Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Permalänk
Medlem

Inga problem , gör windows att steam inte fungerar så åker M$ ut...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Gött, då visar du mig hur jag spelar Horizon: Zero Dawn senare då!

Måste ni spela så nya spel alltid?
Jag återkommer om några år med att visa det

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Alltså, vad är det här för trams? "The risk here is that, if Microsoft convinces everybody to use UWP, then they phase out Win32 apps."

Tror någon seriöst att Microsoft skulle fucka sig för att försöka få en liten del av spelmarknaden? Lägg ner. Gaming är inte Microsoft's fokus. Folk kommer använda Steam tills ett bättre alternativ kommer upp, de vet Microsoft.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Isolering av program/spel från varandra är en god idé, men jag föredrar Valve och Steam framför MS.

Kan inte riktigt se att MS på något sätt skulle göra Win32 sämre dock - det tror jag inte de vågar. Men givetvis försöker de locka över alla utvecklare till UWP.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

I värsta fall kanske Valve får göra app av Steam som man troligen får ladda ner gratis för användning via MS Store. Är "appar" samma sak som UWP?
Annars klantar dom nog till det ordentligt för sig. MS har haft rätt mycket motgångar på sistone så man får hoppas att de har lärt sig något!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Bra fråga. Varför är folk så kritiska till Windows? Steam är den ledande plattformen av en anledning, och Windows är den ledande plattformen av en anledning. Båda är helt enkelt bra produkter som är enkla att använda. Så länge man själv inte utvecklar något, alternativt driver någon server, så är Linux enligt mig totalt värdelöst. På Windows så har jag tillgång till internet, och tillgång till ett överlägset spel- och programbibliotek, så exakt varför borde jag installera en Linux dist och bara kasta Windows åt sidan?

Ja, Linux har sina fördelar, men i slutändan så är det inget som riktigt tilltalar mig. Går hela datorbranschen över så visst, då går jag också gärna över. Men hur länge kan detta ta? 5, 10, 20 år? Ingen har något riktigt svar på detta, men det jag vet är att jag inte vill bli lidande i X antal år bara för att sända något slags budskap till de som styr och ställer om att Linux är den rätta vägen att gå. Skulle jag vilja uppoffra ett spel som t.ex. No Man's Sky som släpps om två veckor bara för att kunna spela ett spel på Linux om 10 år och för att Linux har några fördelar som jag mest troligt aldrig kommer att utnyttja? Skulle inte tro det.

Man är tvungen att ha Windows om man vill spela dom flesta spelen, för att inte tala om att Microsoft definitivt inte har några skrupler, men det bekommer tydligen dig inte, bara du kan köra dina spel genom Windows så kan dom spionera och djävlas med andra företag, monopol har dom velat ha och har, Steam är inte änglar heller, dom tjänar enorma pengar och profiten är deras motivation. Steam är så pass stora att det blir väldigt svårt även för Microsoft att köra över dom, att Microsoft önskar Steam och resten av konkurrenterna till Windows store försvann är givet.

Permalänk
Medlem

Microsoft mål är att bli som Google och Appel. Deras nya market strategi är överlägsen deras egna mer öppna marknad på Windows.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara något nytt att Microsoft krånglar till och saboterar allt de rör vid..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Förstår ej problemet. Steam är redan idag dåligt, självklart borde dom göra om den.

Oavsett om microsofts uppdateringar försvårar eller inte så får väl valve och steam rätta sig efter verkligheten och helt enkelt släppa en ny version av steam.

Permalänk
Inaktiv

@Maysay:

Det är inte konkurrens om MS stänger ute alla för att inte tala om att de tvingar DX12 på alla vilket saboterar för alla andra. Steam låser inte ute och kan inte låsa ut andra liknande tjänster. Målet med UWP är att allt går igenom MS, vilket betyder MS beslutar vilka program och spel vi får ha och med UWP är det omöjligt att ha konkurrens mot deras distribution eftersom OS inte tillåter annat (den gör det nu men det kommer ändra sig sakta (alltid med jätte bra anledningar som inte nämner något om att få monopol och döda konkurrensen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, vad är det här för trams? "The risk here is that, if Microsoft convinces everybody to use UWP, then they phase out Win32 apps."

Tror någon seriöst att Microsoft skulle fucka sig för att försöka få en liten del av spelmarknaden? Lägg ner. Gaming är inte Microsoft's fokus. Folk kommer använda Steam tills ett bättre alternativ kommer upp, de vet Microsoft.

Inser du hur mycket pengar är 30% av varenda mjukvara som säljs till windows? Menar du att MS inte dräglar vid tanken och kommer snällt att tillåta att folk använder program från annat håll för all evighet för att inte tala om att trycka nerlåsta DX12.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad problemet är.

Windows går vidare i utvecklingen mot men inte Steam som fortfarande kör på win32? Varför inte bara göra ett "nytt" steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vet inte om jag håller med nu installerade jag förvisso min första ubuntu server för kanske bara en månad sen, och visst gillar jag verkligen apt-get, men vettifan om det är enklare. Var tvungen att googla på allt jag skulle installera för jag visste inte vad allt hette försökte installera ssh server så körde ju apt-get ssh och försökte tabba men fick ju noll resultat, hette tydligen rssh (eller liknande).

Vet man inte namnet på programmet man är ute efter är det svårt.

Det finns dock flera sätt att hitta det man söker. Dels har du programcentralen där du kan installera program utan att röra terminalen, dels kan en bra sökning på Internet lösa problemet och även ge förslag på bättre program för ändamålet. Sist men inte minst, det finns binärfiler som kan installeras eller köras direkt, men det är en metod som inte brukar föredras framför de andra.

Linux har blivit lättare med tiden och med dess växande användarbas går det att få bra hjälp om man kör fast. Det är mycket sällan jag hört "formatera om datorn" som lösning på problem i Linux.

Enda nackdelen är att det tar tid att lära sig. Av den anledningen är det bra att ha det installerat vid sidan av tills man känner sig bekväm med Linux.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men det är inte mer användarvänligt.
Och du måste veta exakt vad programmet heter.

xxxx@xxxxx:~$ sudo aptitude install vl <tab>
vlan vlc-dbg vlc-plugin-jack vlc-plugin-sdl vlc-plugin-zvbi
vlc vlc-nox vlc-plugin-notify vlc-plugin-svg vlock
vlc-data vlc-plugin-fluidsynth vlc-plugin-pulse vlc-plugin-vlsub vlogger

Inte så svårt, och man får ju hoppas att man har ett hum vad vad applikationen man skall installera heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Eftersom MS konstant misslyckas med sina försökt att konkurrera med Steam tror jag inte han behöver känna någon oro.

Är det dessutom så svårt för Valve att uppgradera sin mjukvara så den är aktuell? Har de inte programmerare?

Problematiken i ditt resonemang är att den programkod som behöver tillämpas är patentskyddad av microsoft, så allt är i princip redan förlorat om inte nån annan aktör tar saken i egna händer och startar ett bättre OS än windows. Tyvärr så har microsoft och intel patent på x86 och x64, vilket innebär att om någon vill göra ett nytt OS måste man använda ett annat gränssnitt, som således inte kommer fungera med nånting alls.

Allt är förlorat, och det är precis pga detta som alla blev påtvingade att uppgradera till windows 10.
Jag sa redan från början att det finns en anledning till att windows 10 är gratis, samt varför det spammas och påtvingas.
Nu har ni också fått svaret på gåtan som va väldigt uppenbar.
Synd att responsen man fick när man insåg vad som va på väg att hända va att jag skulle ta på mig foliehatten... Kul att säga då kanske, men inte riktigt like många av er som skrattar åt det skämtet längre antar jag.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

UWP är det sämsta som hänt spelvärlden.
Går inte köra det utan UAC, vilket gör att Drag&Drop inte funkar på portabla program.

Så om man vill dra en fil till ett annat program, så måste man starta om datorn om man beslutat sig för att spela lite spel innan, om man använde UWP.

Det kommer säkert vara någon okunnig som kommer citera att det går visst att drag&drop'a med UAC på.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Inte så svårt, och man får ju hoppas att man har ett hum vad vad applikationen man skall installera heter.

Och att det inte har ett allt för kryptiskt namn som kan blandas ihop med något annat, samt att korrekt program faktiskt överhuvud taget finns i systemets default repon - vilket är väldigt tveksamt när man går ifrån de vanligaste programmen.

Ännu roligare blir det när man laddar ner ett DEB paket och dependencies för att det paketet ska installera inte existerar i default repot.

Permalänk
Medlem

Alla ni som svamlar om att Steam har monopol begriper ju uppenbarligen inte vad det är. Valve sysslar inte med någon form av in- eller utlåsning, PC-spel kan köpas på flera olika affärer inklusive fysiska butiker helt orelaterade till Valve. Hur är det ett nära monopol? Steam är en DRM-tjänst och digital affärer bland flera andra, inte en exklusiv API-miljö till skillnad från Windows store.

Tim Sweeny är både vis och gammal nog att kunna erinra sig om hur det har gått till i datorbranchen tidigare när någon aktör blivit dominerande, inte minst Microsoft. Spelmonopol är ju grunden till deras dominans. Problemet är snarare tvärtom, att folk i dator- och spelbranchen har en notoriskt kort yrkesverksamhetslängd så att den samlade branscherfarenheten är mycket kort, liksom minnet. Många mönster går ofta igen. Hälften av er som gapar om att han är gaggig var nog inte ens födda när Windows 95 kom, och knappt någon här vet väl vad IBM haft för sig.

Skrivet av IlyaZ:

Personligen tycker jag det är lättare att skriva tex
dnf install någotProgram

Än att göra uppsjön av musklick som man gör i Windows. Det är långsamt och jobbigt. Jämför safari/linux sökfunktion (som kanske finns i win nu också), där man skriver tex Matlab eller vad det nu kan vara i sökrutan och får upp rätt resultat direkt. Det här är nästan samma grej, fast för att installera program.

Därför är det egentligen bakvänt, 99% av alla potentiella användare borde sky Windows. Problemet är att folk inte vet något annat pga monopolet, inte för att folk egentligen bryr sig heller. Datorer är ändå ganska perifera grejer.

Logiken? Folk vill ha ett grafiskt användargränssnitt. Du är en extrem minoritet tillsammans med den resterande procenten som kör Linux till skrivbordet. Jag kan skriva kommandon, men jag vill inte. CLI ska vara ett tillval, inte ett krav.

Skrivet av Tickles:

Utan att ha läst posten så går mina tankar kring:
Borde bli bekymmer då de försvårar konkurrensen för steam medvetet. Lär gå till domstol för just detta och de kommer att förlora...

MS lär ha funderat igenom detta noga och kommer gå fram väldigt försiktigt och få det att se ut som en naturlig förändring som "marknaden" vill ha istället för den styrda förändringen det lär bli. Svårt att bevisa om de t ex bara skulle sabba drivurintstöd och support lite grand, bara så att det blir besvärligt med flimmer och väntetider, inte så att det bryts av.

Skrivet av tattis:

"Det Tim Sweeney motsätter sig är att Microsoft kan uppdatera Windows så att upplevelsen försämras för Win32-applikationer samtidigt som spel och applikationer på UWP-plattformen kontinuerligt förbättras. Då kan de över tid göra Steam-upplevelsen så pass dålig att användarna överger den och vänder sig till Windows-affären istället."

Ja så är det väl för alla företag. Vägrar man utvecklas blir man omsprungen.

Klart att Valve kommer att vidareutveckla Steam, dom lär ju inte ha utvecklare som sitter och rullar tummarna hela dagarna?.

Tim är en clown!

Ah, du menar som Apple har gjort med sin AppStore? (riktigt fult av dom, tänker speciellt på tvisten med Spotify).

Vakna, grunden till Microsofts dominans är till stor del tack vare spel.

Vad hände med Spotify till Mac?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vet inte om jag håller med nu installerade jag förvisso min första ubuntu server för kanske bara en månad sen, och visst gillar jag verkligen apt-get, men vettifan om det är enklare. Var tvungen att googla på allt jag skulle installera för jag visste inte vad allt hette försökte installera ssh server så körde ju apt-get ssh och försökte tabba men fick ju noll resultat, hette tydligen rssh (eller liknande).

Fast det är ju samma i Windows. Vet du inte vad det du vill installera heter måste du söka efter det på något sätt.
De flesta vettiga pakethanterarna har sökfunktion som funkar bra så man inte behöver leta sig ut på nätet och söka.

Skrivet av eXale:

Och att det inte har ett allt för kryptiskt namn som kan blandas ihop med något annat, samt att korrekt program faktiskt överhuvud taget finns i systemets default repon - vilket är väldigt tveksamt när man går ifrån de vanligaste programmen.

Ännu roligare blir det när man laddar ner ett DEB paket och dependencies för att det paketet ska installera inte existerar i default repot.

Just Ubuntu är ju ganska restriktiva med vad som finns i standardrepot. Det går att utöka med ytterligare repon men det är inte helt lätt att veta för en nybörjare. Andra Linuxdistributioner har större utbud i sina standardrepon eller beskriver bättre hur du gör för att få tillgång till mer mjukvara. En bra mjukvaruutvecklare talar om för sina användare vad de behöver för att kunna köra programmet och hur de hittar dessa.

Skrivet av GilbertG:

Logiken? Folk vill ha ett grafiskt användargränssnitt. Du är en extrem minoritet tillsammans med den resterande procenten som kör Linux till skrivbordet. Jag kan skriva kommandon, men jag vill inte. CLI ska vara ett tillval, inte ett krav.

Flera av de stora Linuxdistributionerna, som Ubuntu, har väl ändå grafiska alternativ till CLI? I Ubuntu är väl det standard till och med?

Ytterligare citering.
Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det bara fördelar med att vi konsumenter får fler möjligheter vad gäller möjliga distributionskanaler för spel och övrig programvara.
Det kommer leda till större prispress och ställa krav på leverantörerna förbättra sig och därmed skapa bättre tjänster.

Visst det finns alltid en viss risk att det kan leda till att någon leverantör slås ut men så fungerar det i affärsvärlden.
Ser man specifikt på steam som tjänst så finns det mycket att göra, prissättningen är exempelvis rätt hög jämfört med andra tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Logiken? Folk vill ha ett grafiskt användargränssnitt. Du är en extrem minoritet tillsammans med den resterande procenten som kör Linux till skrivbordet. Jag kan skriva kommandon, men jag vill inte. CLI ska vara ett tillval, inte ett krav.

Tror han glömde nämna att de flesta större desktop distributioner har grafiska "app stores" eller software centers där man enkelt kan klicka och söka på vad man vill installera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Steam är bra Mer problem med Windows Appstore...Fick nyligen formatera om Windows pga att jag inte kunde använda några Windows Appar...jepp testade _Allt_ det med CMD clear app cashe, DCM eller vad det kallades, återställning bla bla bla..inget funkade..förutom just ominstallera Windows...Bra jobbar MS! Ett litet fel och hela App-systemet är obrukbart..GG WP, NO RE.

Detta är anledningen till varför jag avskyr IE, Edge, Windows media player mm. Inte pga de är usla och helt oanvändbara, utan pga de är integrerade. Om de går sönder så är du körd och måste installera om hela OSet (har haft detta problem mer än 1 gång).

OS:et ska göra grundläggande OS:jobb, inget annat. Det ska hushålla grunden mellan mjukvara och hårdvara och lägga en plattform där du sen kan lägga tillägg/program mm på. De snabbaste, bästa Windows versionerna jag någonsin arbetat med är de minimalistiska, där tex Win 7 kan köra på ynka 7-8GB utrymme, med hiber/pagefil tom.

Så tills den dagen MS slänger ut all sin tilläggs-mjukvara ur OSet, så vägrar jag använda deras program. Gör dem fristående så kan de konkurrera på lika villkor samt installeras om om något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Anledningen till att utvecklare inte gör primärt spel till Mac/OSX är begränsningen av hårdvara och anledningen till att Linux inte är en större platform idag för privatpersoner är det mer komplicerade underhållet och installering av program. Windows funkar och kommer fortsätta att vara populärt tills en annan konkurrent kommer. Officielt OSX stöd till egen hårdvara som Windows hade vart läckert.

"Annorlunda" komplicerat är det knappast.

Skrivet av Json_81:

Och där uteslöts 99% av potentiella användare.

Terminalen är ett val inte ett krav. Alla har minst 1 grafiskt sätt att ladda ner paket och liknande.

Skrivet av Gender Bender:

Bra fråga. Varför är folk så kritiska till Windows? Steam är den ledande plattformen av en anledning, och Windows är den ledande plattformen av en anledning. Båda är helt enkelt bra produkter som är enkla att använda. Så länge man själv inte utvecklar något, alternativt driver någon server, så är Linux enligt mig totalt värdelöst. På Windows så har jag tillgång till internet, och tillgång till ett överlägset spel- och programbibliotek, så exakt varför borde jag installera en Linux dist och bara kasta Windows åt sidan?

Ja, Linux har sina fördelar, men i slutändan så är det inget som riktigt tilltalar mig. Går hela datorbranschen över så visst, då går jag också gärna över. Men hur länge kan detta ta? 5, 10, 20 år? Ingen har något riktigt svar på detta, men det jag vet är att jag inte vill bli lidande i X antal år bara för att sända något slags budskap till de som styr och ställer om att Linux är den rätta vägen att gå. Skulle jag vilja uppoffra ett spel som t.ex. No Man's Sky som släpps om två veckor bara för att kunna spela ett spel på Linux om 10 år och för att Linux har några fördelar som jag mest troligt aldrig kommer att utnyttja? Skulle inte tro det.

Windows är ledande förmodligen för att det kom tidigare, fick företag bakom sig och fortsatte. Linux kom fortfarande 91 och tog ett tag innan företag hamnade bakom. Tittar vi på serversidan så har inte ens Letsencrypt stöd för Windows men stödjer i princip allt annat. Hur och var du ställer dig för Linux är din ensak. Vissa prioriterar andra saker än bara spela på en dator. Jag på senare tid har inte brytt mig så mycket om spel då alla blir mer eller mindre mer av samma skit. Finns vissa nuggets men kommer de inte till Linux så klarar jag mig utan som tur är så har indy scenen tagit och fyllt hålet ganska rejält och fördelen är att man får testa på nya saker.

Sedan funkar Wine ganska utmärkt så länge spelet inte har DRM (tittar på DOOM).

Skrivet av eXale:

Och att det inte har ett allt för kryptiskt namn som kan blandas ihop med något annat, samt att korrekt program faktiskt överhuvud taget finns i systemets default repon - vilket är väldigt tveksamt när man går ifrån de vanligaste programmen.

Ännu roligare blir det när man laddar ner ett DEB paket och dependencies för att det paketet ska installera inte existerar i default repot.

Då laddar man inte ner en DEB fil från nätet, likaså förvirrande blir det på Windows när man laddar ner program. Försök ladda ner rätt version av Popcorntime exempelvis.

Som sagt terminalen är ett val. Är man van och vet vad man vill göra är det underbart att använda dropdown terminal för att underhålla sitt system istället för att antingen googla på mjukvara som inte uppdaterar sig och manuellt ladda ner, likaså drivrutiner eller annan mjukvara eller Windows uppdateringar som kommer och går på sina passande tider. Man slipper också DLL hell samt lyckas överklocka datorn mer.

Att aktivera 1 kommando och man får allt från BIOS uppdateringar till ny muspekare eller uppdatering av Unreal Tournament 4 är ganska gott.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Fattar inte vad problemet är.

Windows går vidare i utvecklingen mot men inte Steam som fortfarande kör på win32? Varför inte bara göra ett "nytt" steam?

Problemet är att det går inte göra med UWP. I och med att programmen är isolerade från varandra i UWP kan inte steam gör det den gör idag. Medan MS kan tillåta sina egna verktyg att göra det (deras store är i princip steam med skillnaden att ingen kan konkurrera för att OS inte tillåter det).

Om det var bara att byta programmerings språk eller API skulle ingen gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Måste ni spela så nya spel alltid?
Jag återkommer om några år med att visa det

Det var lite det vi snackade om.

Nya spel till Xbox One kommer att kunnas köra på Windows 10 på en PC. Du kommer in och säger "Det går alldeles utmärkt att spela Nintendo och Playstation spel på dator", då måste du alltså ha svarat på frågan om nya spelsläpp, och inte urgamla spel som går att emuleras.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fisken1986:

Nej, men gör det gärna gratis så att man kan acceptera dessa buggar och fel i deras kodning lite bättre...just nu är det alldeles för instabilt, tycker jag.

Minsta lilla fel, hela systemet bryts ner och 9 av 10 gångerna så hjälper inte en refresh eller återställning...enda som hjälper en en ominstallation..

Observera ''9/10'' gånger.

Vad gör du med din dator egentligen? Jag har inte återställt, formaterat om, eller behövt backa något sen jag installerade Win10 förra sommaren, och datorn funkar lika bra nu som då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vet inte om jag håller med nu installerade jag förvisso min första ubuntu server för kanske bara en månad sen, och visst gillar jag verkligen apt-get, men vettifan om det är enklare. Var tvungen att googla på allt jag skulle installera för jag visste inte vad allt hette försökte installera ssh server så körde ju apt-get ssh och försökte tabba men fick ju noll resultat, hette tydligen rssh (eller liknande).

Förstår hur du tänker men det blir lite som att jämföra med en Windows Server-Core installation. Lycka till med den om du föredrar GUI
Med en Linux-server, oavsett om det är Ubuntu eller någon annan dist, är möjligheterna så oändliga att du till en början inte kan greppa dem. Systemet är mer likt en schweizisk armékniv, i grundutförandet är den strippad på det mesta, även om du blir erbjuden att installera både ssh, virtualiseringsstöd, webb/mailserver databashantering mm. under själva grundinstallationen av servern.

Paketet du letade efter installerar du med största sannolikhet genom sudo apt-get install openssh-server
För att söka efter paket i apt användar man kommandot apt-cache search
När installationen av openssh-server är klar (tar några sekunder) har du en fullfjättrad SFTP-server (ej att förväxla med FTP eller FTPS)igång på port 22.
Du kan göra allt möjligt via ssh. kommandotolk, föra över filer, streama, tunnla grafiska gränssnitt t.ex. Virtualbox (utan att för den delen ens behöva ha ett GUI på servern -vilket du givetvis kan ha dessutom om du så vill) möjligheter som får de mest inbitna Powershell-evangelister att blekna, det är inte konstigt att MS vill få in Ubuntu/Bash i Windows 10.

När du nu vet vilka paket du vill ha installerade nästa gång kan du enkelt installera allihop via ett apt-get kommando Ex. sudo apt-get install openssh-server <paket2> <paket3> <paket4> osv. gå och ta en kopp kaffe, läs en tidning så har apt installerat alla programvarorna i följd med alla beroenden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Vad gör du med din dator egentligen? Jag har inte återställt, formaterat om, eller behövt backa något sen jag installerade Win10 förra sommaren, och datorn funkar lika bra nu som då.

Spelade TitanQuest, datorn uppdaterades i bakgrunden, fick upp ''schema lägg eller starta om nu'' startade om datorn, sedan skulle jag starta upp Forza..''ERROR APP. bla bla bla kunde inte bla bla bla'' kunde inte klicka på klockan eller miniräknaren eller använda appstore...Googlade felet, tydligen en väldigt många Windows 8/10 användare som har det problemet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Microsoft i Anniversary Update göra t.ex. Cortana omöjligt att helt stänga av så är Tim Sweeney's oro befogad. Vi har ju redan sett hur Microsoft hållit på med sin Win 10 uppdatering. Beteendet och tankesättet har företaget redan visat sig stå för och det är inte till konsumenternas gunst.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad gör du med din dator egentligen? Jag har inte återställt, formaterat om, eller behövt backa något sen jag installerade Win10 förra sommaren, och datorn funkar lika bra nu som då.

Samma här. Även Windows 7 körde jag i åratal utan att det uppstod problem. Misshandlar folk sina datorer så fullständigt tvivlar jag på att det skulle hjälpa att byta till Linux. Där har man ju snarare mer makt att förstöra saker om man inte vet vad man gör.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD