Bethesda utannonserar Fallout 4 och Doom anpassade för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Bethesda utannonserar Fallout 4 och Doom anpassade för virtuell verklighet

Under årets E3-mässa meddelade spelutvecklaren Bethesda en satsning på virtuell verklighet. Det första steget är VR-anpassade versioner av stortitlarna Fallout 4 och Doom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Första AAA-spelen med VR-stöd? Såja!

Permalänk

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

Permalänk
Medlem

Nice, stöd för Vive innebär ju stöd för Rift också

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

du har tydligen aldrig testat VR. Pixeltätheten i Vive är tillräckligt bra för att sluka dig in i ett skede där du heeelt glömmer såna saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fallout 4 med HTC Vive? Kommer aldrig se solen igen om jag köper det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Permalänk
Avstängd

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

Beror helt på hur det görs, om man kör room-scale i kombination med teleportering så lär det funka bra.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se Bethesda/idsoftware släppa källkoden till spelmotorn id Tech 5.

Permalänk
Medlem

Vågar spel Doom i VR! Lär blir super läskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

Skrivet av ggalaxyy:

du har tydligen aldrig testat VR. Pixeltätheten i Vive är tillräckligt bra för att sluka dig in i ett skede där du heeelt glömmer såna saker.

Det är väl högst subjektivt ändå?

Nästrimmarmannen överdriver något men beroende på färg (ljusa färger) så kan det faktiskt vara lite väl pixligt.

Finns även gott om exempel där utvecklarna lyckas bättre att dölja så pixlarna är lika tydliga, The Lab är generellt ett bra demo på VR.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

Efter 3 veckor med "Viven" har jag inte känt något även om jag försökt i de spel som man kan styra sig i.

Permalänk
Medlem

Undra hur de gör med motion sickness man lätt kan få utav VR spel där man rör sig in-game men inte i verkligheten.
Ska bli extremt intressant.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Snusfri

Får vi se The Evil Within och Slenderman för VR med då kanske

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Beror helt på hur det görs, om man kör room-scale i kombination med teleportering så lär det funka bra.

Hur löser man det i ett open world-spel på ett vettigt sätt?

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det är väl högst subjektivt ändå?

Nästrimmarmannen överdriver något men beroende på färg (ljusa färger) så kan det faktiskt vara lite väl pixligt.

Finns även gott om exempel där utvecklarna lyckas bättre att dölja så pixlarna är lika tydliga, The Lab är generellt ett bra demo på VR.

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar, finns många personer som super läskigt.

Skrivet av MarkSix:

Vågar spel Doom i VR! Lär blir super läskigt.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hur vore det men Vulcanstöd för Doom till att börja med? Skulle komma någon vecka efter lansering, Väntar än... >_<

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Om de fixar så Fallout fungerar bra i 90 FPS i VR kanske spelet kommer börja fungera bättre på vanlig skärm också.... eller så får de skicka med åksjukepiller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä. Till dig som tycker att 24-30 fps är okej, brukar inte du störa dig när man tagit för lite bakpulver i en sockerkaka? Eller var det också helt ojämförligt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo :P.
Antalet pixlar är statiskt men hur tydligt de syns beror på applikation/spel/färger man använder.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3liskner:

Om de fixar så Fallout fungerar bra i 90 FPS i VR kanske spelet kommer börja fungera bättre på vanlig skärm också.... eller så får de skicka med åksjukepiller

Jag har bara testat ful-vr med trinity och min GearVR. Testat fo4, och det var ok. Men när jag testade Amnesia 1, fy faaaaan vad rädd jag blev. När en dörr öppnades och knarrade till, så sprang jag tillbaka till ett rum som jag varit i innan och bara stod där. Fy fan vad rätt jag var. Och jag spelar normalt skräckspel utan att bli särskillt rädd. Då hade jag skitkvalité och ganska dålig framerate, men det påverkade mig på ett sådant djupt plan ändå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Jag tycker att* det är enorm skillnad på 60 FPS och säg 120 FPS, fastän man kör på en 60hz-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

VR ska däremot köras i 90 FPS, minst.

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det är enorm skillnad på 60 FPS och säg 120 FPS, fastän man kör på en 60hz-skärm.

Källor?
Det enda tillfället då den åsikten kan stämma är ifall spelmotorn är byggd på ett sånt sett att fps:n är bunden till gameloopen som sedan hanterar t.e.x input. En film i 120hz och 60 hz kommer se exakt likadana ut på en 60hz monitor.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Lite prutt blir man över Oculus misslyckande att släppa sina handkontroller (särskilt som jag har en...). Intresset för att utveckla för Riften kommer hinna dö ut...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Äpplen och päron min vän, äpplen och päron.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Källor?
Det enda tillfället då den åsikten kan stämma är ifall spelmotorn är byggd på ett sånt sett att fps:n är bunden till gameloopen som sedan hanterar t.e.x input. En film i 120hz och 60 hz kommer se exakt likadana ut på en 60hz monitor.

Källa är min egen åsikt och upplevelse.
Enkelt test är väl att spela något Source-spel (till exempel CS:GO) och sedan skifta maxfps (har jag för mig kommandot heter) från 60 och 120/etc och känna skillnaden.

En film är inte ett spel, det ger inte en rättvis jämförelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Jag håller med, väldigt underligt val av spel för en sådan satsning. DOOM (4) verkar vara ett klart bättre val i och med ID Tech-motorn.

Bra dock att det börjar dyka upp AAA-titlar även om det är återvunna titlar. Fortfarande en bättre lösning än att inte få några spel alls i mitt tycke, lär dröja länge (om det någonsin händer) att AAA-titlar utvecklas specifikt för VR. Speciellt på PC.