Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

MS lär ha funderat igenom detta noga och kommer gå fram väldigt försiktigt och få det att se ut som en naturlig förändring som "marknaden" vill ha istället för den styrda förändringen det lär bli. Svårt att bevisa om de t ex bara skulle sabba drivurintstöd och support lite grand, bara så att det blir besvärligt med flimmer och väntetider, inte så att det bryts av.

Vakna, grunden till Microsofts dominans är till stor del tack vare spel.

Vad hände med Spotify till Mac?

Oh nu förstår jag precis vad dom håller på med GilbertG, du har fått mig att se klart!. Microsoft sitter dagarna långa och har hemliga möten om hur dom ska förstöra för Valve/Steam, allt för att öka sin dominans på spelfronten...eller inte!.

Du sitter och säger att jag ska vakna men slänger själv ur dig saker som konspirationsteorier och saker du inte vet någonting om. Av med foliehatten och vakna till själv!

MS har under de senaste åren genomgått enorma förändringar i företaget samt i sin företagskultur. Dom arbetar med det jag tidigare nämnde att även Valve (och andra företag) måste göra för att överleva...förändring och anpassning av sina produkter/tjänster.

App store är vad jag vet inte till Mac, eller har dom börjat integrera det dit nu?.

"Spotify says Apple is making it harder for the streaming music company to compete by blocking a new version of its iPhone app.

In a letter sent this week to Apple’s top lawyer, Spotify says Apple is “causing grave harm to Spotify and its customers” by rejecting an update to Spotify’s iOS app.

The letter says Apple turned down a new version of the app while citing “business model rules” and demanded that Spotify use Apple’s billing system if “Spotify wants to use the app to acquire new customers and sell subscriptions.”

The letter, sent by Spotify general counsel Horacio Gutierrez to Apple general counsel Bruce Sewell on June 26, suggests that Spotify intends to use the standoff as ammunition in its fight over Apple’s rules governing subscription services that use its App store. (Correction: An earlier version of this story incorrectly reported the date Spotify sent the letter.)

“This latest episode raises serious concerns under both U.S. and EU competition law,” Gutierrez wrote. “It continues a troubling pattern of behavior by Apple to exclude and diminish the competitiveness of Spotify on iOS and as a rival to Apple Music, particularly when seen against the backdrop of Apple’s previous anticompetitive conduct aimed at Spotify … we cannot stand by as Apple uses the App Store approval process as a weapon to harm competitors."

Källa: http://www.recode.net/2016/6/30/12067578/spotify-apple-app-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Linux har blivit lättare med tiden och med dess växande användarbas går det att få bra hjälp om man kör fast.

Vad baserar du detta på? Har bestämt för mig att Linux (desktop) legat ganska stabilt på 1.5-2% de senaste åren:
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja det är märkligt, personligen tycker jag det är klockrent.
Har nästan alla mina spel via steam, kanon ha allt samlat på samma ställe.

Jag tycker det är bättre att ha steam som komplement till gog. Gog är ofta minst lika generösa mot sina kunder än steam, trots att deras galaxy klient ligger efter en hel del. Galaxy tjurar inte så fort internet krånglar i alla fall. Steam brukar ju vägra offline mode för mig om jag inte loggar in online en gång först, samt att steam kräver lösenord av mig om jag trycker "försök igen" istället för "avsluta" om internet krånglar. Det verkar inte nödvändigt med tanke på säkerhet, och användarupplevelsen blir lite sur om jag måste mata in det trots att jag sagt åt steam att logga in mig automatiskt.

Och sen, påtvingandet av DRM som en del påstår att steam inte har, jo steam måste vara igång för att spela de flesta spelen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Oh nu förstår jag precis vad dom håller på med GilbertG, du har fått mig att se klart!. Microsoft sitter dagarna långa och har hemliga möten om hur dom ska förstöra för Valve/Steam, allt för att öka sin dominans på spelfronten...eller inte!.

