Ska bygga drömhuset, hjälp med planering.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska bygga drömhuset, hjälp med planering.

Tja, håller just nu på att planera det tekniska i nya huset och tänkte höra mig för så jag inte missar något viktigt.

Fiber dras in och kopplas upp i kontoret.
3-fas till garage och hus.
Nätverksuttag i alla rum inkl bakom tv-apparater.

Det jag inte riktigt är klar med är övervakning och hemautomation.
Bra mjukvara som kan styra tre kameror och några strålkastare?

Styra belysning via nätverket, vad behövs då?

Är det något annat fränt jag missat får ni gärna upplysa mig.

Just nu är det bara en bit mark och husritningar, så det är en blank duk där det mesta kan genomföras.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Inaktiv

Vill du hemautomatisera tror jag Vera erbjuder den mest robusta lösningen (men det kostar lite mer). Vad som behövs är väl själva hubben där du konfar upp allt, därefter vill du ju sätta styrmoduler bakom alla lampknappar och i många väggutag (särskilt i köket).

Dessutom vill du kanske köpa in uttag som kan styra sig för att styra belysning. Rörelsensorer är bara att köpa så många du vill ha.

Permalänk
Medlem

Tänk på att fokusera på layouten på huset. Framförallt se till att det finns plats för förvaring. Inte bara plats för fristånede garderober utan dedikerade utrymmen/rum. I dagens hus fokuserar man mycket på att det ska finnas många kvm med fri yta, att det skall kännas luftigt.
Ta de stora grejerna först och detaljerna senare när det börjar bli klart. Det är lätt att man snöar in sig på tryckknapparna till lampor i vardagsrummet

"Nätverksuttag i alla rum". Tänk på att att i vissa rum vill du har fler än ett. Samma gäller EL. Minst 3-4 EL-uttag i varje rum. Det slutar alltid med att man saknar ett uttag just där man vill ha något stående. Tänk på om ni vill ha uttag för lampor som hänger i fönstret, dvs uttag ovanför fönsterna.

LAN-uttag:
Sovrummen 2 olika platser
Kontor 3-4 olika platser
Kök kanske 1 (beroende på storlek)
Vardagsrum (om det är av den större modellen) 2-3 uttag.
Ev. TV/Biorum 3-4
Hallen 1 uttag.
Minst ett uttag i taket för att montera och ansluta Accesspunkter. Tvåplansvilla så minst ett i taket på varje våning.

Det är mycket lättare/enklare att dra några extra uttag (både EL och LAN) än att försöka dra nya när väggar och tak är igenskruvade och målade

Om du skall styra belysning mm så är Z-Wave-protokollet något att titta på. Går enkelt att utöka i efterhand då det är trådlöst. Det kostar ca 300-500 kr per mottagare. Går att montera i doser eller som plugin direkt i ett uttag. Finns en uppsjö olika sensorer och kontrollenheter.

Se till att det finns gott om plats för fiberkonverterare, patchpanerler och säkrningar. Jag har tre skåp 60x60 eller vad de nu är. En för Patchpanel samt Switch. En för tjänstefördelare/fiberkonverterare och en för proppar. Se till att det finns ett par EL-uttag i varje skåp.

Vad gäller övervakning så bestäm dig för om du skall köra trådlöst eller trådbundet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Tja, håller just nu på att planera det tekniska i nya huset och tänkte höra mig för så jag inte missar något viktigt.

Fiber dras in och kopplas upp i kontoret.
3-fas till garage och hus.
Nätverksuttag i alla rum inkl bakom tv-apparater.

Det jag inte riktigt är klar med är övervakning och hemautomation.
Bra mjukvara som kan styra tre kameror och några strålkastare?

Styra belysning via nätverket, vad behövs då?

Är det något annat fränt jag missat får ni gärna upplysa mig.

Just nu är det bara en bit mark och husritningar, så det är en blank duk där det mesta kan genomföras.

Som föredetta tv:installatör kan jag väll bara säga att du inte kan dra för mycket rör i ditt nybyggda hus.

TV
Har man inte byggt väggen är det smart att sätta en stor el och tele dosa på den höjd du tänkt ha tv:en (här ska man akta sig för att sätta TV:en för högt!) och sen låta slangarna komma ut där man har tv-bänk / teknik hörna. För att kunna dra HDMI utan att behöva kontaktera rekommenderas 50mm slagnar, jag hade nog lagt iaf 2st. Tänk även på att undvik så många 90 graders böjar som möjligt då varje hörn gör det ofantligt mkt jobbigare att dra igenom. Man glömmer lätt att där ibland går flera HDMI, antenn, nätverk, ibland ljud och el, + eventualla andra dosor som kanske hamlar bakom tv:en.
Det är också ofta smart att ha mer än ett ställe förberett för TV i ett större rum vid eventull omöblering / ändrade förutsättningar.

Antenn
Jag vet inte om du plannerat antenn / parabol / kabeltv? Men som alltid rekommenderas här att du har en stjärn nätverk (precis som för ditt data nätverk) av Coax kablar till varje station där en tv eventuellt hamnar. Det behöver inte vara inkopplat men minst ska röret vara lagt.
Från centralen där alla antenkablarna kommer ut upp till eventuell nock på huset, vid använding av parabol / antenn, bör 2st 20mm rör gå.

Ljud
Förberedelser för eventuella infälnadshögtalare i tak kan vara smart. Det är ofta bara plastkopor som sätt fast uppifrån för att förhindra att smuts och skit kan trilla in i högtalarna efter installation. Även ett rör till varje kåpa ner till "ljud centralen" för varje rum alternativt centralen för hela huset bör dras. Själva hålet, kabeln och högtalaren kan man vänta med, men att ha det förberett kan vara guld. Se bara till att ha det noga utmarkerat på ritningar eller rent ut av sätta ett lite märke i centrum på vart hålet ska vara i taket.
Det är framförallt aktuellt i delar av huset där det körs som bakgrundsmusik vid vardagssyllsor tex kök, tvätt, badrum, hall.

Nätverk
Som du skriver är det smart att ha det draget till varje rum, men i större rum kan det vara svårt att veta exakt vart man behöver det. Så för att säkra upp skadar det inte att ha tomma dosor och rör där man i efterhand kan dra i nätverk om det nu inte hamnar där det var plannerat.
Givetvis skulle en tom dosa och rör givetvis också användas för att från fram TV:signal om det skulle behövas i stället.

El
Se bara till att inte sätta för lite elutag längs väggarna, det ser snabbt tråkigt ut med massa grendosor på golvet.
I den stora el och teledosan bakom tv:en är det smart att sätta ett grenuttag med 2 plattser och där din tvbänk / teknik hörna hamnar bör du minst sätta en 4:a, gärna det dubbla.

Återigen, man ska "akta sig" för att dra för lite rör i nybyggen. Det tråkigaste man kan göra på ett nytt hus är att dra något utvändigt...

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha minst ett dubbeluttag (naturligtvis med dubbla kablar) för nätverk i varje rum, helst ett på varje vägg.
Lägg in tomma rör och dosor lite överallt i väggar och tak för du vet inte var du kan ha behov av det i framtiden.
Dra rör för hembiosystem åtminstone i vardagsrummet och varför inte fundera på om du ska ha nått infällt ljudsystem eller kanske ett "maskinrum" för ljud, bild och datorer.

Du kan ju även se till att förbinda garage och hus med rör/slang av lite grövre sort för det kanske är bättre att ha maskiner där och inte ha in dem i bostaden.
Åskskydd ?
Kanske ha en överdimensionerad elcentral med gott om plats för framtida funktioner eller ha ett par stycken på olika ställen i huset.
Fråga elnätsbolaget om det går att få 5 ledarsystem (TN-S) i stället för PEN (TN-C-S) till huset, är det inte dyrt så är det bra speciellt om du planerar att ha mycket elektronik i huset.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.