Dell XPS, HP Spectre eller Thinkpad X1

Permalänk

Dell XPS, HP Spectre eller Thinkpad X1

Hej!
Jag är på jakt efter en dator som skall vara snabb för det flesta ändamål (inte spel dock) och snygg.

Krav:
12-14 tum
Bra byggkvalité
Snygg
Snabb på det mesta

Önskemål:
HDMI-port

Har kollat på:
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/x1-car...
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD...
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/offer.aspx?p=c-hp-spect...

Det är för mig en djungel, kanske inte spelar så stor roll vilken av dessa man väljer, man blir glad oavsett vilken. Har en budget på runt 20 000 att röra mig med.

Missar jag någon dator? Vad hade ni valt? Några speciella för eller nackdelar med en specifik modell?

Permalänk
Medlem

Ja står själv i valet av exakt dessa 3 maskinerna men har även med en framtida maskin, rMBP. Dock måste de släppa en ny innan den skulle vara relevant.
Personligen ska ja ha min för studier till hösten så följer din tråd för eget intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Personlig letade jag också efter något som "håller" kvalitet och prestanda samt går att använda i studier (Studerar Elkonstruktion = CAD-XL:E, DiaLuX, El-Vis). Mitt val föll för Thinkpad. Dock inte en X1:a utan en X250 med max speccarna då +6-cell battri = 10-15 timmars batteritid.
Har haft Macbooks o Windows laptops innan. Förhoppningsvis håller denna ett par år till och då kommer jag antagligen ha en dator i arbetet. Kliar dock i fingarna när man ser X1:an!

Permalänk
Medlem

X1 är en helt underbar maskin.

Mitt val X1>HP>Dell

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Jag har en RMBP. En något äldre modell i 13 tum. Men den skall min fru få ärva då hon har en ännu äldre MBP 15 tummars, utan retina. Och det märks. En gammal HD också, så den är långsam.

Thinkpad är en bra maskin alltså. X1 verkar så cool med kolfiber Kan då ha den med på cykeln

Får beställa en och se då. Egentligen spelar det väl inte så stor roll, då jag skall använda den mest till "vanliga" saker såsom surf, word m.m. Lite studier och jobb blir det, men hade egentligen klarat mig med en dator för 5k. Men dessa är ju mycket roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

X1 är en helt underbar maskin.

Mitt val X1>HP>Dell

Håller med, även om du förmodligen menar Lenovo eller iaf Thinkpad före HP och Dell för att jämförelsen ska bli relevant (alt. att du endast syftar på de specifika Dell och HP maskiner som nämnts här)

Designen på Thinkpad är nog sådan att man antingen älskar eller hatar den, dvs rent estetiskt. Dvs om dom uppfyller kravet på att vara snygg får nog var och en avgöra själv. Om du kan sträcka budgeten lite till så kör Dustin kampanj på X1 med OLED just nu:

https://www.dustin.se/product/5010965082/thinkpad-x1-yoga-ole...

Detta är en yogamodell så du får även den extra flexibilitet som det innebär. Om sen OLED är bra eller dåligt beror väl lite på vad man ska använda datorn till.

Permalänk
Medlem

@improwise: självklart menar jag modellerna och inte märke 😊

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Var också inne på dessa tidigare, men funderar nu mer på ASUS Zenbook 3 eller att gå över till en Mac på den bärbara fronten.
Höll på att beställa från DELL men ansåg att deras webbsida var full med felaktigheter och att kontakta supporten för att reda ut det hela gjorde att jag valde att avstå från XPS13 som annars nog är den vassaste varienten av 13".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Var också inne på dessa tidigare, men funderar nu mer på ASUS Zenbook 3 eller att gå över till en Mac på den bärbara fronten.
Höll på att beställa från DELL men ansåg att deras webbsida var full med felaktigheter och att kontakta supporten för att reda ut det hela gjorde att jag valde att avstå från XPS13 som annars nog är den vassaste varienten av 13".

