Nätverk tappar täckningen - Asus RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Nätverk tappar täckningen - Asus RT-AC66U

Hej!
Har nyligen köpt en Asus RT-AC66U då min gamla router inte klarade så många enheter på samma gång. Förut när jag hade problem strulade det bara på en enhet i taget. Den nya routern fungerade klockrent i 2 veckor, men nu har den börjat tappa täckningen på alla enheter samtidigt. Nätverket är fortfarande synligt men täckningen har 0 staplar när jag kollar. Tar cirka 30 sekunder sen går det att gå in på det igen. Någon som har en aning om varför den gör så och vad man kan göra åt det?
Tacksam för svar.

Loggar för senaste kick:
Aug 2 16:30:47 miniupnpd[442]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Aug 2 16:30:47 rc_service: ntp 437:notify_rc restart_upnp
Aug 2 16:30:47 miniupnpd[442]: shutting down MiniUPnPd
Aug 2 16:30:47 rc_service: ntp 437:notify_rc restart_diskmon
Aug 2 16:30:47 disk_monitor: Finish
Aug 2 16:30:47 disk monitor: be idle
Aug 2 16:30:47 miniupnpd[449]: version 1.9 started
Aug 2 16:30:47 miniupnpd[449]: HTTP listening on port 51623
Aug 2 16:30:47 miniupnpd[449]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Aug 2 16:31:16 crond[251]: time disparity of 529350 minutes detected
Aug 2 16:31:37 miniupnpd[449]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Aug 2 16:31:53 miniupnpd[449]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Aug 2 16:32:20 miniupnpd[449]: upnp_event_recv: recv(): Connection reset by peer
Aug 2 16:34:17 miniupnpd[449]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.1.238:2869): Connection timed out

Permalänk
Medlem

Verkar finnas hur många som helst med samma problem.
För någon fungerade det här https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin
för någon fungerade " Switching the channel width to "20Mhz" did the trick. Saved me a big headache!"
För en annan fungerade att flasha om firmware manuelt.

osv osv

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Den var stabil i någon vecka sen började den trådlösa hastigheten att bli slö. Jag ändrade "Control Channel" på både 2.4 GHz och 5 GHz banden (från auto), detta löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Jag hade samma problem. Den var stabil i någon vecka sen började den trådlösa hastigheten att bli slö. Jag ändrade "Control Channel" på både 2.4 GHz och 5 GHz banden (från auto), detta löste problemet för mig.

Vad ändrade du till? När jag försöker ändra något får jag upp att skriva in router användarID och lösenord, sen hoppar den tillbaka till första sidan och det står scriptfel och inget är sparat.

EDIT: Löste scriptfel genom att köra i webläsaren, så nu kan jag ändra inställningar. Har ställt in 20 mhz. Blir det några problem om man har både 2,4 ghz och 5 ghz på 20 mhz? Blir det några problem med flera enheter inne? Vilken control channel bör jag köra på? Blir det några problem att välja en channel om man har många enheter?

Ursäkta för dumma frågor men det är rena grekiskan för mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezzie:

Vad ändrade du till? När jag försöker ändra något får jag upp att skriva in router användarID och lösenord, sen hoppar den tillbaka till första sidan och det står scriptfel och inget är sparat.

EDIT: Löste scriptfel genom att köra i webläsaren, så nu kan jag ändra inställningar. Har ställt in 20 mhz. Vilken control channel bör jag köra på? Blir det några problem att välja en channel om man har många enheter?

13 (2,4 GHz) respektive 100 (5 GHz). Men vad som blir bäst för dig vet jag inte. Beror väl på hur dina grannar har ställt in sina trådlösa nätverk (om du har några).

Permalänk
Medlem

För andra som har samma problem. Mitt löstes genom att gå in på WAN och stänga av UPNP.

Permalänk
Medlem

Löstes tyvärr inte av detta. Höll sig i 16 timmar sen hände skiten igen. Någon som har en annan ide? Läste att det var någon som fått routern utbytt 3 gånger och samma problem kvarstår. Kan det vara något som ligger och stör som får routern att köra en reboot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezzie:

Löstes tyvärr inte av detta. Höll sig i 16 timmar sen hände skiten igen. Någon som har en annan ide? Läste att det var någon som fått routern utbytt 3 gånger och samma problem kvarstår. Kan det vara något som ligger och stör som får routern att köra en reboot?

Testa att stänga av 5ghz och bara kör på 2.4. Finns nån ny firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vildsvin:

Testa att stänga av 5ghz och bara kör på 2.4. Finns nån ny firmware?

Ingen ny firmware och fungerade inte att stänga av 5 ghz :/

Permalänk
Medlem

För andra med samma problem; Avsluta Utorrent. Fungerade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezzie:

För andra med samma problem; Avsluta Utorrent. Fungerade för mig.

Varför kör man över huvud taget torrents över wifi, sänker vilket wifi nät som helst!

Permalänk
Medlem

@Gaist:
Inte om du har APs av bra kvalite Men med konsumentprodukter så...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Gaist:
Har aldrig sänkt mitt wifi tidigare.

Permalänk
Medlem

För mig dog nätet när jag körde två olika VPN... En på jobbdatorn och en på privata maskinen... SUCK

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart