Permalänk

Socket 1150 Processor

Hej,

Jag har nyligen köpt ett 1150 moderkort här på Sweclockers och söker därför nu efter en processor.

Det som är mest intressant är antingen en i3 eller i5, jag har ingen större användning av "K" processorer eller g3258 då moderkortet är ett B85. Det behövs heller ingen kylare då jag har en hemma redan (stock kylare) men skulle det vara så att ni har en AIO eller bättre lyftkylare så kanske vi kan komma överens om ett paketpris.

Budget? Under tusenlappen skulle väl passa fint.

Kom gärna med förslag om vad ni har Finns processorn i Ystad eller Malmö så prioriteras det.

Mvh
Lukas

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet kan man överclocka en g3258 med b85 chipset
Och överclocka den till iaf 4ghz på orginalkylare är rimligt
Bättre prestanda än i3 i csgo har jag för mig om den är överclockad.

Bara ett tips, kanske värt å kolla upp. Köpte en till sambons lillebror och den körde i 4.5 ghz dock på 1.4v. Men han fick ut mer än 200fps på max @1080p med ett 770

Permalänk

Jaså, visste inte att man kunde överklocka på B85

Har personligen en g3258 i min dator, men känner att två kärnor inte riktigt är tillräckligt för nyare spel även med en OC på 4,2Ghz som jag har nu. Skulle jag dock hitta en g3258 till ett bra pris så kan det bli aktuellt, men är främst ute efter processorer med 4 trådar/kärnor

men tack för rekommendationen

Mvh
Lukas

Permalänk
Medlem

Jag tror att g3258 är den enda processorn man kan överclocka med b85 chipset
Nu dock när jag sitter å funderar och ser att du har en g3258, så tänker jag att du kanske är intresserad av att byta din mot min 4460, plus pengar emellan? vet inte hur mkt emellan jag kan ta dock

Permalänk

@Nickecs:

Kanske blir aktuellt senare.

Kanske borde tillägga att jag hjälper min bror att uppgradera sin pc, han köpte som sagt i annonsen ett B85 moderkort och söker nu en cpu.

Du kan inte tänka dig att sälja den? vad skulle vara ett rimligt bud isåfall?

Permalänk

Var försiktig med vilken Mobo BIOS du kör, du kan behöva köra en äldre variant, kolla runt på relativt nya forums, eller Asus/gigabyte/ASrock/MSi subreddits ifall du kan överklocka G3258 på B85 fortfarande, eller vilken bios du behöver.

Ska du klocka mest för att klocka den, eller har du tänkt använda den för något? Finns vissa single-CPU core/thread beroende spel som är helt fantastiska med G3258:an

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag kan nog inte sälja utan att byta, blir utan dator xP
Tyvärr, men lycka till

Mvh

Permalänk

@Bloodstainer:

Kollade upp överklocknings möjligheter för moderkortet, ska fungera att överklocka g3258 (vet dock inte hur mycket).

Håller med dig om att g3258 är en otrolig processor för många spel men man börjar se att de nyare spelen tar mer användning av 4 kärnor/trådar. Finns självklart vissa undantag men tänkte att när man har en lite större budget så kan man "futureproofa" sitt system.

Mvh
Lukas

Permalänk
Skrivet av Kackibracki:

@Bloodstainer:

Kollade upp överklocknings möjligheter för moderkortet, ska fungera att överklocka g3258 (vet dock inte hur mycket).

Håller med dig om att g3258 är en otrolig processor för många spel men man börjar se att de nyare spelen tar mer användning av 4 kärnor/trådar. Finns självklart vissa undantag men tänkte att när man har en lite större budget så kan man "futureproofa" sitt system.

Mvh
Lukas

Det är inte bara kärnor man ska titta på dock, tänk på att den har väldigt lite Cache minne t.ex. Och spel som Witcher 3 t.ex. kommer den ha problem med, medans dåligt optimiserade spel som bara kräver 1 processortråd/kärna kommer den vara precis lika effektiv i som en 4770k eller 4790k vid samma frekvens!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Ah, ok

Tack för informationen