Tilläggsavgift, SL

Permalänk
Medlem

Tilläggsavgift, SL

Hej!

Fick igår kväll 22:30 en tilläggsavgift på 1200 kr från en kontrollant på tvärbanan mellan Luma och Gullmarsplan.
Anledningen var den att jag inte hade "aktiverat" mitt kort utanför tvärbanan innan jag steg på, en funktion som kommit i kraft i juni i år. Jag har i tre års tid rest med tvärbanan från samma destination (Luma) till Gullmarsplan på grund av skolan, och under den tiden så har kontrollanterna bara dragit pengar på ens busskort när man var på tvärbanan.

Jag vill hänvisar till paragraf två i "Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik" som lyder:

"Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Det finns flera liknande fall av detta, till exempel detta.

När jag talade med ISS så sade de "Det är resenärens ansvar och enligt de regler som finns inom detta område skall då tilläggsavgift utfärdas, om giltig biljett saknas". Notera att jag hade pengar på mitt färdkort, och har därför inte gjort mig skyldig till att "planka", jag är enligt dem skyldig till detta för att jag inte aktiverat mitt kort utanför tvärbanan, och eftersom jag inte var medveten om behovet att "aktivera" kortet utanför tvärbanan, så ska jag betala 1200 kr i tilläggsavgift.

Förlåt om det är lite slarvigt skrivet, vet inte hur jag ska formulera mig och få med så mycket information som möjligt.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Hej!

Fick igår kväll 22:30 en tilläggsavgift på 1200 kr från en kontrollant på tvärbanan mellan Luma och Gullmarsplan.
Anledningen var den att jag inte hade "aktiverat" mitt kort utanför tvärbanan innan jag steg på, en funktion som kommit i kraft i juni i år. Jag har i tre års tid rest med tvärbanan från samma destination (Luma) till Gullmarsplan på grund av skolan, och under den tiden så har kontrollanterna bara dragit pengar på ens busskort när man var på tvärbanan.

Jag vill hänvisar till paragraf två i "Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik" som lyder:

"Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Det finns flera liknande fall av detta, till exempel detta.

När jag talade med ISS så sade de "Det är resenärens ansvar och enligt de regler som finns inom detta område skall då tilläggsavgift utfärdas, om giltig biljett saknas". Notera att jag hade pengar på mitt färdkort, och har därför inte gjort mig skyldig till att "planka", jag är enligt dem skyldig till detta för att jag inte aktiverat mitt kort utanför tvärbanan, och eftersom jag inte var medveten om behovet att "aktivera" kortet utanför tvärbanan, så ska jag betala 1200 kr i tilläggsavgift.

Förlåt om det är lite slarvigt skrivet, vet inte hur jag ska formulera mig och få med så mycket information som möjligt.

Att du säger att du rest med tvärbanan i tre års tid talar väl dock emot att du skulle hävda att du inte känner till lokala förhållanden. De tycker nog (med viss rätt, även om så ej måste vara fallet) att du i så fall borde ha nåtts av informationen.
Ett sådant argument hade nog varit mer rimligt om du t.ex. bodde i Skellefteå, var på tillfälligt besök i Stockholm och aldrig rest med SL i allmänhet, tvärbanan i synnerhet.

Förstår dock frustrationen om du missat detta, 1200 spänn är rätt saftigt.

För den som undrar är detta vad som åsyftas: http://sl.se/sv/info/nyheter/sl-stolpar/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att du säger att du rest med tvärbanan i tre års tid talar väl dock emot att du skulle hävda att du inte känner till lokala förhållanden. De tycker nog (med viss rätt, även om så ej måste vara fallet) att du i så fall borde ha nåtts av informationen.
Ett sådant argument hade nog varit mer rimligt om du t.ex. bodde i Skellefteå, var på tillfälligt besök i Stockholm och aldrig rest med SL i allmänhet, tvärbanan i synnerhet.

Förstår dock frustrationen om du missat detta, 1200 spänn är rätt saftigt.

För den som undrar är detta vad som åsyftas: http://sl.se/sv/info/nyheter/sl-stolpar/

Tänkte på det där exemplet med att jag skulle ha bott i Skellefteå, hehe.
Men jag borde på något sätt kunna få fram att jag inte ens var medveten om de där stolparnas existens, för det var jag inte? Eller kommer de blankt skita i det?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Skrivet av boniz:

Tänkte på det där exemplet med att jag skulle ha bott i Skellefteå, hehe.
Men jag borde på något sätt kunna få fram att jag inte ens var medveten om de där stolparnas existens, för det var jag inte? Eller kommer de blankt skita i det?

Du menar alltså att du inte hade någon aning om stolparna även fast du åker tvärbana ofta?
Eller försökte du bara komma undan att betala och hoppas på att det inte skulle komma någon?

On another note.. Visade du leg osv? Har dom inte riktiga vakter med sig är det bara hoppa av när dom där kommer men det är lite sent nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Du menar alltså att du inte hade någon aning om stolparna även fast du åker tvärbana ofta?
Eller försökte du bara komma undan att betala och hoppas på att det inte skulle komma någon?

On another note.. Visade du leg osv? Har dom inte riktiga vakter med sig är det bara hoppa av när dom där kommer men det är lite sent nu.

Jag åkte tvärbana ibland när jag gick i gymnasiet, jag tog studenten nu i somras, vid samma tillfälle som stolparna installerades, och har inte åkt tvärbana en enda gång sedan dess, och jag har inte hört om stolparna alls.
Jag hade ett busskort laddat med pengar, så jag försökte ej planka.

Jag visade leg, de var flera kontrollanter.

On another note: Pratade med SL precis, och de ska bifoga det som de hört till huvudkontoret och ISS (de ansvariga för biljettkontrollerna) Jag tror inte att något kommer att ske, men man kan alltid hoppas på det bästa.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Tänkte på det där exemplet med att jag skulle ha bott i Skellefteå, hehe.
Men jag borde på något sätt kunna få fram att jag inte ens var medveten om de där stolparnas existens, för det var jag inte? Eller kommer de blankt skita i det?

Med tanke på hur mycket information det var inför detta (drabbade även oss som bara åker t-bana) så tror jag du har svårt att hävda detta men om du är ärlig så kan det ju vara värt ett försök.

Google hittade detta, kanske kan hjälpa dig med vart du kan vända dig:
https://mitti.se/boter-pa-tvarbanan-trots-fel-info-om-nya-reg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Med tanke på hur mycket information det var inför detta (drabbade även oss som bara åker t-bana) så tror jag du har svårt att hävda detta men om du är ärlig så kan det ju vara värt ett försök.

Google hittade detta, kanske kan hjälpa dig med vart du kan vända dig:
https://mitti.se/boter-pa-tvarbanan-trots-fel-info-om-nya-reg...

Helt ärligt, med handen på hjärtat så har jag inte sett en enda skylt om det där, kanske är för att jag skiter i all sorts information i kollektivtrafiken som inte är varningsrelaterad.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alligatorn:

Du menar alltså att du inte hade någon aning om stolparna även fast du åker tvärbana ofta?
Eller försökte du bara komma undan att betala och hoppas på att det inte skulle komma någon?

On another note.. Visade du leg osv? Har dom inte riktiga vakter med sig är det bara hoppa av när dom där kommer men det är lite sent nu.

Att planka är ju ett bedrägligt beteende vars straff kan vara belagt med fängelse. Där har man rätt till envarsgripande.
Frågan är lite huruvida TS visade/visar upp "ogiltig biljett" eller inte. Gör man inte det finns inte rätten att envarsgripa.

Nu är den sannolikheten dock väldigt liten, att en kontrollant skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att planka är ju ett bedrägligt beteende vars straff kan vara belagt med fängelse. Där har man rätt till envarsgripande.
Frågan är lite huruvida TS visade/visar upp "ogiltig biljett" eller inte. Gör man inte det finns inte rätten att envarsgripa.

Nu är den sannolikheten dock väldigt liten, att en kontrollant skulle göra det.

Saken är det att jag inte hade en giltig biljett för att jag inte hade "blippat" mitt kort utanför tvärbanan, dock så hade (och har) jag pengar på kortet så ifall de hade dragit pengar (det jag trodde att de skulle ha gjort) så hade det varit helt okej.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av boniz:

Saken är det att jag inte hade en giltig biljett för att jag inte hade "blippat" mitt kort utanför tvärbanan, dock så hade (och har) jag pengar på kortet så ifall de hade dragit pengar (det jag trodde att de skulle ha gjort) så hade det varit helt okej.

Jag förstod problemet från början, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Helt ärligt, med handen på hjärtat så har jag inte sett en enda skylt om det där, kanske är för att jag skiter i all sorts information i kollektivtrafiken som inte är varningsrelaterad.

Jag tror inte att jag har sett någon skyltning alls om det där, och jag brukar ofta läsa det som finns, mest på bussar dock. Men jag hade tur när jag åkte första gången jag åkte med detta system, man ser stolparna direkt när man kommer upp på perrongen vid min lokala hållplats, men jag har ändå glömt det minst en gång. (Aktiverade vid nästa stopp).

Men det är svårt att ställa om när man är så van vid att bara gå på. Bestrid om du kan och uppdatera hur det går!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boniz:

Saken är det att jag inte hade en giltig biljett för att jag inte hade "blippat" mitt kort utanför tvärbanan, dock så hade (och har) jag pengar på kortet så ifall de hade dragit pengar (det jag trodde att de skulle ha gjort) så hade det varit helt okej.

Du kan ju försöka överklaga men du är skyldig att ta reda på reglerna för de färdmedel du nyttjar och till och med jag som nästan bara cyklar och går i Stockholm har nåtts av informationen att Tvärbanan och Nockebybanan blev obemannade och att man själv måste blippa sin biljett innan man kliver på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pigge_85: Var har du sett den om jag får fråga? Inte omöjligt att jag har sett det någon gång, men absolut inte tillräckligt för att jag ska komma ihåg det.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd

@Laccy: Jag minns att det stod på förstasidan i gratislokaltidningen "Mitt I" (typ "Nu blir Tvärbanan obemannad") så jag snappade upp det även fast blaskan går direkt till pappersinsamlingen.

Permalänk
Medlem

Stod vid hållplatsen senast jag åkte. Ingen raketforskning direkt. Du kanske kan bortförklara det om du har bevisade minnesproblem eller demens?

Permalänk
Medlem

Detsamma hände mig för några veckor sedan.

Jag hade först åkt ersättningsbussar för att pendeltågstrafiken är inställd och hade där ingen möjlighet att fylla på sl-kortet med 30-dagarskort (ersättningsbussarna är gratis).
När jag kom fram till fungerande pendeltågstrafik var det så mycket folk vid "påfyllningsapparaten" att jag istället för att fylla på kortet valde att använda min reskassa på kortet (att man betalar för var och en av resorna).
Väl framme vid bytet från pendeltåg till tvärbanan var det färre människor vid påfyllningsapparaten och jag laddade på mitt kort med ett 30-dagarskort. Gör som jag alltid gör och tänker att kortet aktiveras när blippar det men har inte en tanke på att detta inte sker när jag kliver på tvärbanan.

Klantigt, ja. Mitt fel, absolut. Men jag tycker att mina intentioner att betala för mig varit tydliga när jag tidigare betalat med reskassa (en annan zon så den gäller ej på tvärbanan) samt betalt för ett 30-dagarskort.

Här tycker jag att man måste kunna ha överseende över alla dessa paragrafer och kunna göra mänsklig bedömning på plats. Men inte ens i mitt överklagande fanns det utrymme för detta.

Detta är för lätt hänt för folk som faktiskt betalar för sig.

Permalänk
Medlem

Snart skall du behöva köpa biljett till livet, innan du föds.

Upplys kundtjänst om att du bestrider fakturan, så får de avgöra om de vill ta dig till rätten.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Snart skall du behöva köpa biljett till livet, innan du föds.

Upplys kundtjänst om att du bestrider fakturan, så får de avgöra om de vill ta dig till rätten.

Låter ju inte så smart med tanke på att de har rätt.

Bättre att betala och lära sig att ta reda på saker i förväg än att slösa massa tid från sig själv och andra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Hej!

Fick igår kväll 22:30 en tilläggsavgift på 1200 kr från en kontrollant på tvärbanan mellan Luma och Gullmarsplan.
Anledningen var den att jag inte hade "aktiverat" mitt kort utanför tvärbanan innan jag steg på, en funktion som kommit i kraft i juni i år. Jag har i tre års tid rest med tvärbanan från samma destination (Luma) till Gullmarsplan på grund av skolan, och under den tiden så har kontrollanterna bara dragit pengar på ens busskort när man var på tvärbanan.

Jag vill hänvisar till paragraf två i "Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik" som lyder:

"Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Det finns flera liknande fall av detta, till exempel detta.

När jag talade med ISS så sade de "Det är resenärens ansvar och enligt de regler som finns inom detta område skall då tilläggsavgift utfärdas, om giltig biljett saknas". Notera att jag hade pengar på mitt färdkort, och har därför inte gjort mig skyldig till att "planka", jag är enligt dem skyldig till detta för att jag inte aktiverat mitt kort utanför tvärbanan, och eftersom jag inte var medveten om behovet att "aktivera" kortet utanför tvärbanan, så ska jag betala 1200 kr i tilläggsavgift.

Förlåt om det är lite slarvigt skrivet, vet inte hur jag ska formulera mig och få med så mycket information som möjligt.

Du plankar väl inte mindre för att du har pengar på access-kortet, så länge du inte har använt de pengarna för att faktiskt betala för en biljett? Om du inte blippar kortet innan du kliver på tåget dras inga pengar från reskassan, och ingen biljett hamnar på kortet. Det är väl vad plankning per definition är, att åka utan att betala för sig? Att det sedan inte skett medvetet må väl vara hänt, men om slarv var skäl nog att slippa undan kontrollavgiften skulle ingen någonsin behöva betala för sig.

Kontrollanterna har garanterat inte "bara dragit pengar" tidigare, däremot hade tvärbanan tills i somras konduktörer som tog betalt. Den artikel du länkar till handlar om en resenär som aldrig fick möjlighet att köpa en biljett innan kontrollanterna dök upp, men sedan konduktörerna avskaffades måste alla givetvis köpa biljett innan de kliver på. Och med tanke på hur mycket information som finns om den saken blir det nog svårt att hävda bristande kännedom om lokala förhållanden.

Systemet med valideringsstolpar fungerar väl sådär, och avskaffandet av konduktörer innebär en försämring för typ alla utom trafikoperatören Arriva som sparar pengar på att kunna göra sig av med personal. Men oavsett vad en tycker om övergången till valideringsstolpar har jag svårt att se hur du skulle kunna vinna över SL/ISS i det här fallet.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

On the bright side:
Har du långt till jobbet så kan du dra av avgiften på din deklaration eftersom den endast är en tilläggsavgift på din resekostnad o inte en böter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

On the bright side:
Har du långt till jobbet så kan du dra av avgiften på din deklaration eftersom den endast är en tilläggsavgift på din resekostnad o inte en böter

Skickades från m.sweclockers.com

Som kuriosa kan väl nämnas att tilläggsavgiften mycket riktigt inte är en bot, men att plankning bryter mot ordningslagen och således kan ge en ordningsbot på en tusenlapp – utöver tilläggsavgiften. Men polisen har i regel bättre saker för sig än att hjälpa SL att jaga plankare, så i praktiken händer det väldigt sällan.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter ju inte så smart med tanke på att de har rätt.

Bättre att betala och lära sig att ta reda på saker i förväg än att slösa massa tid från sig själv och andra.

Så kan det vara ja.
Frågan jag begrundar är deras rätt att ta betalt innan och utfärda _tilläggsavgift_ för detta.

Kan vara en språkförbistring för mig, då jag tolkade/tolkar att utfärdandet skedde utanför fordonet?
Vi är inte alla ifrån SLs regioner. Här har vi Västtrafik och spårvagnar och buss, och inga spärrzoner, eller vad ni kallar dom.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

*** inlägg raderat ***

*** raderat ***

Det där pratet om envarsgripande som pratas om, tog ju ett vaktbolag en steg för långt här i Gbg för några år sedan, som du kanske minns?
Resultatet blev ett sånt rabalder att Västtrafik fick stänga av det bolaget under utredning och hyra in ett seriösare bolag, som knappt visade sig.
Tror de bytte vaktbolag efter utredningen.

Åker sällan men man måste gå på fordonet för att kunna stämpla kort osv, vilket faktiskt innebär att man temporärt kan vistas på åkande fordon.

§ 8
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Såklart, kan de inte bevisa att du inte har ogiltig biljett får de inte röra dig
1-2 hållplatser känns löjligt att skaffa biljett för, å andra sidan får man ju inte planka.. Dilemma #1

Precis. Det finns ju teknik på alla vagnar/bussar i dagsläget, bara att implementera den betalningsmodellen. Inte svårt att räkna ut att Västtrafik aldrig kommer införa det då du de facto betalar för en zon men bara i sämsta fall (för dem) åker hela den sträckan du betalt för. Anno 2016 borde de fasen kunna koppla det till rörliga kostander.

Skrivet av Bogey:

Det där pratet om envarsgripande som pratas om, tog ju ett vaktbolag en steg för långt här i Gbg för några år sedan, som du kanske minns?
Resultatet blev ett sånt rabalder att Västtrafik fick stänga av det bolaget under utredning och hyra in ett seriösare bolag, som knappt visade sig.
Tror de bytte vaktbolag efter utredningen.

Åker sällan men man måste gå på fordonet för att kunna stämpla kort osv, vilket faktiskt innebär att man temporärt kan vistas på åkande fordon.

Jo, klimatet ändrades ju ganska drastiskt efter det. Vart ju mer eller mindre "ambassadörer" som kontrollerar nu, jämfört "polizei check-point" ala Östtyskland som det var innan. Då de stannade vagnen på lämplig öde station och skrek "raus raus"..

Permalänk
Inaktiv

Tilläggsavgift - ännu en oskön omsskrivning av vad som egentligen är en straffavgift. Varför har vi blivit så rädda för att kalla saker för vad de är?

Ett tillägg som är 40 gånger större än ursprungssumman borde omöjligen kallas för tillägg.

Låter den som en anka, går den som en anka, ser den ut som en anka så är det förmodligen en anka...

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Tilläggsavgift - ännu en oskön omsskrivning av vad som egentligen är en straffavgift. Varför har vi blivit så rädda för att kalla saker för vad de är?

Ett tillägg som är 40 gånger större än ursprungssumman borde omöjligen kallas för tillägg.

Låter den som en anka, går den som en anka, ser den ut som en anka så är det förmodligen en anka...

Handlar om juridik och vilket mandat de har. De får inte utfärda böter eller straff. Samma gäller för t.ex. felparkering. Bara vissa myndigheter har det mandatet, domstolar och åklagare bl. a.

Permalänk
Medlem

Du åker varje dag i 3 år och väljer att betala med resekassa istället för att köpa månadskort för att det sällan är konduktörer som stämplar i rusningstid.
Du tycker inte det är att planka?

Permalänk
Inaktiv

@Clint Eastwood:

Förstår vad du menar, men hur man än vänder på det så är det i praktik och verklighet ett straff för att man inte betalat biljett.

När jag måste betala 1200 spänn för ett fel jag begått, så känner jag inte att det är ett tillägg jag gör. Jag känner det som ett straff.

Permalänk
Avstängd

Du får väl göra som "forskarna" på BRÅ Klara Hradilova Selin, Jonas Öberg och Emma Lindahl Timmelstad dom är i 50 års åldern, forskar om bedrägeri och har plankat i flera år.

"Jonas Öberg":
"Aj då. Du kör väl med ett laddat klippkort i fickan, så att du kan skylla på att spärren inte uppfattade att du drog det vid inpassering? Har funkat för mig."

Klara Hradilova Selin:
"Javisst gör jag det! Jag har exakt samma B-plan som du. Men plankning skapar många märkliga situationer... Jag ska från Skarpnäck 19:30. Inte en käft på gatan. När jag närmar mig spärren, har jag ändå sällskap av en liten farbror. Tänker - han tar mig genom! Men uppenbarligen har han samma plan med mig. Så vi står utanför ingången, han röker, jag surfar i mobilen å tillsammans väntar vi på nån tredje som aldrig kommer... Efter ca 10 min ger jag upp, och vi båda får passera på min reskassa. Detta känns alltmer politiskt å angeläget!"

https://www.flashback.org/t2554629

"En annan fb-vän som applåderar brå-tjånstemannens plankning är Emma Lindahl Timmelstad, tydligen även hon tidigare anställd på brå, nu departementssekreterare på regeringskansliet, justitiedepartementet enligt LinkedIn. Tydligen jobbat en sväng på polisen också.

Emma Lindahl Timmelstad HAHAHAHA! Sjukt kul att se framför sig. Klara och farbrorn väntar ut varandra. Sneglar lite.

Jonas Öberg Haha, jag trodde att du blivit haffad.
Tack. Börjar om en vecka.

Klara Hradilova Selin Farbrorn å jag garvade åt läget en del. Jag sa ju 'kom då' och han haka på. Det kändes bra. Genast billigare, liksom.
Skitkul Jonas! Emma, när ser vi dig på kontoret igen?"

Det är dom som styr vårt land...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Med tanke på hur mycket information det var inför detta (drabbade även oss som bara åker t-bana) så tror jag du har svårt att hävda detta men om du är ärlig så kan det ju vara värt ett försök.

Ja precis, såg det varje dag att de informerade om 2 veckor före det att det aktiverades

Skrivet av Laccy:

Jag tror inte att jag har sett någon skyltning alls om det där, och jag brukar ofta läsa det som finns, mest på bussar dock.

Då tror jag inte att du läste den digitala skylten, där det står när nästa tvärbana kommer, för där stod det minst 2 veckor innan att de skulle gå över till stolparna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig