
Tyckte det var en bra deal eftersom jag ville ha Strikers som kostar ca 300kr.
Det var först när vi gjorde upp affären som jag såg (dålig bild) att det var strikers 2. Och den får man inte för några 300 inte.

(Killen har några fler fina titlar ute på blocket så om nån vill kan jag gå i god för att han skickar när ni sätter över pengar i förskott. PMa isåfall.)

Nästa är knappt jag tror det.
Jag var på jakt efter Cotton Boomerang. Hade budgeterat till att betala ca 1300kr. Hittade ingen så billig.
Då dök detta knippe upp med CB.

Plus japanska In The Hunt som inte funkar så bra på Saturn men som jag ändå vill ha för att få en komplett samling av shooters.
Inte så kul att betala massor för det (kostar ca 400kr) men nu ingick det ju "gratis".

Plus två spel som inte är så hejdundrans om man inte kan japanska, men men.

Plus 2st Street Fighter, inte en favorit men kan ju vara kul med polarna.
Det är bara det att det ena är Street Fighter Zero 3, billigaste sålda på eBay är över 700kr.

Så om jag kollar billigaste som sålts nyligen på ebay på alla så landar vi på: $370 dvs ca 3200kr enligt Forex.
Jag betalade 750 spänn.
Jag tänker sälja Street Fighter Zero 3 för 750 spänn

EDIT: Fick över tusen spänn för SFZ3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nu har min fina deal kommit

Den första är lite mer modest. Men jag betalade kanske vad Megaman och Gradius normalt landar på för alltihop.
Tyckte det var en bra deal eftersom jag ville ha Strikers som kostar ca 300kr.
Det var först när vi gjorde upp affären som jag såg (dålig bild) att det var strikers 2. Och den får man inte för några 300 inte.

http://forumbilder.se/EA3FH/dsc-0235.JPG

(Killen har några fler fina titlar ute på blocket så om nån vill kan jag gå i god för att han skickar när ni sätter över pengar i förskott. PMa isåfall.)

Nästa är knappt jag tror det.
Jag var på jakt efter Cotton Boomerang. Hade budgeterat till att betala ca 1300kr. Hittade ingen så billig.
Då dök detta knippe upp med CB.

Plus japanska In The Hunt som inte funkar så bra på Saturn men som jag ändå vill ha för att få en komplett samling av shooters.
Inte så kul att betala massor för det (kostar ca 400kr) men nu ingick det ju "gratis".

Plus två spel som inte är så hejdundrans om man inte kan japanska, men men.

Plus 2st Street Fighter, inte en favorit men kan ju vara kul med polarna.
Det är bara det att det ena är Street Fighter Zero 3, billigaste sålda på eBay är över 700kr.

Så om jag kollar billigaste som sålts nyligen på ebay på alla så landar vi på: $370 dvs ca 3200kr enligt Forex.
Jag betalade 750 spänn.
Jag tänker sälja Street Fighter Zero 3 för 750 spänn

http://forumbilder.se/EA3OV/dsc-0232.JPG

Tusan vilka inköp du gör!
Sjukt kul att se vad du köper! Och du verkar ju verkligen ha gjort ett riktigt klipp med dessa. Stort grattis får man la säga!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ja det var en mycket bra helg för samlande. Spelade Cotton idag, vilket spel, precis i min smak

Permalänk
Medlem

Härlig tråd om en konsol som gett mig många goda stunder.
Jag och några av kompisarna var på den tiden Mega Drive-spelare så steget till Saturn var ganska logiskt när den släpptes. Tycker konsolen har lite dåligt rykte för 3D-spel - Segas egna spel och några andra såg minst lika bra ut som PS1-spelen. Synd bara att få andra tillverkare inte orkade bry sig om att konvertera spelen ordentligt. Många var ganska lika, några såg markant sämre ut.

Skrivet av EpicToaster:

Jag har ett Sega Saturn hemma som jag brukar spela på emellanåt!

Älskar värkligen spelet baku baku, riktigt kul att spela med några kompisar

Baku baku var det sista spelet jag köpte till Saturn (begagnat) då konsollen redan var på väg in till långtidslagring. Hade spelat demot på en blandad demo-skiva som följde med konsolen och tyckte redan då det verkade riktigt bra och hela spelet höll måttet.

Skrivet av Thornblom:

Hm. Ska man skaffa sig en Saturn? Jag har ju allt i Nintendo väg, så det kanske skulle vara uppfriskande. Finns det några bra titlar som motiverar köp, om man är Nintendo fan i grunden? Jag har ett Dreamcast med massor av spel, som jag diggar. Men lirar mest fighters och fps ala Quake på den.

Det finns en hel del härliga 3D-fighters till Saturn också (utöver alla bra 2D-fighters. Virtua Fighter 2, Fighting Vipers (2:an finns till DC), Last Bronx och min favorit - Fighters Megamix (VF2 + FV2 + bonuskaraktärer och lite nya moves i ett spe!l).
Det finns en del bra RPG:s, men de är ofta dyra. PS1 är bättre på RPG-fronten med många fler bra spel.
Flera andra spel var imponerande på sin tid (som t.ex. den bästa versionen av Command & Conquer, Sega Rally, andra bilspel, sportspel, m.m.) men en del håller inte så bra idag.
Ljuspistolspel fanns det några bra av, som Virtua Cop-spelen. Die Hard Trilogy var 3 spel i ett med en bra action-spel, et hyfsad ljuspistolspel och ett ganska dåligt sista spel.
Panzer Dragoon 1 och speciellt 2 är också bra spel, men Orta till Xbox är ännu bättre och innehåller hela första spelet som bonusmaterial.

Permalänk
Medlem

Blivit sugen på en saturn då jag själv bara hade en ps1. Vad ska jag tänka på vid inköp? Köpa en pal och modda till 60hz och ett action replay för import spel? Ser en del företag som tar över 1000 kr för en basenhet vilket känns lite väl dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant historia hur man blev med Saturn för 20 år sedan. Hade skramlat länge för att köpa mig en PSX, så när man äntligen hade cashen och gick med stolta steg till affären så hade de slut på dem. "Men!", sade herren i butiken. "Vi har Sega Saturn". Så det blev en sån. Man kunde ju liksom inte gå hem tomhänt nu när man äntligen skulle gå och shoppa. Inga andra jag kände hade en, men jag hittade genom Saturnen nya vänner. Spel kostade ju en arm och ett ben, så man ville ju lån-byta med nån. I lokala tidningsaffären sålde de Sega Saturn-tidningen, fast de tog bara in ett ex i månaden så det gällde att vara där och norpa om man skulle ha. Det var en annan lite äldre kille i stan och jag som tävlade om att få tag i den, så vi har väl ungefär varannat nummer på vinden. Polarna berättade om vilka spel som gällde för stunden, men de kunde man ju bara drömma om eftersom de bara kom till PSX. Ibland kom de till Saturn också, men nåt år senare och med fulare grafik. Men man blev glad ändå, det var ju snyggare kartonger, och bara vetskapen om att man satt med dubbla CPU värmde. Jag har kvar mitt Sega med alla spel från den tiden. Jag tror det börjar bli dags att dra fram den och 100-procenta Sonic R igen snart. Everybody's super Sonic racing!!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Blivit sugen på en saturn då jag själv bara hade en ps1. Vad ska jag tänka på vid inköp? Köpa en pal och modda till 60hz och ett action replay för import spel? Ser en del företag som tar över 1000 kr för en basenhet vilket känns lite väl dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju även köpa en japansk den får du för 400kr och uppåt du kan köpa från tex Japanspel http://japanspelshop.se/index.php?route=product/category&path...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du kan ju även köpa en japansk den får du för 400kr och uppåt du kan köpa från tex Japanspel http://japanspelshop.se/index.php?route=product/category&path...

Jag köpte en pal enhet från Tyskland samt även en action replay kassett. Nu är det bara att vänta in DHL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saturns går för en spotstyver på ebay. Går även att köpa enheter som säljs som "trasiga" brukar bara vara smutsig läsare, har själv köpt drygt 5 enheter och alla har funkat efter lite rengöring. Utöver dreamcasten måste jag säga att det är en fantastisk maskin. Vad spelar ni för 2D platformers egentligen? Sitter själv och gnetar med Clockwork Knight, Rayman och Pandemonium.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Saturns går för en spotstyver på ebay. Går även att köpa enheter som säljs som "trasiga" brukar bara vara smutsig läsare, har själv köpt drygt 5 enheter och alla har funkat efter lite rengöring. Utöver dreamcasten måste jag säga att det är en fantastisk maskin. Vad spelar ni för 2D platformers egentligen? Sitter själv och gnetar med Clockwork Knight, Rayman och Pandemonium.

Problemet med att köpa på ebay är att frakten ofta är hysterisk. Tex japansk Sega Saturn där frakten är dubbla kostnaden för konsolen. Från tyskland gick det däremot bra att förhandla fram ett bra fraktpris. Fick min skickad med DHL för 10 euro vilket jag tycker är helt ok.

Det jag mest är ute efter är att spela lite sjyssta shooter spel men har inte kollat upp vilka än

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Problemet med att köpa på ebay är att frakten ofta är hysterisk. Tex japansk Sega Saturn där frakten är dubbla kostnaden för konsolen. Från tyskland gick det däremot bra att förhandla fram ett bra fraktpris. Fick min skickad med DHL för 10 euro vilket jag tycker är helt ok.

Det jag mest är ute efter är att spela lite sjyssta shooter spel men har inte kollat upp vilka än

Rekommenderar Quake, Duke Nukem och givetvis Doom (rullar på riktigt smooth). Jag har nog haft riktig tur med frakt isåfall. Köpte en komplett konsol med spel från japan och betalade bara 350 kr i frakt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Behind900: Tänkte mig mer shmups i stil med rtype och darius gaiden. Även om det är roligt med gamla klassiker som quake på konsol.

När jag tittade på saturn så var det ungefär lika dyrt från japan som eu. Hoppas bara min 60hz mod går som den ska annars får jag väl leta en jap saturn också hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

@Behind900: Tänkte mig mer shmups i stil med rtype och darius gaiden. Även om det är roligt med gamla klassiker som quake på konsol.

När jag tittade på saturn så var det ungefär lika dyrt från japan som eu. Hoppas bara min 60hz mod går som den ska annars får jag väl leta en jap saturn också hehe.

kan rekommendera en action replay också kanon om man vill spela från flera regioner och cdr skivor...

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jag beställde en Action Replay 4m kassett så den borde kunna få igång lite importspel.

Permalänk

Ni som handlar mycket spel till Sega Saturn - kan ni tipsa mig om vart man ska leta?

Jag är specifikt ute efter Saturn Bomberman (PAL) och Metal Slug (JP).

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag köpte via ebay men finns säkert bättre alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tänkte bidra med min lilla nätta Sega Saturn samling och JA jag älskar Castlevania det är därför jag har dubbletter av Akumajou Dracula X - Gekka no Yasoukyoku
Spelet i mitten är ett spel från Lunar serien, just detta heter Magical School Lunar som är en spin-off från Lunar Silver Star Story och Lunar 2 Eternal Blue

@Kent-Mustafa

Prova eBay, Tradera, Spelfyndet (OBS! Dyra) eller Japanspelshop