Du sitter och säger att jag ska vakna men slänger själv ur dig saker som konspirationsteorier och saker du inte vet någonting om. Av med foliehatten och vakna till själv!

MS har under de senaste åren genomgått enorma förändringar i företaget samt i sin företagskultur. Dom arbetar med det jag tidigare nämnde att även Valve (och andra företag) måste göra för att överleva...förändring och anpassning av sina produkter/tjänster.

App store är vad jag vet inte till Mac, eller har dom börjat integrera det dit nu?.

"Spotify says Apple is making it harder for the streaming music company to compete by blocking a new version of its iPhone app.

In a letter sent this week to Apple’s top lawyer, Spotify says Apple is “causing grave harm to Spotify and its customers” by rejecting an update to Spotify’s iOS app.

The letter says Apple turned down a new version of the app while citing “business model rules” and demanded that Spotify use Apple’s billing system if “Spotify wants to use the app to acquire new customers and sell subscriptions.”

The letter, sent by Spotify general counsel Horacio Gutierrez to Apple general counsel Bruce Sewell on June 26, suggests that Spotify intends to use the standoff as ammunition in its fight over Apple’s rules governing subscription services that use its App store. (Correction: An earlier version of this story incorrectly reported the date Spotify sent the letter.)

“This latest episode raises serious concerns under both U.S. and EU competition law,” Gutierrez wrote. “It continues a troubling pattern of behavior by Apple to exclude and diminish the competitiveness of Spotify on iOS and as a rival to Apple Music, particularly when seen against the backdrop of Apple’s previous anticompetitive conduct aimed at Spotify … we cannot stand by as Apple uses the App Store approval process as a weapon to harm competitors."

Källa: http://www.recode.net/2016/6/30/12067578/spotify-apple-app-st...

Väldigt lustigt. Du kallar mig för foleihatt – vilket förresten tycks vara en helt accepterad förolämpning och idiotförklaring på det här forumet, vilket i sig är ganska lustigt – och går sedan vidare med att i detalj citera den affärspraktik som Microsoft så gärna vill föra. Ridå.

Men jag tackar för upplysningen om Spotify på Iphone. Mac app store heter det förresten på datorerna, nästan samma som på telefonerna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Är det inte Ångabutiken som tjatar om deras egna OS så fort man öppnar deras butik? Ser inte problemet

"Now... Let's go to a big topic, transitions. Let's talk about transitions"

Svårare än så är det inte om man har en bra produkt. Går bra att stänga tråden nu

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Väldigt logiskt drag av Microsoft och enda felet de gjort är att inte introducerat UWP tidigare. Gemensamma API;er för olika plattformar är precis vad som behövs och att alla appar körs i en sandlåda är utomordentligt bra. Det kommer i slutändan göra livet lättare för både användare och utvecklare.

I vanlig ordning florerar det konspirationsteorier och domedagsprofeter. Jag ger inte många ruttna lingon för det. Så har det alltid varit med Microsoft.

Permalänk

Bra. Hoppas steam dör ut. Värdelös support. Hade glömt mitt lösenord då jag ej använt steam på ett år eller så. Försökte få ett nytt via mailen. Det fungerade ej. Sedan mailade jag dom angående mitt problem. Då kräver de mitt visa kort som jag använt när jag köpt något av steam. Problemet är att jag bytt kort säkert 3-4 ggr sedan dess. Så nu står jag där med ett steam konto med ett flertal spel som jag ej kan använda.
Så hoppas steam går under. Jäkla idioter är vad de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

...för att Linux har några fördelar som jag mest troligt aldrig kommer att utnyttja? Skulle inte tro det.

En fördel är att Linux med sina program (bortsett för spel då) är gratis.

Att ha tillgång till 50 000+ gratis program är rätt svårt att slå, allt är samlat i en program bank (repository) och det är bara att söka och sedan klicka på knappen install (alternativt skriva en rad i terminalen) och programmet laddas ner och installeras.

Kör idag Windows 7 och Linux Debian dualboot och för min del så känns det ut som att MS rör sig i fel riktning. Om de fortsätter i den riktningen framöver så blir det Linux och för de program som bara finns för Windows och som jag behöver får köras virituellt i Windows 7.

Skrivet av Tilax:

Microsoft mål är att bli som Google och Appel. Deras nya market strategi är överlägsen deras egna mer öppna marknad på Windows.

Förstår inte tiktigt vad du menar med "nya market strategi är överlägsen". Överlägsen för vem, MS? oss som användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Vad baserar du detta på? Har bestämt för mig att Linux (desktop) legat ganska stabilt på 1.5-2% de senaste åren:
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Kan titta på Steam data för att se att den växer. Mycket gör den inte men något gör den säkerligen annars skulle den gå ner bra mycket snabbare i market share med tanke på hur mycket Steam växer.

Sedan så säljer Google Chromebook ganska bra också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

App store är vad jag vet inte till Mac, eller har dom börjat integrera det dit nu?.

Mac App Store finns för OS X nu. Och som standard går det inte att installera program på OS X längre som inte är signerade med utvecklar certifikat. (Kostar pengar att få). Den säkerhetsspärren går dock idag att stänga av.... men en dag i framtiden så får man anta att även på Mac blir det App Store only eller jailbreaka OS:et

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Känns inte riktigt som att det kommer bli aktuellt på grund av Steams marknadsandel och Microsofts tveksamma drag på senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fel; Men är inte Steam en webbapp?

Så Steam/Valve kan egentligen bara göra en UWP app som wrappar deras webbapp så kommer det fungera som tidigare ...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@stefan1981: och du har inte ett enda spel som fysisk kopia som bevis? newb

Själv hade jag gått över till linux alla dagar i veckan om de gjorde det enklare att använda (slippa terminalen, visst är det kul att skriva in kommandon osv. men alldeles för tidskrävande) och förbättrade prestandan. Körde Ubuntu i en månad men gav upp till slut, utan tillgång till Adobe creative cloud och Ableton Live kan jag inte lämna de större konkurrenterna.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ALDRIG att köpa ett spel via Windows Store iaf, jag slutar hellre att spela helt.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Bra. Hoppas steam dör ut. Värdelös support. Hade glömt mitt lösenord då jag ej använt steam på ett år eller så. Försökte få ett nytt via mailen. Det fungerade ej. Sedan mailade jag dom angående mitt problem. Då kräver de mitt visa kort som jag använt när jag köpt något av steam. Problemet är att jag bytt kort säkert 3-4 ggr sedan dess. Så nu står jag där med ett steam konto med ett flertal spel som jag ej kan använda.
Så hoppas steam går under. Jäkla idioter är vad de är.

Jag förstår din frustration, men i grund och botten bär du själv den största skulden till varför du inte kommer in på ditt konto längre, och försök se det ur ett säkerhetsperspektiv. Själv tycker jag det är skönt att det inte är hur lätt som helst för vem som helst att stjäla ett konto, låtsas för en sekund att det inte är ditt konto du försöker komma åt, utan någon annans;
"Hej, jag kommer inte åt "mitt" konto...nej jag minns inte mitt lösenord...nej min mail fungerar inte...nej jag äger inte längre det visakortet som användes till kontot och jag har inga andra sätt att bevisa att jag är den jag säger jag är. Kan ni skicka inloggninguppgifter? Tack."

Själv har jag glömt mitt lösenord ett flertal gånger, men det har alltid fungerat med mail-recovery. För säkerhets skull har jag dock även skrivit upp det på en lapp som jag har här hemma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

xxxx@xxxxx:~$ sudo aptitude install vl <tab>
vlan vlc-dbg vlc-plugin-jack vlc-plugin-sdl vlc-plugin-zvbi
vlc vlc-nox vlc-plugin-notify vlc-plugin-svg vlock
vlc-data vlc-plugin-fluidsynth vlc-plugin-pulse vlc-plugin-vlsub vlogger

Inte så svårt, och man får ju hoppas att man har ett hum vad vad applikationen man skall installera heter.

