Permalänk
Skrivet av MedionR:

Någon som har lust att hitta listan som de har övervakat och kopiera in den här eller länka till den, har inte lyckats hitta den på deras hemsida, kanske jag som är dålig på det.

Bläddra ner på denna sida.
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Problemet är som du skriver att man bara betalt för just det dom krävt dig på exempelvis film A, sen kommer krav på Film B,C.D osv... Det är därför man inte ska betala.. betalar man får man det onda ögat på sig!

Spridningskollens högkvarter.
http://ablogtowatch.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/09/LOTR-eye-of-sauron.jpg

Dock som det står på deras egen hemsida under FAQ :

"•8. VAD HÄNDER OM JAG BETALAR?

Om du betalar ersättningen har rättighetsinnehavaren inga ytterligare krav mot dig gällande delningen av filmen eller TV-serien."

Så jag tror inte om du betalar att de skickar yterligare räkningar hem till dig

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams, otrevligheter samt piratkopiering/innehav)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Så jag tror inte om du betalar att de skickar yterligare räkningar hem till dig

Det är vad de skriver ja. Men i realiteten har de helt plötsligt ett erkännande, och skulle faktiskt vinna i rätten. Och, det finns inget som hindrar dem från att få in ditt erkännande, för att sedan vända sig till rätten med de där andra 5 TV-serierna du har tankat alla säsongerna av, och kräva 200kr / avsnitt, låt oss säga 15 avsnitt per säsong, 6 säsonger i genomsnitt, 6 serier, och 200kr / avsnitt... 90 000:-. I ett brottsmål har de fortfarande ingen chans, eftersom de ska bevisa att det är just du som har fildelat. Men i ett civilrättsmål, är det helt plötsligt annorlunda. Där ska de bara visa att det är troligt, och det blir helt plötsligt upp till di att bevisa att du inte gjort det. Och där och då viftar de glatt med ditt tidigare medgivande. De kan nu visa att du har erkänt fildelning under perioden de hävdar att du fildelat de här TV-serierna. De behöver alltså inte ens försöka stämma dig för just det du erkänt, du sitter redan i en risig sits, som är svår att ta sig ur.

Nu tror jag inte att det är ett faktiskt scenario som skulle utspela sig, men i realiteten har de ingenting på dig, innan du faktiskt betalar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Så deras hot om kostsamma rättegångar är bullshit, du kommer knappt upp i deras 2000:-

Förlorar du så får du säkert dagsböter, jag har läst att det är satt till minst 50 dagsböter, oavsett hur liten fildelningen är, vilket blir 2500kr om jag inte har helt fel och har du intäkter som överskrider 1.5 Miljoner kronor så blir det dubbelt så dyrt.

Det finns ett fall där en person delat ut över 100 filmer där domstolen ökade dagsböterna till 180.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bra, tack för informationen, återgår vi några inlägg så var det antagligen att jag inte använde det perfekta ordet för situationen. Med det jag pekade på var bevismaterialet och inte vad den korrekta titeln är på den eller dom som hanterar ärendet är, vilket jag antog blev underförstått i det jag skrev.

Eftersom jag huvudsakligen pekar på bevismaterialet så menar jag med min liknelse att brevet är lika korkat som mina svarta kalsonger. Det ger inget annat än skrämselpropaganda så länge det inte finns något som faktiskt kan bevisa något. Jag vet om upphovsrätten och då brott mot den ger böter eller fängelse så kan inte ett civilrättsligt ärende peka på den.

Det jag syftar på är hur dom ska bevisa det hela. Vilket för mig är ett mysterium då dom måste ha något mer än en lista med IP-adresser och Namn. Särskilt när det är bevisat att man kan förfalska sin IP-adress och vara i ett helt annat land. En vanlig variant är att din dator blir "smittad" och sedan agerar bollplank (man in the middle) åt den som utför det. Med andra ord kan en cracker smitta din dator så den ser ut som den filserver som har innehållet.

Rent praktiskt så skulle det dom skickar handla om negativa avtal samt negativ bevisföring.

Finns program som kan ändra din IP-adress på så vis att inte ens din ISP ser din dator eller din IP-adress. Med andra ord skulle jag kunna sätta upp en server med olagligt innehåll och när andra tittar på den så har den din IP-adress.

Nja, det var inte bara titlarna som var fel. I ett civilmål kan du inte bli straffad (dömd för brott), beviskraven är lägre och det är alltså parterna som driver målet. Spridningskollen, som enligt dig saknar rättslig makt (vad du nu menar med rättslig makt) kan alltså driva ett mål mot dig.

Det du gör med din kalsongjämförelse är extremt löjlig och är att jämföra äpplen och päron. I Spridningskollens fall handlar allt om bevisning, att kopiera någon annans upphovsrättsskyddade verk är otvivelaktigt inte tillåtet. Det som diskuteras är hur de ska kunna bevisa detta. I ditt exempel får du gärna förklara på vilket sätt du anser att du lidit ekonomisk, fysisk eller psykisk skada av andra människors val av kulör på underkläder. Eftersom att färger på underkläder inte på något sätt alls är reglerat i lag får du ju också väldigt svårt att förklara användning av svart underkläder skulle vara en uppsåtlig handling av en godtycklig person. Detta gäller alltså oavsett hur mycket bevis du har för att en godtycklig person använder svarta kalsonger.

När det kommer till vilken bevisning som krävs för intrång i upphovsrätten i ett civilmål är ännu okänt. Inga sådana mål har avgjorts och vi vet heller inte vilken typ av bevisning Spridningskollen kan tänkas sitta inne med utöver IP-loggar. Rent teoretiskt skulle de ju kunna ha infekterat misstänkta fildelares datorer med programvara som spionerar på datorns innehåll, även om detta är väldigt osannolikt eftersom de själva skulle riskera att bli stämda/åtalade, så är det rent teoretiskt möjligt och den insamlade bevisningen skulle kunna användas emot fildelaren.

Jag förstår inte alls vad du menar med denna mening:

Skrivet av OldComputer:

Rent praktiskt så skulle det dom skickar handla om negativa avtal samt negativ bevisföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Förlorar du så får du säkert dagsböter, jag har läst att det är satt till minst 50 dagsböter, oavsett hur liten fildelningen är, vilket blir 2500kr om jag inte har helt fel och har du intäkter som överskrider 1.5 Miljoner kronor så blir det dubbelt så dyrt.

Det finns ett fall där en person delat ut över 100 filmer där domstolen ökade dagsböterna till 180.

Fast nu kan du aldrig bli dömd till dagsböter i ett civilmål. Det kan endast göras i ett brottmål, då böter är ett straff och straff utdelas endast av staten i ett brottmål. Det Spridningskollen hotar med är att lämna in en stämningsansökan, inte polisanmäla.

(För övrigt är det inte endast två storlekar på en dagsbot, storleken bestäms av den dömdes inkomst till ett jämnt tio-tal max upp till 1000 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Förlorar du så får du säkert dagsböter, jag har läst att det är satt till minst 50 dagsböter, oavsett hur liten fildelningen är, vilket blir 2500kr om jag inte har helt fel och har du intäkter som överskrider 1.5 Miljoner kronor så blir det dubbelt så dyrt.

Det finns ett fall där en person delat ut över 100 filmer där domstolen ökade dagsböterna till 180.

