Founders edition eller inte?

Permalänk
Medlem

Founders edition eller inte?

Hejsan!

Okej så jag har bestämt mig för att köpa ett 1080 gtx. När jag börjar kolla på vilket så känns det lite som en jungel för mig, jag brukar inte känna såhär men med all snack om founders edition och custom PCB (va nu detta är för ngt) hit och dit så blir jag lite förvirrad. Vissa säger att founders edition är bara för dom som inte orkar vänta på "custom kort" då dessa som kommer lite senare kommer vara billigare, snabbare samt ha bättre kylning. Och nu har jag börjat läsa att folk tycker att dessa "custom kort" är inte alls så bra som man trott att det ska va och custom PCB-något gör att det blir varmare för värmen går ut i chassit istället nånting nånting.

Jag kan berätta att jag inte är något direkt fan av fabriksöverklockade grafikkort då ALLA som jag köpt har gått i sönder inom 2 år medans ICKE fabriksöverklockade har ALDRIG gått isönder för mig tills jag vill köpa ett nytt. Sitter just nu på ett MSI 970, den mest basic versionen som går att köpa och har varit helnöjd med det tills nu med 1080 hypen.

Ska jag köpa founders edition eller ej? Vill jag INTE köpa en founders edition så verkar det som att det inte finns så mycket alternativ när det gäller ICKE fabriksöverklockade 1080 "custom kort", iallafall om man kollar prisjakt. Jag har kollat lite och tänker mer då dom som inte överklockat så mycket. Dessa är följande:

MSI Gaming X 8G
MSI Armor OC
Gigiabyte G1 Gaming
EVGA SC Gaming

Jag tackar för er tid samt er hjälp!

Permalänk
Medlem

För min egen del så känns det vettigaste just nu att vänta och se.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

det med fabriksöverklockade grafikkort är nog snarare otur än något annat. det är inte så att det är normalt för fabriksöverklockade grafikkort att gå sönder inom två år. att undvika dem känns inte vettigt alls.

gtx 1080 använder gpu boost 3.0 vilket innebär att grafikkortet mer eller mindre överklockar sig självt ganska rejält om det inte är för varmt, vissa får kort som går i 1950mhz direkt ur lådan vilket inte är långt ifrån de 2000-2100mhz man normalt når på luft.

founders edition skulle jag inte köpa då kylaren är mycket sämre än de andra. skit i pcb, har ingen större betydelse på 1080, mest kylaren som är relevant. lagerstatusen är tyvärr dålig på alla andra kort dock, så du kan få vänta.

Permalänk
Avstängd

Köp ett fabriksöverklockat kort som har 3 år eller mer garanti. när det går sönder så får du en gratis uppgradering till 1280:)

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Hejsan!

Okej så jag har bestämt mig för att köpa ett 1080 gtx. När jag börjar kolla på vilket så känns det lite som en jungel för mig, jag brukar inte känna såhär men med all snack om founders edition och custom PCB (va nu detta är för ngt) hit och dit så blir jag lite förvirrad. Vissa säger att founders edition är bara för dom som inte orkar vänta på "custom kort" då dessa som kommer lite senare kommer vara billigare, snabbare samt ha bättre kylning. Och nu har jag börjat läsa att folk tycker att dessa "custom kort" är inte alls så bra som man trott att det ska va och custom PCB-något gör att det blir varmare för värmen går ut i chassit istället nånting nånting.

Jag kan berätta att jag inte är något direkt fan av fabriksöverklockade grafikkort då ALLA som jag köpt har gått i sönder inom 2 år medans ICKE fabriksöverklockade har ALDRIG gått isönder för mig tills jag vill köpa ett nytt. Sitter just nu på ett MSI 970, den mest basic versionen som går att köpa och har varit helnöjd med det tills nu med 1080 hypen.

Ska jag köpa founders edition eller ej? Vill jag INTE köpa en founders edition så verkar det som att det inte finns så mycket alternativ när det gäller ICKE fabriksöverklockade 1080 "custom kort", iallafall om man kollar prisjakt. Jag har kollat lite och tänker mer då dom som inte överklockat så mycket. Dessa är följande:

MSI Gaming X 8G
MSI Armor OC
Gigiabyte G1 Gaming
EVGA SC Gaming

Jag tackar för er tid samt er hjälp!

Founders edition är bara ett fint namn för referenskylare. Folk här ogillar referenskylare. De är högljudda och avleder värme för dåligt. Det enda som är bra med ett referenskort är att det sprutar ut värmen bak, på utsidan av datorn. I alla andra fall, köp det inte. nVidia har till och med fått för sig att ta mer betalt för referenskortet än vad eftermarknadskorten kostar. Betala mer för skit? Nej tack!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Founders edition är bara ett fint namn för referenskylare. Folk här hatar referenskylare. De är högljudda och avleder värme för dåligt. Det enda som är bra med ett referenskort är att det sprutar ut värmen bak, på utsidan av datorn. I alla andra fall, köp det inte. nVidia har till och med fått för sig att ta mer betalt för referenskortet än vad eftermarknadskorten kostar. Betala mer för skit? Nej tack!

Nu tar du i lite väl hårt. Det är även många som gillar referens/founders-kort, åtminstone från nvidia. Har själv varit nöjd med alla mina blower-kylare, ska man överklocka så gör man det ordentligt och vattenkyler

Ett stort plus när man kör referenskort är att ha en fläkt i botten på chassit, om det stöds.

Ts:
Vad har du för chassi, CPU kylare och övriga fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Nu tar du i lite väl hårt. Det är även många som gillar referens/founders-kort, åtminstone från nvidia. Har själv varit nöjd med alla mina blower-kylare, ska man överklocka så gör man det ordentligt och vattenkyler

Ett stort plus när man kör referenskort är att ha en fläkt i botten på chassit, om det stöds.

Ts:
Vad har du för chassi, CPU kylare och övriga fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det gör jag inte. Eftermarknadskorten är oftast mer påkostade än referenskorten och det är faktiskt sällan jag hör någon Swecare som pratar gott om referenskorten. Poängen med referenskorten är att de (vanligtvis) är billigare och blåser ut värmen ur datorn. Men det sker på bekostnad av ljudnivå och att de klockar ned sig snabbare då de blir för varma lättare.

Ska man göra som du beskriver är det i det här fallet bättre att köpa ett eftermarknadskort och montera på en vattenkylning. Detta för att nVidia fått för sig att ta mer betalt för referenskorten än vad eftermarknadskorten kostar. Ska man ändå inte använda kylaren som medföljer ser inte jag vitsen i att köpa ett dyrare referenskort.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Prisnivån är virrig, men referens-blowern är inte så dålig som det påstås, det är den tystaste blowern hitills från Nvidia och referens-korten klockar ibland bättre än tredjeparts-korten beroende på chiplotteriet ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tror TS blir nöjd vilket han än väljer, men visst strävar man efter lägsta möjliga temperaturer samt ljudnivå då är nog ett eftermarknadskort att föredra.

Själv sitter jag på ett PNY 1080 FE och är supernöjd

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

@Ryze: Köp de billigaste 1080 kortet du kan hitta, i mitt fall var det ett Founders (6929:- typ) Vanligtvis är det dyrast.

Om du överklockar ett FE kort, så får du vara beredd på att ljudnivåerna inte blir dem bästa. Själv har jag beställt ett vattenblock till mitt, då jag vill ha knäpptyst och ypperliga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all hjälp o alla svar utom det jag citerar precis här under!

Skrivet av AkUs:

"Ohhh... Cry me a river ohhh...."

OK?

Skrivet av willeykk:

Nu tar du i lite väl hårt. Det är även många som gillar referens/founders-kort, åtminstone från nvidia. Har själv varit nöjd med alla mina blower-kylare, ska man överklocka så gör man det ordentligt och vattenkyler

Ett stort plus när man kör referenskort är att ha en fläkt i botten på chassit, om det stöds.