Ja, Dell.se är tyvärr en tragiskt följetong som jag själv tagit upp i en separat tråd. Min uppfattning om Dell är att om man letar efter bra prestanda till ett lågt pris, och inte är beroende av att grejerna fungerar hela tiden för typ jobb och liknande, då är Dell ett bra alternativ. Annars finns flera märken som jag rankar högre varav de flesta redan nämnts i denna tråd men som då också kanske kostar lite mer.

Har själv en XPS13 (bland annat) och efter 3 servicevändor första månaderna där i princip allt byttes flera gånger så är den faktiskt riktigt trevlig sett till formfaktor och pris. Används dock inte så mycket då jag under den tiden snabbt insåg att det krävdes mer pålitliga grejer för en jobbdator som bara måste fungera. Men trevlig att ha som resedator och med riktigt bra batteritid i FHD varianten. Bör väl sägas att Dells support var riktigt tillmötesgående när det gällde att skicka ut servicetekniker med reservdelar, dom verkade överlag väldigt vana att hantera den typen av ärenden vilket väl är både bra och dåligt...

Permalänk

Det blev en X1. Den är betydligt tunnare än jag trodde. Det som jag rent spontant känner när jag byter från en rMBP är att pekplatten är lite "skönare" på macen. Men lilla clitoris är ju grym.

Ska börja labba med den nu. Så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Det blev en X1. Den är betydligt tunnare än jag trodde. Det som jag rent spontant känner när jag byter från en rMBP är att pekplatten är lite "skönare" på macen. Men lilla clitoris är ju grym.

Ska börja labba med den nu. Så får vi se vad som händer.

Återkom gärna sen då jag står mellan en MBPr eller X1 just nu tror ja så vill jag gärna höra från någon som går över.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Det blev en X1. Den är betydligt tunnare än jag trodde. Det som jag rent spontant känner när jag byter från en rMBP är att pekplatten är lite "skönare" på macen. Men lilla clitoris är ju grym.

Ska börja labba med den nu. Så får vi se vad som händer.

Grattis!
Har förra årets modell av x1an och stod då inför samma val när jag behövde en pluggdator. Den är grymt skön att ha att göra med. Bästa tipset om du inte haft en Thinkpad tidigare; lär dig använda trackpointen mitt i tangentbordet!

Edit: såg nu att du redan hittat klittan. Bra där!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Håller med, även om du förmodligen menar Lenovo eller iaf Thinkpad före HP och Dell för att jämförelsen ska bli relevant (alt. att du endast syftar på de specifika Dell och HP maskiner som nämnts här)

Designen på Thinkpad är nog sådan att man antingen älskar eller hatar den, dvs rent estetiskt. Dvs om dom uppfyller kravet på att vara snygg får nog var och en avgöra själv. Om du kan sträcka budgeten lite till så kör Dustin kampanj på X1 med OLED just nu:

https://www.dustin.se/product/5010965082/thinkpad-x1-yoga-ole...

Detta är en yogamodell så du får även den extra flexibilitet som det innebär. Om sen OLED är bra eller dåligt beror väl lite på vad man ska använda datorn till.

Hej! Nu kommer jag med en fråga lite sent i diskussionen. Jag fick hem min X1 Yoga OLED idag och håller på och bekantar mig lite grann nu. Du beskriver att OLED har sina för- och nackdelar.

Jag håller på och funderar lite över just detta och om jag verkligen ska köra på OLED-skärmen eller om jag ska skicka tillbaka och satsa på en vanlig skärm.

Grejer som är tydligt markanta nu från start är:

-Thinkpads tangentbord är bortom bra!
-Färgerna, svärtan och kontrasterna är fantastiska
-Skärmen är extremt blank
-För att skärmen ska kännas hyfsat bekväm för textläsning och hantering måste blåljuset i princip stängas av. Här är jag fortfarande osäker på hurvida en annan skärm fortfarande skulle vara snällare mot ögat. Jag är student och periodvis behöver jag kunna sitta väldigt långa perioder vid datorn.

Vore grymt med lite input

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Hej! Nu kommer jag med en fråga lite sent i diskussionen. Jag fick hem min X1 Yoga OLED idag och håller på och bekantar mig lite grann nu. Du beskriver att OLED har sina för- och nackdelar.

Jag håller på och funderar lite över just detta och om jag verkligen ska köra på OLED-skärmen eller om jag ska skicka tillbaka och satsa på en vanlig skärm.

Grejer som är tydligt markanta nu från start är:

-Thinkpads tangentbord är bortom bra!
-Färgerna, svärtan och kontrasterna är fantastiska
-Skärmen är extremt blank
-För att skärmen ska kännas hyfsat bekväm för textläsning och hantering måste blåljuset i princip stängas av. Här är jag fortfarande osäker på hurvida en annan skärm fortfarande skulle vara snällare mot ögat. Jag är student och periodvis behöver jag kunna sitta väldigt långa perioder vid datorn.

Vore grymt med lite input

Jag kan byta med dig... 1:1 mot min carbon

Testa f-Lux på burken, kör det på min och det är guld värt när man ska sitta och läsa eller labba långt efter mörkrets inbrott. Nu är ju min som sagt ingen oled men skulle spontant tro att en lcd har värre blåljus än en oled (ren gissning dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Hej! Nu kommer jag med en fråga lite sent i diskussionen. Jag fick hem min X1 Yoga OLED idag och håller på och bekantar mig lite grann nu. Du beskriver att OLED har sina för- och nackdelar.

Jag håller på och funderar lite över just detta och om jag verkligen ska köra på OLED-skärmen eller om jag ska skicka tillbaka och satsa på en vanlig skärm.

Grejer som är tydligt markanta nu från start är:

-Thinkpads tangentbord är bortom bra!
-Färgerna, svärtan och kontrasterna är fantastiska
-Skärmen är extremt blank
-För att skärmen ska kännas hyfsat bekväm för textläsning och hantering måste blåljuset i princip stängas av. Här är jag fortfarande osäker på hurvida en annan skärm fortfarande skulle vara snällare mot ögat. Jag är student och periodvis behöver jag kunna sitta väldigt långa perioder vid datorn.

Vore grymt med lite input

Vad menar du med att "blåljuset måste stängas av"? Så vida du inte är Polis eller Brandman så klart

Syftar du på det blåaktiga ljuset? Det borde isf vara främst en inställningsfråga om nu Lenovo använt en bra OLED panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Det blev en X1. Den är betydligt tunnare än jag trodde. Det som jag rent spontant känner när jag byter från en rMBP är att pekplatten är lite "skönare" på macen. Men lilla clitoris är ju grym.

Ska börja labba med den nu. Så får vi se vad som händer.

Bra val, tog den också med ungefär samma behov. Mina val var X1 Carbon (2016), XPS 13, Latitude 13 7000 (businessvarianten av XPS 13 - dock endast med Core M) och att vänta in Zenbook 3.

Största nackdelen med X1 enligt mig är avsaknaden av USB-C och Thunderbolt 3.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

Garanti och Support?

Hej
Har haft bärbara från IBM, Lenovo, Dell, Fujitsu (felstavat?) och HP.
För mig har HP:s 3års garanti fällt avgörandet för mig.
Jobbar i egen firma och kan inte vara utan dator.
Vid två tillfällen har jag fått HP support - med tekniker hem som inte kostat mig något.
Har någon av de andra leverantörerna något liknade?
Hur som helst så den sista teknikern som var hemma bad jag kommentera vilken dator han tycker är bäst i marknaden.
Hans bud var HP Elitebook 1040 G1-G3.
Du kan köpa en beg G1 för ca 7000kr hos Inrego. Det tror jag är "best buy" för sådana som jag. Som använder datorn för "kontorsändamål".
Men som sagt. Jag vill gärna höra hur ni upplever andra märkens support och framförallt garanti!

Permalänk
Medlem

@mjon00: Både Dell och Lennovo (vilka tagit över IBMs PC division sen många år tillbaka) har liknande service som HP. Stämmer dock inte att det inte kostat dig något för du lär ha fått betala extra för det när du köpte datorn men du menade förmodligen att det inte kostade dig något extra vid själva servicebesöket.