Då måste dom dra dig inför domstol som ett brottsmål och inte en civilrättslig process som detta handlar om.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är vad de skriver ja. Men i realiteten har de helt plötsligt ett erkännande, och skulle faktiskt vinna i rätten. Och, det finns inget som hindrar dem från att få in ditt erkännande, för att sedan vända sig till rätten med de där andra 5 TV-serierna du har tankat alla säsongerna av, och kräva 200kr / avsnitt, låt oss säga 15 avsnitt per säsong, 6 säsonger i genomsnitt, 6 serier, och 200kr / avsnitt... 90 000:-. I ett brottsmål har de fortfarande ingen chans, eftersom de ska bevisa att det är just du som har fildelat. Men i ett civilrättsmål, är det helt plötsligt annorlunda. Där ska de bara visa att det är troligt, och det blir helt plötsligt upp till di att bevisa att du inte gjort det. Och där och då viftar de glatt med ditt tidigare medgivande. De kan nu visa att du har erkänt fildelning under perioden de hävdar att du fildelat de här TV-serierna. De behöver alltså inte ens försöka stämma dig för just det du erkänt, du sitter redan i en risig sits, som är svår att ta sig ur.

Nu tror jag inte att det är ett faktiskt scenario som skulle utspela sig, men i realiteten har de ingenting på dig, innan du faktiskt betalar.
B!

Om jag har förståt det rätt så skickar de ut en "böteslapp" som specificerar vilken grej du har laddat ner, eller har jag missförstått något?

För då är det ju som du säger, de måste bevisa att det är du som har laddat ner de respektive torrenterna som de sedan anklagar dig för att ha nerladdat och inte den som du har "erkännd" ha nerladdat.

Eller har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem

Har ni reflekterat över vart pengarna går som betalas in? På deras hemsida finns ett diagram där man kan utläsa att internetleverantören får ca 15%. Det finns med andra ord ett visst incitament för dem att hjälpa till.
Det är nästan lika mycket som till spridningskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Då måste dom dra dig inför domstol som ett brottsmål och inte en civilrättslig process som detta handlar om.

Jag tror faktiskt de skulle driva genom det som ett brotts mål, enligt Bahnhof och EU domslutet så får de inte ta ut uppgifter eller ens använda det i civil rättsliga mål. Så då är frågan om den bevisningen ens får användas även om Sverige har fri bevis prövning, vilket är en helt annan debatt.

Tror jag lästa på ett annat känt Svenskt forum att i Danmark har bara 3 av över 100 förlorat i domstol, och de har hårdare regler än Sverige, och varför de 3 åkte dit var för att de erkände. Så om spridningskollen skall kunna vinna så måste de nog bevisa mer än en ip adress för att koppla dig, därför måste det bli ett brotts mål så polisen eller någon myndig kan göra en husrannsakan och undersöka dina elektriska prylar, som t.ex datorer.

Men vad vet jag, är varken advokat eller särskilt insatt i lagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag tror faktiskt de skulle driva genom det som ett brotts mål, enligt Bahnhof och EU domslutet så får de inte ta ut uppgifter eller ens använda det i civil rättsliga mål. Så då är frågan om den bevisningen ens får användas även om Sverige har fri bevis prövning, vilket är en helt annan debatt.

Tror jag lästa på ett annat känt Svenskt forum att i Danmark har bara 3 av över 100 förlorat i domstol, och de har hårdare regler än Sverige, och varför de 3 åkte dit var för att de erkände. Så om spridningskollen skall kunna vinna så måste de nog bevisa mer än en ip adress för att koppla dig, därför måste det bli ett brotts mål så polisen eller någon myndig kan göra en husrannsakan och undersöka dina elektriska prylar, som t.ex datorer.

Men vad vet jag, är varken advokat eller särskilt insatt i lagar

Dom måste kunna koppla dig till betydligt mer omfattande fildelning än enstaka filmer/serier för att kunna få en husrannsakan, brottet måste kunna ge fängelse.

Lite läsning: https://www.moinois.com/2016/09/gallande-spridningskollen/

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Avstängd

Jag tycker efter den här debatten att alla "filsnyltare" samlas hos Bahnhof, alla andra operatörer håller strikt koll på peeringen så att man slipper Bahnhofs sörja inkl malware.

En till funktion blir då att alla IS-terrorister inkl sympasitörer kan samlas hos Bahnhof för riskfri spridning av sitt budskap.

Done!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Det stora problemet är gratis olagliga streamingtjänster trodde jag. Är inte torrent halvdöd nu när lagliga Streamingtjänser finns? Detta är nog bara ett sätt att skapa arbetstillällen är min åsikt. Och kanske ett försök att håva in lite mer pengar till halvdana filmer?

torrenter är nog rätt så starkt än. så klart gått ned när olagliga streamingtjänster finns, men lagliga streamingtjänster har bara gjort musikdelen av den olagliga marknaden onödig.
alla utom 1 person (som anser han är bäst och har bästa musiksmaken och flac är de enda som ger vettigt ljud) som jag känner har gått över från att ladda ned låtarna olagligt till att använda spotify. det är för att de lagliga alternativen kan nu matcha det olagliga.
ser man till filmsidan så finns det inget som matchar det olagliga. filmerna tar evigheter innan dom når den svenska marknaden om dom ens gör det. av alla filmer jag såg på bio under 2014 och 2015 finns 38% av dom på två av dom lagliga filmtjänsterna jag använder. och det kostar mig 200kr per månad. för att kunna nå iaf 60% av det kräver det att jag betalar nästan 800kr per månad, och då räknas inte biobesök in.

filmbranchen har inget vettigt alternativ till det olagliga idag som musikbranchen har.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Måste tolkar jag som ett tvingande ord precis som skall, bör samt får ser inte jag som tvingande ord men vad vet jag då jag hade en 1:a i svenska när jag gick ut 9:an 1979. Jag har haft fel förr & kommer att ha fel även i framtiden.

Men vi är förmodligen överens om att en rekommenderad försändelse måste man inte hämta ut?

De ett spelar ingen roll om du hämtar ut eller inte, är det skickat som rekommenderat så antas att du tagit del av innehållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De ett spelar ingen roll om du hämtar ut eller inte, är det skickat som rekommenderat så antas att du tagit del av innehållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag inte en sekund på!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Tror jag inte en sekund på!

Helt Rätt, tro inte på det gör inte jag heller!
Klart det måste hämtas ut för att man skall ha tagit del av det

Däremot om man nu inte har för avsikt att betala, så skall man bestrida fakturan, och då så måste man hämta ut den hur man än vrider o vänder på det.
Annars går det till slut bara vidare till inkasso och kronofogden, låter man det sedan hänga kvar där, blir det mycket krångligare att överklaga , bestrida och kanske vinna i en rättsprocess.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Helt Rätt, tro inte på det gör inte jag heller!
Klart det måste hämtas ut för att man skall ha tagit del av det

Däremot om man nu inte har för avsikt att betala, så skall man bestrida fakturan, och då så måste man hämta ut den hur man än vrider o vänder på det.
Annars går det till slut bara vidare till inkasso och kronofogden, låter man det sedan hänga kvar där, blir det mycket krångligare att överklaga , bestrida och kanske vinna i en rättsprocess.

Man bestrider kravet hos inkasso/kronofogden.. Betänk att det är ett inkassoföretag som skickar förlikningsförslaget.

Det är dock ett förikningsförslag inte ett betalningsföreläggande om jag förstått det rätt nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Om jag har förståt det rätt så skickar de ut en "böteslapp" som specificerar vilken grej du har laddat ner, eller har jag missförstått något?

De skickar en faktura, som om du betalar den, är din underskrift på ett ingånget avtal. Några böter kan de inte skicka, det har de inte befogenhet till.

Skrivet av MedionR:

För då är det ju som du säger, de måste bevisa att det är du som har laddat ner de respektive torrenterna som de sedan anklagar dig för att ha nerladdat och inte den som du har "erkännd" ha nerladdat.

