"Sambon börjar tröttna på kabelhärvan"

Permalänk
Medlem

"Sambon börjar tröttna på kabelhärvan"

Jag är alltså sambon
Vi har en ganska avlång lägenhet med många datorer som är kopplade med gigabitnätverk, något som fungerar precis som det ska - men jag börjar störa mig något gräsligt på kablarna som ligger överallt. Det jag funderar på är vilka trådlösa lösningar finns det som inte kostar skjortan? Vi har en Netgear WNDR3700 v2 router och behåller gärna den även om den har några år på nacken nu. Information om routern finns här.

Vi har ett par stationära datorer och ett antal bärbara samt flertalet olika enheter och det mesta fungerar bra nu, det jag oroar mig för exempelvis HTPCn som står ett par meter bort från router, filservrarna som står i garderoben och att detta inte lirar med varandra i 1080p exempelvis. Min sambo oroar sig också för att det blir problem med Plex utanför nätverket (Plex ligger på en separat server, två filservrar intill) om allt blir trådlöst.

Så, är det värt att köpa fem sådana här exempelvis? Även om routern inte stöder AC så borde den väl klara Wireless N och 300mbit? Avstånd till router är ungefär fem meter, någon vägg kanske.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra är att rita upp lägenheten, vart står enheterna och vart finns fiberjacket / jacken. Så kan man efter detta komma med förslag. Går inte ge dig bästa svaret utan att ha någon aning om hur det faktiskt ser ut.

Jag t.ex har mitt fiberjack i hallen, varav i den hallen det finns 4 dörröppningar och har TV via fiber så egentligen skulle jag behövt dra kablar åt alla dessa håll. Men enda som faktiskt behöver ha absolut lägst svarstider är mina stationära dator som jag spelar på. Så då drog jag kabeln efter väggen, över dörren i en vit kabelkanal (som väggen) och borrade ett hål vid skohyllan och drog igenom där, kabelkanal efter listen i hela rummet och sedan fram till skrivbordet och där placerade jag allting och en kabel till stationära datorn.

Väl där kopplade jag även på en "Inteno" http://www.inteno.se/zap100/SE_ZAP100.html för IPTVN
Så då har jag en sån här vid routern och en vid TVn. Resterande körs trådlöst utan några som helst problem.

Hade jag även velat ha en filserver med kabel dragen så hade det bara varit att utöka utrymmet på min stationära och kört det på den. Alternativt haft någon liten låda vid skrivbordet som agerar filserver.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att 300 Mbps är teoretiskt max, och inget man normalt kommer i närheten av. Räkna istället med kanske 100 Mbps om förhållandena är gynnsamma.

Med det sagt så vill ni nog ha något nätverkskort med lite större antenn om det ska bli bra. För en hundralapp till kan ni t.ex. få ett Netgear A6210 som har betydligt större antenn samt klarar högre hastigheter. Även om routern inte klarar så hög hastighet som kortet så slipper ni då byta ut nätverkskorten om ni senare byter router.

Ett USB-nätverkskort är ju också enkelt att flytta runt, så ni kan köpa ett och testa med en dator i taget. Troligtvis har ni minst en dator som det fungerar bra med, så att köpa ett kort är relativt riskfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Bästa du kan göra är att rita upp lägenheten, vart står enheterna och vart finns fiberjacket / jacken. Så kan man efter detta komma med förslag. Går inte ge dig bästa svaret utan att ha någon aning om hur det faktiskt ser ut.

Jag t.ex har mitt fiberjack i hallen, varav i den hallen det finns 4 dörröppningar och har TV via fiber så egentligen skulle jag behövt dra kablar åt alla dessa håll. Men enda som faktiskt behöver ha absolut lägst svarstider är mina stationära dator som jag spelar på. Så då drog jag kabeln efter väggen, över dörren i en vit kabelkanal (som väggen) och borrade ett hål vid skohyllan och drog igenom där, kabelkanal efter listen i hela rummet och sedan fram till skrivbordet och där placerade jag allting och en kabel till stationära datorn.

Väl där kopplade jag även på en "Inteno" http://www.inteno.se/zap100/SE_ZAP100.html för IPTVN
Så då har jag en sån här vid routern och en vid TVn. Resterande körs trådlöst utan några som helst problem.

Hade jag även velat ha en filserver med kabel dragen så hade det bara varit att utöka utrymmet på min stationära och kört det på den. Alternativt haft någon liten låda vid skrivbordet som agerar filserver.

Så här ser det ut - i dagsläget kan vi inte stänga sovrumsdörren då kablar går över tröskeln, vilket kanske är prio ett (...). Fiberjacket sitter där routern sitter så det är bra.

Vi kan av utrymmesskäl inte dra ned på storleken på filservrarna - det är tolv diskar i den ena och åtta i den andra, exklusive systemdiskar.

Skrivet av perost:

Värt att tänka på är att 300 Mbps är teoretiskt max, och inget man normalt kommer i närheten av. Räkna istället med kanske 100 Mbps om förhållandena är gynnsamma.

Med det sagt så vill ni nog ha något nätverkskort med lite större antenn om det ska bli bra. För en hundralapp till kan ni t.ex. få ett Netgear A6210 som har betydligt större antenn samt klarar högre hastigheter. Även om routern inte klarar så hög hastighet som kortet så slipper ni då byta ut nätverkskorten om ni senare byter router.

Ett USB-nätverkskort är ju också enkelt att flytta runt, så ni kan köpa ett och testa med en dator i taget. Troligtvis har ni minst en dator som det fungerar bra med, så att köpa ett kort är relativt riskfritt.

Jo det är ju teoretiskt men tycker vi får helt godkänd hastighet - testade att skicka en trådlös fil nu på 5gb från en bärbar dator där HTPCn just nu står och får då ungefär 20MB/sec i snitt, vilket borde bli 160mbit med peakar på 30MB/sec och djupaste dalen på 10MB/sec.
Du kan ha en poäng i att satsa på mer kraftfulla saker för framtiden, bra tänkt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv satsa på mera diskret och proffsig kabelinstallation

1) Snabbare
2) Mera tillförlitligt
3) Noll chans att bli hackad från wifi
4) Ingen wifi-strålning

Om ni inte kan fixa själva så ragga upp en elektriker, de kan dra så att det blir snyggt.

Permalänk
Medlem

Enkelt att bara dra kabeln i listerna osv, om det behövs genom väggar om man gör små hål. Borde man kunna fixa själv, behövs ingen elektriker för ett sådant jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så här ser det ut - i dagsläget kan vi inte stänga sovrumsdörren då kablar går över tröskeln, vilket kanske är prio ett (...). Fiberjacket sitter där routern sitter så det är bra.

http://i.imgur.com/xp0WU41.png

Vi kan av utrymmesskäl inte dra ned på storleken på filservrarna - det är tolv diskar i den ena och åtta i den andra, exklusive systemdiskar.

Jo det är ju teoretiskt men tycker vi får helt godkänd hastighet - testade att skicka en trådlös fil nu på 5gb från en bärbar dator där HTPCn just nu står och får då ungefär 20MB/sec i snitt, vilket borde bli 160mbit med peakar på 30MB/sec och djupaste dalen på 10MB/sec.
Du kan ha en poäng i att satsa på mer kraftfulla saker för framtiden, bra tänkt!

Vart finns de stationära datorerna?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så här ser det ut - i dagsläget kan vi inte stänga sovrumsdörren då kablar går över tröskeln, vilket kanske är prio ett (...). Fiberjacket sitter där routern sitter så det är bra.

Du kan dra kabeln snett över dörrtröskeln och tejpa fast den med en bra tejp så borde det gå att stänga (och låsa) dörren.

Router
-
\ <-- kabel snett över dörrtröskeln
-
Server x3

Tänkte tejpa snyggt kunde vara ett alternativ om du kände att nån dator behövde kabel och du var osäker på att borra mm osv eller inte hade verktyg.

Permalänk

Tänk på att det kan gå att lägga kablar under trösklarna i vissa fall.

För mig är inte wlan ett alternativ på speldator eller servern. Det som jag gjorde i min hyresrätt är att med TP kabel för fast installation genom de gamla telefonrören (svagström) från hallen där BBB fiber uttaget till vardagsrummet, och satte dit fasta tp uttag i båda ändarna. (fick gå genom flera andra rum så det gick åt lite kabel)

2 kablar fick jag plats med i rören, så vill man ha fler uttag i ett rum så får man sätta dit en switch i de rummen man har fler datorer (mindre kostanad). Köp siliconspray till kabeldragningen så gilder kabeln lättare, det hade jag inte tillgång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag skulle själv satsa på mera diskret och proffsig kabelinstallation

1) Snabbare
2) Mera tillförlitligt
3) Noll chans att bli hackad från wifi
4) Ingen wifi-strålning

Om ni inte kan fixa själva så ragga upp en elektriker, de kan dra så att det blir snyggt.

Ja, han säger detsamma. Meeeeeen vill han ligga något mer så...

Skrivet av Friterad:

Enkelt att bara dra kabeln i listerna osv, om det behövs genom väggar om man gör små hål. Borde man kunna fixa själv, behövs ingen elektriker för ett sådant jobb.

Haha du känner uppenbarligen inte oss Vi är milt begränsade i sånt där..."hantverk"... Tror dessutom att huset är allt för välbyggt, lyfte på någon list och såg att den var massiv. Ingen spalt i den.

Skrivet av kwame:

Vart finns de stationära datorerna?

Just ja, en står vid HTPCn och två står i det andra rummet mot väggen med garderoberna. Där är det dock redan ett hål i väggen (upptäckte vi nu) för kablar.

Skrivet av panpo98:

Du kan dra kabeln snett över dörrtröskeln och tejpa fast den med en bra tejp så borde det gå att stänga (och låsa) dörren.

Router
-
\ <-- kabel snett över dörrtröskeln
-
Server x3

Tänkte tejpa snyggt kunde vara ett alternativ om du kände att nån dator behövde kabel och du var osäker på att borra mm osv eller inte hade verktyg.

Ja det är så det ser ut nu faktiskt med diagonalt dragen kabel. Det är tyvärr ingen glipa, vi prövade för ett tag sedan och då gick en kabel av istället. Sedan lade vi det projektet på is

Skrivet av Doomdiver:

Tänk på att det kan gå att lägga kablar under trösklarna i vissa fall.

För mig är inte wlan ett alternativ på speldator eller servern. Det som jag gjorde i min hyresrätt är att med TP kabel för fast installation genom de gamla telefonrören (svagström) från hallen där BBB fiber uttaget till vardagsrummet, och satte dit fasta tp uttag i båda ändarna. (fick gå genom flera andra rum så det gick åt lite kabel)

2 kablar fick jag plats med i rören, så vill man ha fler uttag i ett rum så får man sätta dit en switch i de rummen man har fler datorer (mindre kostanad). Köp siliconspray till kabeldragningen så gilder kabeln lättare, det hade jag inte tillgång till

Wlan är så klart inte optimalt här heller men nu är det kanske ett måste - jag utgår kallt från att sambon inte kommer gå lös med sin bristande kunskap om hantverk och sina bristande kunskaper i hur man använder verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Haha du känner uppenbarligen inte oss Vi är milt begränsade i sånt där..."hantverk"... Tror dessutom att huset är allt för välbyggt, lyfte på någon list och såg att den var massiv. Ingen spalt i den.

Ni kanske kan klamra kablarna längs listerna i så fall? Typ som på bilden:

Men visst kan ni ringa elektriker, tycker bara det är onödigt dyrt för ett sådant litet enkelt jobb

Permalänk
Medlem

Ja man kommer väldigt långt med att bara spika upp kablar längs golv-/dörrlisterna. Det går fort och man behöver bara kunna hantera en hammare tillräckligt bra för att inte drämma den i väggen. Även att ful-dra en kabel runt en dörrlist mellan två rum syns inte så mycket, ifall man är rädd för att borra.

Kör wifi till det som inte kräver mycket bandbredd och dra kablar till de "tunga" grejerna. Då blir det inte så mycket kablar att dra.

Permalänk
Medlem

@MsSmith @Friterad tycker man kommer extremlågt med kabelrännor samt fastmonterade nätverksuttag.

Så här ser det ut hemma hos mig.

(Skulle kunna dragit åt kablarna mer så inte lika mycket sticker ut, samt kört vita nätverkskablar)

Ingen kommer notera att det finns en kabelränna ovanför listen, och då får ni fördelarna som @CFSsss nämnde.
1) Snabbare
2) Mera tillförlitligt
3) Noll chans att bli hackad från wifi
4) Ingen wifi-strålning

Permalänk
Medlem

Inte mycket till hjälp, men som exempel har jag min htpc en våning upp och så långt från filservern det bara går att komma, och pga att kabeldragningen skulle bli synnerligen besvärlig så har jag ett dedikerat N-nätverk på 5 GHz (då 2,4 GHz stördes ut alldeles för lätt och ofta, men 5 GHz är inte mycket bättre) för detta. Rekommenderar det inte. Trådlöst nätverk är skit, skit och åter skit om det är konsekvent överföringshastighet utan dropouts man vill ha.

Under gynsamma förhållanden får jag över 90 Mbit/s, men det varierar. Ordentligt.

Sitter man bara och sursurfar så spelar det väl ingen större roll, men när jag glor på film och serier kan jag bli lite lätt galen på strulet, även om det inte är alltför ofta det djävlas.

Förr eller senare är måttet rågat och det får bli kabeldragning ändå, då det är så mycket bättre på alla sätt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Tino:
Gjorde samma sak här hemma nyligen blev undangömt jämfört med när kablar hängde över halva rummet.
Dock så gick vi den fasta vägen så alla kablar går till och från uttag.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Satsa på trådlöst med AC-standarden. Sedan se till att få kabel mellan routern och servrarna.

Permalänk
Medlem

Alla får tro och bära folie om de vill men, "Strålsäkerhetsmyndigheten har mätt exponeringen för radiovågor i skolmiljö där trådlösa datornätverk används. Mätningarna visar att exponeringen är mycket låg. Den är lägre än en hundratusendel av vad som krävs för att kunna orsaka en säkerställd hälsopåverkan."
Källa: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/tradlosanatverk

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Som det ser ut i erat fall hade jag nog gjort så att jag köpt en enkel switch och dragit kabel vidare mot servrarna och placerat switchen sen kablar från den till de viktigaste maskinerna. Eventuellt även köpa till en bättre router.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |