Permalänk
Medlem

Dra el utan utbildning

Har nyss gått klart elutbildningen och satt och funderade lite över dehär med att dra el. Man måste ju ha utbildning+allmän behörighet eller att någon i företaget har det för att kunna dra el lagligt, dock så vet jag att folk praktiserar tex när dom går i 9an och då har dom ju inte ens påbörjat elutbildningen! Hur fungerar lagarna där?

Permalänk
Skrivet av smajlY:

Har nyss gått klart elutbildningen och satt och funderade lite över dehär med att dra el. Man måste ju ha utbildning+allmän behörighet eller att någon i företaget har det för att kunna dra el lagligt, dock så vet jag att folk praktiserar tex när dom går i 9an och då har dom ju inte ens påbörjat elutbildningen! Hur fungerar lagarna där?

hur kan man få övningsköra utan körkort ?
får 9or praktisera som elektriker så är det väl med den personen som jobbar på företaget som kontrollerar att allt är rätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Den som utför arbetet måste inte vara utbildad helt och hållet utan det är den som är ansvarig som måste vara det. Som lärling har man inte heller behörighet.

Permalänk

Tekniskt sett behöver man inte ens utbildning för att dra el (låg spänning), bara någon som inspekterar som har certifikat, eller t.ex. att företaget som utfört arbetet har någon som jobbar som har ett certifikat som sedan används vid slutinspektion på arbetet.

Rätta mig någon om jag har fel, min far jobbar som elektriker i Norge (DSB certifierad elektriker och inspektör), även eget företag i Sverige.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

@Dalslandan: Om du med låg spänning menar 220 & 380 i hus och lägenheter så stämmer det fint Bara det besiktigas av den behöriga på firman så är det fritt fram

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

Jag är undersköterska. Fick jobb fort efter utbildningen i hemtjänsten. Det finns saker som jag måste kunna innan jag får jobba. HLR, känna till olika symptom så som hjärtinfarkt och stroke m.m.
Sen att jag fick vidareutbildning för att använda sprutor, ge läkemedel, såromläggningar m.m, via arbetsgivaren.

Du har gått EL programmet på gymnasiet. Jag skulle tro att det är okej att dra EL. För du har ju utbildningen. Jag antar att det är vanlig 220/230 volt och inte 3-fas 400 volt du skall dra.
En idé är att ringa skolan du gick på och fråga någon av "EL lärarna" som du hade eller om du har någon mailadress till "EL läraren" du hade.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evilsin:

@Dalslandan: Om du med låg spänning menar 220 & 380 i hus och lägenheter så stämmer det fint Bara det besiktigas av den behöriga på firman så är det fritt fram

Lågspänning är 50-1000V AC eller 50-1500V DC, husinstallationer faller oftast under lågspänning

Till TS: En elektriker behöver ingen behörighet alls, inte heller behöver en praktikant eller elev behörighet, däremot måste den som äger el-firman ha ABL behörighen (allmän behörighet lågspänning) och dte är på hens ansvar anställda och praktikanter gör installationer. Väldigt få elektriker har någon form av behörighet då det helt enkelt inte behövs om man inte ska starta eget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Jag är undersköterska. Fick jobb fort efter utbildningen i hemtjänsten. Det finns saker som jag måste kunna innan jag får jobba. HLR, känna till olika symptom så som hjärtinfarkt och stroke m.m.
Sen att jag fick vidareutbildning för att använda sprutor, ge läkemedel, såromläggningar m.m, via arbetsgivaren.

Du har gått EL programmet på gymnasiet. Jag skulle tro att det är okej att dra EL. För du har ju utbildningen. Jag antar att det är vanlig 220/230 volt och inte 3-fas 400 volt du skall dra.
En idé är att ringa skolan du gick på och fråga någon av "EL lärarna" som du hade eller om du har någon mailadress till "EL läraren" du hade.

Vad dy tror och lagen säger är två helt olika saker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Vad dy tror och lagen säger är två helt olika saker!

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis så kan det vara så med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag är undersköterska. Fick jobb fort efter utbildningen i hemtjänsten. Det finns saker som jag måste kunna innan jag får jobba. HLR, känna till olika symptom så som hjärtinfarkt och stroke m.m.
Sen att jag fick vidareutbildning för att använda sprutor, ge läkemedel, såromläggningar m.m, via arbetsgivaren.

Du har gått EL programmet på gymnasiet. Jag skulle tro att det är okej att dra EL. För du har ju utbildningen. Jag antar att det är vanlig 220/230 volt och inte 3-fas 400 volt du skall dra.
En idé är att ringa skolan du gick på och fråga någon av "EL lärarna" som du hade eller om du har någon mailadress till "EL läraren" du hade.

Även om man har gått på el i gymnasiet sig betyder det inte att man har behörighet. Det får man först efter att ha gått som lärling 1 år på en elfirma. Man går då alltid med någon annan som har behörighet.

Ska själv börja tredje året på el.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det krävs två års praktik för att få begränsad behörighet och fyra års praktik för AB eller ABL, AB eller ABL behöver du om du på egen hand skulle utföra installationer på lågspänningsanläggningar. Elektriker har ofta BB1 och jobbar under folk med allmän behörighet. Det är något du ansöker om från Elsäkerhetsverket, så det är inte bara utbildningsbevis eller certifikat det handlar om. Du får inte göra installationer du saknar behörighet för. Under praktiktiden ansvarar såklart någon över dig med behörighet för det hela. Det finns inte någon anledning till att någon skulle ha certifikat eller yrkesbevis som elektriker och inte behörighet från elsäkerhetsverket då kraven för el-certifikatet från branschorganet är ungefär detsamma som för behörigheten, gällande kunskap och praktiktid. De flesta elektriker eller de som jobbar inom området har AB, ABL eller någon form av begränsad behörighet och tittar du på jobbannonser så kommer du se att yrkesbevis/behörighet krävs när jobben handlar om sådant som normalt kräver behörighet. Ska du installera något ska du ha behörighet i princip. Det finns ca 41 000 med behörighet i Sverige. Det är inte massor folk utan behörighet som springer runt och kopplar el i Sverige.

Har du utbildning mot BB1 kan du ta jobb som elektrikerlärling/praktik och om två år ansöka om behörigheten och certifikat/yrkesbevis som elektriker. För att få utföra installationer på egen hand – t.ex. dra in el i ett nybyggt hus – måste du utbilda dig mot AB/ABL och ha ytterligare praktiktid, bevisa att du kan det teoretiska osv och ansöka om den nya behörigheten. Det räcker inte bara att ha utbildning som några är inne på för att installera eller dra el. Fast det var ju inte funderingen trådskaparen hade heller.

Vill du bli elektriker får du helt enkelt ta jobb som lärling, söka behörigheten du redan har utbildat dig emot och så småning om vidareutbilda dig. Så vad är det tråden ska diskutera, mer än det?

Permalänk
Medlem

Sist jag gick på el utbildning de var länge sen nu
Var reglerna att hade man god el kännedom kan man byta befintliga uttag
för att dra nya ledningar kan en med god kännedom att göra men det måste vara en behörig som besiktar installationen innan den får kopplas in på nätet .
klen spänning 0 - 50 volt
högspänning 50 - 1000 volt
starkström över 1000 volt

Från högspänning måste man vara behörig för att få koppla in den på nätet

att dra kablarna och montera kontakterna kan en som har kännedom om det göra men sen måste de besiktas av en behörig elektriker.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Sist jag gick på el utbildning de var länge sen nu
Var reglerna att hade man god el kännedom kan man byta befintliga uttag
för att dra nya ledningar kan en med god kännedom att göra men det måste vara en behörig som besiktar installationen innan den får kopplas in på nätet .
klen spänning 0 - 50 volt
högspänning 50 - 1000 volt
starkström över 1000 volt

Från högspänning måste man vara behörig för att få koppla in den på nätet

att dra kablarna och montera kontakterna kan en som har kännedom om det göra men sen måste de besiktas av en behörig elektriker.

