Bra Wifi ca 30m från modemet? repeater?

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Är fastigheterna inte kopplade till samma huvudbox?

Jag använder powerline i mitt hus och jag har två exempel att ge. Det ena exemplet är där jag har powerline i TV-rummet där routern sitter kopplad till fiber sen har jag nästa powerline i andra sidan huset där datorrummet är, dessa går troligen på samma fas då jag får ut 160MBps på en 250Mbps-lina.

Sen har jag en powerline-adapter i källaren som troligen går på en annan fas (jag vet inte säkert mer än att prestandan talar för det) och där får jag ut ~60-80Mbps. Då är inte dessa AV2-kompatibla så dom är inte ens det "bästa" man kan köpa idag för papperspengar.

Jag skulle iaf testa att med powerline adaptrar. Om du så bara får ut 10Mbps så är det ju klart värt det. Mina powerline adaptrar är precis lika stabila som ethernetkabel, till skillnad från WiFi som kan fluktuera ganska friskt.

Dom har samma "elskåp" men "olika proppskåp" enligt ägaren.
Det är dock en riktigt gammal gård med gamla hus.. och som jag fattar det ligger inget på samma "fas".
Kan powerline funka i detta fall tror du?.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GTXfarsan:

Dom har samma "elskåp" men "olika proppskåp" enligt ägaren.
Det är dock en riktigt gammal gård med gamla hus.
Kan powerline funka i detta fall tror du?.. läste att dom bör ligga på samma "fas".

Att dom har olika proppskåp kommer påverka prestandan negativt såklart, rätt drastiskt troligtvis men det borde funka. Jag skulle testa om jag var du. Man har ju ångerrätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GTXfarsan:

Sorry.. dom hade tydligen samma "elskåp" men "olika proppskåp".
Det är dock en riktigt gammal gård med gamla hus.
Kan powerline funka i detta fall tror du?.. läste att dom bör ligga på samma "fas".

Du menar att husen delar huvudsäkring/elmätare ?
Powerline är en teknik som bör provas på plats eftersom det påverkas av så många externa faktorer men det låter på din beskrivning som att det åtminstone handlar om ganska långt avstånd om man skulle mäta elkabelns längd mellan platserna som ska förbindas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, exakt. Dom delar samma elmätare.
Det är nog ca 30 meter mellan husen iallafall, vet inte hur långt till själva huvudboxen dock.

Permalänk

Äh fan.. blir antingen Powerline eller att dra en nätverkskabel genom hela huset till en Nanostation.
Dvs om ingen kommer på något bättre förslag innan måndag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GTXfarsan:

Vilken modell rekommenderar du? vart kan man köpa?.
Lust att ge en kort och sammanfattad guide på hur detta funkar?

#16319991