Ts:
Vad har du för chassi, CPU kylare och övriga fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör ett gammal men bra chassi, Cooler master HAF 922 med följande fläktar:
1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak. Den på toppen har jag dock kopplat ur då den började låta ganska mycket.
CPU kylare är en "be quiet! Pure Rock"

Skrivet av jmeistr:

@Ryze: Köp de billigaste 1080 kortet du kan hitta, i mitt fall var det ett Founders (6929:- typ) Vanligtvis är det dyrast.

Om du överklockar ett FE kort, så får du vara beredd på att ljudnivåerna inte blir dem bästa. Själv har jag beställt ett vattenblock till mitt, då jag vill ha knäpptyst och ypperliga temperaturer.

Ja okej! Det billigaste som jag hittar ligger på runt 7000kr detta är ej ett FE utan nån Palit med egen kylare, inget märke jag känner till

De enda som verkar ha korten i lager för tillfället är Proshop, är det någon som har erfarenhet av dom? Blir lite skeptisk när jag läser om dom dock!

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 1080 idag från Proshop, beställde innan långhelgen.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Jag tackar för all hjälp o alla svar utom det jag citerar precis här under!

OK?

Kör ett gammal men bra chassi, Cooler master HAF 922 med följande fläktar:
1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak. Den på toppen har jag dock kopplat ur då den började låta ganska mycket.
CPU kylare är en "be quiet! Pure Rock"

Ja okej! Det billigaste som jag hittar ligger på runt 7000kr detta är ej ett FE utan nån Palit med egen kylare, inget märke jag känner till

De enda som verkar ha korten i lager för tillfället är Proshop, är det någon som har erfarenhet av dom? Blir lite skeptisk när jag läser om dom dock!

Palit korten är bra det är samma kort och kylare som Gainward har. Gainward äger förövrigt Palit enligt info i en annan tråd här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Nej, det gör jag inte. Eftermarknadskorten är oftast mer påkostade än referenskorten och det är faktiskt sällan jag hör någon Swecare som pratar gott om referenskorten. Poängen med referenskorten är att de (vanligtvis) är billigare och blåser ut värmen ur datorn. Men det sker på bekostnad av ljudnivå och att de klockar ned sig snabbare då de blir för varma lättare.

Det är en lätt överdrift att eftermarknadskylarna är mer påkostade, läs t.ex. om asus dcuii 290(x) där kylaren var direkt tagen från 780 och knappt fungerade pga chipstorleken. Många av de kylare som nu är "billiga" har kylare som garanterat kommer försvinna när de vettiga kommer i lager och blir mer rekommenderade.
Förstå mig rätt, jag säger inte att referenskort alltid är bättre - men om man inte kan ha ett 30cm+ kort så kanske det är värt att överväga gentemot t.ex. msi tiger och övriga 2-fläkts budgetkort.

Har inte läst någon review som tar upp huruvida denna generation throttlar, men tidigare generationens referenskort har man kunna välja mellan att överrklocka eller tystnad.

För sli rekommenderas nästan alltid referenskort förövrigt

Skrivet av Erwya:

Ska man göra som du beskriver är det i det här fallet bättre att köpa ett eftermarknadskort och montera på en vattenkylning. Detta för att nVidia fått för sig att ta mer betalt för referenskorten än vad eftermarknadskorten kostar. Ska man ändå inte använda kylaren som medföljer ser inte jag vitsen i att köpa ett dyrare referenskort.

Jag är den enda som faktiskt frågat vad ts har för chassie innan jag basunerat ut vad som är bäst i detta fallet, i exempelvis mitt chassi är eftermarknadskylare uteslutet (förutom evgas acx).

Många eftermarknadskort har inte referens-pcb och får därför inte vattenblock tillverkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag fick mitt 1080 idag från Proshop, beställde innan långhelgen.

Ok, låter ju bra. Men när det gäller garanti och service verkar dom dock mindre bra ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Sorry för dubbelpost men ville bara säga att jag beställde ett MSI 1080 Armor OC nyss från webbhallen! Ska bli spännande att testa det