Permalänk
Medlem

laptop för civ.ing studier, IT

Hej,

Jag ska förhoppningsvis(om jag kommer in) börja studera civ. ingenjör i informationsteknik på chalmers till hösten. Om så inte är fallet kommer ja med stor sannolikhet in på data istället.

Jag söker nu en dator för dessa år i skolan.
Utbildningen innefattar främst programvaruutveckling, och vad detta innebär för hårdvaran är jag lite osäker på och hoppas ni kan hjälpa mig. Ska man prioritera ram eller cpu, räcker det med en i5 eller borde man ha i7, 8 eller 16gb ram osv. Vill man ha FHD eller borde man ha högre... osv.

Vad ja har kollat på fram tills idag är:

  • Dell XPS 13

  • MBPr 13"

  • Thinkpad x1 carbon

  • Fick även idag upp ögonen för HP Spectre

Har ni några andra datorer att rekommendera är jag givetvis öppen till förslag.

Så min budget: någonstans mot max 14 000 tror jag. Givetvis får ni komma med förslag över detta, men motivera gärna varför isåfall.

Hoppas ni vill hjälpa mig i denna laptop djungel.

/ddog

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar lenovo och jag hade nog köpt en x1 carbon men xps 13 är en det trevlig ut och när jag känt på kompisens så är det inget dåligt val.
Dock om du vill ha lite punch så finns lenovo t460p med en quadcore.

1080p är bra på en 13-14" sedan är 256 gig ssd och 8gb ram tillräckligt för en tvåkärnig. Xps tror jag inte gick att upgradera RAM efteråt så var vaksam där. Jag vet inte hur det ser ut på övriga. Cpu är väldigt lik på u modellerna som är i ultrabooksen, det som skiljer är basklocken och boostklocken och mellan 6400u och 6600u ligger det mest prisvärda enligt mig.

Dock så brukar allt uppgraderas samtidigt destå mer man betalar så det brukar sticka fort i pris om man vill ha en stor ssd

Jag själv kör en lenovo t420 för min civil utbildning och jag kör cad och Programering på den också så man behöver inte så mycket årestanda.
Det viktiga tycker jag är att man gillar att använda datorn varje dag till allt möjligt man behöver den till

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Tack för ditt svar. Så en enkel sammanfattning på de du säger är, i5 med 8gb ram och 1080p 256gb. Skulle räcka alla åren utan att man kommer känna behovet att uppgradera till i7 o 16gb senare?
Hårddisken är jag inte så orolig över. Borde inte behöva lagra så stora filer på datorn ändå. Kan ju köra något dropbox liknande alternativ då det är bra internet i skolan och hemma.

Tror inte någon av modellerna som är nämnda ovan kan uppgraderas efter köp. Alla kör nog med fastlödda minnen osv.

EDIT: När du testade din kompis XPS vad tyckte du om tangentbord och trackpad på den? Även på din egna?
Samt, vet du om lenovo har studentrabatt av något slag?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen ha någon erfarenhet av andra laptops så är jag sjukt nöjd med min Asus Zeenbook! Något för dig att kika på också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@infigo: Tack för ditt svar. Så en enkel sammanfattning på de du säger är, i5 med 8gb ram och 1080p 256gb. Skulle räcka alla åren utan att man kommer känna behovet att uppgradera till i7 o 16gb senare?
Hårddisken är jag inte så orolig över. Borde inte behöva lagra så stora filer på datorn ändå. Kan ju köra något dropbox liknande alternativ då det är bra internet i skolan och hemma.

Tror inte någon av modellerna som är nämnda ovan kan uppgraderas efter köp. Alla kör nog med fastlödda minnen osv.

Ja. Min t420 är som sagt från 2011 och tuffar på riktigt bra och jag har egentligen inga problem med datorn i sig. Uppdaterad till 8gb ram och 256GB SSD är den fullt tillräckligt för studier och mer därtill (precis spel om man verkligen vill). De flesta sitter på en billigare lenovo i 5000kr klassen eller en lite kraftigare "spel" dator med ett 960M. Jag saknar bara själv usb 3 men jag ska köpa en expresscard usb 3 grej hade jag tänkt. Vill man ha den möjligheten så får man rikta sig lite mot arbetsdatorer.

Edit: ovan sa om asus zenbook. De är troligen trevliga också. De har många bra modeller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tänker inte kommentera på valet eller tillverkare. Ett råd är dock en dator som är lättare att konka runt, av erfarenhet. Behöver inte va super kraftfull.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Inaktiv

Fördelen som jag ser med Spectren och och XPS är att du har typ C/Thunderbolt 3 stöd på dem så om du känner behovet att ha en extern GPU så kommer du ha möjligheten på detta. Äger själv sedan igår Spectre 13 ifrån HP och hittils är jag väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag använde en mac till mina IT-studier på chalmers. Min röst går till den för operativsystemet, både för att det är en användarvänlig unix men också för att den stängda plattformen gör att det fungerar väldigt väl med laptopen.

Den välfungerande trackpaden och viloläget är guld värt till en laptop man använder till studier.
Jag har hittils inte använt en pc-maskin där det fungerar i närheten så bra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Startadeen liknande tråd för ett tag sen och slutade med en mbpr 13, den är tung jämfört med min gamla zenbook men kvalitetskänslan och batteritiden är nog närmast oslagbar.

Vill du ha ett till alternativ till att bränna i bakhuvet så är razer blade stealth rätt schysst - men den har fått kritik om batteritiden och den har inte släppts i Sverige än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook ux305ua är en väldigt trevlig laptop annars. Är imo en av de bättre ultrabook-köpet för tillfället (speciellt för sitt pris). Enda negativa med väl att den saknar bakgrundsbelyst tangentbord och har något tjock bezel runt skärmen.

http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux305ua-fc002t-13-3...

http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX305UA-FC040T-Subn...

Permalänk
Medlem

@sniglom: du som har studerat IT på chalmers. Om ja frågar om främst prestandan som krävs på datorn. Borde jag köra en i5 eller i7. Behöver jag 16gb ram eller räcker det med 8?

Om jag skulle köra som du säger Apple så springer det väldigt fort iväg i pris om man ska ha i7 16gb.
Sedan så antar jag att man kanske någon gång måste ha windows installerat? räcker det då med 256gb ssd för att ev. få plats med OS X, Windows och Linux?

Tack för att du tog dig tiden att svara här.
Givetvis till er andra också.

Ska se över maskinerna ni nämner och se om det kan vara något.
Tycker det är lite tråkigt att det inte är många butiker som har XPS som man ev. skulle kunna se på demo. Samma gäller ju resterande av maskinerna vi pratar om. Eller vet ni någon butik som ev. har någon av dessa på demo så man åtminstone kan känna på tangentbordet och se om det är något som passar än?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Surface Pro

Permalänk
Medlem

i7 till rMBP 13" brukar vara en rätt dålig investering sett till hur mycket prestanda man får för pengarna. Bättre att lägga pengarna på 256GB SSD eller 16GB RAM då.

Även jag har sökt IT på Chalmers men har dålig koll på om någon av kurserna kommer använda programvara som endast finns till Windows. Tänker att man i värsta fall får lösa det med en VM eller installera på sin stationära Windows-burk.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@sniglom: du som har studerat IT på chalmers. Om ja frågar om främst prestandan som krävs på datorn. Borde jag köra en i5 eller i7. Behöver jag 16gb ram eller räcker det med 8?

Om jag skulle köra som du säger Apple så springer det väldigt fort iväg i pris om man ska ha i7 16gb.
Sedan så antar jag att man kanske någon gång måste ha windows installerat? räcker det då med 256gb ssd för att ev. få plats med OS X, Windows och Linux?

Det är ett par år sedan jag gick ut nu, men för mig behövdes ingen överdriven prestanda till någonting.
Så länge datorn orkar driva runt eclipse, en webbläsare, matlab och program av dylik kaliber så klarar du dig fint.
Dvs, i5 och 8gb kommer räcka utmärkt för skolsaker, köper du mer är det för att det är roligt privat.

Kan inte minnas att jag någonsin behövde köra windows på min maskin. Men jag hade windowsmaskin hemma och det fanns ju även på skolan, så det är möjligt att jag glömt bort att man behövt röra det någon gång.

Jag dualbootade inte, körde virtuell maskin inifrån osx. För att göra det är det så klart trevligare med mer ram, men även här kan 8gb räcka om du inte vill ha massa program igång inuti och utanför din vm.

ps. glöm inte att utyttja studentrabatten heller, tror den är på 10%.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla era svar. Har nog blivit övertygad om att köra rMBP. Kommer antagligen vänta till nästa modell släpps för den borde ju komma mot skolstarten nästan.

