Köpte en andra skärm - Spel vägrar fungera.

Permalänk
Medlem

Köpte en andra skärm - Spel vägrar fungera.

Som rubriken tyder så har jag köpt en ny skärm då jag vill köra dual, men i stort sätt alla spel jag startar varken fungerar eller har sänkt kvalitén till lägsta med lagg.
Har aldrig haft problem med att köra högsta någon gång, vet verkligen inte vad jag ska göra.

Kommer skriva upp mina specs, samt namnet på skärmarna då jag antar att det är första steget till att kunna lösa allt.

GPU: GeForce GTX 970
CPU: Intel Core i5-4690K (3.50 GHz)
Memory: 16 GB (15.87 usable)

Gammal skärm: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/p...r_na-c02205442
Ny skärm: http://www.asus.com/Monitors/VS247HR/

Det är ju inte den kassaste datorn, men funderar på om problemet kan vara att jag behöver uppgradera till i7 för att datorn måste multitaska pga 2 skärmar? Är inget datorgeni och vet inte mycket om hur allt funkar, men det är det enda som är logiskt.

Exempel på spel som inte startar är GTA 5.
Där fick jag meddelanden om att jag måste höja mitt "Virtual Memory", vilket jag gjorde. Kan nu starta spelet men det är ett helvetes lagg och kan inte köra på hög kvalité som funkat på min andra skärm. Vet inte riktigt om det kan vara skillnaden på storleken som betyder mycket för datorn heller?

Har sån extrem panik över att jag inte vet hur jag kan lösa det... Allting fungerar bra sålänge jag inte öppnar något spel.
Är riktigt tacksam för svar så det kan lösas så snabbt som möjligt, om ni själva inte vet så får ni gärna fråga/kontakta någon ni känner som kanske har ett hum.

( Även upplagt i "Skärm och TV" tråden, men vet inte vilken som passar bäst och vill ha hjälp så snabbt som möjligt, vet inte om det bryter mot några regler... )

Permalänk
Medlem

Att köra fler skärmar borde inte vara några problem, men det kan ha att göra med vad det är för OS du använder samt om du kör spelen i fullscreen eller inte.

Kör du skärmarna separat(dvs extended desktop) eller simulerar du en skärm?
Har du testat att köra spelen i fullscreen, windowed respektive borderless windowed(Eller vad just din titel kallar windowed som täcker hela skärmen men inte mer)?

Länkarna till skärmarna verkar inte funka särskillt bra förresten, men det borde heller inte spela någon större roll, åtminstone om du inte kör G-sync eller något annat sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Att köra fler skärmar borde inte vara några problem, men det kan ha att göra med vad det är för OS du använder samt om du kör spelen i fullscreen eller inte.

Kör du skärmarna separat(dvs extended desktop) eller simulerar du en skärm?
Har du testat att köra spelen i fullscreen, windowed respektive borderless windowed(Eller vad just din titel kallar windowed som täcker hela skärmen men inte mer)?

Länkarna till skärmarna verkar inte funka särskillt bra förresten, men det borde heller inte spela någon större roll, åtminstone om du inte kör G-sync eller något annat sånt.

En snubbe på ett annat forum där jag skrev sa tvärs emot vad du sa.

"Ditt grafikkort orkar tydligen inte driva två skärmar med din önskade upplösning.
Kör man två skärmar, behöver grafikkortet ha mer minne än om man bara kör en skärm. Sedan kanske inte GPU orkar driv två skärmar heller med önskad upplösning. Och sedan kanske inte CPU orkar det heller, men jag tror nog problemet ligger i grafikkortet. Nytt grafikkort med snabbare GPU och med mer minne löser nog ditt problem, eller så får du nöja dig med alternativt en skärm, eller köra på sämre upplösning.
My 2 cents."

Jag kör separat. Hela meningen med att jag köpte en till var så att jag slipper tabba ut varjegång någon skriver i tex skype eller discord när jag sitter in-game.
Den gamla skärmen är 20tum, den nya är 24tum. Båda har 60hz. (Om det gör något lättare).
Har bara försökt i fullscreen med gta.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat rätt så att en skärm inte är inkopplad på den inbyggda grafiken?

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

Har du kopplat rätt så att en skärm inte är inkopplad på den inbyggda grafiken?

Jag har faktiskt ingen aning. Jag fick ju trots allt två sladdar för skärmen...
Hur vet man vilken som är rätt? Svär på om detta är felet så kommer jag både hata och älska mig själv och min dumhet för resten av dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av U0YZMASH:

Jag har faktiskt ingen aning. Jag fick ju trots allt två sladdar för skärmen...
Hur vet man vilken som är rätt? Svär på om detta är felet så kommer jag både hata och älska mig själv och min dumhet för resten av dagen.

Har du kopplat den till ditt grafikkort eller inte, mer eller mindre.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av U0YZMASH:

Jag har faktiskt ingen aning. Jag fick ju trots allt två sladdar för skärmen...
Hur vet man vilken som är rätt? Svär på om detta är felet så kommer jag både hata och älska mig själv och min dumhet för resten av dagen.

En kabel till grafikkortet. Koppla det inte till moderkortet. Lite svårt att veta exakt hur det ser ut i din dator men grafikkorts-portarna bör sitta längre neråt än porten i moderkortet. Om det verkar logiskt

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

En kabel till grafikkortet. Koppla det inte till moderkortet. Lite svårt att veta exakt hur det ser ut i din dator men grafikkorts-portarna bör sitta längre neråt än porten i moderkortet. Om det verkar logiskt

HAHAH! DU HADE RÄTT! Fy vad jag skäms just nu, det där var ju en barnlek... Känns som om jag är minst 60 år äldre med min logik. "Ja men vi tar sladden som inte har likadant uttag som den andra och kopplar den långt ifrån."
Allting är löst! Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av U0YZMASH:

HAHAH! DU HADE RÄTT! Fy vad jag skäms just nu, det där var ju en barnlek... Känns som om jag är minst 60 år äldre med min logik. "Ja men vi tar sladden som inte har likadant uttag som den andra och kopplar den långt ifrån."
Allting är löst! Tack!!!

Bra att det löste sig. Du är inte den första som begått det misstaget, det är en klassiker tydligen

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

Bra att det löste sig. Du är inte den första som begått det misstaget, det är en klassiker tydligen

Haha är inte förvånad. Ändå är det så logiskt att man ska ha samma uttag och sätta den nära det andra.
Hade förstått om någon gjorde fel om de bara har en skärm, men fler haha