Problemet här är att i civilrättsmål måste man inte bevisa att det är på ett visst sätt. Man ska bara visa att det är rimligt. Sen är det upp till dig att övertyga domare och eventuella nämndemän om att det inte var du. Det är en enorm skillnad på vad du ska åstadkomma i form av "det var inte jag för att..." när din motpart har ett erkännande om exakt samma handling, under den givna tidssperioden, kontra om din motpart har en IP-adress som vem fan som helst med tillgång kan ha surfat över.

Skrivet av VexedRelic:

Jag tror faktiskt de skulle driva genom det som ett brotts mål,

Hela vitsen med de här hoten, är att man konstaterat att Polisen varken har intresse, eller resurser för att hålla på med enskilda fildelare. Upphovsrättsinehavare har ingen möjlighet att själva driva ett brottsmål, utan då är det polisanmälan, och ärendet nedlagt i brist på möjlighet till tvångsåtgärder. (Fängelse finns inte på straffskalan för enstaka filer i ett fildelningsmål, alltså, ingen husrannsakan.)

Skrivet av VexedRelic:

Så då är frågan om den bevisningen ens får användas även om Sverige har fri bevis prövning, vilket är en helt annan debatt.

Det enda "beviset" är IP'n, och den får självfallet användas.

Skrivet av VexedRelic:

Tror jag lästa på ett annat känt Svenskt forum att i Danmark har bara 3 av över 100 förlorat i domstol, och de har hårdare regler än Sverige, och varför de 3 åkte dit var för att de erkände.

Det är precis likadant här. Erkänner man kan man åka fast för det, men annars lägger de ner fallet.

Skrivet av Dem8n:

De ett spelar ingen roll om du hämtar ut eller inte, är det skickat som rekommenderat så antas att du tagit del av innehållet.

Hämtar du inte ut en rekommenderad delgivning, så har du inte fått den. I första skedet kommer man försöka nå dig via delgivningsman, och om det gäller ärenden där det går (tex böter från annat land, osv) så försöker man med polisen efteråt. Men eftersom du fortfarande inte är skyldig att legitimera dig, och de inte kan ta till tvångsåtgärder, så måste de gräva fram en polis som vet vem du är, för att det ska fungera, om man envisas med att bråka mycket nog... (delgivning via polisen är inte aktuellt i det här fallet.) Det fanns, finns kanske fortfarande, en metod för delgivning via tidningspublikationer, men jag vet inte riktigt vilka villkor som ska vara uppfyllda för det.

Skrivet av Bael:

Det är dock ett förikningsförslag inte ett betalningsföreläggande om jag förstått det rätt nu?

ag har svårt att tänka mig att en advokatfirma skulle begå misstaget att skicka en faktura för ett icke ingånget avtal, som inte klart och tydligt specificerar att om man betalar har man ingått ett avtal, och om man inte betalar går fakturan inte vidare. (Eftersom det då inte finns något avtal till grund för fakturan) Så ja, jag är helt inne på din linje.
Sen kommer det hela säkert vara utformat så att det ska se så skrämmande ut som möjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Har ni reflekterat över vart pengarna går som betalas in? På deras hemsida finns ett diagram där man kan utläsa att internetleverantören får ca 15%. Det finns med andra ord ett visst incitament för dem att hjälpa till.
Det är nästan lika mycket som till spridningskollen.

Kan ju dock vara att det rör sig om deras egna internetleverantör, eftersom dom själva måste ju vara ute på nätet och leta.

Edit: Njae efter att ha kollat i domslutet så står det att Telia har blivit tvungna att anställa 2 personer för att ta fram uppgifterna, och att dom skall ha betalt för detta. Så det kanske är så att dom 15% ska gå till ISPs för att lämna ut uppgifterna.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Så det kanske är så att dom 15% ska gå till ISPs för att lämna ut uppgifterna.

Är nog kompensation för att de troligtvis tappar kunder, rätt säker på att Telia tappat kunder pga hur uppmärksammat det blivit. Jag läste ett inlägg för ett par dagar sedan på Telia facebook sida från en medarbetare att Telia undersöker just nu möjligheter på att överklaga domstols beslutet, troligtvis alldeles för uppmärksammat innan det skulle beröra de flesta operatörerna.

Minns ej vart, men lästa tidigare i veckan att spridningskollen, eller bolagen de företräder har lämnat in ansökan mot ComHem, inget domstols beslut än så vitt jag vet, men om det stämmer så är ComHem nästa leverantör de riktar in sig mot och skulle nog tro att nästa efter är Bredbandsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Är nog kompensation för att de troligtvis tappar kunder, rätt säker på att Telia tappat kunder pga hur uppmärksammat det blivit. Jag läste ett inlägg för ett par dagar sedan på Telia facebook sida från en medarbetare att Telia undersöker just nu möjligheter på att överklaga domstols beslutet, troligtvis alldeles för uppmärksammat innan det skulle beröra de flesta operatörerna.

Minns ej vart, men lästa tidigare i veckan att spridningskollen, eller bolagen de företräder har lämnat in ansökan mot ComHem, inget domstols beslut än så vitt jag vet, men om det stämmer så är ComHem nästa leverantör de riktar in sig mot och skulle nog tro att nästa efter är Bredbandsbolaget.

Kan vara så men tiden är väl en viktig faktor här om dom ska begära ut loggar som sparas max 6 månader och detta drar ut på tiden med Telia, då kanske dom aktuella ip-adresserna på övriga ISP's är >null

Eller kommer dom ansöka hos alla i stort sett samtidigt tro?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det finns ett fall där en person delat ut över 100 filmer där domstolen ökade dagsböterna till 180.

Nej, han delade 50-60 filmer, och dagsböter sattes till 120 i TR, 150 i HR och HD fastslog i sin dom dagsböterna till 180.

Det var dock inte det intressanta med den domen, utan det faktum att åklagare överklagade domen i alla instanser för att få till ett straff som innebar mer än enbart böter, då det tidigare fastslagits att husrannsakan inte är motiverat för brott som inte leder till fängelse.

I förlängningen har konsekvensen av denna dom mer eller mindre direkt lett oss till konstruktionen med Spridningskollen.

Permalänk

Lite klargöranden kring olika saker som är relaterade till Spridningskollen.

"Torrentmålet" som gick till HD:
http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgor...
Här även en artikel om samma mål innan det gick till HD:
http://feber.se/webb/art/271973/riksklagaren_vill_dma_fildela...
Riksåklagarens slutsats efter HD-domen:
http://www.idg.se/2.1085/1.601407/svarare-att-sla-till-mot-fi...

Dvs, du måste ertappas med rejälare spridning av torrents än i detta fall för att riskera mer än böter.

IP-adress som tillräckligt underlag för bevis om att man fildelat:
Det är det inte. Däremot är det tillräckligt med underlag för att upphovsrättsinnehavaren skall kunna begära ut kunduppgifter med stöd av IPRED-lagen och utifrån det driva ett civilmål, vilket det i praktiken handlar om i dessa fall.

Bahnhof förklarar skillnaden mellan LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation) och IPRED:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Civilmål skiljer sig från det vi diskuterat tidigare i ett par centrala avseenden.
- Det är två fristående parter, staten (åklagare) är inte inblandade.
- Bevisbördan i ett civilmål är inte lika hög som i ett brottmål.

Här kommer nästa mått av godtycklighet in, då det i ett civilmål "skall kunna göras gällande med största sannolikhet" att det förhåller sig så som påstås. Mer konkret brukar det formuleras så här:
"För att ett påstående skall anses styrkt i en civilprocess brukar anses att det skall vara mer plausibelt än "antagligt" eller "sannolikt" men det behöver däremot inte ha uppnått plausibiliteten "uppenbart". Trots att många värjer sig mot att närmare precisera begreppen brukar ibland anses att "antagligt" motsvarar en plausibilitet på strax under 50 % och "sannolikt" en plausibilitet på strax över 50 %. "Uppenbart" får, likt straffrättens "utom rimligt tvivel", anses motsvara närmre 100 % och det normala beviskravet "styrkt" ligger då på cirka 75 %."

Sen kan vi passa på att reda ut några saker till när vi ändå håller på.
- Alla i Sverige som fällts i BROTTSMÅL för fildelning har antingen erkänt, bevisats med hjälp av loggar eller liknande från sin dator eller både och. Inget fall där den misstänkte nekat har gått vidare från förundersökning till åtal.
- Om Gothia och Spridningskollen avser att dra någon till domstol civilt återstår att se. Det finns ganska mycket som talar emot det. Framförallt så handlar det om så små belopp att det inte blir någon dyr rättegång. Ett förenklat tvistemål kan inte kosta mer än en timmes juridisk rådgivning, och det är tveksamt om Spridningskollen ens kan motivera den timmen.
- Hur domstolar kommer att bedöma eventuell anförd bevisning i en domstol är oklart. Men alla sakkunniga som hittills uttalat sig är rörande överens om att det faktum att den IP som använts står i ditt namn i sig inte är tillräckligt. Det måste kombineras med något ytterligare bevis för att vara tillräckligt. (T ex ett erkännande).

Alltså, får man ett brev hem. Bestrid kravet. (Svara, skriv "Kravet bestrides pga saknar grund") och lägg på lådan. Gå vidare med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hämtar du inte ut en rekommenderad delgivning, så har du inte fått den. I första skedet kommer man försöka nå dig via delgivningsman, och om det gäller ärenden där det går (tex böter från annat land, osv) så försöker man med polisen efteråt. Men eftersom du fortfarande inte är skyldig att legitimera dig, och de inte kan ta till tvångsåtgärder, så måste de gräva fram en polis som vet vem du är, för att det ska fungera, om man envisas med att bråka mycket nog... (delgivning via polisen är inte aktuellt i det här fallet.) Det fanns, finns kanske fortfarande, en metod för delgivning via tidningspublikationer, men jag vet inte riktigt vilka villkor som ska vara uppfyllda för det.

Antar att du tänker på:

https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do

Men det verkar som att det då måste ha gått till domstol och de fattat ett beslut om detta.

http://www.dvhandbok.domstol.se/delgivning/avsnitt%2005.htm

Permalänk
Medlem

Ingen som fått brev ännu?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Hur långt tillbaka gör de sin "koll"? Det står att de "scannar just nu" - men det låter på vissa håll som att de även kollar något bakåt i tiden?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det grisigaste i det här tycker jag är deras fördelning av intäckterna där de separerar på
"Spridningskollen", "Administrativa kostnader", "Juridiska kostnader".
I min värld betyder detta att "Administrativa kostnader" och "Juridiska kostnader" är det faktiska arbetet spridningskollen gör och vill ha betalt för, vilket är ok för vem vill inte ha betalt för att arbeta.
Detta gör ju givetvis att det som går till "Spridningskollen" är ren profit för ägarna av bolaget. Svårt att tolka diagrammet men det handlar väl om en 15% iaf.
Så de som tror att de gör detta för rättighetsinnehavarna, nja tänk om då det finns enorm med pengar att tjäna här.

2000:- är ju en rimlig summa också då det inte är för lite eller för mycket, många kommer säkert betala => $$Hummer och skumpa till helgen för ägarna$$

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur långt tillbaka gör de sin "koll"? Det står att de "scannar just nu" - men det låter på vissa håll som att de även kollar något bakåt i tiden?

Det verkar variera per ISP, men för vissa är det från februari i år vad jag förstod.

Permalänk

Från att alla va helt upphetsade över spridningskollen. Nu helt tyst. Har de gått o graven redan? De skulle ju ha skickat ut brev redan i så fall till folk?