Jag vet att den biten inte är så svår.
Det kommer aldrig slå igenom bland folk som är vana vid grafiska gränssnitt och aldrig sett en terminal förut oavsett hur mycket terminalförespråkare hävdar att det är smidigare.

Lustigt att du duckar problemet med dependencies vilket är anledning till att jag alltid lagt ner linux varje gång jag testat.
Hur svårt kan det vara att göra systemet stabilt så det löser sånt?
OS X och windows har inte alls de problemen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ms är svin har alltid varit svin och kommer förmodligen alltid vara det så skulle inte förvåna mig om han har ganska rätt då det inte vore första gången ms kör fulspel och egentligen skulle man kasta ut allt med ms och köra linux only men tråkiga är att vill man spela så är inte linux alltid så jätte bra även om det är trevligt annars

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Vad baserar du detta på? Har bestämt för mig att Linux (desktop) legat ganska stabilt på 1.5-2% de senaste åren:
https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Skrivet av Commander:

Kan titta på Steam data för att se att den växer. Mycket gör den inte men något gör den säkerligen annars skulle den gå ner bra mycket snabbare i market share med tanke på hur mycket Steam växer.

Sedan så säljer Google Chromebook ganska bra också.

Linux låg på strax över 1% hösten 2014. Jag har fått revidera upp siffran till 2% i min senaste signaturändring. Nu ligger det över 2% enligt sidan du länkade till. Det är klart det är en rejäl uppgång när användarbasen dubblerats på knappt 2 år.

Kan också tilläggas att majoriteten redan använder Linux - Android i telefonen.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vet att den biten inte är så svår.
Det kommer aldrig slå igenom bland folk som är vana vid grafiska gränssnitt och aldrig sett en terminal förut oavsett hur mycket terminalförespråkare hävdar att det är smidigare.

Men använd inte terminalen då, alla Linux distar idag har grafiska gränssnitt för att hantera paket.

Skrivet av Json_81:

Lustigt att du duckar problemet med dependencies vilket är anledning till att jag alltid lagt ner linux varje gång jag testat.
Hur svårt kan det vara att göra systemet stabilt så det löser sånt?
OS X och windows har inte alls de problemen.

Jag har kört Linux i 15 år och problemen med dependency hantering var ett stort problem innan zypper, apt, dnf m.fl kom in i bilden. Använder man dessa och med lämpliga repon så är det inte så vanligt med problem längre. Självklart förutsätter det att den som bygger paketen gör detta korrekt precis som med MSI paket i Windows.
Windows har ju över huvud taget inget liknande paket system och möjligheter att plocka in applikationer på samma sätt som Linux så det går inte att jämföra rätt av där, men kör man ex. Steam på Linux är det ju exakt likadant som på andra plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ms är svin har alltid varit svin och kommer förmodligen alltid vara det så skulle inte förvåna mig om han har ganska rätt då det inte vore första gången ms kör fulspel och egentligen skulle man kasta ut allt med ms och köra linux only men tråkiga är att vill man spela så är inte linux alltid så jätte bra även om det är trevligt annars

Det finns ju en anledning till att just Valve pushar alternativ som Steambox och Linux portar av spel sedan flera år tillbaka. Sweeney vet ju precis som vi andra som har varit med länge vad som brukar hända när MS skall göra sig av med konkurrensen.
Är glad att man inte spelar så mycket längre så man slipper MS skiten, har faktiskt kommit ett par hyfsade släpp till Linux genom Steam som håller mig sysselsatt. Tyvärr är väl Battlefield 1 Windows only, så jag får väl starta upp den burken till hösten igen...

Permalänk
Medlem

Sweeney har rätt.. så vad ska vi göra då? jag älskar min windows 7 så ja kan köra dessa äldre win32 spel.. min windows 10 dator har jag redan märkt att många titlar inte funkar som de ska (de äldre alltså, samt de som funkar optimalt på win32).. vad är lösningen? 2 datorer hela tiden eller?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Sweeney har rätt.. så vad ska vi göra då? jag älskar min windows 7 så ja kan köra dessa äldre win32 spel.. min windows 10 dator har jag redan märkt att många titlar inte funkar som de ska (de äldre alltså, samt de som funkar optimalt på win32).. vad är lösningen? 2 datorer hela tiden eller?

