Windows 10 Redstone, 2 Augusti ??

Permalänk
Medlem

@jnsson: Vi har nog olika syn på saken i så fall. Jag tycker inte det är juste att inaktivera mitt lokala konto när jag loggar in i Store och sedan göra mitt Microsoft-konto till standardkonto på datorn i samma veva. Det lokala kontot är inte längre åtkomligt.

Edit: Skapade ett nytt konto (alternativet "Logga in med ett lokalt konto i stället"). Det nya kontot som får ett nytt namn (såklart då MS konfiskerat mitt fullständiga namn) kopplas nu till Microsoft-kontot. Det skapas inget lokalt konto som tidigare med profilkatalog och det går att starta och använda datorn utan att logga in. Det får duga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Här fungera tillägg ssom ett smäck men var har datum och tid tagit vägen i Windows? Bara jag?Klickar jag på den tomma ytan där klockan var får jag upp tiden som en stor blaffa med tid och kalender.

Jo, jag har sökt på Google och inte blivit klokare

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Broken-arrow: Ser att jag var otydlig. Det var i Store som jag ombads logga in för att kunna ladda ner ABP. Irriterande med alla "övergrepp" på sista tiden...

Vet, har själv laddat ner netflix. Men du behövde inte röra kontot på datorn (utan logga in på samma vis som t.ex steam eller origin). I alla fall för mig fick jag förslaget om jag skulle bara logga in i store eller logga in även i windows.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen på ”huvuddatorn” via Windows Update onsdag kväll. Utöver att allting blivit mycket tjusigare nu med exempelvis ikoner i menylistor osv så gillar jag att hur Windows Defender fått en mera framträdande roll. Att webbläsaren Edge äntligen fått tillägg verkar bra, och det skall bli intressant att testa ”Office Online”-tillägget för att se huruvida man kommer behöva installera Office lokalt framgent; eller om ett sådant ”online”-beroende framkallar vansinne när stabiliteten hos ISP till äventyrs svajar. Använder webbläsaren Chrome för funktionen ”Lägg till på skrivbordet” ”Öppna som fönster” istället för fristående Appar såsom Netflix, Spotify osv. Vet inte om Edge fått någonting liknande ännu.

På surfplattan har jag inte fått uppdateringen via Windows Update ännu, så kommer eventuellt använda länken från tidigare i denna tråd för att få in uppdateringen snabbare.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Har någon problem med att spel inte utnyttjar grafikkortet? Efter uppdateringen får jag problem med vissa spel där grafikkortet inte klockar upp(lämnar inte strömspararläget), lyckades dock lösa det genom att skapa en profil för spelet och tvinga grafikkortet att använda prestandaläget men problemet kvarstår, i afterburner ser man att spelet inte utnyttjar grafikkortet, hovrar runt 1-3 procent.

GTX 780 med 368.81

Ett annat problem är med Saints Row 4, kan inte starta den genom Steam längre, får en dialogruta som säger "förbereder start av Saints Row 4" och den rutan loopar bara. Har inte testat installera om den ännu.

Installerat om drivrutinen och Valt Avancerad inställningar och sedan Ren Installation från grunden ?? Är en lite ruta man bockar in.

Detta måste man göra vid alla Service pack uppdateringar som skapar en Old map annars strular drivrutinerna så gör alltid detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Båda de spelen funkar för mig utan problem, nog något annat hos dig som strular.

Skrivet av evil penguin:

Kan inte kommentera angående CS:GO men GTA V fungerar för mig.

Iom att det är en uppgradering till en ny version av Windows (inte bara en vanlig uppdatering) så brukar det bli lite kaos med drivrutiner, skulle rekommendera att installera (om) senaste grafikdrivrutinerna t.ex. (om Nvidia, välj även "clean install"-valet under installationen, var komplett kaos i Nvidia-kontrollpanelen för mig).

Skrivet av Anonymous FTW:

Inga problem med CSGO för mig, känns tvärt om som om det flyter på ännu bättre. (Troligtvis placebo dock)

Jag har både sökt igenom med sfc /scannow och uppdaterat drivrutinerna. Ändå fryser det men mest irriterande när man spelar heist på gta, då fryser det och jag hamnar i en tom server därefter.

Permalänk
Medlem

Om någon vet hur fan man får bort XBOX skiten nya uppdaten släng gärna ett meddelande.
Förbannade Microsoft bygger in mer och mer jävla skräp i deras OS.
Powershell xbox remove tar inte bort allt.

Game meny skiten finns fortfarande kvar Win+G i spel.

Jag vill inte ha sketna Xbox funktioner i mitt OS, tack.

Önskar titanium backup fanns för Windows skiten lol, på mobiler kan man iaf ta bort precis vad man vill.
I super windows 10, nopp.
Önskar man kunde slänga alla Windows 10 appar+store åt helvete med mög som cortana.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat och prövar Edge (använder annars Chrome). Märker av en sak i Edge (bugg?) att när jag är inne på Facebook och vill gå vidare till exempel hit till Sweclockers så svarar inte Facebook, som det står. Till slut svarar den och skickar mig vidare. Struligt tycker jag. Händer vad jag kan se bara när jag är i Facebbok inte hos andra sidor. Knepigt.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Löjligt gjort ja, men de har inte fel i sak. Edge är bedrövligt, men det är mer energieffektivt än Chrome.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Installation med error

Jag försökte medvetet installera Windows 10 Anniversary Update, men fick en felkod. Datorn startade sedan om 2-3 gånger och sedan gick den tillbaka till "ordinarie" läge. Störs inte av detta än så länge men får titta på detta igen, såvida inte update försöker köra uppdateringen själv någon dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Om någon vet hur fan man får bort XBOX skiten nya uppdaten släng gärna ett meddelande.
Förbannade Microsoft bygger in mer och mer jävla skräp i deras OS.
Powershell xbox remove tar inte bort allt.

Game meny skiten finns fortfarande kvar Win+G i spel.

Jag vill inte ha sketna Xbox funktioner i mitt OS, tack.

Önskar titanium backup fanns för Windows skiten lol, på mobiler kan man iaf ta bort precis vad man vill.
I super windows 10, nopp.
Önskar man kunde slänga alla Windows 10 appar+store åt helvete med mög som cortana.

Det är ju det som är förbättringarna med uppdateringen.... Du kan inte längre stänga av en del funktioner och du kan inte heller hindra reklam och att MS installerar vissa program som de vill marknadsföra lite extra (mera reklam)
Bashkompatibilitet är inte det viktiga för MS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förbannade Microsoft bygger in mer och mer jävla skräp i deras OS.
Jag vill inte ha sketna Xbox funktioner i mitt OS, tack.
Önskar titanium backup fanns för Windows skiten lol, på mobiler kan man iaf ta bort precis vad man vill.
I super windows 10, nopp.
Önskar man kunde slänga alla Windows 10 appar+store åt helvete med mög som cortana.

Mitt beslut att skippa Anniversary Update känns fortfarande helt ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Mitt beslut att skippa Anniversary Update känns fortfarande helt ok.

Jag har bara märkt förbättringar än så länge. Äntligen kan man slå på mörkt tema utan att pilla i registret t.ex.

Lite udda att inte ha klockan längst till höger på taskbaren, men det är ju en mindre detalj.

XBox och appar är väl onödigt, men jag märker inte av dem mer än att de tar lite plats på min SSD, så jag ser inga problem med dem.

Startmenyn har jag inte brytt mig om sedan jag skaffade Windows 7, jag körde ClassicShell även på den tiden för att det var bättre än 7ans inbyggda, så det tänker jag fortsätta med.

Men det är ju rätt kasst med konfigureringsmöjligheter i Windows jämfört med t.ex. ett Linux med KDE. Framförallt vad gäller utseendet. Men 10 med senaste uppdateringen är iaf det bästa hitttills, så om ett par år är de kanske ikapp XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Önskar titanium backup fanns för Windows skiten lol, på mobiler kan man iaf ta bort precis vad man vill.
I super windows 10, nopp.
Önskar man kunde slänga alla Windows 10 appar+store åt helvete med mög som cortana.

Titanium Backup är guld! Kan fortfarande inte klara mig utan det på Android.

Under de få timmar som jag stod ut med Anniversary Update, så installerades mer och mer bloatware efter varje omstart i Pro-versionen.

Såvida du inte verkligen älskar DirectX 12, så gör dig själv en tjänst och gå tillbaka till Windows 7 eller 8.1 Update 1.
Skönt att slippar Metro/Modern UI/UWP/Universal Apps annat skärp.

Har precis fixat mitt sista fel i Event Viewer relaterat till RuntimeBroker.exe (Event 10016).

Permalänk
Medlem

Efter tjugo år windows versioner kan man åtminstone byta mellan högtalare och hörlurar bara genom att klicka på ljudikonen och välja uppspelningsenhet. Nästan så enbart den funktionen motiverar uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Ska inte Enterprise Edition få denna uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ska inte Enterprise Edition få denna uppdateringen?

Den har fått det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnils:

Den har fått det.

Utom LTSB versionen... Kan det vara så att man ännu en gång vill betatesta detta på fårskocken innan man lanserar den enda versionen som är tänkt att vara stabil?

LTSB släpps tydligen 1 oktober tillsammans med server 2016.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Om någon vet hur fan man får bort XBOX skiten nya uppdaten släng gärna ett meddelande.
Förbannade Microsoft bygger in mer och mer jävla skräp i deras OS.
Powershell xbox remove tar inte bort allt.

Game meny skiten finns fortfarande kvar Win+G i spel.

Jag vill inte ha sketna Xbox funktioner i mitt OS, tack.

Önskar titanium backup fanns för Windows skiten lol, på mobiler kan man iaf ta bort precis vad man vill.
I super windows 10, nopp.
Önskar man kunde slänga alla Windows 10 appar+store åt helvete med mög som cortana.

Så du uppgraderade iaf?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Installationsproblem som ingen nämnt än

Hej Alla,

Jag har uppdaterat HTPCN och laptoppen via WU, det gick snabbt och bra.
Men med stationära burken är det värre.. jag har försökt både via WU och länken till MS installationsfil, men får mot slutskedet (nån gång innan den börjar starta om): Funktionsuppdatering av Windows 10, version 1607 - fel 0x80070020
Jag har prövat flera gånger med omstart mellan.

Någon som stött på samma och lyckats komma förbi?

EDIT: Läste att många har fått avinstallera sin antivirusskydd, dock inte det jag använder; NOD32. Och det fungerade bra att uppgradera HTPC:n som också kör NOD32. Jag chansade och inaktiverade (inte avinstallera) NOD32 och körde uppdateringen igen, och nu gick det igenom..

Löste sig
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Den har fått det.

Den dyker inte upp på WU när jag söker vart fall

Skrivet av Crockett:

Utom LTSB versionen... Kan det vara så att man ännu en gång vill betatesta detta på fårskocken innan man lanserar den enda versionen som är tänkt att vara stabil?

LTSB släpps tydligen 1 oktober tillsammans med server 2016.

Undrar om det är den jag använder (företagsburk). Allt jag kan läsa ut är att det är Enterprise versionen.

Permalänk
Medlem

För mig stämmer det där. Fick mycket bättre batteritid efter att ha fimpat Chrome och gått över till Edge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Så du uppgraderade iaf?

Min andra dator ja.
Knappast lockande som det är nu att "uppgradera" min vanliga direkt.

Permalänk
Inaktiv

@MsSmith:

Du kan se version genom att trycka windows+pause/break.

LTSB är bara för företag med licens tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en clean install igår. Idag dog startmenyn vilket visade sig vara ett klassiskt fel sen länge. Ger ju inte direkt gott intryck. Var tvungen installera om igen. Gick inte fixa startmenyn ordentligt utan fanns mest olika fixar som bara gjorde ett halvdant jobb. Enda lösningen var att skapa en ny användare men det är ingen lösning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Jag gjorde en clean install igår. Idag dog startmenyn vilket visade sig vara ett klassiskt fel sen länge. Ger ju inte direkt gott intryck. Var tvungen installera om igen. Gick inte fixa startmenyn ordentligt utan fanns mest olika fixar som bara gjorde ett halvdant jobb. Enda lösningen var att skapa en ny användare men det är ingen lösning...

Herrejösses, de har inte fixat detta ens i denna uppdatering? De har haft technical preview i ett år och sedan ett år till sedan släpp av RTM. Vad pysslar Ms med egentligen?

Själv stöter jag på alla möjliga småbuggar hela tiden med detta os. Till exempel buggade all text ur och blev suddig. Hade ställt in "fet" på all text för bättre läsbarhet. Det fungerar tills man gör omstart. Failar varenda gång!

Firefox visar grafikfel lite här och var slumpmässigt. Kör samma version i 8.1 och där är det bergstabilt.

Ljudeffekter stänger jag av helt i varje Windows version, så även i denna. Dock vill 10:an annat så den återställer allt plingplong själv hela tiden...

Börjar tappa hoppet att få detta "operativsystem" att fungera... Frågan är vilket os man ska köra när min huvudburk gjort sitt. Ser mörkt ut

Permalänk

Jag hade stora problem med att få in uppdateringen. Efter ca 70% fick jag bsod. Det löste jag genom att avinstallera Avast, men uppdateringen misslyckades ändå, dock utan BSOD denna gång utan den återgick bara till tidigare versionen.

Fick tipset att avaktivera VT-X i bios, och efter det så fungerade det att installera

Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon annan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med windows 10, särskilt inte problem med startmeny på någon av mina enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla här alltid ska ha så bråttom att uppdatera. Visst, det kan vara kul, men när man vet att MS sparkat hela testteamet så vet man ju vad man har att vänta sig.