Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Angående javascript så anser jag inte det är det enklaste språket att lära sig att programmera och det beror på hur de flesta utvecklingsmiljöer fungerar, börjar man istället med C# så kan man mycket enklare koda kod som man kan stega. -Ja, man kan allt stega javascript också, men det är svårare.

Ännu en missuppfattning kring JS. Hur debuggar du ett program som är skrivet i C#? Normalt startar du nog Visual Studio, skapar ett projekt, eventuellt sätter du en brytpunkt (genom snabbmeny eller F9) och startar debugger (snabbmeny eller F5).

Hur gör man i JS? Tja t.ex. startar Visual Studio Code (som finns för Windows, OSX och Linux), skapar ett projekt, eventuellt sätter man en brytpunkt (genom snabbmeny eller F9) och startar debugger (ikonen med en skalbagge på sig eller F5).

Håller absolut med alla som säger att är man enbart ute efter att lära sig programmera kan man välja vilket språk som helst, lärde mig själv programmera i assembler då det var det enda rimliga om man ville skriva spel till 80-talets 8-bitars hemdatorer (men rekommenderar inte att TS väljer assembler...). Om nu TS specifikt nämner front-end (som i praktiken är uteslutande JS eller något som kompileras till JS), back-end (där NodeJS är en väldigt snabbt växande plattform, även Microsoft pushar detta hårt) och det är även möjligt att göra saker som fungerar på mobiler med JS+HTML5+CSS, är det då hyfsat lämpligt att ta JS som första språk? En lämplig start skulle ju kunna vara något likt Codecademy får att få lite kläm på grunderna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast de som i denna tråd försöker dissa JavaScript med att inte vara ett "riktigt" programmeringsspråk är rätt rejält fel ute. De mer avancerade back-end systemen baserade på NodeJS kan hantera betydligt fler användare och hantera större datamängder än något .NET system något mäktat med.

Däremot är jag övertygad om att JavaScript är en av "måste" språken att lära sig om man vill ha något med webbprogrammering att göra.

Jag respekterar din åsikt men håller inte med. Jag tycker JavaScript är för begränsat och att det snabbt blir rörigt så fort kodmängden ökar och att det är klart svårare att debugga etc. än ett språk som C# i Visual Studio. TypeScript tycker jag är ett stort steg på vägen mot att få lite bättre ordning på JavaScript och TypeScript i sig skulle knappast finnas om allt var så bra med JavaScript till att börja med. Men som sagt, det är min åsikt, andra får gärna tycker annorlunda och det är helt ok för mig.

Är helt övertygad om att JavaScript kommer utvecklas rejält kommande åren, eller kanske ersättas av något nyare som är bättre lämpat i takt med att applikationerna växer. Håller dock med dig om att JavaScript är något man måste lära sig för om man vill programmera webb i framtiden, men för mig är det alla gånger AngularJS 2 och TypeScript som gäller där framför "ren" JavaScript. För den som inte vet TypeScript är inget eget språk i sig utan mynnar ut i JavaScript.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för responsen jag fått.

Lutar mot JS, HTML5 + CSS då.
Har sedan tidigare tunna grunder i Python, Java och C++. Dessa är i mina nybörjarögon någorlunda liknande varandra. Trots att Java och Java Script har väldigt liknande namn så har jag googlat fram att dessa inte är liknande alls. En fundering över det som jag har då, är ifall det är helt på helt onödigt att utöka mina kunskaper i Java för att "programmera"/göra av en webbsida?

Skrivet av Christley:

beror väl på om du har programmering i blodet.
jag har läst java, c++ och vb i skolan och alltid gillat programmering så att lära mig php tog kanske 2-3 månader innan jag kunde säga att jag är flytande i de.
html lär man sig på vägen med php.

dock hade jag fokucerat mer än att öppna dig för varenda en.
node.js och angular.js är väldigt populära just nu

Har alltid haft ett rejält datorintresse och är nu motiverad till att utbilda mig inom detta. Om du menar att ha det i blodet är att vara erfarenhet av det eller att min farfars föräldrar kodade mycket tycker jag borde gå utläsa av rubriken.

Men det lät ju fint att man får html "på köpet" med php. Räknar du det som HTML 5 då eller det gamla härliga html? Om det ens används någonstans nu?

Sen så är jag helt med dej om att fokusera på ett eller kanske två istället för att lära mig fem språk samtidigt.
Men som jag nämnde tidigare att jag har lite kunskap inom Java och Python och har inte kommit till det stadiet (om det väl kommer) där det skiljer sig otroligt från varandra. Är lite osäker på detta, men ska inte CSS komma med HTML 5 kodning oxå? Eller går det att göra en sida ex. enbart i CSS? Funkar det, så skulle jag ju kunna snöa in på Javascript och PHP. Men detta kanske skulle vara att ta lite väl för snabba genvägar?

Du nämner att node.js och angular.js är väldigt populära just nu. Är dessa varianter av några speciella javascript? Jag hade fått för mig att javascript var ett språk på samma sätt som att Java och Python är språk. Men det finns alltså flera olika grenar av javascript? Namnet node.js har jag i vartfall hört namnet på tiidgare.

Skrivet av anon159643:

Jag förstår inte TS frågeställning.

Citat: Men om man med väldig motivation, studerar och läser 8-10h om dagen.
Hur många år kan ta det innan man skulle kunna jobba som webbdesigner eller back/frontend programmerare?

Hur ska du kunna lägga ner 8-10h om dagen på programmering? Om du sysslar med självstudier får du inget studiemedel.

Mitt råd är istället som de flesta att läsa en "programmeringsutbildning" och du kommer få allt serverat på ett silverfat. Du behöver ej oroa dig om pengar, du har lärare som ser till så att du ej slöar och du får umgås med personer med exakt samma mål.

Angående javascript så anser jag inte det är det enklaste språket att lära sig att programmera och det beror på hur de flesta utvecklingsmiljöer fungerar, börjar man istället med C# så kan man mycket enklare koda kod som man kan stega. -Ja, man kan allt stega javascript också, men det är svårare.

Sedan om målet är webbprogrammering ska man då börja med C#, visst om man har planerat att börja webbutvecklare lång tid fram i tiden.
Nå som sagt, fundera på en utbildning, då har lärare planerat ihop ett program som innehåller de delar som man bör kunna.

Fristående kurser kan du få studiemedel för, många kan man även göra på distans. Sen en personlig gissning är att det är fler av studenterna i programmeringsutbildningar är genuint intresserade av det än personer som utbildar sig till exempelvis civilekonom.
Kan ha fel nu men jag tror att de som går en programmeringsutbildning inte sitter på skolan från 8.30-15.30 och köttar kod. Men har man intresset vid sidan av oxå så kan man nog få ihop ett 8-10h.

Är inte helt med på vad du menar med:
"Sedan om målet är webbprogrammering ska man då börja med C#, visst om man har planerat att börja webbutvecklare lång tid fram i tiden."
Så att lära sig ett (inte renodlat webbspråk) är att föredra innan man börjar med språk för webbutveckling? Om jag har förstått det rätt så är Javascript något du lägger in i exempelvis C#? Det motsätter sig ju i sådana fall min fråga om det är på trynet att lära sig Java/Python om man är mest intresserad av webbutveckling.

OT:ar i min tråd nu:
Ni som programmerar mycket och gör det på bärbara datorer. Vad föredrar ni för någon och är det något man verkligen borde tänka på, som en större skärm än 11"?
Jag själv sitter på en thinkpad och trivs med både tangentbordet och den röda klitan.
Är kvaliteten och det underbara tangentbordet värt det? De andra två modellerna jag är intresserade av har mycket annat fint att erbjuda. Dock så kommer jag att använda tangentbordet som sitter på laptoen. Alltså ingen extern mus, t-bord eller skärm.
Är 14" för litet?
Märker jag någon skillnad på 8-16gb RAM samt och ifall det är dual eller quad-core?
Låt säga att jag använda den under ett 3årigt IT-program.

Funderar mellan en dessa 4 modeller, om ingen annan har någon att rekommendera?

Stressar mig mot klockan och sängen så hoppas att det inte blev ett allt för grötigt inlägg.
Tack för alla svar jag fått av alla. Blev betydligt mer än jag trodde och det hjälpt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast de som i denna tråd försöker dissa JavaScript med att inte vara ett "riktigt" programmeringsspråk är rätt rejält fel ute. De mer avancerade back-end systemen baserade på NodeJS kan hantera betydligt fler användare och hantera större datamängder än något .NET system något mäktat med.

Verkar inte stämma i alla fall:
http://web.ageofascent.com/asp-net-core-exeeds-1-15-million-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Tack allihopa för responsen jag fått.

Lutar mot JS, HTML5 + CSS då.
Har sedan tidigare tunna grunder i Python, Java och C++. Dessa är i mina nybörjarögon någorlunda liknande varandra. Trots att Java och Java Script har väldigt liknande namn så har jag googlat fram att dessa inte är liknande alls. En fundering över det som jag har då, är ifall det är helt på helt onödigt att utöka mina kunskaper i Java för att "programmera"/göra av en webbsida?

Har alltid haft ett rejält datorintresse och är nu motiverad till att utbilda mig inom detta. Om du menar att ha det i blodet är att vara erfarenhet av det eller att min farfars föräldrar kodade mycket tycker jag borde gå utläsa av rubriken.

Men det lät ju fint att man får html "på köpet" med php. Räknar du det som HTML 5 då eller det gamla härliga html? Om det ens används någonstans nu?

Sen så är jag helt med dej om att fokusera på ett eller kanske två istället för att lära mig fem språk samtidigt.
Men som jag nämnde tidigare att jag har lite kunskap inom Java och Python och har inte kommit till det stadiet (om det väl kommer) där det skiljer sig otroligt från varandra. Är lite osäker på detta, men ska inte CSS komma med HTML 5 kodning oxå? Eller går det att göra en sida ex. enbart i CSS? Funkar det, så skulle jag ju kunna snöa in på Javascript och PHP. Men detta kanske skulle vara att ta lite väl för snabba genvägar?

Du nämner att node.js och angular.js är väldigt populära just nu. Är dessa varianter av några speciella javascript? Jag hade fått för mig att javascript var ett språk på samma sätt som att Java och Python är språk. Men det finns alltså flera olika grenar av javascript? Namnet node.js har jag i vartfall hört namnet på tiidgare.

nja, du behöver inte kunna css för att få klart websidor iaf. det finns många kompetenta system man bara kan använda defaulten till (tex bootstrap) och få otroligt snygga sidor. bootstrap används på många fler ställen än du kan tro.

jag kan inte skillnaden mellan "gamla" html och html5 så kan inte svara på det. samma gällande node och angular, vad skillnaden mellan dom och javascript är. men hade gissat på att det är som ett framework likt hur cakephp är för stock php

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att JavaScript inte har bra stöd för OOP, faktiskt så pass vanlig att bl.a. Microsoft lyckats lobba in stöd för nyckelordet "class" i ECMAScript6 (senaste JavaScript standarden), de som faktiskt förstår sig på JavaScript har visat ett väldigt svalt intresse för klass-baserad OOP...

Väldigt förenklat så finns det två huvudspår kring OO, det som bl.a. C++, C# och Java-programmerare använder sig av kallas klassbaserad OOP (rent tekniskt är det att polymorfism är knutet till underliggande typ).

JavaScript använder sig av något som kallas prototypbaserad OO. Prototypbaserad OO är inte på något sätt "bättre" än klassbaserad OO, utan det är ett annat sätt att angripa problemet. Däremot är prototypbaserad OO rätt mycket mer flexibel så det är relativt enkelt att simulera klassbaserad OO, medan det omvända inte alls är lika enkelt.

På väldigt hög nivå kan man säga att klassbaserad OO är att föredra om designen typiskt involverar väldigt många objekt där många har samma beteende (samma underliggande typ) men olika tillstånd, typiska exempel är simuleringar av olika slag (spel kan ses som en form av simulering). Prototypbaserad OO är att föredra om man har många objekt som har nästan samma beteende, men de skiljer sig på några få punkter. Prototypen är då en mall för det som är gemensamt och man modifierar beteende för varje enskild instans, även här är tillståndet separat. Exempel är grafiska ramverk och affärslogik som faktiskt är en klart bättre match till detta än klassbaserad OO.

Sedan verkar folk ofta missförstå hela JavaScript, ser man det som en variant av Java/C# så kan jag förstå att man avskyr språket. Ser man det för vad det faktiskt är, d.v.s. långt mer som Lisp med C-syntax, så är JavaScript faktiskt ett riktigt trevligt språk och definitivt något som TS kan använda som ett första språk då det är väldigt mycket buzz kring JavaScript. Finns väldigt mycket information både hur man använder språket i front-end (webbläsaren), back-end (NodeJS) och även för fristående applikationer (t.ex. Visual Studio Code är skrivet i JavaScript och TypeScript).

Att lära sig skriva program borde nog de flesta kunna lära sig på ett par månader med rätt inställning. Däremot tar det väldigt lång tid att lära sig skilja bra design från dålig design, än längre tid tar det att själv bli bra på att skapa bra designer. Har programmerat i ca 30 år (började i lågstadiet), lär mig definitivt nya saker än idag och gör fortfarande misstag p.g.a. bristande erfarenhet (kommer nya saker hela tiden). Men är just detta som gör programmering så otroligt intressant!

Väldigt bra inlägg! Jag började programmera Swift för att utveckla till iOS, i oktober, det har gått åt många timmar men nu kan jag skriva kod. Lär mig konstant saker, vilket är tjusningen också!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Datavetare

För det första är det riktigt kul att se att man insett hur mycket denna del kan förbättras!

Det gäller dock bara för utvecklingsversionen av .NET Core, inte för någon släppt version och inte för den fulla .NET-stacken.

Vidare har deras siffror för Node JS har stort mått av skämskudde, de har uppenbarligen betydligt sämre koll på Node JS än vad jag har och är som sagt rätt mycket av en glad amatör vad det gäller JS. Utgår från att man kör på Xeon E5 eller kanske ännu troligare E7 då de nämner Azure och molntjänster. Hur man då lyckas hamna under 200k transaktioner med Node JS år 2016 är för mig totalt höjt i dunkel.

Jobbade 2012 med att analysera nätverksprestanda på Linux-baserade plattformar, mycket av de idéer och tekniker vi såg fungerade väldigt väl då har under de senaste åren letat sig in i Linux standardnätverksstack. Vi hade prototyper där ett Sandy Bridge baserat Xeon E5 system klarade att hantera 5 miljoner HTTP-transaktioner per CPU-kärna. På den tiden kunde "vanliga" Linux hantera mindre än en tiondel av detta och det skalade allt annat än linjärt med CPU-kärnor för den här typen av last.

Prototypen vi använde något som heter DPDK och grunden för att nå extrem skalning med CPU-kärnor handlade om att i princip eliminera kommunikation mellan trådar, något som i sin tur möjliggjordes av att moderna nätverkskort kan klassificera trafik och använda denna information till att direkt lägga en viss session på en viss CPU-tråd. Med DPDK tar man helt bort Linux "vanliga" nätverksstack ur ekvationen, allt som har med nätverksprotokoll att göra hanteras då av en applikation som i sin tur hanteras av Linux-kärnan. Linux standardstack har nu denna teknik och med hjälp av den har man nått > 1M transaktioner per CPU-kärna.

1,15 Mtrans/s är som artikeln nämner två tiopotenser högre än vad .NET 4.6 mäktade med. Så min poäng kvarstår i dubbel bemärkelse, dels är i praktiken alla idag aktuella system baserade på .NET 4.6 eller tidigare. Dels så är Node JS kapabel att hantera flera miljontals transaktioner per sekund med de senaste Linux-kärnorna. Även om inte JS inte stödjer multitråding så har Node JS en standard funktion för att sprida ut lasten över flera CPU-kärnor, Cluster, vilken man med 100 % säkerhet inte använt i sin jämförelse. En extrem förenklad förklaring till en av teknikerna finns här, NodeJS+Cluster är ett exempel på något som använder "prefork".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nja, du behöver inte kunna css för att få klart websidor iaf. det finns många kompetenta system man bara kan använda defaulten till (tex bootstrap) och få otroligt snygga sidor. bootstrap används på många fler ställen än du kan tro.

jag kan inte skillnaden mellan "gamla" html och html5 så kan inte svara på det. samma gällande node och angular, vad skillnaden mellan dom och javascript är. men hade gissat på att det är som ett framework likt hur cakephp är för stock php

Bara en snabb fråga. Är det inte "tvärtom", att man måste kunna programmera HTML 5 för att ÖHT ha anvdändning av CSS? Eller går det att bygga hemsidor med enbart CSS?

Skrivet av Yoshman:

För det första är det riktigt kul att se att man insett hur mycket denna del kan förbättras!

Det gäller dock bara för utvecklingsversionen av .NET Core, inte för någon släppt version och inte för den fulla .NET-stacken.

Vidare har deras siffror för Node JS har stort mått av skämskudde, de har uppenbarligen betydligt sämre koll på Node JS än vad jag har och är som sagt rätt mycket av en glad amatör vad det gäller JS. Utgår från att man kör på Xeon E5 eller kanske ännu troligare E7 då de nämner Azure och molntjänster. Hur man då lyckas hamna under 200k transaktioner med Node JS år 2016 är för mig totalt höjt i dunkel.

Jobbade 2012 med att analysera nätverksprestanda på Linux-baserade plattformar, mycket av de idéer och tekniker vi såg fungerade väldigt väl då har under de senaste åren letat sig in i Linux standardnätverksstack. Vi hade prototyper där ett Sandy Bridge baserat Xeon E5 system klarade att hantera 5 miljoner HTTP-transaktioner per CPU-kärna. På den tiden kunde "vanliga" Linux hantera mindre än en tiondel av detta och det skalade allt annat än linjärt med CPU-kärnor för den här typen av last.

Prototypen vi använde något som heter DPDK och grunden för att nå extrem skalning med CPU-kärnor handlade om att i princip eliminera kommunikation mellan trådar, något som i sin tur möjliggjordes av att moderna nätverkskort kan klassificera trafik och använda denna information till att direkt lägga en viss session på en viss CPU-tråd. Med DPDK tar man helt bort Linux "vanliga" nätverksstack ur ekvationen, allt som har med nätverksprotokoll att göra hanteras då av en applikation som i sin tur hanteras av Linux-kärnan. Linux standardstack har nu denna teknik och med hjälp av den har man nått > 1M transaktioner per CPU-kärna.

1,15 Mtrans/s är som artikeln nämner två tiopotenser högre än vad .NET 4.6 mäktade med. Så min poäng kvarstår i dubbel bemärkelse, dels är i praktiken alla idag aktuella system baserade på .NET 4.6 eller tidigare. Dels så är Node JS kapabel att hantera flera miljontals transaktioner per sekund med de senaste Linux-kärnorna. Även om inte JS inte stödjer multitråding så har Node JS en standard funktion för att sprida ut lasten över flera CPU-kärnor, Cluster, vilken man med 100 % säkerhet inte använt i sin jämförelse. En extrem förenklad förklaring till en av teknikerna finns här, NodeJS+Cluster är ett exempel på något som använder "prefork".

Tack så mycket för svaret.
Jag är väldigt trött för tillfället, så pass att jag nästan ser dubbelt odh detta ser väldigt komplicerat ut. Men för att kunna komma upp tilll din nivå och kunskpa så krävs det väl nästan att man har heltidsjobbatt inom detta område en stund.
Jag lär mig, eller får höra om både fler språk och överföringshastigheter jag aldrig hört om tidigare. Detta var intressant!

OT:
Ett hypotetiskt ultimatum

Vad skulle ni säga slår vad på fingrarna?
För kompilering av ex Java/Python/C#, RAM vs. Quad/Dualcore. Alltså, satsa mer på RAM men då köpa en dualcore eller lite mindre RAM fast en Quadcore?

Om man tar samma jämförelse med Javascript, HTML 5 + CSS? Mer front end och layout?
Mina amatör gissningar skulle säga satsa def på Quad för backemd och RAM för frontend. Detta enbart hypotetiskt och man skulle vara tvingad till att välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Bara en snabb fråga. Är det inte "tvärtom", att man måste kunna programmera HTML 5 för att ÖHT ha anvdändning av CSS? Eller går det att bygga hemsidor med enbart CSS?

stämmer att html går före

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Bara en snabb fråga. Är det inte "tvärtom", att man måste kunna programmera HTML 5 för att ÖHT ha anvdändning av CSS? Eller går det att bygga hemsidor med enbart CSS?

Stämmer bra, CSS för att modifiera din HTML