Blir väl då en 256gb i5 8/16gb ram beroende på prisskillnaden. Får väl beställa en Oneplus 3 också så ja har en android telefon om man nu får lära sig så mycket java som det ser ut som.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Kan ju dock nämna att en MBPr inte alltid är det lämpligaste för utbildningen med osx. Var beredd att dualboota eller liknande. Jag vet inte hur exakt det ser ut på Chalmers men jag läser på mdh och för finns ett antal applikationer som bara fanns på Windows och blev stökigt för de som använde osx eller Linux. Sitta i en datorsal eller ett el labb i två perioder bara för att den dyra datorn inte har Windows är lite surt.
Så var beredd att behöva ha Windows på den för någon kurs

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan ju dock nämna att en MBPr inte alltid är det lämpligaste för utbildningen med osx. Var beredd att dualboota eller liknande. Jag vet inte hur exakt det ser ut på Chalmers men jag läser på mdh och för finns ett antal applikationer som bara fanns på Windows och blev stökigt för de som använde osx eller Linux. Sitta i en datorsal eller ett el labb i två perioder bara för att den dyra datorn inte har Windows är lite surt.
Så var beredd att behöva ha Windows på den för någon kurs

Den stora majoriteten på chalmers är linux/unix där windows inte är att föredra.
Med andra ord står valet mellan en pc-maskin med linux eller en mac med osx.

Windowssituationen är alltså lika bra eller dålig med macen som en pc.
Dualboota eller virtualisera.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan ju dock nämna att en MBPr inte alltid är det lämpligaste för utbildningen med osx. Var beredd att dualboota eller liknande. Jag vet inte hur exakt det ser ut på Chalmers men jag läser på mdh och för finns ett antal applikationer som bara fanns på Windows och blev stökigt för de som använde osx eller Linux. Sitta i en datorsal eller ett el labb i två perioder bara för att den dyra datorn inte har Windows är lite surt.
Så var beredd att behöva ha Windows på den för någon kurs

Skrivet av sniglom:

Den stora majoriteten på chalmers är linux/unix där windows inte är att föredra.
Med andra ord står valet mellan en pc-maskin med linux eller en mac med osx.

Windowssituationen är alltså lika bra eller dålig med macen som en pc.
Dualboota eller virtualisera.

Tack till er båda. Kommer oavsett maskin dualboota. Blir de en MBPr som det ser ut som just nu så kommer jag antagligen tripleboota både linux och windows.

En fråga som kanske kan vara bra är hur mycket plats ni skulle anse att man behöver för varje operativ? låt oss säga en 256/3 blir ju inte så mycket.
Hade ev. tänkt försöka köra någon lösning där så mycket som möjligt sparas på webben så jag lätt kan nå de från flera maskiner samtidigt. Även då spara filen direkt till internet. Skulle detta vara en bra lösning eller vill/behöver man ha alla filer direkt på disken?

Är väldig novice inom programmering och allt som hör till.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Tack till er båda. Kommer oavsett maskin dualboota. Blir de en MBPr som det ser ut som just nu så kommer jag antagligen tripleboota både linux och windows.

En fråga som kanske kan vara bra är hur mycket plats ni skulle anse att man behöver för varje operativ? låt oss säga en 256/3 blir ju inte så mycket.
Hade ev. tänkt försöka köra någon lösning där så mycket som möjligt sparas på webben så jag lätt kan nå de från flera maskiner samtidigt. Även då spara filen direkt till internet. Skulle detta vara en bra lösning eller vill/behöver man ha alla filer direkt på disken?

Är väldig novice inom programmering och allt som hör till.

Har du inte en väldigt god anledning att dual/triple boota skulle jag låta bli. Paritionering är en av de stora nackdelarna.
Om du inte behöver köra native är virtualisering så mycket smidigare.

Med det sagt, så skulle jag själv troligtvis ha ~40gb till windows och troligtvis ännu mindre till linuxen, om du tänkte använda osx som ditt huvudoperativ. För det brukar sluta med att man kör ett OS mer och det är där man vill ha sin lagring.

Alternativt kan du ha en exFat-partition för att lagra dokument och annat på, som dina tre operativ delar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Har du inte en väldigt god anledning att dual/triple boota skulle jag låta bli. Paritionering är en av de stora nackdelarna.
Om du inte behöver köra native är virtualisering så mycket smidigare.

Medhåll om att virtualisering är den bättre lösningen. Framför allt är det skönt att kunna ha flera miljöer igång parallellt och kunna jobba i båda utan att behöva boota. Det underlättar ju också fildelning mellan miljöerna.

För maximal flexibilitet skulle jag rekommendera Mac. Eftersom MacOS/OSX är svårt/olagligt att virtualisera så krävs det nästan en Mac för att ha tillgång till Apples utvecklingsverktyg. På Macen virtualiserar man sedan Linux och Windows.

I andra hand skulle jag ha Linux i botten och virtualisera Windows. Den personliga erfarenheten säger att det är i Linux man vill vara den mesta av tiden när man pluggar civ.ing inom IT.

När jag virtualiserar Windows för utveckling lägger jag numera aldrig mindre än 100 GB disk till det, det slutar alltid att disken blir full efter ett antal uppdateringar på grund av Windows hantering av side-by-side-dll:er. 50 GB räcker långt för Linux.

En nackdel med virtualisering är att vissa utvecklingsverktyg, ofta simulatorer för mobiltelefoner, bygger på virtualisering och virtualisering inuti virtuella maskiner fungerar inte alltid.

Jag hade satsat på minst 512 GB SSD, minst 4 trådar och minst 16 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa igenom alla svar då jag jobbar men jag läser Civ.ing Datateknik på LTH och kör en Macbook pro från 2012, i5 och 4 gig RAM. Jag uppdaterade direkt till SSD såklart men det är ju standard nuförtiden. Jag klarade mig bra på 4 gig RAM men då jag älskar att pilla har jag uppdaterat till 16. Denna funkar underbart för mig och native unix är fantastiskt skönt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Har också sökt in till IT på Chalmers till hösten och är i precis samma sits som du-- men jag har fastnat för MacBook Air 13". Det svåra för oss är ju att Apple är så jävla hemlighetsfulla, dom avslöjar inte ett smack. Dock tror dom flesta att nya modeller (främst för MBP) kommer släppas under eller mer troligt efter iPhone-lanseringen som oftast tar plats under september månad. Dock gick det rykten att nya modeller av MBP skulle börja levereras under juli månad... TLDR det är skitjobbigt läge vi sitter i. Vill inte köpa en dator nu för att två veckor senare se en prissänkning med tre tusen på den man har och en ny maskin på hyllorna med dubbelt så bra prestanda för samma pengar.

Hur som helst, som jag nämnde kommer jag troligen köpa en MBA 13", 8GB, 256GB SSD, i5 (kanske i7 men tror att i5 kommer räcka). Jag tror verkligen inte att man kommer behöva mer-- särskilt när man har en stationär hemma (vilket jag antar att du har). Ganska lätt att synca dina filer och köra dom potentiellt tunga uppgifterna där istället.

Jag gjorde en tråd om detta för inte så länge sedan som jag tror fick över 100 kommentarer, länkar den här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423175-ar-jag-dum-som-...

Kommer ta dig en stund att läsa igenom den men jag tror den ger dig vad du söker.

PS: jag minns att skillnaden mellan IT och Datateknik var väl mycket att IT berör mest Java och det som hör därtill, medan datatekniker programmerar i lite allt möjligt vilket innebär att du troligen kommer behöva köra dina VMs oftare om du går datateknik. Detta är lite spekulation men det känns väl rimligt? Java är ju inget problem på OSX...

PPS: https://www.reddit.com/r/apple/comments/1iz3lk/is_a_macbook_a...

Permalänk
Medlem

13" är för litet tycker jag, 14" är perfekta mobila datorn som man gärna ansluter till en eller flera externa skärmar när det finns möjlighet. MacBook PRO eller HP Elitebook så har du täckt 90% av alla datorer som ligger på bandet i säkerhetskontrollen på Bromma flyg. Även om jag är lite präglad av år av HP så är touch, tangentbord och ingångar det viktigaste på en laptop och svårslagen på HP eller Mac.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

@olofenstrom: Tack, ska kolla igenom det ikväll efter jobbet. Jo har fått lite samma känsla av data vs it. Vill dock väldigt gärna läsa it framför data atm då jag inte vill köra mer fysik osv. Läste basåret nu innan så hoppas slippa de kurserna då jag är otroligt ointresserad av det. Vill bara köra mjukvara så långt som möjligt. 8 Dagar kvar till besked.

Beställde även en Oneplus 3 förra veckan så man förhoppningsvis kan lära sig göra något till android systemet.

Som du nämnde så borde man kanske kunna göra allt de tunga på sin stationära.

En Air känns inte så relevant för mig just nu, har en sådan hemma, late 2014 tror jag. Tycker den är lite för liten och för dålig upplösning. Precis som du säger så borde nästa Macbooks snart rulla ut. Det var över 1 år sedan de uppdaterade retinan så jag kommer inte beställa någon innan jag vet vad som kommer.

Lycka till med antagningen!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.