Du kan ju ha flera OS på samma maskin som du växlar mellan. Så slipper du ha flera datorer.
Det ironiska här är att medan fler och fler gamla spel slutar funka bra i Windows så funkar de bättre och bättre i Wine på Linux eller OS X.

Permalänk
Medlem

Han är ju ett riktigt troll den där Sweeney, fattar inte varför någon seriös tidning skriver vad den knäppskallen gapar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det finns ju en anledning till att just Valve pushar alternativ som Steambox och Linux portar av spel sedan flera år tillbaka. Sweeney vet ju precis som vi andra som har varit med länge vad som brukar hända när MS skall göra sig av med konkurrensen.
Är glad att man inte spelar så mycket längre så man slipper MS skiten, har faktiskt kommit ett par hyfsade släpp till Linux genom Steam som håller mig sysselsatt. Tyvärr är väl Battlefield 1 Windows only, så jag får väl starta upp den burken till hösten igen...

På tal om BF, finns det något supportat EA-spel som rullar på Linux?
Med "supportat" menar jag aktuellt spel, inte något som släpptes för 25-30 år sedan typ C&C Red Alert via DosBox eller liknande...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Linux låg på strax över 1% hösten 2014. Jag har fått revidera upp siffran till 2% i min senaste signaturändring. Nu ligger det över 2% enligt sidan du länkade till. Det är klart det är en rejäl uppgång när användarbasen dubblerats på knappt 2 år.

Kan också tilläggas att majoriteten redan använder Linux - Android i telefonen.

Absolut, men en användarbas på 2% är ju samtidigt otroligt lite och speglar säkert att Linux fortfarande saknar mycket av den enkelhet som MS jobbat stenhårt med i Windows (i min mening... och ja, jag jobbar med båda OS:en aktivt på jobbet). Dessutom om man följt siffrorna på market-share sidan så har Linux varit uppe på 2% tidigare för att sedan droppa nedåt igen något halvår senare. Visst, kan ju vara en ökning på gång nu då, men jag skulle nog ändå vilja se under en lite längre tidshorisont vad som händer.

Haha, jodå, jag vet att Android är Linux. Där är det ju lika snedvridet konkurrensmässigt som det är med Windows på desktopsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddelin:

Det finns ju en anledning till att just Valve pushar alternativ som Steambox och Linux portar av spel sedan flera år tillbaka. Sweeney vet ju precis som vi andra som har varit med länge vad som brukar hända när MS skall göra sig av med konkurrensen.
Är glad att man inte spelar så mycket längre så man slipper MS skiten, har faktiskt kommit ett par hyfsade släpp till Linux genom Steam som håller mig sysselsatt. Tyvärr är väl Battlefield 1 Windows only, så jag får väl starta upp den burken till hösten igen...

Ja gör det och hoppas dom fortsätter och att linux växer lite mer för spel ..vist det mesta går ju att spela om man kör wine sen om man har 100 windows spel i steam så är det inte många som har en riktig linux version men går oftast att få i gång ändå med lite mek och drivrutinerna kan vara lite opolerade så finns saker som kan bli bättre men samtidigt har det fått ett rejält lyft och finns mycket mer än många tror som funkar klockrent i linux men vissa spel som battlefield, assassins creed antar gta iv och en del tripple A går bort och kanske en del kan fixas med en massa mek ..har i.o.f tagit steget från gaming dator till strömsnål tyst så kanske är dags att ta steget mot en Ms fri dator med

Sen till terminal rädda så kan linux användas på samma sätt som windows där man klickar sig fram och även om terminalen är snabbare så behöver man inte kunna den på samma sätt som cmd i windows men skillnaden är att terminalen i linux är förbannat efektiv och ta en enkel sak som installera vlc där man i windows googlar vlc tankar ner installerar och i linux öppnar man terminalern skriver sudo apt-get install vlc trycker enter så är det klart och även om det handlar om att editera en fil till rättigheter är terminalen trevlig snabb lösning vilket det även kan vara i windows så är trevligt att lära sig lite bas kommandon men inte nödvändigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Men använd inte terminalen då, alla Linux distar idag har grafiska gränssnitt för att hantera paket.

Jag har kört Linux i 15 år och problemen med dependency hantering var ett stort problem innan zypper, apt, dnf m.fl kom in i bilden. Använder man dessa och med lämpliga repon så är det inte så vanligt med problem längre. Självklart förutsätter det att den som bygger paketen gör detta korrekt precis som med MSI paket i Windows.
Windows har ju över huvud taget inget liknande paket system och möjligheter att plocka in applikationer på samma sätt som Linux så det går inte att jämföra rätt av där, men kör man ex. Steam på Linux är det ju exakt likadant som på andra plattformar.

Apt har då haft problem med dependencies för mig. Visserligen var det ett par år sen, men jag tvivlar på att det är så mycket bättre nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Apt har då haft problem med dependencies för mig. Visserligen var det ett par år sen, men jag tvivlar på att det är så mycket bättre nu.

Apt har inga problem med att hantera dependencies, felkonfigurarade repos, eller paket som är byggda med felaktiga beroenden kan ställa till det oavsett vilken pakethanterare man använder.
Om man tar ett någurlunda profesionellt projekt som Kodi så är det ordning och reda i deras repo, har aldrig råkat ut för några problem där, men det finns givetvis sådana med lägre kvalitet.
Vill man helt undvika problem kan man ju leverera allt inkl. beroenden i en tarboll istället, så gör en hel den komersiella applikations leverantörer, men har man vant sig vid ett paketsystem känns det lite stenålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Apt har inga problem med att hantera dependencies, felkonfigurarade repos, eller paket som är byggda med felaktiga beroenden kan ställa till det oavsett vilken pakethanterare man använder.
Om man tar ett någurlunda profesionellt projekt som Kodi så är det ordning och reda i deras repo, har aldrig råkat ut för några problem där, men det finns givetvis sådana med lägre kvalitet.
Vill man helt undvika problem kan man ju leverera allt inkl. beroenden i en tarboll istället, så gör en hel den komersiella applikations leverantörer, men har man vant sig vid ett paketsystem känns det lite stenålder.

Det funkar inte så i praktiken, och att överhuvudtaget behöva fundera över repos bevisar min poäng, det är inget som fungerar för den stora massan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Problemet är ju att mail recovery inte fungerade. Mailen har jag fortfarande tillgång till. Det hjälper ej. Vore jätte enkelt för dom att skicka ett tillfälligt lösenord till den mailen som är registrerad på steam. Men dom vägrar.
Självklart är det klantigt att ej komma ihåg lösenordet. Men samtidigt. Varför vägrar dom hjälpa till? Å har du samma kortnummer som du hade för flera år sedan?? Jag får nytt nr på kortet när det byts ut.

Skrivet av MinscS2:

Jag förstår din frustration, men i grund och botten bär du själv den största skulden till varför du inte kommer in på ditt konto längre, och försök se det ur ett säkerhetsperspektiv. Själv tycker jag det är skönt att det inte är hur lätt som helst för vem som helst att stjäla ett konto, låtsas för en sekund att det inte är ditt konto du försöker komma åt, utan någon annans;
"Hej, jag kommer inte åt "mitt" konto...nej jag minns inte mitt lösenord...nej min mail fungerar inte...nej jag äger inte längre det visakortet som användes till kontot och jag har inga andra sätt att bevisa att jag är den jag säger jag är. Kan ni skicka inloggninguppgifter? Tack."

Själv har jag glömt mitt lösenord ett flertal gånger, men det har alltid fungerat med mail-recovery. För säkerhets skull har jag dock även skrivit upp det på en lapp som jag har här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com