Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk

@Lindqvist: testa att knäppa på igmp/mld-snoooing, kan vara begränsat till hur många multicastströmmar du kan lyssna på samtidigt.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Koppla din ASUS till port 1 på Inteno.
Koppla din TV till port 2 på Inteno.

Grejen är att jag har 4 stycken boxar och vill ha signal till alla, och jag vill verkligen få det att funka med den nya routern. Samt att jag vill ha både internet och iptv till vissa rum. Det verkar som ipn blir fel fram till boxarna. Jag skulle kunna använda en switch som är kopplad till port2 men då får jag bara tillgång till iptv..😧

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emillagee:

Grejen är att jag har 4 stycken boxar och vill ha signal till alla, och jag vill verkligen få det att funka med den nya routern. Samt att jag vill ha både internet och iptv till vissa rum. Det verkar som ipn blir fel fram till boxarna. Jag skulle kunna använda en switch som är kopplad till port2 men då får jag bara tillgång till iptv..😧

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS lösningen bygger på att du har två olika nät hemma - ett för TV och ett för Internet. ASUS-routern är inte ens en router för TV utan den är endast en brygga mellan WAN och LAN-porten.

Du får exakt samma tekniska lösning för IPTV oavsett du använder Inteno eller ASUS som tjänstedelare. I båda fallen har du en dedicerad port för IPTV.

Vill du ha ett fysiskt nät hemma (en TP-kabel för både TV och Internet) kan du välja på
- Telia Smart
- vlan-muxat med en vlan-switch i varje rum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emillagee:

Grejen är att jag har 4 stycken boxar och vill ha signal till alla, och jag vill verkligen få det att funka med den nya routern. Samt att jag vill ha både internet och iptv till vissa rum. Det verkar som ipn blir fel fram till boxarna. Jag skulle kunna använda en switch som är kopplad till port2 men då får jag bara tillgång till iptv..😧

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter mest som du behöver fler portar än de 4 som vanligen finns så om du inte drar dubbelkabel till ett normal dubbelluttag i varje rum får du väl köra en trunk via en vlanswitch via enkelkabel och så ha en liten switch i varje rum som återigen delar på trunken .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mest som du behöver fler portar än de 4 som vanligen finns så om du inte drar dubbelkabel till ett normal dubbelluttag i varje rum får du väl köra en trunk via en vlanswitch via enkelkabel och så ha en liten switch i varje rum som återigen delar på trunken .

Okej tack, men jag undra går det att ha iptv och internet isamma switch, eller krockar ipn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emillagee:

Okej tack, men jag undra går det att ha iptv och internet isamma switch, eller krockar ipn?

Skickades från m.sweclockers.com

Via vlan så fungerar det garanterat, har man inte vlan så är jag osäker på hur det går men nån som har tillgång till Telia iptv kan kanske svara på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emillagee:

Okej tack, men jag undra går det att ha iptv och internet isamma switch, eller krockar ipn?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kommer du att switcha ihop de två olika näten vilket sällan är en bra ide. T.ex kommer din TV-box att se två stycken dhcp-servrar, dels din routers och dels Telias. Och broadcast från Internet kommer att komma direkt till din dator utan att passera din router.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Då kommer du att switcha ihop de två olika näten vilket sällan är en bra ide. T.ex kommer din TV-box att se två stycken dhcp-servrar, dels din routers och dels Telias. Och broadcast från Internet kommer att komma direkt till din dator utan att passera din router.

Okej tack då vet jag, men måste man brygga för att iptv ska fungera på asus routern bortsett från trådens steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emillagee:

Okej tack då vet jag, men måste man brygga för att iptv ska fungera på asus routern bortsett från trådens steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Trådens steg innebär att du bryggar IPTV genom din router. Att routa TV-trafiken är betydligt svårare och jag känner inte till någon helt fungerande lösning för det. Den finns inte beskriven i den här tråden i alla fall.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det verkar som att du har bra koll på det här! Hoppas det är OK att jag passar en fråga hehe..

Sitter för tillfället med en Inteno switch från Telia med 100/100 och en Asus RT-AC66U. Internet och IPTV fungerar, men det går så brutalt långsamt!

Jag sitter med en MacBook Pro 2015 ca 2m ifrån routern (2.4 GHz linan) och får ut 15/15. En rejäl bajsmacka med andra ord...

Någon aning om vad problemet kan vara? Håller på att tanka en Merlin firmware för att se om det blir någon skillnad.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har fått det att funka på min rt-ac66u med merlin firmware. Dock bara på port 4, inte port 3... någon som fått port 3 att fungera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snekliv:

@mrqaffe:

Det verkar som att du har bra koll på det här! Hoppas det är OK att jag passar en fråga hehe..

Sitter för tillfället med en Inteno switch från Telia med 100/100 och en Asus RT-AC66U. Internet och IPTV fungerar, men det går så brutalt långsamt!

Jag sitter med en MacBook Pro 2015 ca 2m ifrån routern (2.4 GHz linan) och får ut 15/15. En rejäl bajsmacka med andra ord...

Någon aning om vad problemet kan vara? Håller på att tanka en Merlin firmware för att se om det blir någon skillnad.

Tacksam för svar!

Wifi är wifi och allt inom radioräckvidd påverkar prestandan, tex dina grannars wifi men även alla andra apparater som ger signaler på samma frekvenser på ismbandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi är wifi och allt inom radioräckvidd påverkar prestandan, tex dina grannars wifi men även alla andra apparater som ger signaler på samma frekvenser på ismbandet.

Antar det! Har sökt av grannars wi-fi och satt fasta kanaler. Fungerar sådär, men väldigt mycket bättre än tidigare!

I ett villaområde med fiber kör de flesta Svensson-familjerna Telias standard Technicolor. Förmodligen bråkar inga kanaler i framtiden hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fantastisk att detta fungerar. Kan nu glatt lägga ner allt Telia-lull i en kartong och slippa se skiten igen. Har en RT-AC66U och ni kan ju gissa att det blev ett lyft från Herr Thompson...

Tack för guiden! Grymt jobbat!

Permalänk
Medlem

Tack för guiden, funkar kanon på min RT-AC68U.
Så nöjd att få kasta ner deras skitrouter i en låda.

Permalänk
Medlem

funkade direkt med min RT-AC66U, TACK SOM FAN!!!!

Fick fiber i torsdagskväll, men har varit borta hela helgen så kopplade in routern nu, funkade direkt!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nån som vet om asus 4G-N12 funkar till telias IP-TV?

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått mitt ADSL och IPTV att funka med enbart min ASUS DSL-N55U kopplad direkt till jacket.
Utan att behöva deras *pip* Smart låda.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja bort Telias router när det är ADSL på grund av att de skickar ut en ny om åskan klipper den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

Skulle aldrig välja bort Telias router när det är ADSL på grund av att de skickar ut en ny om åskan klipper den.

Ärligt nu, hur stor är risken att åskan slår ner i just din router? Och varför inte bara stänga av strömmen om du är så orolig för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ärligt nu, hur stor är risken att åskan slår ner i just din router? Och varför inte bara stänga av strömmen om du är så orolig för det?

Risken för ett direktnedslag är nog snudd på minimal. Men det är ju illa nog när åskan slår ned i närheten någonstans.

Kopplar ifrån allt när jag åker iväg eller sover om det verkar finnas risk för åska. Det är enklare och billigare.

Åska här har redan förstört tillräckligt med prylar genom åren.

Permalänk
Medlem

När jag följer guiden på min asusrt-ac66u och klickar på iptv-fliken så står det: "För att se IPTV måste WAN-portenvara ansluten till internet.Gå till WAN_DUAL WAn för att bekräfta att WAN-porten är tilldelad som primär WAN. Jag har primär WAN på WAN.
Någon med förslag vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Ny fråga?

Kan man med ett bryggat 789 från Telia med vdsl, koppla från port 4 på 789:an till WAN på asus ac66U, sedan koppla arris till port 4 på asus och sedan göra inställningarna i första inlägget och få det att fungera? Eller måste man ha fiber och ta bort 789:an och koppla direkt till Asus? Eller måste man ha en separat nätverkskabel från port 1-3 på 789:an till Asus när man har vdsl?
Rörigt, hoppas ni förstår hur jag menar, jag hoppades slippa en ytterligare nätverkskabel på 20m😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodnik:

Kan man med ett bryggat 789 från Telia med vdsl, koppla från port 4 på 789:an till WAN på asus ac66U, sedan koppla arris till port 4 på asus och sedan göra inställningarna i första inlägget och få det att fungera? Eller måste man ha fiber och ta bort 789:an och koppla direkt till Asus? Eller måste man ha en separat nätverkskabel från port 1-3 på 789:an till Asus när man har vdsl?
Rörigt, hoppas ni förstår hur jag menar, jag hoppades slippa en ytterligare nätverkskabel på 20m😩

En bryggad 789:a har tjänsterna separerade på LAN-sidan.
Port 4 är bara otaggad internet (ej TV) och 1-3 är bara otaggad TV (ej internet).
ASUS-lösningen bygger på att TV och Internet kommer på samma förbindelse och att TV är vlan-taggat.

Så nej, du kan inte koppla som du föreslår.

Permalänk

Jag gör ett försökt till hjälp här! IPTV som inte vill funka.

Har fått Telia Fiber via öppen fiber, men kåken ägs utan ett fastighetsföretag som resulterar i att Telia inte bistår med egen mediakonverter eller router.

Så jag har skaffat en Asus RT-AC51U och anslutit den till den befintliga mediakonverten.
Jag får internet utan problem, men jag får inte TVn att fungera.

När jag ansluter Arris boxen till TVn utan att konfigurera något dyker en laddningsbar upp på 0% och stannar där.
Men efter att jag läst på här och försökt konfa port 4 med 845 eller 243 så försvinner "0% laddaren" och det fungerar inte alls. Har testat flertalet inställningar utan resultat.

Just nu har jag:

Manual Setting
LAN port 4 VID 845 PRIO 4
Use DHCP routes: Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Proxy): Enable

Firmware Version:3.0.0.4.378_9135

Någon som har nått tips på vad man kan testa? :/ Eller vad ni tror jag gör för fel?

Någon som vet om det inte ens går köra TV via:
Mediakonverter --> Asus RT-AC51U --> Arris TV Box

Jag får ju Telia internet att fungera så tycker det borde gå att få till TVn också.

Tack på förhand!

Permalänk

Jag skall få fiber från Telia till kåken vilken dag som helst. Jag har ett ganska långsmalt hus och kommer att behöva två routrar. Jag har dragit nätverkskablar i gamla tele-rör, men bara fått plats med en kabel per rör. Nu är det så att jag har all trådad utrustning i "fel" ände av huset. Jag vill alltså slippa använda den gula porten på mediaomvandlaren. Har två Asus-routrar enligt ritning.
Kommer jag att kunna konfa detta enligt min ritning och med instruktionerna från trådskaparen?
Frågan är kort och gott om det går att konfa port 4 i en router som står i bridge-läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackFlash:

Kommer jag att kunna konfa detta enligt min ritning och med instruktionerna från trådskaparen?

Konfa kommer du säkert att lyckas med men det kommer inte att funka.

Trådens lösning går ut på att man bryggar ihop WAN_TV med ett LAN interface. Man får mao 2 olika nät på ASUS LAN-sida, ett nät som är IPTV-nätet (på t.ex LAN4) och ett annat nät som är ditt hemmanät.

Trådens lösning tillför inte ett smack om du redan har en bredbandswitch där de två olika tjänsterna är separerade på två olika interface. Trådens lösning gör exakt samma sak: separerar de två tjänsterna på olika interface.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Konfa kommer du säkert att lyckas med men det kommer inte att funka.

Trådens lösning går ut på att man bryggar ihop WAN_TV med ett LAN interface. Man får mao 2 olika nät på ASUS LAN-sida, ett nät som är IPTV-nätet (på t.ex LAN4) och ett annat nät som är ditt hemmanät.

Trådens lösning tillför inte ett smack om du redan har en bredbandswitch där de två olika tjänsterna är separerade på två olika interface. Trådens lösning gör exakt samma sak: separerar de två tjänsterna på olika interface.

Tack för svaret! Lyckades klämma igenom två kablar i röret, så det löste sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackFlash:

Tack för svaret! Lyckades klämma igenom två kablar i röret, så det löste sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Lysande, ibland kan det lösa sig smidigt ändå.