Högspänning är > 1000 V
Lågspänning (starkström) är 50 - 1000 V
Båda kräver att en med behörighet godkänner anläggningen. Även klenspänning om man överstiger 10A eller i vissa miljöer.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lågspänning är 50-1000V AC eller 50-1500V DC, husinstallationer faller oftast under lågspänning

Till TS: En elektriker behöver ingen behörighet alls, inte heller behöver en praktikant eller elev behörighet, däremot måste den som äger el-firman ha ABL behörighen (allmän behörighet lågspänning) och dte är på hens ansvar anställda och praktikanter gör installationer. Väldigt få elektriker har någon form av behörighet då det helt enkelt inte behövs om man inte ska starta eget

Man får väl egentligen inte, jag menar, det får väl bara finnas en ABL per firma?
Och sen kan jag verkligen inte tänka mig att Olle med ABL åker runt på alla jobben och besiktigar dom åt nån större elfirma?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evilsin:

Man får väl egentligen inte, jag menar, det får väl bara finnas en ABL per firma?
Och sen kan jag verkligen inte tänka mig att Olle med ABL åker runt på alla jobben och besiktigar dom åt nån större elfirma?

Får inte vad? Får såklart finnas hur många som helst på firman med ABL/AB/ABH/BB1/BB2 men ska ju MINST finnas en med MINST ABL (AB funkar ju också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

Har nyss gått klart elutbildningen och satt och funderade lite över dehär med att dra el. Man måste ju ha utbildning+allmän behörighet eller att någon i företaget har det för att kunna dra el lagligt, dock så vet jag att folk praktiserar tex när dom går i 9an och då har dom ju inte ens påbörjat elutbildningen! Hur fungerar lagarna där?

hänvisar ofta till Elsäkerhetsverket för svar och funderingar på sånt som bruka dyka upp och det finns även mycket annat informativt där

för att jobba med EL yrkesmässigt själv krävs AB/ABL men du kan bli anställd av en firma med AB/ABL och då jobbar man under deras behörighet

då man är lärling jobbar man under firmans behörighet tillsammans med en utbildad installatör som ska kontrollera ditt arbete
när lärlingstiden är gjord får man ett ''utbildningsbevis'' och då börjar man sitt arbete som förstaårsmontör för att sedan arbeta sig uppåt

är man installatören som har en praktikant/lärling och låter denna utföra delar av ett jobb så är det installatörens uppgift att hålla koll att allt är korrekt gjort innan man spänningssätter
men med lärling/praktikant får man göra en bedömning från fall till fall vad som är lämpligt arbete

sedan skiljer det sig vad du får göra hemma själv mot vad du får gå över till grannen å ordna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag är undersköterska. Fick jobb fort efter utbildningen i hemtjänsten. Det finns saker som jag måste kunna innan jag får jobba. HLR, känna till olika symptom så som hjärtinfarkt och stroke m.m.
Sen att jag fick vidareutbildning för att använda sprutor, ge läkemedel, såromläggningar m.m, via arbetsgivaren.

Du har gått EL programmet på gymnasiet. Jag skulle tro att det är okej att dra EL. För du har ju utbildningen. Jag antar att det är vanlig 220/230 volt och inte 3-fas 400 volt du skall dra.
En idé är att ringa skolan du gick på och fråga någon av "EL lärarna" som du hade eller om du har någon mailadress till "EL läraren" du hade.

Det du kallar vanligt 220/230v är faktiskt i dagsläget ca 230/240v

3fas 400v är lika vanligt som 240v då i princip alla hus har en 3fas 400v matning in, undantagen jag känner till är vissa lägenheter som endast har 1fas 240v in

sedan ska man skilja på vad man får göra privat och vad man får göra yrkesmässigt
finns mycket informativt här Elsäkerhetsverket

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem

Elinstallatörsförordningen (1990:806)
7 §
Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Man ska alltså jobba under någon annans överinseende när man är under utbildning och den ansvarige ska se till att man har rätt kunskap för det som görs och även kontrollera att arbetet är rätt utfört innan anläggningen får tas i bruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Jo, men bara en av dom har väl ansvaret? Det kan väl inte delas på flera montörer?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evilsin:

@Klubba: Jo, men bara en av dom har väl ansvaret? Det kan väl inte delas på flera montörer?

Det ska finnas nån som är utsedd som ansvarig och saknas det tex pga försumlighet från företagsledningen så är det företagets VD som är juridiskt ansvarig. Det finns en del formella roller som ska finnas enligt definitioner i SS-EN 50110-1 för att man ska uppfylla kraven, samma person kan ha flera roller eller så kan de ha ansvar över en viss del, det beror ju på hur anläggningen ser ut då det är stor skillnad på en industri och en villa men någon ska hursomhelst ha tilldelats ansvaret. Så här säger regelverket (förkortat)

När ett arbete fordrar teknisk kunskap eller erfarenhet för att förebygga elektrisk fara eller skada måste den som utför arbetet ha denna kunskap eller erfarenhet eller övervakas på ett tillfredsställande sätt.
Nationell lagstiftning kan föreskriva minimiålder och kompetenskrav.
4.3 Organisation
För varje elektrisk anläggning skall det finnas en ansvarig person, nämligen den eldriftansvarige.
För varje arbete skall det finnas en utsedd ansvarig person, nämligen den elarbetsansvarige. Om arbetet är uppdelat kan det bli nödvändigt att utse en elarbetsansvarig för varje del, och dessutom en elsamordningsansvarig
Den elarbetsansvarige och den eldriftansvarige kan vara samma person.
Om arbetet är komplicerat skall planeringen göras skriftligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med andra ord spiller det tillbaka på det som flera säger tidigare i tråden; en person får göra elarbeten under en ansvarig (AB/ABL) men den ansvarige har även ansvar att se till att personen i fråga är tillräckligt insatt för att göra en säker installation. Den ansvarige måste sedan granska och godkänna arbetet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erwya:

Med andra ord spiller det tillbaka på det som flera säger tidigare i tråden; en person får göra elarbeten under en ansvarig (AB/ABL) men den ansvarige har även ansvar att se till att personen i fråga är tillräckligt insatt för att göra en säker installation. Den ansvarige måste sedan granska och godkänna arbetet.

Ja men det finns också en regel till som går in och reglerar vem som får göra vad, det går alltså inte att "besikta en amatörinstallation" efteråt och uppfylla kraven.

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Elinstallatörsförordning (1990:806)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Synd. Det betyder att man tvingar arbetet till att utföras av ett företag som innehåller minst en behörig person eller en enskild behörig person. En regel för att främst gynna företag över människan alltså...

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erwya:

Synd. Det betyder att man tvingar arbetet till att utföras av ett företag som innehåller minst en behörig person eller en enskild behörig person. En regel för att främst gynna företag över människan alltså...

Det är snarare tur att man inte får koppla utan kunskapen, de flesta hempulare som tror de kan tillräckligt har inte mätutrustning för att kunna kontrollera en elinstallation heller för det går inte mäta med en vanlig multimeter, man kan mäta med en multimeter och få värden som gör att man tror att det är helt ok medans det i själva verket är en riktigt farlig installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag är undersköterska. Fick jobb fort efter utbildningen i hemtjänsten. Det finns saker som jag måste kunna innan jag får jobba. HLR, känna till olika symptom så som hjärtinfarkt och stroke m.m.
Sen att jag fick vidareutbildning för att använda sprutor, ge läkemedel, såromläggningar m.m, via arbetsgivaren.

Du har gått EL programmet på gymnasiet. Jag skulle tro att det är okej att dra EL. För du har ju utbildningen. Jag antar att det är vanlig 220/230 volt och inte 3-fas 400 volt du skall dra.
En idé är att ringa skolan du gick på och fråga någon av "EL lärarna" som du hade eller om du har någon mailadress till "EL läraren" du hade.

mina "lärare" är nog dom sista ja skulle fråga. dom var var knappt på lektionerna själva, har flera ggr varit ute på tex möte med kund under lektionstid. är osäker på att dom ens är utbildade lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur kan man få övningsköra utan körkort ?
får 9or praktisera som elektriker så är det väl med den personen som jobbar på företaget som kontrollerar att allt är rätt.

Skrivet av Friterad:

Den som utför arbetet måste inte vara utbildad helt och hållet utan det är den som är ansvarig som måste vara det. Som lärling har man inte heller behörighet.

Skrivet av Dalslandan:

Tekniskt sett behöver man inte ens utbildning för att dra el (låg spänning), bara någon som inspekterar som har certifikat, eller t.ex. att företaget som utfört arbetet har någon som jobbar som har ett certifikat som sedan används vid slutinspektion på arbetet.

Rätta mig någon om jag har fel, min far jobbar som elektriker i Norge (DSB certifierad elektriker och inspektör), även eget företag i Sverige.

Kanske va lite otydlig men mina lärare har lärt oss att du måste ha en godkänd utbildning+ att du går under någon annans behörighet för att göra fasta installationer tills att man har egen behörighet. Dock så har jag även hört talas om att man inte behöver en godkänd utbildning utan bara att någon står för en behörighet. Vet inte riktigt vad man ska tro på!
Och jag menar att göra det yrkesmässigt och inte i min egen bostad. Ber om ursäkt för dålig text men jag var väldigt trött när jag skrev det!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smajlY:

Kanske va lite otydlig men mina lärare har lärt oss att du måste ha en godkänd utbildning+ att du går under någon annans behörighet för att göra fasta installationer tills att man har egen behörighet. Dock så har jag även hört talas om att man inte behöver en godkänd utbildning utan bara att någon står för en behörighet. Vet inte riktigt vad man ska tro på!
Och jag menar att göra det yrkesmässigt och inte i min egen bostad. Ber om ursäkt för dålig text men jag var väldigt trött när jag skrev det!

Den ansvarige elinstallatören kan bedöma att någon har tillräckliga kunskaper = godkänd utbildning för att jobba under dennes ansvar eftersom de flesta arbeten får utföras av någon som inte har en formell utbildning om de övervakas av någon som har behörighet, däremot har jag svårt att tro att seriösa företag skulle göra så.

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför
elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och
färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den
del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som
arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den
tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara
farlig för person eller egendom.

8 § Elsäkerhetsverket får, i den mån det är påkallat från
elsäkerhetssynpunkt, meddela ytterligare föreskrifter rörande elektriska
starkströmsanläggningar, anordningar som är avsedda att anslutas till
sådana anläggningar och elinstallationsarbete. Förordning (1992:1234).

Elinstallatörsförordning (1990:806)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det finns också en regel till som går in och reglerar vem som får göra vad, det går alltså inte att "besikta en amatörinstallation" efteråt och uppfylla kraven.

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Elinstallatörsförordning (1990:806)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Det är ju precis detta som görs i praktiken?

Hur många av de anställda på elfirmorna har behörighet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Det är ju precis detta som görs i praktiken?

Hur många av de anställda på elfirmorna har behörighet?

Ja men det där var som svar på en specifik fråga där jag ville förtydliga att man måste alltså ha ett anställningsförhållande för att det ska vara formellt ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är tre bilder från min lägenhet detta är gjort av en behörigeletriker enligt företaget jag köpte mitt kök av....

Bad dom byta ett uttanliggade uttag till ett infället idioterna sätter dit ett ojordad

Här är kopplingen till mina spottar i överskåpet märkte detta nu 2,5 år senare då det vart kortis när jag höll på att torka av överskåpet

Tänk på detta nästa gång du funderar på att dra elen själv eller anlita ett "proffs" hade nog gjort detta bättre själv iallafall.